Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    Doe je dan hetzelfde als de politie naast je staat...? Want zoiets heeft al vaak tot serieuze ongevalen geleid (enkele jaren terug verloor zelf een motorrijder er het leven bij door zo iemand die dacht het door jouw genoemde manoeuvre uit te voeren... 't zal je vrouw maar zijn...) en is dan ook terecht een zware overtreding!

Mvg,
    Frederic

Ik zeg niet dat ik dat doe, 'k rij maar met een meganeke 1.6 dci ofzo, 'k heb er de power niet voor, maar 'k zie er genoeg die het doen. Het lijkt me af en toe wel handig, het te kunnen doen
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Om even terug 'on topic' te komen, zijn er nog mensen met een mening over al of niet automatische bak?
      Mijn ervaring met automatische versnellingen beperken zich tot een vrachtwagen. Als die lijn door te trekken valt met een gewone auto weet ik niet.
      Een automatische vernsellingsbak zou sowieso zuiniger zijn in verbruik, maar met een manuele kan je precieser zijn in manoeuvres zoals parkeren.

Mvg,
      Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
        Ik zeg niet dat ik dat doe, 'k rij maar met een meganeke 1.6 dci ofzo, 'k heb er de power niet voor, maar 'k zie er genoeg die het doen. Het lijkt me af en toe wel handig, het te kunnen doen
        De vraag rest dan: hoeveel van die mensen staan er per abuis verkeerd...? Er zijn er genoeg dat als ze rechtdoor moeten en er een hele rij in dat vak staat, maar het vak voor links is leeg, die zich toch links zetten en rekenen op hun pk's... Asiociaal in het verkeer wordt zo'n gedrag genoemd

Mvg,
        Frederic

Comment

Om even terug 'on topic' te komen, zijn er nog mensen met een mening over al of niet automatische bak?

Groetjes,
          Pol

Ik heb alleen de ervaring met gelijkaardig systeem in een smart (off all cars), waar ik een paar weken heb mogen in rondrijden, en 'k vondt het gewoon super handig in het gewone verkeer, moest ik er moeten kunnen voor kiezen, niet voor snelheid e.d. maar voor rijgemak, 'k zou het direct doen.
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Rij sinds 4 jaar in een Volvo V70 met auto bak incl. 210 Pk. Qua mechanica wel iets heel anders dan de BMW, maar al dat gedoe over "handmatig schakelen moet". Hou me d'r over op

Feit is dat een auto bak altijd beter schakelt dan welke chauffeur dan ook. Zelfs beter dan de formule 1 coureurs en testrijders, simpelweg omdat de automaat maar 1 doel in het leven heeft: nl. schakelen!!! De 0 tot 100 tijden die fabrikanten opgeven, worden alleen maar gehaald door de bak volledig te slopen. Meer dan 2 tot 3 testpogingen gaan ze niet mee om die tijd te zetten. Een automaat is beschermd tegen overbelasting en je kan (mocht je dat willen) altijd voluit gaan zonder iets te slopen.

De mensen die vasthouden aan handmatig schakelen leven met een illusie dat ze meer controle hebben over de auto. Feit is dat zoveel pk's heel moeilijk op de weg te brengen zijn, en als je verkeerd gebruikt (lees: op het verkeerde moment) zijn je remmen veel belangrijker dan de wijze waarop je schakelt

Persoonlijk wil ik nooit meer terug naar handmatig schakelen omdat ik het gemak van een automaat zeer heb leren waarderen. In het begin is het even wennen, maar als je er aan gewend bent rijdt het perfect.

P.s. voor de milieuridders: sinds ik met een automaat rij, rij ik veel relaxter. Heb helemaal geen behoeft om hard te rijden, bij de stoplichten als eerste weg te zijn, etc. Banden gaan 50.000 to 60.000 km mee. Dus veel pk's hoeven niet direct te betekenen dat je het milieu vervuilt. Heel wat kleine autot'jes die zgn. zuinig rijden zie ik regelmatig aan de linkerkant voorbij komen met naar ik schat veel hoger verbruik gezien de snelheid
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Een automatische vernsellingsbak zou sowieso zuiniger zijn in verbruik, maar met een manuele kan je precieser zijn in manoeuvres zoals parkeren.

Mvg,
              Frederic
              Jammer genoeg verbruikt de Steptronic een half literke meer bij BMW. Heb een testauto gereden met Steptronic versie 2009. Je kan idd vlot schakelen, maar de S-stand is erg sporotief hoor. En met 300 pk onder de kap voel je wel duidelijk een verschil tussen de gewone als de S-stand. Bij manueel schakelen, schakel je sneller op een nog lager toerental. Bij de S-stand blijft die maar gaan. Kanttekening: dat sprotief rijden is niet goed voor het milieu en brengt je amper sneller op je eindbestemming. Wat dat uitbreken betreft: er zit tegenwoordig zoveel elektronika in dat bij scherpe bochten e.d. de elektronika alles overneemt. En dat geeft een vals gevoel van veiligheid want het overschrijden van de wetten van de fysika door de chauffeur krijgt elektronika niet meer gecompenseerd.

Maar Pol jong, ik zou er wel voor gaan. Je zal wel moeten leren je linkerbeen achter je rechter te plaatsen, want als je bij een automaat met links remt als je nog geen ervaring hebt, plakken ze gegarandeerd vanachter op U.

succes
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Ik heb wel eens een vakantie met een automaat gereden, maar dat was een amerikaanse wagen met een slome automaat. Totaal niet te vergelijken dus

Wat BMW betreft: Bevatten die sportievere versies geen zelfsper om in moeilijkere omstandigheden tussen te komen? Mijn baas rijdt ook nogal sportief en die heeft toch al z'n 2e BMW met dergelijke versnellingsbak. Moest het hem zijn tegengevallen zou zijn tweede wel een manuele geworden zijn vermoed ik Hij woont in Wallonië en komt wel wat vaker in Winterse omstandigheden terecht (in Wallonië) dan de modale Vlaming.... Geen zorgen maken om die keuze zou ik zo zeggen
                ---
                Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Begrijp de vergelijking niet, maar dat zal wel aan mij liggen
                  Net als ik uw opmerking niet snap op de vraag van Pol.

Mijn snellere PC heb ik nodig voor mezelf, om photoshoppen aangenamer te maken voor mezelf. Maar daar stoor ik niemand anders mee, en ben ik ook niet asociaal mee.
                  Maar iemand die aan ieder rood licht staat op te trekken als een gek wordt tegenwoordig wel redelijk asociaal bekeken, en maakt langs de andere kant zichzelf nog eens goed belachelijk als heel die meute trage achterliggers gewoon komt aanschuiven aan het volgende rode licht waar hij staat te blinken
                  Uw snellere PC heb je nodig om het uzelf aangenamer te maken, awel zo zijn er ook mensen die graag een snellere auto of moto hebben om hun pleziertje te hebben. Doen ze daarvoor iets verkeerd? Het is niet omdat ge iets hebt waarmee ge veel kunt dat ge dat ook misbruikt.
                  Zelf heb ik een moto dat op minder dan 2,9 seconden optrekt van 0-100 en meer dan 300km/u kan doen. Ben ik nu associaal volgens u?
                  Ik rij niet harder dan wat mag, ik respecteer het verkeersreglement en ik ambeteer niemand of breng niemand in gevaar.
                  En wat het milieu betreft ... met een uitstoot van 0.89 zit die redelijk binnen de norm hoor!
                  Als ik dit vergelijk met hoe sommige met hun Clio 1.2 rijden dan denk ik dikwijls bij mezelf "Zie die gek doen".
                  Wat ik wil zeggen, een groot vermogen heeft niets maar dan ook helemaal niets met associaal rijgedrag te maken of met een of ander gestegedoe.
                  En het verbruik en de uitstoot ... als je "normaal" rijd met een krachtige wagen ligt het verbruik en de uitstoot dikwijls zelfs een pak lager dan bij iemand dat goed doortrekt met een lichtere wagen.
                  En dat belachelijk optrekken aan het rood licht ... als je een BMW 135i ziet wegschieten aan het rood licht, dan is dat gewoon normaal vertrekken, als je een Clio 1.2 ziet vertrekken aan het licht dan is dat planché optrekken. (Grapje hé, allé toch bijna)
                  Als ge iets graag hebt en ge kunt het u permitteren waarom zou je het laten?
                  Waarom hebben velen een groot huis dat ge veel moet verwarmen om er na het vertrek van de kinderen toch maar met 2 in te wonen? Da's ook overbodig, de ene noemt het echter luxe en de andere comfort.
                  Kritiek geven is simpel maar er eerst eens over nadenken is weer een ander punt.

Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                  Sommige mensen zijn bezorgd om het millieu en de toekomst van hun kinderen en kleinderen en weer anderen vegen er hun voeten aan gelukkig behoor ik niet tot deze laatste categorie.
                  Dan hoop ik dat u niet rookt, niet drinkt, geen wapens of gevaarlijke voorwerpen in huis heeft, geen trap heeft waar kinderen vanaf kunnen vallen, geen hond heeft dat kan bijten, geen kat heeft dat kan krabben, te voet naar het werk gaat, een job heeft waar geen gevaarlijke produkten staan of gemaakt worden, geen licht in brand doet wanneer onnodig, geen PC gebruikt als je ook een babbel kan doen met een buur i.p.v. electriciteit te gebruiken, geen onkruid bestrijdt, geen telefoonboeken heeft, geen kauwgum koopt, nooit naar de Quick gaat, vooral geen camera koopt waar die toch zo milieu-ongunstige batterijen inzitten, ...
                  Pas op als je nog eens vuurwerk gaat fotograferen, dat kan zeer gevaarlijk zijn voor de mensen en natuur, ga ook niet meer shoppen in Londen want ook de Eurostar verbruikt energie (te voet naar de lokale winkel is gezond). En schaf vooral alle shootig days af want we verbruiken allemaal energie (brandstoffen) om er naartoe te gaan en misschien riskeren we wel een ongeluk.
                  Op alles kan je kritiek geven en doen alsof je zelf heilig bent hoor.
                  De enige mogelijkheid om niemand iets kwaad te doen of te kunnen doen is zelf niet leven.

En laat Pol nu even genieten van zijn aankoop zonder hem onder tafel weg te veroordelen met zijn sportief bakske want dat is wat jullie allemaal een beetje aan het doen zijn.
                  Ik ben er vast van overtuigd dat hij met zijn 306PK voorzichtiger is dan de meesten met 86PK.
                  Last edited by VerSeg; 14 december 2008, 19:07.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                    Jammer genoeg verbruikt de Steptronic een half literke meer bij BMW.
                    Of minder ...
                    Dit is altijd vergeleken met het ideale schakelpatroon waar de meesten zich nooit kunnen aan houden.
                    Voor sommigen kan dit dus zelfs een besparing opleveren.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Net als ik uw opmerking niet snap op de vraag van Pol.
                      Als je eventjes bij de les zou blijven, dan zou je merken dat dat geen opmerking was op de vraag van Pol, maar een reactie op een uitlating van iemand anders in deze thread

Mvg,
                      Frederic

Comment

ik rijd graag sporadisch met automaat, maar verkies mijn manuele bak.
                        btw, de DSC kan je wel uitzetten..
                        druk op de knop: brake assist staat uit.
                        knop ingedrukt houden totdat 2e gele lampje brandt,... u rijdt nu met een Go_kart.

ABS kan niet afgezet worden, althanns niet op mijn 320.

greetz!

(enne... ik concludeer dat je reeds de enige 'juiste' keuze gemaakt hebt)

Veel rijplezier gewenst en laat de cilinders maar eens dansen! (ikke jaloers)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

Veel rijplezier gewenst en laat de cilinders maar eens dansen! (ikke jaloers)
                          Zal ik zeker doen ! Dit is een wagentje dat ernaar vraagt. Ik rij momenteel nog een tijdje met mijn Z3 Coupé 2.8 zes cilinder, en dat is toch ook al wat. Maar dit is nog wat anders, een echte bom.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb de indruk dat ik stillaan overtuigd geraak. Het zit bij mij waarschijnlijk nog teveel tussen de oren.
                            Ik heb dezelfde vraag gesteld op een autoforum maar daar was bijna iedereen van mening dat een wagen met dergelijk potentieel (BMW 135i) moet gereden worden met een manuele bak. Maar ik denk dat de meningen van een niet autoforum voor mij doorslaggevender zijn aangezien de mensen die hier reageren een meer realistische kijk heeft op de zaken. Hiermee bedoel ik dat het publiek op autoforums ietsje teveel gefocuust is op het sportieve element alsof je er voortdurend mee op de limieten gaat rijden. Rondjes gaan rijden op een circuit is zeker geen optie voor mij.

Groetjes,
                            Pol.
                            Ik weet niet wanneer uw wagen geleverd zal worden doch ik ben er zo goed als zeker van dat het geen drie maand zal duren vooraleer je je afvraagt hoe je ooit zonder gekunt hebt... Veel heeft inderdaad te maken "tss de oren" (alhoewel het vlgs sommigen ook tss de macho-benen zit )
                            Indien je maar 10.000 km per jaar bolt met 1 of ander exoot kan ik er nog inkomen doch als je ziet hoeveel geld er gespendeert wordt aan onzinnige opties begrijp ik de keuze voor een wagen met drie pedalen enkel maar indien je drie benen hebt...

mvg

Silent M. (al 15 jr 50.000km/jr ... met automaat)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Of minder ...
                              Dit is altijd vergeleken met het ideale schakelpatroon waar de meesten zich nooit kunnen aan houden.
                              Voor sommigen kan dit dus zelfs een besparing opleveren.
                              Informatie komt van BMW zelf. 5,9 l/100km handgeschakeld en 6,4 l/100km Steptronic. Vond het ook heel vreemd. Maar rijden doet die automaat wel, zelfs als je zelf schakelt.
                              Pol gewoon doen. Is een prachtbak hoor.
                              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                                Persoonlijk wil ik nooit meer terug naar handmatig schakelen omdat ik het gemak van een automaat zeer heb leren waarderen. In het begin is het even wennen, maar als je er aan gewend bent rijdt het perfect.

P.s. voor de milieuridders: sinds ik met een automaat rij, rij ik veel relaxter. Heb helemaal geen behoeft om hard te rijden, bij de stoplichten als eerste weg te zijn, etc. Banden gaan 50.000 to 60.000 km mee. Dus veel pk's hoeven niet direct te betekenen dat je het milieu vervuilt. Heel wat kleine autot'jes die zgn. zuinig rijden zie ik regelmatig aan de linkerkant voorbij komen met naar ik schat veel hoger verbruik gezien de snelheid
                                Dit volg ik volledig.
                                Over 't verbruik: mijn vorige Volvo V70 D5 (163pk) verbruikte met een automaat (en volgens de boordcomputer) 6.4L. Mijn huidige BMW 320D (manueel) verbruikt er 7... Mijn eerste 320D touring (automaat) verbruikte er 7.3. Daar meerverbruik van de (oude) 320D, hoe verklaar je dat? De automaat? Het meergewicht van de breakversie? De oudere motor? Heel opmerkelijk dat de lompe, zware 2.4L D5 motor in de volvo ruimschoots de zuinigste is.
                                http://www.dannydemeyer.be

Comment

Working...
                                X