Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daling zonnewinst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• daling zonnewinst

Reeds enkele dagen is het voor de zonnepanelen "volle gas" maar ondanks dat er terug steeds elke dag enkele min meer zonlicht is dan de dag ervoor stel ik vast dat het rendement steeds zakt tov de dag ervoor. Iemand een verklaring:
    - is dat nu het effect van de smog
    - ijsafzetting die langere tijd nodig heeft om te ontdooien
    -.....

daling is ong een 4 %
    Last edited by devid; 30 december 2008, 09:32.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Re: daling zonnewinst

'k net even de historiek van de voorbije dagen bekeken en er is geen echt merkbare daling bij mij, wel wat fluctuaties, maar niet uitzonderlijk of met een negatieve tendens. Ook niet op de zonneboiler, daar stijgt het zelfs
    Ik vermoed wel dat de aangehaalde mogelijke oorzaken wel correct kunnen zijn; Fijne stofdeeltjes houden wel een stukje licht tegen alsook, en ik denk vooral, ijsafzetting die de panelen afschermen voor de zon. Hoe dikker de ijsafzetting hoe langer het smelten en dus hoe later de panellen terug het volledige licht kunnen benutten.
    Het is nu bij mij nog steeds -5 graden en met een lichte ijsafzetting op de panelen leveren ze me nu 9W/m² (9h25)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

er is wel veel Zon, maar de intensiteit is dit jaargetijde toch een pak minder, of begrijp ik het systeem niet.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        er is wel veel Zon, maar de intensiteit is dit jaargetijde toch een pak minder, of begrijp ik het systeem niet.
        grt,bouk.
        natuurlijk is de zon minder krachtig nu dan binnen 6 maand
        maar ik zoek naar de reden waarom ik 4 % minder energie heb dan gisteren terwijl er enkele minuiten langer zonlicht was en beide dagen geen wolkje aan de lucht. En hetzelfde tov gisteren en eergisteren.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

90UOTE=devid;2099481]natuurlijk is de zon minder krachtig nu dan binnen 6 maand
          maar ik zoek naar de reden waarom ik 4 % minder energie heb dan gisteren terwijl er enkele minuiten langer zonlicht was en beide dagen geen wolkje aan de lucht. En hetzelfde tov gisteren en eergisteren.[/QUOTE]

dan denk ik toch dat het met de waarschuwing Max 90KM te maken heeft die bij jullie is aangekondigd.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Duidelijk heeft ijsafzetting er wel mee te maken. Net een experimentje gedaan: Ik heb een reeks panelen volledig ijsvrij gemaakt en de huidige opbrengst is nu 3W/m² hoger dan de andere reeksen.
            Ik had dit effect nog niet ondervonden en ook niet in de historieken gezien omdat m'n panelen redelijk snel ijsvrij zijn
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

De ijsafzetting heeft er volgens mij niets met te zien, want deze is de laatste dagen gelijk gebleven (zie je aan de opstartcurve die gelijk gebleven is), ik denk dat het met het extra stof te maken heeft in de lucht.

Ik heb trouwens hetzelfde fenomeen:
              26/12: 13,4 kWh
              27/12: 12,8 kWh
              28/12: 12,1 kWh
              29/12: 11,9 kWh
              ... en vandaag allicht nog iets minder, maar we klagen niet over (de laatste dagen van) december, momenteel 177% van de verwachtingen voor de maand december.

meer info, http://sven.sitehosting.be

sven
              --
              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Sven,
                waar haal je die verwachtingen voor december ?

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Devid,

Mijn Solarlog (http://sven.sitehosting.be) rekent dat automatisch uit volgens de realistische splitsing over de maanden in Europa.
                  Concreet heb ik een installatie van 4500 Wp, deze moet, volgens de fabrikant, rond de 3850 kWh leveren per jaar, rekening houdende met mijn parameters (azimuth 150°, hellingsgraad 45°), ik ben optimistisch en richt me dus op 4000 kWh per jaar, da's dus "mijn 100% verwachting per maand).

Zetten we dat uit tegen het gewicht per maand, dan komen we op een dagelijkse gemiddelde dat ik moet halen om mijn 'doel' te bereiken,
                  zie onder:

januari: 3,87 kWh per dag
                  februari: 8,57 kWh per dag
                  maart: 10,32 kWh per dag
                  april: 14,67 kWh per dag
                  mei: 16,78 kWh per dag
                  juni: 16,00 kWh per dag
                  juli: 16,78 kWh per dag
                  augustus: 15,49 kWh per dag
                  september: 12,00 kWh per dag
                  oktober: 9,03 kWh per dag
                  november: 5,33 kWh per dag
                  december: 2,59 kWh per dag

In december zou ik dus 2,59 x 31 = 80,29 kWh moeten halen om gemiddeld gezien aan mijn 4000 kWh per jaar te komen. Ik heb tot nog toe in december 143 kWh behaald, zijnde 184% of 84% boven de verwachtingen.

Wanneer je installatie dus bvb. 2250 Wp levert, dan kan je dus alle cijfers delen door 2. Met een regeltje van drie kan je dus alles uitrekenen, maar zoals gezegd hangt het ook af van de panelen (mijn Sanyo's hebben meer rendement dan de panelen van een gemiddeld, ander merk), de ligging t.o.v. het zuiden (kan bij mij dus 30° beter) en de hellingsgraad van je dak/panelen (kan bij mij ook beter, 32° is ideaal).

Op de site van het Europees onderzoeksinstituut kan je dergelijke schattingen ook ongeveer reproduceren, maar deze zijn meestal zeer conservatief.

Als je meer info wil, laat gerust weten.
                  sven
                  --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    knip....................................... dat er terug steeds elke dag enkele min meer zonlicht is dan de dag ervoor stel ik vast dat het rendement steeds zakt tov de dag ervoor. Iemand een verklaring............................knip
                    Devid,
                    Dit zijn de uren van zonsop- en -ondergang in minuten (geen seconden dus...) van jouw woonplaats (exacte plaats ).

Je ziet dat de korste dag voor jou ergens tussen 21 en 23 december valt. ('k Heb de tijden op de seconden nauwkeurig niet...)
                    ZIe ook dat zelfs na 21 december de zon nog altijd later op gaat. De (licht) winst komt van de zonsondergang die later wordt.
                    Merk ook op dat het maar vanaf 1 januari duidelijk wordt dat de dagen lengen (zonder chronometer ). Het is ook daarna dat de zon ook vroeger zal opkomen.
                    Vanaf 10 januari begin je het ook spontaan te merken dat de dagen lengen.
                    Vanaf 13/14 december gaat de zon al later slapen, vroeger opstaan dus vanaf 1 januari

Groetjes
                    Sktich

Last edited by Skitch; 30 december 2008, 14:59.
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                      Devid,

Mijn Solarlog (http://sven.sitehosting.be) rekent dat automatisch uit volgens de realistische splitsing over de maanden in Europa.
                      Concreet heb ik een installatie van 4500 Wp, deze moet, volgens de fabrikant, rond de 3850 kWh leveren per jaar, rekening houdende met mijn parameters (azimuth 150°, hellingsgraad 45°), ik ben optimistisch en richt me dus op 4000 kWh per jaar, da's dus "mijn 100% verwachting per maand).

Zetten we dat uit tegen het gewicht per maand, dan komen we op een dagelijkse gemiddelde dat ik moet halen om mijn 'doel' te bereiken,
                      zie onder:

januari: 3,87 kWh per dag
                      februari: 8,57 kWh per dag
                      maart: 10,32 kWh per dag
                      april: 14,67 kWh per dag
                      mei: 16,78 kWh per dag
                      juni: 16,00 kWh per dag
                      juli: 16,78 kWh per dag
                      augustus: 15,49 kWh per dag
                      september: 12,00 kWh per dag
                      oktober: 9,03 kWh per dag
                      november: 5,33 kWh per dag
                      december: 2,59 kWh per dag

In december zou ik dus 2,59 x 31 = 80,29 kWh moeten halen om gemiddeld gezien aan mijn 4000 kWh per jaar te komen. Ik heb tot nog toe in december 143 kWh behaald, zijnde 184% of 84% boven de verwachtingen.

Wanneer je installatie dus bvb. 2250 Wp levert, dan kan je dus alle cijfers delen door 2. Met een regeltje van drie kan je dus alles uitrekenen, maar zoals gezegd hangt het ook af van de panelen (mijn Sanyo's hebben meer rendement dan de panelen van een gemiddeld, ander merk), de ligging t.o.v. het zuiden (kan bij mij dus 30° beter) en de hellingsgraad van je dak/panelen (kan bij mij ook beter, 32° is ideaal).

Op de site van het Europees onderzoeksinstituut kan je dergelijke schattingen ook ongeveer reproduceren, maar deze zijn meestal zeer conservatief.

Als je meer info wil, laat gerust weten.
                      sven
                      Als ik de berekening maak uitgaande van de officiële maandcijfers van het KMI voor wat betreft gemiddeld aantal uren zonneschijn te Ukkel (zie http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360955-Maandelijkse+normalen.html#ppt_505838) kom ik op een te verwachten gemiddeld rendement voor december van 3,57 Kwh per dag. Daarmee zit je maar 28% boven de verwachtingen.
                      Gemiddelde cijfers voor Oost Vlaanderen heb ik nergens gevonden.

Comment

pol,

is dat het vermogen in acht genomen van mijn panelen (4500Wp)?
                        Indien ja, dan is ofwel OVL veeeeel zonniger geweest dan Brussel, ofwel zijn mijn panelen zeer performant (en ramingen KMI conservatief)?

Hier zie je mijn opbrengt per dag in december, het is dus de laatste week die alles goed maakt: http://sven.sitehosting.be/visu.html...7483648&flag=8

01.12.08 0.9
                        02.12.08 5.1
                        03.12.08 9.5
                        04.12.08 0.7
                        05.12.08 2.4
                        06.12.08 5.6
                        07.12.08 13.3
                        08.12.08 1.6
                        09.12.08 0.6
                        10.12.08 4.0
                        11.12.08 5.3
                        12.12.08 1.1
                        13.12.08 10.7
                        14.12.08 4.2
                        15.12.08 0.6
                        16.12.08 0.8
                        17.12.08 1.7
                        18.12.08 0.7
                        19.12.08 11.2
                        20.12.08 1.6
                        21.12.08 0.9
                        22.12.08 0.7
                        23.12.08 1.6
                        24.12.08 0.6
                        25.12.08 1.3
                        26.12.08 13.4
                        27.12.08 12.8
                        28.12.08 12.1
                        29.12.08 11.9
                        30.12.08 11.6
                        Totaal 148.30

sven
                        Last edited by Sven; 30 december 2008, 15:55.
                        --

Comment

Ik heb jouw 4000 Kwh per jaar genomen, en de cijfers van het KMI zijn niet echt ramingen, maar gebaseerd op waarnemingen van 1971 tot en met 2000. En het is niet het KMI dat conservatief rekent ('t zijn dus waarnemingen) maar jouw bron die véél te pessimistisch (=conservatief) is voor de maand december voor wat betreft het aantal uren zonneschijn.

Comment

en financieel gezien? Gelukkig hoge opbrengst, maar de energieprijzen zakken serieus.
                            Dat heeft toch ook zijn invloed op de financieringskant van de zaak hé?
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              en financieel gezien? Gelukkig hoge opbrengst, maar de energieprijzen zakken serieus.
                              Dat heeft toch ook zijn invloed op de financieringskant van de zaak hé?
                              Is uw elentriekprijs al gedaald?

Comment

Working...
                              X