Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daling zonnewinst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: daling zonnewinst

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
    Ayway, bonus of niet, aan de feitelijke opbrengst kan toch niemand wat doen.
    sven
    Daar heb je gelijk in, en het is dat wat uiteindelijk telt.

Ik heb bv +/- evenveel Wp als jij, en had over mijn eerste jaar (1/7/07-30/6/08) een opbrengst van 5012 kWh, dat is ook veel meer dan de door de installateur gebudgetteerde 3850. Deze 3850 gebruikte ik ook in m'n terugverdienprojectie, ik zal dus zeker en vast sneller terugverdienen dan gepland.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Daar heb je gelijk in, en het is dat wat uiteindelijk telt.

Ik heb bv +/- evenveel Wp als jij, en had over mijn eerste jaar (1/7/07-30/6/08) een opbrengst van 5012 kWh, dat is ook veel meer dan de door de installateur gebudgetteerde 3850. Deze 3850 gebruikte ik ook in m'n terugverdienprojectie, ik zal dus zeker en vast sneller terugverdienen dan gepland.
      Pol,

inderdaad, bij mij waren alle voorspellingen ook rond de 3850. Ik hoop dat ik evenveel geluk mag hebben en met 5000 kWh het jaar mag besluiten :-)

sven
      --
      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

vandaag terug een topwaarde gehaald (voor de tijd vanhet jaar welliswaar) ondanks serieuse vorst en ijsafzetting die serieus boven deze van de "smog zonnige dagen" lagen. Dus mijn vraag is opgelost onze CO2 uitstoters waren de reden van ons dalend rendement.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik begin een installatie van zonnecellen ook te overwegen.

Op diverse websites wordt gesproken over een levensduur van 25-30 jaar.
          Eerlijk, ik geloof dat maar moeilijk... Het zijn immers meestal de leveranciers die dit zelf beweren.

Heeft er iemand al panelen liggen die het 10 jaar uithouden? Heb je een idee van de rendementsdaling na die periode?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Eerlijk, ik geloof dat maar moeilijk... Het zijn immers meestal de leveranciers die dit zelf beweren.

Heeft er iemand al panelen liggen die het 10 jaar uithouden? Heb je een idee van de rendementsdaling na die periode?
            Ik heb de mijne nu 8 jaar en het is natuurlijk moeilijk vergelijken omdat de weersomstandigheden steeds wisselen, maar als ik een schatting doe is het rendementsverlies volgens mij maximum 2 à 3%.
            http://www.myricreaties.be

Comment

Maar wie geeft er garantie op een efficientie van meer dan 80% na 20 jaar?
              Ik heb die nog niet kunnen vinden.

Wat betreft de fluctuaties (waarmee deze topic starte), bij electrovoltaise cellen daalt het rendement met het stijgen van de temperatuur.
              Was het de dagen met minder opbrengst warmer?

Een zonnecel werkt dus het best bij fel licht in ijskoud weer (bv de bergen).

Wat betreft het groene karakter van zonnecellen heb ik alsnog een probleem. Zonder die kromme subsiedie van 0.45 /KWh is de installatie van cellen i.m.o. verlieslatend.
              Ik denk daarom dat ik bij de renovatie voor zonnecollectoren (vacuumbuis) ga...
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Maar wie geeft er garantie op een efficientie van meer dan 80% na 20 jaar?
                Ik heb die nog niet kunnen vinden.

Wat betreft de fluctuaties (waarmee deze topic starte), bij electrovoltaise cellen daalt het rendement met het stijgen van de temperatuur.
                Was het de dagen met minder opbrengst warmer?

Een zonnecel werkt dus het best bij fel licht in ijskoud weer (bv de bergen).

Wat betreft het groene karakter van zonnecellen heb ik alsnog een probleem. Zonder die kromme subsiedie van 0.45 /KWh is de installatie van cellen i.m.o. verlieslatend.
                Ik denk daarom dat ik bij de renovatie voor zonnecollectoren (vacuumbuis) ga...
                Sharp geeft die garantie.
                En tuurlijk is een installatie zonder de subsidie van .45/kWh verlieslatend, maar dat is toch geen reden om deze investering niet te doen? Je hebt (dit jaar tenminste) toch nog steeds de garantie op 20 jaar .45/kWh?

Comment

Normaal rekenen ze 1% verlies per jaar op de panelen.
                  Door de aanpassing van de GSC vanaf 2010 zal het druk worden voor de installateurs.

Mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

als je die stap overweegt , zet die dan NU VANDAAG NOG.

Door de beslissing de nieuwe contracten van de VREG in 2010 maar 300 € toe te kennen ipv 450 verlies je gemiddeld voor een modale installatie minstens 6000 €. Door deze beslissing zal er een enorme toevloed zijn op de installaties rond te krijgen in 2009. De meeste leveranciers zitten al met gemiddelde wachttijden van een half jaar en ook de vreg kampt met serieuse achterstanden. Dus die wachttijden zullen enkel maar toenemen.

De opmerking van Crevits dat je dat verlies van groencertificaten kunt comperseren met goedkopere panelen is flauwekul. Door de markt van vraag en aanbod zullen de installaties van ong 20000€ nooit 6000€ goedkoper worden.

dus maw je hebt geen seconde tijd te verliezen om vandaag de beslissing te nemen. En voor wie de spaarcenten er niet voor heeft vandaag , de leningen zijn nog nooit zo laag geweest.

Wat betreft levensduur.... de meeste leveranciers geven een garantie tot 80 % binnen 20 jaar. Ik heb een onderhoudscontract dat in de komende 20 jaar elk defect aan een paneel of omvormer binnen de 48 uur wordt opgelost.
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Working...
                    X