Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daling zonnewinst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: daling zonnewinst

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Ik heb jouw 4000 Kwh per jaar genomen, en de cijfers van het KMI zijn niet echt ramingen, maar gebaseerd op waarnemingen van 1971 tot en met 2000. En het is niet het KMI dat conservatief rekent ('t zijn dus waarnemingen) maar jouw bron die véél te pessimistisch (=conservatief) is voor de maand december voor wat betreft het aantal uren zonneschijn.
    Pol,

zoveel te beter dan hee, is waarschijnlijk om geen claims te hebben door de mensen in de pre-sales fase te hoge verwachtingen te beloven. Ik hoop stiekem op 4500kWh per jaar hoor, maar wil dat niet luidop zeggen om achteraf geen ontgoocheling op te lopen (maar er zijn dus wel praktijkvoorbeelden van kWp = kWh). Bedankt alvast voor de duiding van de cijfers.

sven
    --
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Ik heb ook 4536 wp liggen, en had vorig jaar een opbrengst van 5012 ipv de vooropgestelde 3850... Nochtans heb ik niet de indruk dat we dit jaar zoveel zon gehad hebben. Ik zal dat eens napluizen.
      Tevens moet je weten dat fotovoltaische cellen na verloop van tijd minder rendement halen. Dat kan teruglopen tot 85 à 90% (dus 10 à 15% verlies) na 20 jaar. Vandaar de conservatieve opgeve van 3850. Dat is gemiddeld over 20 jaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        en financieel gezien? Gelukkig hoge opbrengst, maar de energieprijzen zakken serieus.
        Dat heeft toch ook zijn invloed op de financieringskant van de zaak hé?
        1 kWh = 0,17 euro (stroomprijs) + 0,45 euro (groene stroom certificaten)
        Terugverdientijd in mijn situatie: ca 7 jaar (ook redelijk conservatief becijferd).
        (bekijk voor de grap eens uw stroomfacturen van de laatste 5 jaar)

sven
        --

Comment

sven, ik heb net eens mijn rendement uitgerekend op basis van jouw ponderaties en het regeltje van 3 volgens mijn vermogen en volgens de laatste 30 dagen kom ik ook op een rendement van 178 % gebaseerd op het 80% principe of 167 % als je op zijn volle 100% vermogen af gaat.

zijn jou ponderaties per maand gebaseerd op je exacte ligging, orientatie en helling of natte vingerwerk van de firma

maar ook vandaag terug 4 % tov gisteren . Zou het dan toch smog zijn ?
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Devid,

die 4000 / 4500 kWh is een veronderstelling van mij, beetje een doelstelling.
            Volgens SMA (SunnyDesign), met mijn hellingsgraad, azimuth, merk panelen ... 3850 kWh.
            Volgens EU onderzoeksbureau, ook alles in acht genomen, 3500 kWh ongeveer.

Dit heb ik (eigenlijk mijn solarlog dus) uitgesmeerd over de maanden, via de procentuele verhouding per maand (die heb ik ergens in DE gevonden alszijnde 'realistisch').

Ben nu thuis en heb in mijn Solarlog de verhoudingen per maand eens opgezocht, zo is het regeltje van drie niet meer nodig ;-)

jan 3%
            feb 6%
            maart 8%
            april 11%
            mei 13%
            juni 12%
            juli 13%
            aug 12%
            sept 9%
            okt 7%
            nov 4%
            dec 2%

Sven
            --

Comment

Misschien een duiven- of meeuwenstr... op uw paneel gevallen?

Comment

Hier ook een verschil tussen de laatste dagen.
                Niet te veel zitten focussen op die grafieken he,zolang je installatie het goed doet geen zorgen maken.
                Ik begin af te tellen,ergens februari komen ze hier nog 8 panelen bij leggen
                Dan heb ik voldoende om mijn jaarverbruik zelf op te wekken.

mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

met vandaag erbij op 195 % voor de maand december
                  en als de buren nu nog serieus vuurwerk afsteken misschien 200 %
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Yeps, hier ook afgesloten op 195%,
                    hopelijk kunnen we dat eind 2009 zeggen voor het volledige jaar

sven
                    --

Comment

Hey Sven,

Ik heb me vandaag een eigen domein naam cadeau gedaan.
                      Vanaf nu vind je mijn opbrengst van de zonnepanelen op http://www.sunnybeam.be

Nu nog wat sleutelen aan een deftige site en we kunnen er weer tegen voor dit jaar

mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                        1 kWh = 0,17 euro (stroomprijs) + 0,45 euro (groene stroom certificaten)
                        Terugverdientijd in mijn situatie: ca 7 jaar (ook redelijk conservatief becijferd).
                        (bekijk voor de grap eens uw stroomfacturen van de laatste 5 jaar)

sven
                        Ben van woning veranderd drie jaar geleden, en heb de daar aanwezige leverancier overgenomen, waar ik zelf vertrokken ben afgelopen jaar. Beetje lastig dus. Wat ik wel weet, is dat ik niet veel betaal. Het grootste deel gaat naar gas...

Hoe kom je aan die terugverdientijd van 7 jaar? Berekeningstabel, spredasheet,...?
                        Ergens online te vinden om eens te simuleren?
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Hoe kom je aan die terugverdientijd van 7 jaar? Berekeningstabel, spredasheet,...?
                          http://www.energiesparen.be/energiewinst/pv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                            met vandaag erbij op 195 % voor de maand december
                            en als de buren nu nog serieus vuurwerk afsteken misschien 200 %
                            Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                            Yeps, hier ook afgesloten op 195%,
                            hopelijk kunnen we dat eind 2009 zeggen voor het volledige jaar

sven
                            Ik blijf er bij dat jullie "bonuspercentages" schromelijk overdreven zijn door gebruik te maken van foute cijfers qua gemiddeld aantal uren zonneschijn. Zie ook mijn link in #11.

Comment

Pol,

je zal inderdaad gelijk hebben, maar als ik zelf gerekend had op 4000KWh per jaar in de afschrijving van de installatie e.d. voor de aankoop, dan vind ik dat de rest inderdaad 'extra' of 'bonus' is.

Ayway, bonus of niet, aan de feitelijke opbrengst kan toch niemand wat doen.
                              sven
                              --

Comment

Ben van woning veranderd drie jaar geleden, en heb de daar aanwezige leverancier overgenomen, waar ik zelf vertrokken ben afgelopen jaar. Beetje lastig dus. Wat ik wel weet, is dat ik niet veel betaal. Het grootste deel gaat naar gas...

Yourt,

tabellen en spreadsheets genoeg te vinden. Maar een voorbeeldje:

25000 euro aankoop voor 4500 KWh per jaar installatie
                                - min 2x 3440 euro fiscaal voordeel
                                - min 8% gemeentebelastingen op die 6880 euro
                                - eventueel subsidie van de gemeente: 750 euro

en dan jaarlijks:
                                - stroom die je niet hoeft te betalen wegens terugdraaiende meter:
                                4500 x 0,17 euro
                                - groene stroom certificaten 4500 x 0,45 euro

Reken alle totalen eens uit en spits toe op uw situatie. Grossmodo zal je steeds uitkomen op een terugverdientijd van 6 tot 8 jaar.

Wel opletten die 6880 euro gaat er van uit dat uw echtgenote en jezelf werken, voldoende belastingen betalen en dat jullie beiden voor de helft eigenaar zijn van het huis.
                                Stroomcertificaten zijn gegarandeerd voor 20 jaar als je nu de aanvraag doet. Voor 2009 zal het waarschijnlijk niet wijzigen, in 2010 zal het allicht minder zijn (maar zijn de installaties uiteraard ook goedkoper geworden).

sven
                                Last edited by Sven; 2 januari 2009, 11:37.
                                --

Comment

Working...
                                X