Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil een Mac.... help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Ik wil een Mac.... help !

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Ik heb windows geleerd zonder maar 1 boek open te doen, dat lukt met een MacOS dus niet.
    Ik heb 5 Macs : een MacPro, een iMac & 3 MacBooks. Géén enkel boek.

Vergeet niet dat je opgegroeit bent met Windows. Begonnen met DOS en daarna wat? Windows 3.1? Daarna Windows 95? Doe zo maar voort. Moest je nu moeten van niets starten in Vista na opgegroeit te zijn in OS zou je ook vloeken.

Maar ik denk dat het boter aan de galg is, niet? Iedereen die durft Mac verdedigen is een fanatiekeling. Wij proberen je te overtuigen omdat je nu eenmaal een MacBook gekocht hebt maar dat wil je niet horen. Feitelijk zijn we dom want jij zult nooit overtuigd geraken en iemand anders mist zo de kans om voordelig een MacBook aan te schaffen .

Ondertussen heb je niets gezegd over die mogelijkheid om toch een nieuwe map aan te maken bij het downloaden???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

Vergeet niet dat je opgegroeit bent met Windows. Begonnen met DOS en daarna wat? Windows 3.1? Daarna Windows 95? Doe zo maar voort. Moest je nu moeten van niets starten in Vista na opgegroeit te zijn in OS zou je ook vloeken.

Maar ik denk dat het boter aan de galg is, niet? Iedereen die durft Mac verdedigen is een fanatiekeling. Wij proberen je te overtuigen omdat je nu eenmaal een MacBook gekocht hebt maar dat wil je niet horen. Feitelijk zijn we dom want jij zult nooit overtuigd geraken en iemand anders mist zo de kans om voordelig een MacBook aan te schaffen .

Ondertussen heb je niets gezegd over die mogelijkheid om toch een nieuwe map aan te maken bij het downloaden???
      Neeje : iedereen die durft Windows verdedigen is een fanatiekeling !!! Het is toch "normaal" dat OS X 10 keer beter is dan Windows...

PS ik werk enkel op Windows. Heb ooit 13 maanden professioneel met OS 9 gewerkt en echt NOOIT meer teruggekeerd.
      Waarom Windows ??? Heel simpel : de software de ik het meest gebruik draait niet onder OS X, en ik ga echt geen 30% meer uitgeven aan een toestel waarvan ik zelfs niet vrij kan kiezen welke hardware erin zit...
      Groeten,

Polleke

Comment

door een of andere rede volg ik dit topic met een grootse smile achter men iMac.
        kan niet zeggen dat ik mac discussies ooit met een smile achter men pc gevolgd heb
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Mijn ervaring is dat als je een totale pc leek een Windows XP geeft en een Windows Vista, dat hij zonder al te veel moeite redelijk snel gaat weg zijn met de basis van Vista. (los van de Windows vs Mac discussie).
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Mijn ervaring is dat als je een totale pc leek een Windows XP geeft en een Windows Vista, dat hij zonder al te veel moeite redelijk snel gaat weg zijn met de basis van Vista. (los van de Windows vs Mac discussie).
            Daar moet je niet aan twijfelen, ik heb trouwens de proef op de som genomen met iemand die nog nooit achter een computer heeft gezeten . . . . maar zoiets zeggen tegen een Mac-gebruiker is bijna heiligschennis . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Daar moet je niet aan twijfelen, ik heb trouwens de proef op de som genomen met iemand die nog nooit achter een computer heeft gezeten . . . . maar zoiets zeggen tegen een Mac-gebruiker is bijna heiligschennis . . .
              Kijk, die laatste zin, die is weer typisch hé.

Ik heb juist de omgekeerde ervaring. Mijn kids (14 & 10) komen beide van PC en hebben een probleemloze overstap naar Mac gemaakt terwijl mijn schoonouders vorige kerst een laptop met Vista gekregen hebben en na een jaar nog niet weten hoe ze hun mail moeten openen. Zij hadden veel beter een MacBook gekregen... maar zoiets zeggen tegen een Windows-gebruiker is bijna heiligschennis . . .

Ondertussen heb je nog steeds niets gezegd over die mogelijkheid om toch een nieuwe map aan te maken bij het downloaden

Comment

Kijk, die laatste zin, die is weer typisch hé.

Ik heb juist de omgekeerde ervaring. Mijn kids (14 & 10) komen beide van PC en hebben een probleemloze overstap naar Mac gemaakt terwijl mijn schoonouders vorige kerst een laptop met Vista gekregen hebben en na een jaar nog niet weten hoe ze hun mail moeten openen. Zij hadden veel beter een MacBook gekregen... maar zoiets zeggen tegen een Windows-gebruiker is bijna heiligschennis . . .

Ondertussen heb je nog steeds niets gezegd over die mogelijkheid om toch een nieuwe map aan te maken bij het downloaden
                Ligt het hier aan je schoonouders of aan vista?
                Geef je schoonouders ook eens een mac voor deze feestdagen zou ik zeggen
                Graag wat nieuws binnen enkele maanden!
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Ik ben hier nu een uurke heel de topic aan het lezen ,over windows en mac gebruikers ,nu na lang twijfelen heb ik me gisteren een een nieuwe Imac gekocht ,en ga die thuis hebben begin januari ,wegens grooter geheugen laten bijsteken en omdat ik ook het nieuwe jaar wil starten met iets nieuws .

Ik ben al een maand naar een Mac club gegaan om daar de eerste prille dingen te leren hoe je met een Imac kund leren werken ,en moet zeggen ben heel blij dat ik dan met het nieuwe jaar bij de Mac gebruikers mag rekenen .

Nu over boekjes vast pakken moet je niet maar het helpt altijd wel als je eerst even een kleine handleiding open doet ,en anders google is je vriend ,en er staat op het internet een volledige handleiding voor newbie hier link :http://macmiep.nl ,deze dame legt het allemaal goed uit met afbeeldingen .

Dus ik heb al mijn windows toestanden verkocht van laptops tot gewone configuratie 's ook die van de kids en die zijn zelfs gewoon om met linux en windows te werken leeftijd tussen de 11 jaar en 17 jaar en dus zij gaan ook met Imac werken .

Ik geef hier bij ook wel toe dat ik in het begin het even moeilijk heb gehad om er wegwijs in te geraken door toetsencombinatie die we niet gewoon zijn zoals bij windows .

Franciskine als je deze handleiding doorneemt van macmiep zal je al heel anders naar je mac kijken en er mee werken ,ik wens je dan ook veel leesgenot en hopelijk neem je geen al te snelle beslissing om je mac te verkopen ,want zoals hier al is gezegd je kan je op je mac evengoed windows opzetten en je zal zelfs zien dat je windows veel stabieler draait als op een andere configuratie .

Aan allen prettige feestdagen en nog veel nieuwe foto's dit jaar mogen nemen .

Groetjes
                  Ardesign
                  Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Over een fanatiekeling gesproken . . .

Waar haal je de zekerheid dan de bestanden die ik download telkens maar 1 bestand zijn? ( Blijkbaar ook niet goed gelezen hierboven ) Wie zegt dat het Mac bestanden zijn, wie zegt dat het geen rar bestanden zijn? Integendeel, veel dingen die ik download bestaan uit meerdere rar bestanden die daarna samengevoegd moeten worden tot 1 groot bestand.

Delete knop niet nodig? Hmmm, waarom niet? Als je muis je in de steek laat sta je daar mooi. De combinatie alt + backspace brengt gelukkig soelaas dan.

Ik heb windows geleerd zonder maar 1 boek open te doen, dat lukt met een MacOS dus niet.

Gebruiksvriendelijk??? 't Ja, als ze tenminste op de toetsen zelf al eens duidelijk zouden maken wat ze betekenen, je zou al een pak verder staan, om nog maar eens de vierkante haakjes te noemen die ik veel gebruikte, zet dat tekentje dan gewoon op de toets ( bij windows heb je ook 2 toetsen nodig, maar geen 3 zoals bij de mac ) dan weet je tenminste al op zicht welke toets je zeker moet indrukken.

Toch wel erg hoe fanatieke Mac gebruikers op hun achterste poten gaan staan als je iets zegt over een beperking die mogelijk in het systeem zou kunnen zitten

En nergens, nergens beweer ik dat het MacOS slecht is, integendeel, veel stabieler dan windows, maar met beperkingen waar ik moeilijk kan mee leven. Voor jou zijn het geen beperkingen, des te beter, dan ben je gelukkig met je systeem.

Ik heb de macbook 3 weken zéér intensief maar vooral intuïtief willen gebruiken want dat toont juist de gebruiksvriendelijkheid aan.

Weer iemand die me tracht over te halen . . . wat hebben al die Mac gebruikers toch?
                    Ik probeer niemand tot windows over te halen want zoals ik al herhaald heb, iedereen werkt liefst met datgene waar hij zich het beste bij voelt . . . dat geldt voor fototoestellen ook....
                    Ten eerste ik zeg NERGENS dat het maar 1 file is die je zou downloaden.Wie leest er hier slecht?Bijkomend waarom zou je rarbestanden nodig hebben op mac, download die dan op je windows Waarom zou mac dingen moeten voorzien die weinig of geen nut hebben?Je aangehaalde gebrek van zogenaamd geen folder te kunnen maken lijkt verkeerd en dan lees je ineens dingen die er niet zijn.(dit is geen politiek forum dus laat die kontdraaierij dus maar achterwege)

Als ze symbolen gebruiken en op het toetsenbonrd zetten zoals het option symbool wil jij het niet herkennen....

Hoe komt een mens er in godsnaam toe om spontaan te weten wat een deletetoets inhoud?

Je bent gewoon vastgeroest in manier van werken en je kan simpelweg niet de dingen eens rustig proberen te begrijpen.
                    Straks zeg je nog dat het logisch is dat men op start drukt om iets te stoppen.
                    ten slotte.
                    Ik zit gewoon rustig op mijn stoel , heb trouwens geen achterste poten (jij wel?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Ligt het hier aan je schoonouders of aan vista?
                      Hahaha... pas op hé, da's een boemerang . Je hebt gelijk. Het ligt hier duidelijk ook aan Franciskine .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        door een of andere rede volg ik dit topic met een grootse smile achter men iMac.
                        kan niet zeggen dat ik mac discussies ooit met een smile achter men pc gevolgd heb
                        bij mij is de smile nog groter, omdat ik alles vanuit FreeBSD standpunt volg.

Comment

Wat een drukte om niets weer... toetsen die ontbreken is heel onhandig, maar dat heeft mijn PC ook. Je kunt aan de MAC ook gewoon een PC-klavier hangen, dan heb je al je toetsen weer terug.

Ik heb mij een iMAC aangeschaft een paar weken geleden. En ja, het is af en toe een lastig ding om mee te werken omdat de dingen soms net even anders gaan dan je gewend bent als windows gebruiker. Dat wil nog niet zeggen dat het ene systeem beter is dan het andere. Zo vind ik 't van de zotte dat software standaard als disk-image gemount wordt bij installatie die dan wel weer ge-unmount moet worden... door ze naar de trashcan te slepen. Da's toch krom? Niet alle software die je koopt of download gebruikt daarnaast dezelfde installatie procedure. Soms is het voldoende om na mounten de inhoud naar je applicatiefolder de slepen (of dat in een setup-schermpje te doen), soms lijkt het weer erg sterk op de MS installatie procedure (waar windows duidelijker consistenter is). En ondanks dat het gaat om een *IX variant moet er nog regelmatig ge-reboot worden na installatie van software en/of updates.

Compleetheid van drivers overigens is geen steek beter dan die van een moderne windows variant. Ik wilde bijvoorbeeld mijn wacom tablet aansluiten - kent'ie niet, moet ik alsnog drivers gaan downloaden.

Betekent dat dat ik de voorkeur geef aan windows? Nee, niet perse. Het werkt een beetje anders, soms is het een beter, soms het ander. Nou en? Voorlopig vind ik de MAC wereld conceptueel in orde en werkt het prettig (en dat zeg ik ook van Win2000, XP en vista).

Ow ja, 1 ding wil ik nog toevoegen. De software die je later aan je MAC toevoegt is stukken goedkoper dan ik gewend ben van windows. Kijk maar eens naar de prijzen van iWorks en MS Office of naar pixelmator (beetje een tegenhanger van PSP). Scheelt vaak de helft!

Comment

Joost, toch iemand die beseft dat een Mac ook niet perfect is, beide systemen hebben hun voordelen en nadelen, ik heb trouwens ook nergens beweerd dat windows perfect is.
                            Spijtig dat ik op dit ogenblik niet kan controleren of de issue met dat aanmaken van folders opgelost is, mijn Macbook is momenteel bij een collega die het systeem ook eens wil proberen.

@Krisdg : jij hebt toch niet het recht te bepalen wat ik wel en niet download op mijn Mac ??? Het is niet omdat je iets downloadt dat je het ook op hetzelfde systeem moet installeren? Ik download zowel mac-software via mijn windows laptop als windows- software via mijn Mac. Waarom? Ik kan ze toch niet steeds allebei meedragen? De software voor mijn werk is helaas niet te verkrijgen voor het Mac-platform, bestaat gewoon niet, waarschijnlijk omdat de doelgroep veel te klein is.

Als ik echt geen interesse zou hebben om het systeem grondig te testen zou ik zeker geen 1400€ uitgeven als ik op voorhand 100% wist dat ik er toch niet vlot zou kunnen mee werken. De allereerste Mac waar ik ooit mee gewerkt heb was deze Dat was nog voor dat ik ooit een windows PC heb gezien, en toen al vond ik de gebruiksvriendelijkheid allesbehalve. 't Was meer vechten tegen de computer dan wat anders, de nieuwste Mac's zijn wel al stukken gebruiksvriendelijker ( oa door de mogelijkheid een 2de muisknop te kunnen gebruiken ) maar 't zou nog veel beter kunnen ( net zoals bij windows veel dingen beter kunnen )
                            Wat de symbolen betreft . . . hm . . . niet herkennen, ik begrijp niet goed wat je bedoelt hier, een backslash, een vierkant haakje op de toets zelf, zou bepaalde zaken toch veel duidelijker maken.

Ik geef toe dat je gewoontes kweekt door één bepaald systeem te gebruiken, maar gewoontes verdwijnen zeer snel als er een beter alternatief is, maar voor mij was dat er dus niet. Het klikt gewoon niet tussen mij en Mac ( Niet die van CSI he )
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                              ..
                              Franciskine als je deze handleiding doorneemt van macmiep zal je al heel anders naar je mac kijken en er mee werken ,ik wens je dan ook veel leesgenot en hopelijk neem je geen al te snelle beslissing om je mac te verkopen ,want zoals hier al is gezegd je kan je op je mac evengoed windows opzetten en je zal zelfs zien dat je windows veel stabieler draait als op een andere configuratie .

Aan allen prettige feestdagen en nog veel nieuwe foto's dit jaar mogen nemen .

Groetjes
                              Ardesign

Graag een vergelijkende test aub! Dat is nog zo'n cliché eh...
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

De allereerste Mac waar ik ooit mee gewerkt heb was deze Dat was nog voor dat ik ooit een windows PC heb gezien, en toen al vond ik de gebruiksvriendelijkheid allesbehalve.

De foto die je laat zien, is die van een MacPlus. Windows bestond op dat moment nog niet, en werd pas 2 jaar later van Apple gepikt!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X