Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop of desktop ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• laptop of desktop ...

Ik ben aan een nieuwe pc toe, en ik twijfel tussen en laptop en desktop...
    Wat doe ik meestal op pc, surfen op internet, foto's bewerken met photoshop, tekstverwerking, nu en dan en game (geen zware game's...)

Nu werk ik op een desktop, maar zou graag een laptop (heb draadloos internet enzo...)

mijn vragen nu :
    Voldoen de nieuwe laptops aan mijn verwachtingen, kan een laptop deftig photoshop cs 4 draaien en is de kwaliteit van zo'n laptopscherm voldoende voor foto bewerking ed. ?

Ik heb vroeger nog een laptop gehad, en die viel steeds uit doordat hij te warm werd, kunnen de nieuwe generatie laptops de ganse dag opstaan zonder te warm te worden?

En welke laptop raden jullie mij aan, compac, acer, packard bell .... ??
    Of zou ik toch weer beter een desktop nemen?

Prijsklasse, rond de 1000€ (liefst niet te veel erover )

Thanks
    Last edited by renzowoef; 4 februari 2009, 21:42.
    Mvg. Renzowoef
    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Re: laptop of desktop ...

Misschien eerst even aangeven of je open staat voor Mac?

Welke raad ik af: Packard Bell, Acer, Medion, Compaq (= budgetline HP), noname (oa. Makro, Lidl & Aldi toestellen).

Aanraders: HP, Sony, Dell

Toestellen kunnen zeker ganse dag opstaan zonder bloedheet te worden.

Wil je 12, 15, 16 of 17" (of zelfs meer) beeldscherm?

Is batterij-autonomie belangrijk?

Is gewicht belangrijk?

En niet de minste..wat is je budget?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Zou toch min 17 " mogen zijn,
      batterij autonomie niet zo belangrijk (vooral voor thuisgebruik, en nu en dan eens mee in de vrachtwagen, maar daar heb je ook een sigaretten aansteker ),
      gewicht speelt ook zo geen rol, ik moet er niet mee over straat zeulen.

En liever geen mac, al mijn software dat ik liggen heb is voor windows...

Budget, +/- 1000 €
      Mvg. Renzowoef
      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Ik ben overgestapt van een desktop naar een laptop en daar heb ik 1.001 X spijt van gehad. Voor mij dus geen laptop meer ook al is het een Dell Inspiron 1720!
        Heb ik al miserie verkocht met dat plat ding.
        Na anderhalve maand de HD stuk.
        Na ongeveer 6 maand toetsenbord stuk.
        Dell heeft wel een pracht service want de dag na een telefoontje kreeg ik al de vervangstukken daar niet van.
        Maar het scherm van een laptop kan toch niet aan een goed desktop scherm tippen.

En nog iets over Medion en Packard Bell.
        Dit zijn heel goede computers! Mijn Medion van 1998 draait nog altijd en dit zonder morren!! Dus breek die pc's van de Aldi niet af. Binnen de maand terugdragen zonder enige reden te moeten opgeven en je geld terug krijgen. Wie doet beter?
        Bovendien krijg je 3 (DRIE) jaar garantie.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Ik ben overgestapt van een desktop naar een laptop en daar heb ik 1.001 X spijt van gehad. Voor mij dus geen laptop meer ook al is het een Dell Inspiron 1720!
          Heb ik al miserie verkocht met dat plat ding.
          Na anderhalve maand de HD stuk.
          Na ongeveer 6 maand toetsenbord stuk.
          Dell heeft wel een pracht service want de dag na een telefoontje kreeg ik al de vervangstukken daar niet van.
          Maar het scherm van een laptop kan toch niet aan een goed desktop scherm tippen.

En nog iets over Medion en Packard Bell.
          Dit zijn heel goede computers! Mijn Medion van 1998 draait nog altijd en dit zonder morren!! Dus breek die pc's van de Aldi niet af. Binnen de maand terugdragen zonder enige reden te moeten opgeven en je geld terug krijgen. Wie doet beter?
          Bovendien krijg je 3 (DRIE) jaar garantie.

Grtz, RF
          Ik breek ze ook niet af, ik raad ze af...
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Als je niet absoluut een laptop nodig hebt, raad ik het ook af.

Ik had tot 2 jaar geleden ook een desktop. Als er iets verouders was, makkelijk en goedkoop upgraden zodat pc nog een jaartje langer mee kon. Desktop is in aankoop ook een pak goedkoper. Daarnaast heb je een veel beter scherm dan bij de doorsnee laptop.

Een laptop is wel handig, maar na 2,5 jaar begin ik stilaan de beperkingen te merken. Nog een (half) jaartje ofzo en hij is al aan vervanging toe. Vooral de grafische kaart is bij een laptop nogal snel verouderd. (laptop is wel dagelijks intensief gebruikt)

Voor mij: volgende pc is een desktop. Eventueel daarnaast een goedkope laptop om mee te nemen, maar ik mis de snelheid/kwaliteit van een desktop wel.
            Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Misschien nog iets om te vermelden: bij intensief gebruik is de accu van een laptop toch na zo'n 2 jaar aan vervanging toe. Bij de meeste merken is dit ook al rap 100 euro.
              Ik sluit mij aan bij Molotovke: koop een goede desktop en eventueel een goedkope laptop om mee te nemen. Ik ben nog altijd van mening dat een laptop klein en mobiel moet zijn, grote schermen van boven de 15" vind ik sowieso niet echt handig om mee te nemen.
              En uiteraard ben ik ook een Mac-fan.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

mijn DEL XPS vliegt door Photoshop en lightroom. een stevig uit de voeten gewassen desktop zou mogelijks nog sneller zijn .. maar mijn laptop stoort me zeker niet door te traag te zijn.

ik heb wel gekozen voor het duurdere scherm, en gebruik op kantoor en thuis een extern scherm voor optimaal comfort bij grafisch werk, maar op verplaatsing als ik enkel het laptop scherm gebruik is het ook goed te doen.

op de levensduur van een laptop (90 tot 120 watt) in vergelijking met een desktop (450 tot 650 watt) is de laptop terugbetaald aan minderfactuur electriciteit tegen dat die vervangen moet worden.

vorige week werd er op kantoor "gerenoveerd" .. no problem, ik pak de laptop en m'n scherm onder de arm, en ben klaar om in een naburig kantoor verder te werken. Met een desktop ben je langer aan het sleuren.

wat de opmerking van de batterij betreft: mijn vorige laptop werd super intensief gebruikt: 10 tot 12 uur per dag was geen uitzondering, en die originele batterij had na 5 jaar nog een behoorlijke autonomie. die laptop is vandaag nog in gebruik, maar vond hem niet meer snel genoeg voor de huidige versies van Photoshop en lightroom. veel hangt af hoe je je batterijen behandeld, en behlave de originele batterijen zijn er ook goedkopere alternatieven op de markt, gewoon ingeval je de pech had je batterijen minder oordeelkundig te gebruiekn en ze vroegtijdig te verslijten
                Last edited by momentopname; 5 februari 2009, 10:13.

Comment

Hoe gebruik je dan oordeelkundig de batterij?
                  Ik kan zeker geen 10 à 12 uur werken met de batterij.
                  Neem mijn vraag zeker niet verkeerd op, nuttige tips zijn altijd welkom.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Moederbord
                    CPU Type AMD Athlon 64, 2451 MHz (12 x 204)
                    Moederbordnaam Abit KV8 Pro / KV8 Pro-3rd Eye (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
                    Moederbord Chipset VIA K8T800Pro, AMD Hammer
                    Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
                    BIOS Type Award (11/12/04)

Scherm
                    Video kaart RADEON 9250 - Secondary (128 MB)
                    Video kaart RADEON 9250 (128 MB)
                    3D-Versneller ATI Radeon 9250 (RV280)
                    Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (16424863)

Multimedia
                    Geluidskaart BrookTree Bt878 Video Capture Device - Audio Section
                    Geluidskaart VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Opslag
                    IDE apparaat VIA Bus Master IDE Controller
                    SCSI/RAID apparaat VIA RAID Controller - 3149
                    Diskettestation Diskettestation
                    Harde schijf Maxtor 6 B200M0 SCSI Disk Device (200 GB, 7200 RPM, SATA)
                    Harde schijf ST316021 5AS SCSI Disk Device (149 GB)
                    Optische Station _NEC DVD_RW ND-3500AG (DVD+R9:4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:16x/4x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)
                    Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B (16x/52x DVD-ROM)
                    SMART Status harde schijf OK

Partities
                    C: (NTFS) 120001 MB (71999 MB vrij)
                    D: (NTFS) 74465 MB (25377 MB vrij)
                    G: (NTFS) 152617 MB (107167 MB vrij)
                    Geheugencapaciteit 338.9 GB (199.7 GB vrij)

Dit is mijn hudige pc, waar voor mij photoshop en lightroom toch op een redelijke snelheid draait, als ik nu de laptops zie, zijn die toch sneller dan dit? (of heb ik het mis ?)

Ik denk dat het een laptop zal worden, waar ik ook nog mijn scherm dat ik nu heb op kan aansluiten...
                    Nu heb ik eens op de dell site gekeken, maar ik vind geen verkooppunten, of verkopen zij alleen maar via internet ?
                    Mvg. Renzowoef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Welke raad ik af: Packard Bell, Acer, Medion, Compaq (= budgetline HP), noname (oa. Makro, Lidl & Aldi toestellen).

Aanraders: HP, Sony, Dell
                      Ik gebruik nu al 1,5 jaar tot grote tevredenheid een packard bell laptop, dus voor mij is dat toch geen afrader.

Nuja het is hierboven al gezegd maar dat vat het goed samen:
                      *Wil je de snelst mogelijke configuratie die op dit moment verkrijgbaar is, dan ga je voor een state-of-the-art desktop.
                      *Wil je draagbaarheid/verplaatsbaarheid, wat dan misschien gecombineerd gaat met iets mindere prestaties, dan ga je voor een laptop.
                      ||Blog||

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Hoe gebruik je dan oordeelkundig de batterij?
                        Ik kan zeker geen 10 à 12 uur werken met de batterij.
                        Neem mijn vraag zeker niet verkeerd op, nuttige tips zijn altijd welkom.

Grtz, RF
                        Vraag ik me ook af..

Indien laptop op bureau dan zit de stekker in, anders niet.. ik ga daar echt geen rekening mee gaan houden hoor, want dan vervalt het voordeel van een laptop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DCA Bekijk bericht
                          Ik gebruik nu al 1,5 jaar tot grote tevredenheid een packard bell laptop, dus voor mij is dat toch geen afrader.

Nuja het is hierboven al gezegd maar dat vat het goed samen:
                          *Wil je de snelst mogelijke configuratie die op dit moment verkrijgbaar is, dan ga je voor een state-of-the-art desktop.
                          *Wil je draagbaarheid/verplaatsbaarheid, wat dan misschien gecombineerd gaat met iets mindere prestaties, dan ga je voor een laptop.

Met alle respect voor je keuze natuurlijk, maar ik heb Packard Bell (etc..) nooit serieus genomen. Krijgen niet voor niks de bijnaam "Packard Hell".

Zijn zeker niet afgemonteerd met de beste materialen of met de grootste zorg samengesteld, maar goed..

Ik krijg hier bij ons op 't werk genoeg verschillende laptops en de grote jongens steken er echt wel een eind bovenuit.
                          Ik heb daarnet eventjes met een Acer moeten werken, na een half uurke kon ik mijn pols niet meer laten rusten op de laptop omdat deze te heet werd!

Kwaliteit betaal je hoor (en bij Sony ook een beetje de naam en design )

Comment

mbt de opmerkingen over batterijen: de autonomie van mijn batterijen is circa 3 uur, de eerste drie keer kan je best een volledige cyclus doorlopen: de batterij opladen, en dan de stekker uit, werken tot de laptop je verwittigd dat de batterij bijna leeg is, en terug opladen .. na deze 3 cyclussen komt het erop aan om af en toe, bv. wekelijks de batterij eens helemaal leeg te laten tot de computer je terug verwittigd dat het bijna afgelopen is en ze terug in één keer helemaal opladen.

als ik op kantoor of thuis ben, dan werk ik bijna altijd met stroom aan: anders gaat de powersaving je scherm iets doffer zetten etc .. geen probleem om te surfen of office tostanden, maar zeer nefast voor het resultaat van je gecallibreerd scherm. Dat moet je immers bekijken in dezelfde situatie als toen je callibreerde.

De batterij dient dus voor als ik in de wagen ben, op evenementen, in de tuin (al heb ik aan m'n tuinhuis een stopcontact zodat ik de hele namiddag op m'n zonne terras onder de parasol kan zitten werken (als is werken in de zon niet aan te raden als je de kleuren moet beöordelen) of als in in de sportclub op de kids wacht die aan't trainen zijn.

't is niet omdat je de batterij niet 100% van de tijd gebruikt dat het voordeel van je laptop verdwijnt .. je hebt de vrijheid om een aantal uur op batterij te werken. (hoe krachtiger je computer, hoe korter die tijd is.: mijn vorige laptop had 2 harde schijven ingebouwd van elk 7200 toeren .. dat verbruikt meer dan een trage laptopschijf van 4200 toeren) maar mijn laptop kan snel weg als em in de weg staat, kan ik meenemen, en verbruikt weinig (in vergelijking met een desktop) .. zeker als je die soms 24/24 en 7 op 7 laat aanstaan tijdens sommige projecten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                              mbt de opmerkingen over batterijen: de autonomie van mijn batterijen is circa 3 uur, de eerste drie keer kan je best een volledige cyclus doorlopen: de batterij opladen, en dan de stekker uit, werken tot de laptop je verwittigd dat de batterij bijna leeg is, en terug opladen .. na deze 3 cyclussen komt het erop aan om af en toe, bv. wekelijks de batterij eens helemaal leeg te laten tot de computer je terug verwittigd dat het bijna afgelopen is en ze terug in één keer helemaal opladen.

als ik op kantoor of thuis ben, dan werk ik bijna altijd met stroom aan: anders gaat de powersaving je scherm iets doffer zetten etc .. geen probleem om te surfen of office tostanden, maar zeer nefast voor het resultaat van je gecallibreerd scherm. Dat moet je immers bekijken in dezelfde situatie als toen je callibreerde.

De batterij dient dus voor als ik in de wagen ben, op evenementen, in de tuin (al heb ik aan m'n tuinhuis een stopcontact zodat ik de hele namiddag op m'n zonne terras onder de parasol kan zitten werken (als is werken in de zon niet aan te raden als je de kleuren moet beöordelen) of als in in de sportclub op de kids wacht die aan't trainen zijn.

't is niet omdat je de batterij niet 100% van de tijd gebruikt dat het voordeel van je laptop verdwijnt .. je hebt de vrijheid om een aantal uur op batterij te werken. (hoe krachtiger je computer, hoe korter die tijd is.: mijn vorige laptop had 2 harde schijven ingebouwd van elk 7200 toeren .. dat verbruikt meer dan een trage laptopschijf van 4200 toeren) maar mijn laptop kan snel weg als em in de weg staat, kan ik meenemen, en verbruikt weinig (in vergelijking met een desktop) .. zeker als je die soms 24/24 en 7 op 7 laat aanstaan tijdens sommige projecten.
                              De methode die je aanhaalt is in ieder geval zeker niet de juiste voor een Li-Ion batterij.

Comment

Working...
                              X