Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?
Droom rustig verder:
verbruik (liter/100km) stad/weg/gecombineerd
Volvo V70 automaat 15.3 / 7.5 / 9.5
Toyota Aygo 5.5 / 4.1 / 4.6
Die Toyota gaat heus niet opeens dubbel zo veel verbruiken als hij 130 km/u rijdt ipv 110 km/u.
Gewicht
Volvo V70 1632 kg
Toyota Aygo 880 kg
Het gewicht staat in rechtstreeks verband met de milieuimpact van de productie van de auto: meer materiaal betekent immers dat er meer grondstoffen en meer energie nodig zijn. Bovendien betekent minder gewicht ook minder slijtage op remblokken, banden, etc.
Dit zijn (meetbare) feiten, geen schattingen.
Als het milieu je geen barst kan schelen; ook in je portefeuille voel je dit verschil (enorm).
Iedereen vindt zijn eigen auto (al dan niet bewust) op alle vlak de beste die er is, maar je moet nu geen nonsens de wereld gaan insturen he.
ps: Ik rijd zelf niet met een Toyota Aygo en ik werk ook niet voor Toyota. De Aygo is maar een willekeurig voorbeeld van een "klein auto'tje".
on topic: op glad wegdek rijd ik liefst met weinig pk's, manueel en met voorwielaandrijving. Verder ben ik ook niet zo'n fan van al die elektronische correctiesnufjes. In feite rijdt de auto dan voor u en maak je jezelf wijs dat je een goed chauffeur bent. Als er dan 1 (of meer) van die snufjes stuk gaat, moet je het opeens zelf doen met waarschijnlijk een (zwaar) ongeluk tot gevolg. Ik word liever af en toe met mijn neus op de feiten geduwd bvb. doordat de auto eventjes lichtjes gaat slippen als ik wat te snel door een bocht ga.
Maar zo'n BMW 135i koop je niet om mee op wintervakantie te gaan of de limieten van de fysica te gaan verkennen (hoop ik toch van niet), maar wel om luxueus en comfortabel in rond te cruisen. In dat plaatje past een automatische versnellingsbak beter dan een manuele. Die overdreven veel pk's die dan gecorrigeerd moeten worden door elektronica, passen daar dan weer niet bij vind ik persoonlijk. Qua auto's ben ik dan ook meer een May dan een Clarkson.
Oorspronkelijk geplaatst door ajh
Bekijk bericht
verbruik (liter/100km) stad/weg/gecombineerd
Volvo V70 automaat 15.3 / 7.5 / 9.5
Toyota Aygo 5.5 / 4.1 / 4.6
Die Toyota gaat heus niet opeens dubbel zo veel verbruiken als hij 130 km/u rijdt ipv 110 km/u.
Gewicht
Volvo V70 1632 kg
Toyota Aygo 880 kg
Het gewicht staat in rechtstreeks verband met de milieuimpact van de productie van de auto: meer materiaal betekent immers dat er meer grondstoffen en meer energie nodig zijn. Bovendien betekent minder gewicht ook minder slijtage op remblokken, banden, etc.
Dit zijn (meetbare) feiten, geen schattingen.
Als het milieu je geen barst kan schelen; ook in je portefeuille voel je dit verschil (enorm).
Iedereen vindt zijn eigen auto (al dan niet bewust) op alle vlak de beste die er is, maar je moet nu geen nonsens de wereld gaan insturen he.
ps: Ik rijd zelf niet met een Toyota Aygo en ik werk ook niet voor Toyota. De Aygo is maar een willekeurig voorbeeld van een "klein auto'tje".
on topic: op glad wegdek rijd ik liefst met weinig pk's, manueel en met voorwielaandrijving. Verder ben ik ook niet zo'n fan van al die elektronische correctiesnufjes. In feite rijdt de auto dan voor u en maak je jezelf wijs dat je een goed chauffeur bent. Als er dan 1 (of meer) van die snufjes stuk gaat, moet je het opeens zelf doen met waarschijnlijk een (zwaar) ongeluk tot gevolg. Ik word liever af en toe met mijn neus op de feiten geduwd bvb. doordat de auto eventjes lichtjes gaat slippen als ik wat te snel door een bocht ga.
Maar zo'n BMW 135i koop je niet om mee op wintervakantie te gaan of de limieten van de fysica te gaan verkennen (hoop ik toch van niet), maar wel om luxueus en comfortabel in rond te cruisen. In dat plaatje past een automatische versnellingsbak beter dan een manuele. Die overdreven veel pk's die dan gecorrigeerd moeten worden door elektronica, passen daar dan weer niet bij vind ik persoonlijk. Qua auto's ben ik dan ook meer een May dan een Clarkson.
Comment