Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Met zo'n systeem heb je de voordelen van het manueel schakelen met de voordelen van het automatisch schakelen.
    • Je kan nooit sneller foutloos schakelen dan met zo'n systeem
    • Je kan altijd op automaat of manueel
    • Je kan nooit een versnelling rateren
    • Als jij je eens vergist, dan corrigeert die in uw plaats
    • Schakel je per ondeluk eens van 3e naar 1e dan gaat die mooi even de 2e meenemen indien nodig
    • Tussen twee versnellingen zitten is niet mogelijk, dus ook gedaan met eens een krakend tandje

Je kan zo'n tiptronic of steptronic van geen kanten vergelijken met een andere automaat.

Als ik zo'n wagen zou kopen, ik zou zeker voor zo'n systeem gaan ... het is net dit dat deze wagen nog een stukje leuker zal maken.
    En hoe meer power, hoe plezanter die steptronic of tiptronic (zoals ze het willen noemen).

Wij hebben het spijtig genoeg niet genomen omdat het pas uit was en da's een zware fout.

Wat het slippen en uitbreken betreft ... met onze vorige was het zo dat je met licht gedraaid stuur even optrok en je kon een rondje draaien op nat wegdek ... met de huidige systemen (standaard uitrusting) mag je plankgas geven en gaat die hoogstens een fractie van een seconde "proberen" uitbreken maar zover geraakt het niet.
    Ga eens op een grote plaats (plein) met een nat wegdek, sla je stuur maximum om en vertrek plankgas, laat (bij een manuele bak) uw ontkoppeling los en hou het gaspedaal op maximum ingedrukt ... uw draaicirkel zal niet groter worden, uw snelheid zal aanhouden op deze waarbij de wagen net niet uitbreekt en ge kunt met een gerust geweten toerkes blijven draaien. Zoveel is dit ondertussen verbeterd.
    En ik spreek niet eens van de allerlaatste generatie. Ik moet nu altijd even lachen met mensen die opmerkingen maken op de achterwielaandrijving. Vroeger hadden ze gelijk maar nu niet meer zelle.

Ik wens Pol alvast veel succes met zijn nieuwe wagen en hoop dat hij de juiste keuze zal maken.

Pol ... ik zou er voor gaan jongen, ge gaat er anders nog spijt van krijgen.
    Last edited by VerSeg; 14 december 2008, 03:43.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Om je nieuwe Beamer ongecontroleerd te laten slippen zul je wel hel hard je best moeten doen en dit zal je alleen lukken met alle elektronica op uit ! Bij Volvo kan je dat alvast niet.
      Ook bij geen enkele BMW kan je de electronica volledig op uit zetten. Je kan bijvoorbeeld de DSC wel afzetten met een knopke maar eigenlijk staat die dan niet eens uit maar in een tussensetting zodat jij ermee kan doen wat je wil ... hij zal in bepaalde situaties nog altijd ingrijpen.
      Garagisten kunnen dit met het nodige nog wel uitschakelen maar als gewone bestuurder gaat dit niet.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Waarvoor is het nodig sneller weg te zijn aan het licht?
        Omdat je ten opzichte van sommigen anders gewoon blijft staan.

Hard rijden kan en mag niet meer.
        Veel km's doen zonder file lukt ook al niet echt meer.
        U een beetje amuseren op bochtige wegen duurt meestal ook niet lang meer.

Wat blijft er aan autorijden buiten een beetje sneller optrekken of rap inhalen nog over als plezier? Voor zoalang dit nog kan ...

Ieder zijn ding hé, als iemand graag een snelle auto heeft dan moet die dat maar kopen.

Wat heb je trouwens aan een snelle PC als een ander met zijn trage PC je mail moet lezen?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Om langer voor het volgende rode licht te kunnen staan
          Of om dit net voor te zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Of om dit net voor te zijn.
            In Antwerpen zijn de verkeerslichten op een misterieuze wijze afgesteld. Of je nu 50 km/h rijdt of 150 km/h .....het volgende licht staat altijd op rood

Comment

Bij redelijk wat merken zijn de "zwaardere versies" (lees die met veel koppel) enkel te kopen met automaat. Blijkbaar is het makkelijker om automaten te maken die hoge koppels aankunnen dan manueel geschakelde bakken...

Persoonlijk zou ik niet twijfelen. Hoeveel keer per jaar heb je die neutrale stand wel nodig ???
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

Ik heb mij een nieuwe wagen besteld en er is één optie waar ik tot nog toe niet uitgeraak. Ik rij nl. sedert 42 jaar met een manuele versnellingsbak en speel nu met de idee om over te schakelen naar een Steptronic (BMW). Je kan hiermee volledig aut. rijden ofwel schakelen via de pook of met paddles aan het stuur. En het gaat wel over een sportieve wagen met heel wat Pk's op de achterwielen die volgens sommigen een manuele bak vraagt, maar ik zoek naar meningen van mensen die ervaring hebben met de nieuwste automatische versnellingsbakken.

Zijn er onder jullie mensen die hiermee rijden en wat zijn hun bevindingen?
                Hoe gedraagt zo'n wagen zich o.a. op glad wegdek? Heb je dan nog evenveel controle op je auto ?
                Sommigen beweren dat met de huidige correctiesystemen op de tractiewielen (automatische stabiliteits -DSC en tractiecontrole -ASC+T)en het gevaar van uitbreken zo goed als nihil is en indien toch, er onmiddellijk wordt gecorrigeerd. Men heeft mij vroeger echter altijd geleerd dat je bij slippen altijd eerst moet ontkoppelen, maar als je geen ontkoppelingspedaal hebt, wat dan ??

Enfin, ik zou volgende week moeten beslissen waarvoor ik ga, want mijn wagen gaat binnenkort in productie.

Groetjes,
                Pol.
                Heb ook nog met een bmw steptronic gereden (320D), grootste comfort dat je kan hebben. Best of both worlds echt waar. Enige problee,: bij ijzel geraak je zelfs geen verkeersdrempel op. Zelfs al zet je hem in manueel en probeer je in 2de te vertrekken, dan nog zit er teveel kracht op de achterwielen dat je gewoon opzij schuift. Nu ja, hoe vaak heb je dit probleem in de praktijk?
                Mijn vorige wagen, Volvo V70 met geartronic was zo mogelijk nog beter (bak was dan ook al 4 jaar jonger dan die van de bmw die van 2001 was) en had aandrijving op de voorwielen (wat op gladde wegen een voordeel is, in andere gevallen prefereer ik toch de achterwielaandrijving van de bmw).
                http://www.dannydemeyer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Bij redelijk wat merken zijn de "zwaardere versies" (lees die met veel koppel) enkel te kopen met automaat. Blijkbaar is het makkelijker om automaten te maken die hoge koppels aankunnen dan manueel geschakelde bakken...

Persoonlijk zou ik niet twijfelen. Hoeveel keer per jaar heb je die neutrale stand wel nodig ???
                  uw stelling klopt, uitleg niet: manuele bakken (lees: de chauffeurs) kunnen moeilijker om met grotere koppels, daarom laat men de electronica het werk doen
                  http://www.dannydemeyer.be

Comment

Ik heb de indruk dat ik stillaan overtuigd geraak. Het zit bij mij waarschijnlijk nog teveel tussen de oren.
                    Ik heb dezelfde vraag gesteld op een autoforum maar daar was bijna iedereen van mening dat een wagen met dergelijk potentieel (BMW 135i) moet gereden worden met een manuele bak. Maar ik denk dat de meningen van een niet autoforum voor mij doorslaggevender zijn aangezien de mensen die hier reageren een meer realistische kijk heeft op de zaken. Hiermee bedoel ik dat het publiek op autoforums ietsje teveel gefocuust is op het sportieve element alsof je er voortdurend mee op de limieten gaat rijden. Rondjes gaan rijden op een circuit is zeker geen optie voor mij.

Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Sportief en manueel gaan blijkbaar nog altijd samen, maar volgens mij wordt dat fel overdreven : als je ziet wat VW met de DSG heeft uitgericht op de Golf GTI bv...
                      Dat is dan uiteraard wel een wagen met een pak minder power.
                      Het principe van een DSG-bak is wel compleet verschillend, maar het ding doet het ook volledig automatisch hé...

Persoonlijk ben ik geen fan van automatisch, maar ik kan niet ontkennen dat het veel voordelen heeft (ik rij gewoon te weinig om die voordelen echt te kunnen smaken).
                      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Wat heb je trouwens aan een snelle PC als een ander met zijn trage PC je mail moet lezen?
                        Begrijp de vergelijking niet, maar dat zal wel aan mij liggen

Mijn snellere PC heb ik nodig voor mezelf, om photoshoppen aangenamer te maken voor mezelf. Maar daar stoor ik niemand anders mee, en ben ik ook niet asociaal mee.
                        Maar iemand die aan ieder rood licht staat op te trekken als een gek wordt tegenwoordig wel redelijk asociaal bekeken, en maakt langs de andere kant zichzelf nog eens goed belachelijk als heel die meute trage achterliggers gewoon komt aanschuiven aan het volgende rode licht waar hij staat te blinken

Nu ja, ieder z'n bedenking. 'k vroeg me alleen af waarvoor het nodig is gek snel op te trekken aan het rode licht.

Mvg,
                        Frederic

Comment

Sommige mensen zijn bezorgd om het millieu en de toekomst van hun kinderen en kleinderen en weer anderen vegen er hun voeten aan gelukkig behoor ik niet tot deze laatste categorie.
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht

Nu ja, ieder z'n bedenking. 'k vroeg me alleen af waarvoor het nodig is gek snel op te trekken aan het rode licht.

Mvg,
                            Frederic

omdat een mens af en toe eens op de verkeerde rijstrook staat, en omdat te corrigeren is het af en toe eens handig, om sneller te kunnen optrekken, dan die dat links of rechts van u staat
                            To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                              omdat een mens af en toe eens op de verkeerde rijstrook staat, en omdat te corrigeren is het af en toe eens handig, om sneller te kunnen optrekken, dan die dat links of rechts van u staat
                              Doe je dan hetzelfde als de politie naast je staat...? Want zoiets heeft al vaak tot serieuze ongevalen geleid (enkele jaren terug verloor zelf een motorrijder er het leven bij door zo iemand die dacht het door jouw genoemde manoeuvre uit te voeren... 't zal je vrouw maar zijn...) en is dan ook terecht een zware overtreding!

Mvg,
                              Frederic

Comment

Om even terug 'on topic' te komen, zijn er nog mensen met een mening over al of niet automatische bak?

Groetjes,
                                Pol
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X