Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil een Mac.... help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Ik wil een Mac.... help !

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Graag een vergelijkende test aub! Dat is nog zo'n cliché eh...
    Hier moet ik de Mac gebruikers in bijtreden, ik vond ook dat Vista op mijn Macbook beter en sneller draaide dan op mijn gewone PC, ik weet niet of er technisch een verklaring voor is, maar die indruk had ik toch. Als het waar is mag het gezegd worden ook...

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    De foto die je laat zien, is die van een MacPlus. Windows bestond op dat moment nog niet, en werd pas 2 jaar later van Apple gepikt!
    Dus was ik zeker nog niet beïnvloed door windows he, deze PC stond op een kamer van een patient van mij en iedere dag moest ik de dingen die hij verkeerd had gedaan opnieuw proberen recht te zetten. Soms zat ik meer achter zijn Mac dan dan ik met kine bezig was . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik vraag me af, Francis, kom jij uit de DOS-wereld, m.a.w., heb jij met een PC met "de commandolijn" gewerkt alvorens Windows het levenslicht zag? Ik vraag dit omdat een goeie vriend van mij ook die achtergrond heeft, en in zijn hart nog altijd betreurt dat de computer een grafische interface (eerst Apple Macintosh -- maar zoals gezegd heeft men de mosterd bij Xerox gehaald -- later Microsoft Windows) gekregen heeft? Hij is ook nooit voor de MacOS geweest, maar ook niet echt voor Windows, in welke versie dan ook. Als het enigszins kan, grijpt hij terug naar de commandolijn.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik vraag me af, Francis, kom jij uit de DOS-wereld, m.a.w., heb jij met een PC met "de commandolijn" gewerkt alvorens Windows het levenslicht zag? Ik vraag dit omdat een goeie vriend van mij ook die achtergrond heeft, en in zijn hart nog altijd betreurt dat de computer een grafische interface (eerst Apple Macintosh -- maar zoals gezegd heeft men de mosterd bij Xerox gehaald -- later Microsoft Windows) gekregen heeft? Hij is ook nooit voor de MacOS geweest, maar ook niet echt voor Windows, in welke versie dan ook. Als het enigszins kan, grijpt hij terug naar de commandolijn.
        Zoals ik hierboven geschreven heb was mijn eerste contact met het medium zo'n MacPlus van een patient van me, mijn vader kocht een paar maanden later zelf een 468 met windows 3.1 er op, de grafische schil was er dus al maar je gebruikte toch nog veel MS-dos, je moest trouwens eerst MS-dos installeren vooraleer je windows kon installeren. Ik vond de commando-line in die tijd wel iets verbazends, maar de venstertjes van windows waren er toen al wel. Ik herinner me nog wel dat ik me dood geërgerd heb op die Macplus, ik kreeg er kop nog staart aan, je kon toen ook nog maar met 1 muisknop werken, iets wat ik bij windows 3.1 direct een openbaring vond.
        Mijn vader daarentegen "vergeet" die rechtermuisknop steeds, hij zou misschien een betere kandidaat zijn om een Apple te gebruiken, maar helaas ( ik heb ernaar geïnformeerd ) bestaat het programma dat hij altijd gebruikt niet voor Mac ( Quattro Pro 1.0, een spreadsheet zoals excel ) Ik heb eerst geprobeerd om hem excel te laten gebruiken maar dat zag hij echt niet zitten, probleem is dat hij die QPW 1.0 van binnen en van buiten kent, hij heeft daar duizenden vergelijkingstabellen in gemaakt, honderden wiskundige formules in uitgewerkt om tot dit resultaat te komen. Een levenswerk dat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk de huidige waardetabellen van de Olympische Spelen zal vervangen, er is internationaal al enorm veel vraag naar zijn systeem geweest. Maar nu ben ik aan het afdwalen.

ik durf gerust zeggen dat ik me een beetje erger omdat de Mac mij niet goed afgaat, je hoort er zoveel goeds over ( niet het minste slecht ) en dan stel je je verwachtingen misschien te hoog, je hoopt er op 1-2-3 mee weg te zijn zoals ik met windows in de tijd heb gedaan ( zelfs na dat ik met een MacPlus had gewerkt )
        't Zal misschien zijn zoals met de dames, het klikt of het klikt niet . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Hier moet ik de Mac gebruikers in bijtreden, ik vond ook dat Vista op mijn Macbook beter en sneller draaide dan op mijn gewone PC, ik weet niet of er technisch een verklaring voor is, maar die indruk had ik toch. Als het waar is mag het gezegd worden ook...

Dus was ik zeker nog niet beïnvloed door windows he, deze PC stond op een kamer van een patient van mij en iedere dag moest ik de dingen die hij verkeerd had gedaan opnieuw proberen recht te zetten. Soms zat ik meer achter zijn Mac dan dan ik met kine bezig was . . .
          Ja, maar dat is appelen met peren vergelijken he. Configuraties moeten op z'n minst evenwaardig zijn .
          Pas op: ik zeg niet dat het niet zo is eh...maar zou toch wel eens een objectieve test willen zien.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Wauw! Wat een verhaal over je vader. Inderdaad, voor zover ik weet is er geen QPW voor Macintosh, het marktaandeel is dan ook erg klein t.o.v. Excel (dankzij, of te wijten aan Microsoft!)
            Ik heb twintig jaar op Mac een muis met maar één toets gebruikt, en gebruik nu de Mighty Mouse (de eerst Mac muis met meer knoppen), maar maak zeer weinig gebruik van de rechtermuisknop. Het scrollwieltje vind ik wel handig.

Inderdaad: het klikt, of het klikt niet!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Ja, maar dat is appelen met peren vergelijken he. Configuraties moeten op z'n minst evenwaardig zijn .
              Pas op: ik zeg niet dat het niet zo is eh...maar zou toch wel eens een objectieve test willen zien.

Zo is het voor vele van mijn collega's geweest. Je moet weten, de Mac werd op grote schaal bij ons op het bedrijf ingevoerd, en men organiseerde een Mac-privé initiatief, opdat mensen ook voor thuis een Mac konden aanschaffen. In die jaren (ik spreek van 1987) was er enkel de keuze tussen de MacPlus (zoals Franciskine in een link toont) en de SE, met of zonder harde schijf. Een 9" zwart-wit schermpje, 1MB RAM geheugen, de harde schijf had een capaciteit van 20MB en het geheel (met een Apple Imagewriter, een matrixprinter, erbij) kostte over de 100.000 frank.
              Zwaardere Macs (met 12" of 13" kleurenscherm) werden pas twee jaar later beschikbaar, en ook hier gingen een aantal collega's op het aanbod in (ik geef toe: alleen de echte computeraars). De meesten bleven met hun 9" Macje werken tot vroeg in de jaren 90 het bedrijf massaal overschakelde op de PC.
              Uiteraard heeft het geen zin een intussen vijf-jaar-oud Macje te vergelijken met een toen "ultramodern" Windows-PC met 15" scherm, maar velen hebben toen de overstap naar PC gemaakt. Dat was toch allemaal zoveel groter en krachtiger en sneller... (maar men vergeleek appelen met peren, want ondertussen waren er even grote en snelle Macs...)

Ik ben bij Mac gebleven, privé toch. De reden waarom men op PC overschakelde was omdat men beslist had WordPerfect te gaan draaien, ipv Word, en WP bestond toen nog niet voor Mac. WP voor Windows heeft niet eens één vol jaar gedraaid, maar ondertussen was het hele bedrijf "ge-microsoft".
              Toen ik er later bepaalde verantwoordelijken over aansprak was het verhaal dat men nooit de computer zo massaal had kunnen invoeren zonder langs Apple te passeren (zoals eerder gezegd was er toen nog geen grafische interface voor PC).

Comment

ik durf gerust zeggen dat ik me een beetje erger omdat de Mac mij niet goed afgaat, je hoort er zoveel goeds over ( niet het minste slecht ) en dan stel je je verwachtingen misschien te hoog, je hoopt er op 1-2-3 mee weg te zijn zoals ik met windows in de tijd heb gedaan ( zelfs na dat ik met een MacPlus had gewerkt )
                't Zal misschien zijn zoals met de dames, het klikt of het klikt niet . . .
                Francis,

Join the club. Idem hier. Ik heb ongeveer een jaar geleden een iMac24 gekocht omdat ik met MacOS aan de slag wilde. Na het 3 weken een eerlijke kans gegeven te hebben kwam ik tot de conclusie dat MacOS en ik niet klikte. Toen Vista erop geinstalleerd en nooit meer terug gekeken. De iMac is een geweldige Windows machine. Ik hou van de Mac hardware, maar het OS is niet aan mij besteed. Wat mij het meest tegensteekt is dat MacOS teveel voor je probeert te denken. Terwijl men Microsoft regelmatig van ditzelfde beticht is het in mijn ogen in het Mac kamp nog vele malen erger... en ja, ik weet dat je ook met de terminal aan de slag kunt. Zodra je in MacOS van de, zeer (te) glad, geplaveide banen wilt afwijken begint het gestuntel.

Sommige ferfente Mac gebruikers willen *niets* negatiefs over Mac horen maar dat hoort bij de Mac-cult, ben ik ondertussen achter. Ik probeer het niet eens meer te begrijpen. Die Mac-gasten zijn over-fanatiek en pushen "hun" technologie alsof het een evangelie is. Trap er niet in en je motivaties uiteenzetten heeft zeker geen zin omdat het ze enkel voedsel geeft om jouw argumenten weer onderuit te halen en vooral te accentueren dat jij het bent die fout is en teveel "Windows denkt". Dat ook maar iets in Windows beter/makkelijker werkt dan in MacOS is toch onmogelijk ??
                Op 1 of andere manier willen ze niet begrijpen dat dat wat voor hun werkt niet voor iedereen werkt.

Comment

Hert, je slaat de nagel op de kop, ik heb ook een iPod touch 32GB, prachtig ding hoor, laat nu net die ene functie die van mij echt wel héél belangrijk is in een agenda, niet in de iPod software zitten ( alarm instellen op ma-di-wo om 13.15 met om 13.30 een herhaling, met de mededeling zichtbaar op het scherm, het inschakelen van een toestel bij een patient van me in het rusthuis, hij is op stiptheid gesteld en om het zeker niet te vergeten is dit voor mij dus echt wel belangrijk ) ) en dat gedurende een onbepaalde tijd. Toen ik de vraag stelde of dit mogelijk zou zijn op een iPhone kreeg is als antwoord dat die mogelijkheid er niet inzat ( wel alle dagen een alarm, maar dat moet ik dus niet hebben ) en dat ik altijd wel iets zou aan te merken hebben op de werking van een Apple toestel. Ik vind de iPod een zalig ding om mee te spelen, surfen, email nakijken maar om als agenda te gebruiken heeft hij juist die ene functie niet die ik echt nodig heb . . . terwijl dit bij de windows mobile toestellen zonder enig probleem mogelijk is. Ben ik dan onredelijk als ik zeg dat het toestel niet voldoet aan mijn eisen? Zet die functie in de agenda er bij en Apple heeft een nieuwe iPhone koper Zelfs met aparte software die ik op de iPhone zou kunnen zetten die deze functie wel biedt, zou al voldoende zijn om me te overhalen . . . . oops, toch nog niet helemaal, de A-GPS zou er nog bij moeten zijn met de juiste GPS software op huisnummerniveau. ( Misschien komt dat later ook nog wel )
                  Last edited by Franciskine; 25 december 2008, 14:16.

Comment

@Krisdg : jij hebt toch niet het recht te bepalen wat ik wel en niet download op mijn Mac ??? Het is niet omdat je iets downloadt dat je het ook op hetzelfde systeem moet installeren? Ik download zowel mac-software via mijn windows laptop als windows- software via mijn Mac. Waarom? Ik kan ze toch niet steeds allebei meedragen? De software voor mijn werk is helaas niet te verkrijgen voor het Mac-platform, bestaat gewoon niet, waarschijnlijk omdat de doelgroep veel te klein is.

( Niet die van CSI he )
                    Ik zeg nergens dat dat niet mag.
                    Je bouwt echter eerst een hele argumentatie dat je dat en dat en dat,... niet kan.
                    Als dit weerlegd wordt begin je af te wijken.
                    Moet ik bij mijn fietsenmaker reclameren dat er geen ruitenwissers bijgeleverd worden bij mijn fiets??? Rar bestanden hebben geen toepassing op mac waarom zou er dan moeten rekening mee gehouden worden.
                    Je basisvraag (met bijgesleurde rar bestanden) was folders en dat is WEL mogelijk.
                    Trouwens de rechtermuisknop was o.a. via de ctrl al in systeem 9 beschikbaar.
                    Ik zal ver van zeggen dat iedereen maar op mac moet werken, maar kom niet met argumenten af dat iets niet goed is omdat jij toevallig niet weet hoe het werkt.
                    Ik stel hier wel vast dat hier regelmatig een pak basisvragen op dit forum verschijnen van dingen die niet standaard in windows zitten. bvb de niet standaard ondersteuning van raw bestanden,...

Comment

Inspired by Transformers, this short Visual Effects piece shows us what really goes on inside our home computers ... that's right, they're robots, and they w...
                      To make your dreams come true, wake up

Comment

Hert, je slaat de nagel op de kop, ik heb ook een iPod touch 32GB, prachtig ding hoor, laat nu net die ene functie die van mij echt wel héél belangrijk is in een agenda, niet in de iPod software zitten ( alarm instellen op ma-di-wo om 13.15 met om 13.30 een herhaling, met de mededeling zichtbaar op het scherm, het inschakelen van een toestel bij een patient van me in het rusthuis, hij is op stiptheid gesteld en om het zeker niet te vergeten is dit voor mij dus echt wel belangrijk ) ) en dat gedurende een onbepaalde tijd.

als ik op mijn iphone naar calender ga, kan ik daar gerust ma di en woe om 13u15 een alarm instellen, en instellen dat het alarm 5 minuten 10 minuten op voorhand moet afgaan, en dat op dag / week / 2 week / month / year basis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                          Rar bestanden hebben geen toepassing op mac waarom zou er dan moeten rekening mee gehouden worden.
                          hoezo?

ik werk met rarbestanden op men mac.. ik pak ze uit en ik maak der andere aan.
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                            als ik op mijn iphone naar calender ga, kan ik daar gerust ma di en woe om 13u15 een alarm instellen, en instellen dat het alarm 5 minuten 10 minuten op voorhand moet afgaan, en dat op dag / week / 2 week / month / year basis.
                            Is de agenda functie van de iphone dan verschillend dan die van de ipod?

Ik doe het volgende : ik open de agenda, klik daar op het plus teken om een afspraak toe te voegen, naam en eventueel locatie invullen, begin bvb vr 26 dec om 13.15, einde om 14.30, ik klik dan op bewaar. Bij "stop herhalen" kies ik voor "Nooit".

Maar dan is die instelling maar voor één dag, namelijk een vrijdag . . .Als ik dat alarm wil hebben op ma-wo-vr zou ik met de iPhone voor iedere dag telkens alle gegevens opnieuw moeten intikken? Want dat is dus echt wel zeer onhandig.

Als ik dan vakantie heb moet ik ook één voor één alle afspraken verwijderen of kan ik die net zoals bij windows mobile gedurende 1 of 2 weken gewoon blokkeren? Indien zoiets niet mogelijk is dan zou je alle afspraken één voor één volledig moeten verwijderen en daarna weer allemaal intikken?

Als het alarm dan afgaat, vind ik het bij WM heel handig dat er een popup venster komt met de keuze : negeren ( dan stopt de verwittiging ) of een klein lijstje waaruit je kan kiezen na hoeveel tijd je opnieuw wil herinnerd worden aan dat specifiek onderwerp. ( Iets wat zeer handig is als werkgroepvergaderingen uitlopen )

Misschien stel ik mijn eisen wel te hoog?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                              Ik zeg nergens dat dat niet mag.
                              Je bouwt echter eerst een hele argumentatie dat je dat en dat en dat,... niet kan.
                              Als dit weerlegd wordt begin je af te wijken.
                              Moet ik bij mijn fietsenmaker reclameren dat er geen ruitenwissers bijgeleverd worden bij mijn fiets??? Rar bestanden hebben geen toepassing op mac waarom zou er dan moeten rekening mee gehouden worden.
                              Je basisvraag (met bijgesleurde rar bestanden) was folders en dat is WEL mogelijk.
                              Trouwens de rechtermuisknop was o.a. via de ctrl al in systeem 9 beschikbaar.
                              Ik zal ver van zeggen dat iedereen maar op mac moet werken, maar kom niet met argumenten af dat iets niet goed is omdat jij toevallig niet weet hoe het werkt.
                              Ik stel hier wel vast dat hier regelmatig een pak basisvragen op dit forum verschijnen van dingen die niet standaard in windows zitten. bvb de niet standaard ondersteuning van raw bestanden,...
                              Dat van die folders kon ik niet meer nakijken omdat een collega mijn Macbook nu uitprobeert.

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                              Sommige ferfente Mac gebruikers willen *niets* negatiefs over Mac horen maar dat hoort bij de Mac-cult, ben ik ondertussen achter. Ik probeer het niet eens meer te begrijpen. Die Mac-gasten zijn over-fanatiek en pushen "hun" technologie alsof het een evangelie is. Trap er niet in en je motivaties uiteenzetten heeft zeker geen zin omdat het ze enkel voedsel geeft om jouw argumenten weer onderuit te halen en vooral te accentueren dat jij het bent die fout is en teveel "Windows denkt". Dat ook maar iets in Windows beter/makkelijker werkt dan in MacOS is toch onmogelijk ??
                              Op 1 of andere manier willen ze niet begrijpen dat dat wat voor hun werkt niet voor iedereen werkt.
                              PS : het verwondert me dat je geen reactie geeft op de uitleg van Havezet
                              Last edited by Franciskine; 25 december 2008, 18:04.

Comment

Francis, staat daar de laaste firmware up, op uwen ipod touch ? Hier op die iphone staat 2.2

'k zal subiet als ik weer thuis ben, dat alarm eens instellen, maar ze herhalen op die iphone al sms'skes 2 keer, als je er niet naar kijkt, 't zou me verwonderen, dat dit met het alarm ook niet lukt.... Ik kijk het straks even na.

't zou me echt verwonderen, dat het op die i-pod touch niet lukt, dat spul synct volledig met i-cal op mijn i-mac, en daar is zeker het volgende mogelijk
                                Last edited by jdm; 25 december 2008, 18:14.

Comment

Working...
                                X