Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Hallo iedereen,

Ik heb mij een nieuwe wagen besteld en er is één optie waar ik tot nog toe niet uitgeraak. Ik rij nl. sedert 42 jaar met een manuele versnellingsbak en speel nu met de idee om over te schakelen naar een Steptronic (BMW). Je kan hiermee volledig aut. rijden ofwel schakelen via de pook of met paddles aan het stuur. En het gaat wel over een sportieve wagen met heel wat Pk's op de achterwielen die volgens sommigen een manuele bak vraagt, maar ik zoek naar meningen van mensen die ervaring hebben met de nieuwste automatische versnellingsbakken.

Zijn er onder jullie mensen die hiermee rijden en wat zijn hun bevindingen?
    Hoe gedraagt zo'n wagen zich o.a. op glad wegdek? Heb je dan nog evenveel controle op je auto ?
    Sommigen beweren dat met de huidige correctiesystemen op de tractiewielen (automatische stabiliteits -DSC en tractiecontrole -ASC+T)en het gevaar van uitbreken zo goed als nihil is en indien toch, er onmiddellijk wordt gecorrigeerd. Men heeft mij vroeger echter altijd geleerd dat je bij slippen altijd eerst moet ontkoppelen, maar als je geen ontkoppelingspedaal hebt, wat dan ??

Enfin, ik zou volgende week moeten beslissen waarvoor ik ga, want mijn wagen gaat binnenkort in productie.

Groetjes,
    Pol.
    Last edited by enero; 13 december 2008, 22:33.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Automatische versnellingsbak nieuwe generatie?

Ik vraag me af of dat ontkoppelen nog steeds geldig is met al die electronische snufjes. Zo ja kun je 'm altijd nog in N (neutraal) zetten. Zo kun je bij glad weer ook schakelen naar 2 als je niet wilt dat er teveel vermogen naar de wielen gaat, maar ook daar is de electronica de helpende hand. Ik zou niet twijfelen en als je regelmatig of vaak in de file staat weet je snel waarom.

Comment

ben geen BMW fan .. heb wel al met Lexus gereden ..en die automaat is een traploze automaat die super handig in de fille tot traag verkeer is .. in die situatie vind ik het ontbreken van schakelen zeer conforatabel, temeer dat je niet meer voelt dat er geschakeld wordt zoals met de "traditionele meertraps automaat"

Bij Porche was ik bij een proefrit ook heel verrast dat de automaat niet echt "stoorde"

in een Patrol die een paardentrailer uit de modder moet trekken, is mijn voorkeur een handgeschakelde bak met reductiebak, blokering centraal differentieel, airlockers voor en achter .. maar de paarden gaan de trailer pas in nadat we uit de modder zijn

maw ... 't is niet omdat je veel paardenkracht hebt in een wagen dat je wel of niet een manuele bak nodig hebt .. maar 't is hoe je die paardenkracht wilt gebruiken .. en op de baan met een sportieve wagen valt dat best mee .. maar ik ben nu eenmaal "old school" en heb graag mijn pookske om mee te spelen als ik rij .. al zijn de automaten inderdaad niet meer wat ze ooit waren .. en ze kunnen het leven van de chaufeur nog eens confortabeler maken .. zeker op de Duitse wegen waar de "stau" te pas en te onpas het gebruik van die automaat tot zijn recht laat komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ik vraag me af of dat ontkoppelen nog steeds geldig is met al die electronische snufjes. Zo ja kun je 'm altijd nog in N (neutraal) zetten. Zo kun je bij glad weer ook schakelen naar 2 als je niet wilt dat er teveel vermogen naar de wielen gaat, maar ook daar is de electronica de helpende hand. Ik zou niet twijfelen en als je regelmatig of vaak in de file staat weet je snel waarom.
        Ik sta niet veel in de file, maar zou het systeem overwegen omwille van de mogelijkheid van manuel schakelen blijft bestaan. Het enige wat mij afschrikt is de volledige controle op de wagen te verliezen door het gebrek aan een ontkoppeling. Het schijnt overigens dat het schakelen naar "N(eutraal) van een wagen in beweging slecht zou zijn voor het mechanisme.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Het zal in ieder geval veel leuker zijn om te schakelen via die Steptronic dan met een manuele bak. En je bent rapper weg aan het licht Al die elektronica is leuk als je jezelf of de wagen hebt overschat of bij sneeuw en ijs; maar hopelijk kan je dat wel uitschakelen als je graag heel sportief door de bochten gaat. Niets zo erg als met volle gas uit de bocht komen en de computer beslist om het gas van de wielen te nemen......

Om je nieuwe Beamer ongecontroleerd te laten slippen zul je wel hel hard je best moeten doen en dit zal je alleen lukken met alle elektronica op uit ! Bij Volvo kan je dat alvast niet.
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            En je bent rapper weg aan het licht
            Of de jager schiet je dood...?

Waarvoor is het nodig sneller weg te zijn aan het licht?

Mvg,
            Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Het schijnt overigens dat het schakelen naar "N(eutraal) van een wagen in beweging slecht zou zijn voor het mechanisme.
              Je moet geen berghelling af komen rijden in N, nee. Maar hoe vaak komt het nou voor dat je in zulke situaties terecht komt? 't Is mij nog nooit gebeurd en ik rijd toch al lang automaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Of de jager schiet je dood...?

Waarvoor is het nodig sneller weg te zijn aan het licht?

Mvg,
                Frederic
                Om langer voor het volgende rode licht te kunnen staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Om langer voor het volgende rode licht te kunnen staan

Mvg,
                  Frederic

Comment

Ik heb mij een nieuwe wagen besteld
                    Je hebt de auto dus al besteld maar moet nog een keuze maken v.w.b. de versnellingsbak. Waarom vraag je niet alsnog een proefrit aan met een automaat?

Comment

Je hebt de auto dus al besteld maar moet nog een keuze maken v.w.b. de versnellingsbak. Waarom vraag je niet alsnog een proefrit aan met een automaat?
                      Heb een proefrit gedaan met een Steptronic op een lichtere motorversie. De Steptronic op het door mij bestelde model was in Bornem niet aanwezig. Spijtig, want qua power was deze niet vergelijkbaar met deze die ik heb besteld. Dus de vergelijking ging helemaal niet op.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De Steptronic op het door mij bestelde model was in Bornem niet aanwezig. Spijtig, want qua power was deze niet vergelijkbaar met deze die ik heb besteld. Dus de vergelijking ging helemaal niet op.
                        Dat is toch niet erg? In de bijzondere situaties waar jij het over hebt is meer power juist niet gewenst. Gedoseerd gas geven is dan sowieso de remedie.

Comment

Dat is toch niet erg? In de bijzondere situaties waar jij het over hebt is meer power juist niet gewenst. Gedoseerd gas geven is dan sowieso de remedie.
                          Inderdaad, begrijp ik, maar ik wou vooral het gevoel van de Steptronic beleven bij sportief rijden. De wagen die ik heb besteld heeft nl. 306 Pk, en die wou ik toch even aan de tand voelen met een aut. bak.

Groetjes,
                          pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Inderdaad, begrijp ik, maar ik wou vooral het gevoel van de Steptronic beleven bij sportief rijden. De wagen die ik heb besteld heeft nl. 306 Pk, en die wou ik toch even aan de tand voelen met een aut. bak.
                            Dan een nieuwe proefrit aanvragen met de juiste motorisering. Nu zullen ze als je al besteld hebt niet zo graag meer veel moeite voor je doen maar een automaat is meestal toch nog iets duurder dan handgeschakeld, dus wie weet. Je kunt allicht vragen.

Comment

.................................................. ... Het schijnt overigens dat het schakelen naar "N(eutraal) van een wagen in beweging slecht zou zijn voor het mechanisme.

Groetjes,
                              Pol.
                              Dat is waar voor de klassieke automatische versnellingsbak (koppelomvormer + planetaire tandwielstelsels ). Daar word de oliepomp aangedreven door de aangedreven as.
                              Als je in Neutraal schakelt word die aangedreven as niet aangedreven, alhoewel de (planetaire) tandwielen wel draaien omdat je wielen draaien. Dit is NIET goed.

Voor het overige : Uit eigen ervaring weet ik dat je graag een automatische versnellingsbak hebt waarbij je zelf kunt schakelen (lees : je bent de baas en weet en doet wat je / en hoe je het wil ).
                              Maar, uit eigen ervaring, eens je het comfort, de capaciteiten en de know how van je automatische versnellingsbak kent gebruik je voor 99% de automatische stand.
                              Die andere resterende 1% gebruik je als "spielerei" en heel soms om je uit een benarde situatie te redden.

Wat betreft het slippen en het ontkoppelen : onthou dat je die automaat altijd, en in noodgevallen heel vlug, in Neutraal kan zetten. En wat betreft die smering : bij die enkele honderdtallen meters is er nog genoeg olie voorhanden tussen die tandwielen.

(PS : Als je zo'n wagen moet laten slepen door een sleepvoertuig : let op. Dit kan je in de problemen brengen met een klassieke planetaire automaat.)

Anderzijds : bij de Steptronic hoef je je geheel geen zorgen te maken. Ook de electronica zal je helpen.

Groetjes
                              Skitch
                              Last edited by Skitch; 14 december 2008, 01:32.
                              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Working...
                              X