Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over hout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje over hout

Mijn ervaring:
    Palethout is al opgebrand tegen dat je het volgende stuk uit de houtmand hebt opgediept ;-)
    Je kan evengoed piepschuim branden, dat geeft evenveel warmte af. (als je even het milieu buiten beschouwing laat natuurlijk).
    't Is trouwens niet voor niks dat men dikwijls populieren gebruikt voor verloren paletten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      Mijn ervaring:
      Palethout is al opgebrand tegen dat je het volgende stuk uit de houtmand hebt opgediept ;-)
      Je kan evengoed piepschuim branden, dat geeft evenveel warmte af. (als je even het milieu buiten beschouwing laat natuurlijk).
      't Is trouwens niet voor niks dat men dikwijls populieren gebruikt voor verloren paletten.
      Er is zoals Dré zegt een groot verschil tussen hout maar ook tussen houtkachels onderling én tussen manieren van stoken. Kolenkachels horen hun lucht te trekken langs onder en houtkachels van boven, branden ook op een laagje as.
      Ik brand altijd met zuivere, droge eik en beuk. Opsmeulen is helemaal uit den boze, voor alle brandstoffen trouwens. De temperatuur is veel te laag om de vluchtige stoffen die eerst uit het hout komen op de branden, die zorgen voor de hoofdvervuiling, dat geldt ook voor kolen. Ik bedoel : verbranding gebeurt in meerdere stappen, hout wordt eerst gepyroliseerd, de cellulose gaat kapot in vluchtige stoffen en die geven de vlammen, vervolgens heb je enkel koolstof over, de gloeifase, die geeft in principe alleen CO2. Het ergste wat je kan doen is 's avonds je kachel vullen met hout en dan de luchttoevoer op, een minimum te zetten om "de morgen te halen". Ik ken meerdere mensen met een tegelkachel die stoken zoals een met een gewone kachel : ctu en bovendien fout. Harshoudend hout bevat enorm veel vluchtige bestanddelen en daarom is een hete beginverbranding aangewezen, gevolgd door stoken in meerdere kleine hoeveelheden bij een hoge temperatuur. Als je een kachel hebt met een glas ervoor dat zwart wordt ben je verkeerd bezig, als je voortdurend rook uit de schoorsteen ziet komen ook. Rook is onverbrande koolstof.
      En tenslotte de kachels : er is een enorm verschil in kwaliteit. Als je een kachel gaat kopen, stel dan de stomste vragen eerst : "waarom is hij zwart ?" "Waarom produceert een houtkachel op 80°C vnl convectiewarmte en een tegelkachel op 80°C vnl stralingswarmte ?" "Waarom verbrand je je aan de ene en niet aan de andere ?".
      Ik brand al heel lang met hout in een Heta-kachel SL-15 (Deens), hier compleet niet gekend (er is voor zover ik weet maar één verdeler en dat is Ignis in Eke). Op mijn aanraden hebben nog drie collega's een Heta gekocht, waaronder een SL15, een SL16 en een model dat ik niet van buiten ken. Ze vertellen allemaal hetzelfde : nooit meer iets anders. Mr Ronsse (en ik heb heel Vlaanderen bezocht tot in Leuven : Standaard AHZ) was de enige die op mijn vragen kon antwoord geven (ik wist het antwoord al hoor....).
      Ik twijfelde tussen ABC en het -onbekende Heta- en de bevestiging van de gebogen pyrexruit bij de Heta leek me nogal "amateurisch" prutswerk met klemmetjes buiten de brandzone, de ABC werd in een complete band gevangen. Dhr Ronsse wist me te vertellen dat, hoe nauwer de toleranties hoe hoger de gevoeligheid aan uitzetting, het was meermaals hun ervaring dat de laatste bout iets teveel aanspannen bij een ABC leidde tot "krak" bij het warm worden en dat zijn dure "kraks". Ik heb hier nog een design kachel van Xavier Donck die bijna nooit brandt en ik moet toegeven dat hij gelijk heeft. Heel voorzichtig aanspannen, aansteken en dan opeens "ping" en dan weet je het weer.

In de Scandinavische landen wordt heel veel met hout gebrand, maar die hebben de nodige expertise, gaande van hoe je hout klieft en stapelt (zoek op Gränsfors, de Rolls Royce onder de bijlen : the axe handbook) tot hoe je het brandt.
      Wat ook klopt is dat je in een huiskachel nooit die temperaturen kan bereiken die nodig zijn om treinbielzen, geverfd hout en noem maar op milieuvriendelijk te verbranden. Ik wil nog niet spreken over plastiek en aanverwanten. Wie me niet gelooft : brand je kachel (allesbrander) op zijn heetste en werp er een PET fles in of een stuk isomo (PS : C en H) . Let vervolgens op wat je uit je schoorsteen komt. Puur chemisch gesproken heeft PET (polyethyleentereftalaat (C, H en O) dan nog niet de minste reden om zich zo te gedragen bij voldoende zuurstoftoevoer, zelfde voor isomo. PVC (C, H en Cl) is al een ander geval (dioxines).
      Enfin : puur chemisch gesproken is H2 het meest milieuvriendelijk (maar die komt gelukkig in de natuur niet voor), gevolgd door klassiek aardgas en propaan en butaan maar dat zijn uitputbare bronnen. We kunnen natuurlijk nu beginnen over waterkracht in West-Vlaanderen, getijdenenergie, windkracht, de zee-eenden van Salter, geothermische energie en zonne-energie die je het meest mist op momenten dat je ze het meest nodig hebt (winter) én nucleaire energie.
      Last edited by Guest2; 25 juni 2013, 13:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
        ongeveer 130 bomen en heb daar een jaar tijd voor om deze op kappen en zal dan een vooraadje hebben voor een jaar of zeven (heb er momenteel geen zicht over)
        Verwarmen op hout is leuk en gezellig.

Maar eens je er bij stilstaat hoeveel bomen hiervoor sneuvelen: 18 bomen per jaar ?
        Is dat voor 1 gezin?

In de woning waar ik volgend jaar naar verhuis staat ook een kachel, en voor de rest verwarming op mazout. Ik vraag me toch af hoeveel bomen ik wil laten sneuvelen per jaar... zal ik die kachel veel gebruiken? Krijg ik het over mijn hart?
        Ben wel van plan om ter compensatie overal terug boompjes te gaan aanplanten, maar goed...

Comment

Een canada boom is een van de snelstgroeiende die er is dus niet getreurd stoken maar
          Wat je kan doen is bij een erkende houthandelaar je kubjes hout bestellen die laat zijn hout meestal komen van afgekeurde partijen
          Teveel knotsen of gescheurde stammen zijn ideaal maar let op teveel hardhout kan je kachel laten opbranden (kapotbranden van de binnenkast)

Comment

Hallo Beste Anonymous, het hout dat wij halen kopen we via openbare verkoop van de gemeente en dat wil zeggen op vraag van het bosbeheer aangeduide bomen.
            Het zijn percelen waar men bomen aanmerkt om te kappen om andere bomen de kans te geven te volgroeien .
            We hebben een week geleden een 30 tal bomen gekapt en moet zeggen dat geeft een mooi zicht achteraf (vb die enorme eik kan nu lekker doorgaan )
            We kopen ook de rest van bomen die naar de houthandel gaan (meubel enz) en dat zijn meestal enorme koppen van bomen waarvan de stam reeds weg is.
            van die rekensom van 18 bomen per jaar moet je wel even kijken dat een daar bomen van 10 cm en +1 meter in kan gaan .....wij rekennen per ster.
            We verwarmen ongeveer een 15 ster per jaar per woning , dwz eentje in vlaanderen en dan 2 in de Ardennen en hebben een kostprijs van naargelang de aankoop van 15 a 30 euro per ster zonder een werkuur , neem daarbij dan een tractor, kliefmachine, kabels , zaagmachine's enz , dan weet ik wel wat ik doe om niet de woekerprijzen te betalen in Vlaanderen voor soms echt brolhout van een 60 a 100 euro per ster en meer pfffff.
            Vooral is het leuk na zwaar werk in het bos en je een paar keer te kunnen verwarmen aan het gesleur een bijdrage te geven aan de natuur , denk er aan dat de houtkap al eeuwen aan de gang is .
            Einde dit jaar is er weer een verkoop en ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
              Hallo Beste Anonymous, het hout dat wij halen kopen we via openbare verkoop van de gemeente en dat wil zeggen op vraag van het bosbeheer aangeduide bomen.
              Het zijn percelen waar men bomen aanmerkt om te kappen om andere bomen de kans te geven te volgroeien .
              We hebben een week geleden een 30 tal bomen gekapt en moet zeggen dat geeft een mooi zicht achteraf (vb die enorme eik kan nu lekker doorgaan )
              We kopen ook de rest van bomen die naar de houthandel gaan (meubel enz) en dat zijn meestal enorme koppen van bomen waarvan de stam reeds weg is.
              van die rekensom van 18 bomen per jaar moet je wel even kijken dat een daar bomen van 10 cm en +1 meter in kan gaan .....wij rekennen per ster.
              We verwarmen ongeveer een 15 ster per jaar per woning , dwz eentje in vlaanderen en dan 2 in de Ardennen en hebben een kostprijs van naargelang de aankoop van 15 a 30 euro per ster zonder een werkuur , neem daarbij dan een tractor, kliefmachine, kabels , zaagmachine's enz , dan weet ik wel wat ik doe om niet de woekerprijzen te betalen in Vlaanderen voor soms echt brolhout van een 60 a 100 euro per ster en meer pfffff.
              Vooral is het leuk na zwaar werk in het bos en je een paar keer te kunnen verwarmen aan het gesleur een bijdrage te geven aan de natuur , denk er aan dat de houtkap al eeuwen aan de gang is .
              Einde dit jaar is er weer een verkoop en ....
              Koop nooit brandhout per stère. Sommigen maken je wijs dat 1 stère= 1 m³, maar als je het mooi stapelt heb je maar de helft of 0,5 m³.
              Dus liever iets meer betalen voor mooie gestapelde en gekliefde blokken per m³ , dan weet je welke hoeveelheid je krijgt.
              Ik betaal 190 euro/TWEE m³ halfdroge es op 33 cm, gekliefd en mooi gestapeld op paletten.
              Het zou uit het voormalige oostblok komen. Het is mij trouwens geen zorg van waar het komt.
              Omgerekend dus 85 euro / m³..... reken dat maar eens om per stère........en kijk dan eens wat er duurder en/of wat er goedkoper is .
              Ik bestel bvb nu straks begin oktober half droog hout, om te verbranden in de winter van 2014-2015.
              Wat ik deze winter ga verbranden heb ik gekocht vorig jaar oktober zodat het nu kraakdroog is. Droog = geen of alleszins veel minder rook door de schouw.
              Groetjes

Comment

Verwarmen op hout is leuk en gezellig.

Maar eens je er bij stilstaat hoeveel bomen hiervoor sneuvelen: 18 bomen per jaar ?
                Is dat voor 1 gezin?
                En hoeveel (prehistorische) bomen zijn 1 liter mazout? Die bomen kan je opnieuw planten en enkele jaren later weer kappen. Die mazout zou je voor heel wat nuttigere toepassingen kunnen gebruiken en het duurt hééééééééél lang eer die weer aangevuld is. Als je de producten die we nu kunnen winnen uit aardolie moet synthetiseren uit eenvoudiger stoffen verbruik je heel wat meer grondstoffen en energie. Aardolie is te nuttig om op te branden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  ...................... Aardolie is te nuttig om op te branden.
                  Daar ga ik voor 200% mee.
                  Het is een grondstof waarmee je vele kanten uit kan. Niet alleen om iets te maken uit kunststoffen. Ook voor eventueel voeding en medicijnen.
                  Maar we stoken het gewoon op. Ook politiek zijn we daardoor kwetsbaar geworden.
                  Door veel bomen te planten verlagen we de CO² en we hebben herbruikbare brandstof. Als we dan terug herplanten.
                  Nu plegen we roofbouw op onze eigen planeet.
                  " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Daar ga ik voor 200% mee.
                    Het is een grondstof waarmee je vele kanten uit kan. Niet alleen om iets te maken uit kunststoffen. Ook voor eventueel voeding en medicijnen.
                    Maar we stoken het gewoon op. Ook politiek zijn we daardoor kwetsbaar geworden.
                    Door veel bomen te planten verlagen we de CO² en we hebben herbruikbare brandstof. Als we dan terug herplanten.
                    Nu plegen we roofbouw op onze eigen planeet.
                    Goeie argumentatie.

Ik had wellicht een boom in mijn oog, waardoor ik de kat in het bos niet meer zag.

Ik las "18 bomen" die sneuvelen per gezin... en zag meteen beelden voor me van grote houtkap in de oerwouden van het regenwoud.
                    Wetende dat men in Brazillië illegaal grote delen wegkapt, om er in de plaats plantages te zetten van genetisch gemanipuleerde soja.
                    Als ik die dingen zie gebeuren, doe ik mezelf pijn als ik eraan denk zelf ook hout te beginnen kappen, niet om er duurzame meubels van te maken, maar gewoon om het 'te verbranden'.

Maar zoals je zegt, het is waar, het groeit snel terug aan, en beter voor de planeet dan mazout.
                    Ik zal die houtkachel volgend jaar eens uittesten, eens ik verhuisd ben. Eerst wat info inwinnen om op een correcte manier te stoken want ik heb er geen ervaring mee.

Comment

Hier staat ook een allesbrander, maar we stoken enkel hout. Minimaal 2 jaar gedroogd, onder afdak in open lucht.

En... allemaal zelf gekapt en verwerkt. Amerikaanse vogelkers, helpt de lokale biodiversiteit ook nog vooruit

Heel de heisa over bossen (in Vlaanderen) is trouwens overdreven, we hebben niet meer bos nodig. Wat wel nodig is, maar dat is véél moeilijker te realiseren, zijn kleine landschapselementen en minder grootschalige monoculturen. Tenminste, als je de lokale fauna en flora vooruit wil helpen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Heel de heisa over bossen (in Vlaanderen) is trouwens overdreven, we hebben niet meer bos nodig.
                        Hangt er vanaf, als iedereen het plots in hun hoofd krijgt om op hout te gaan stoken ipv mazout of gas, dan zullen de bossen snel slinken vrees ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Hangt er vanaf, als iedereen het plots in hun hoofd krijgt om op hout te gaan stoken ipv mazout of gas, dan zullen de bossen snel slinken vrees ik.
                          Bij ons komt er ook een houtkachel in de nieuwbouw.
                          Maar onze hoofdverwarming is met warmtepomp...

Er wordt ons nu al beloofd dat we de houtkachel zelden zullen aansteken
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            Bij ons komt er ook een houtkachel in de nieuwbouw.
                            Maar onze hoofdverwarming is met warmtepomp...

Er wordt ons nu al beloofd dat we de houtkachel zelden zullen aansteken
                            Heel goeie combinatie.

Bij nieuwbouw heb je tegenwoordig ook al heel wat verplichte isolatie in de muren en dak, waardoor die warmtepomp mooi opbrengt.

Ga je vloerverwarming of radiatoren op die warmtepomp aansluiten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                              Heel goeie combinatie.

Bij nieuwbouw heb je tegenwoordig ook al heel wat verplichte isolatie in de muren en dak, waardoor die warmtepomp mooi opbrengt.

Ga je vloerverwarming of radiatoren op die warmtepomp aansluiten?
                              gelijkvloers en 1e verdiep = vloerverwarming.
                              bovenverdiep (grote zolderkamer) = radiator.
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                gelijkvloers en 1e verdiep = vloerverwarming.
                                bovenverdiep (grote zolderkamer) = radiator.
                                Vloerverwarming = geen radiatoren, dus meer plaats om je meubels handiger te schikken.
                                Wel opletten als je parket of iets soortgelijks wil laten leggen, is niet altijd aan te raden bij vloerverwarming.

Comment

Working...
                                X