Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil een Mac.... help !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Ik wil een Mac.... help !

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Beste Les,

Als ik op mij MAC werk, heb ik inderdaad de insert niet nodig. Een andere hobby van mij is genealogie en hiervoor gebruik ik het programma Pro-Gen. Werkt wel enkel op PC, maar als je ook windows draait op een MAC zou je dat programma ook kunnen gebruiken. Het grote nadeel is dat je bij het invoeren van gegevens in Pro-Gen, de insert toets nodig hebt, heb je die niet, dan lukt het niet. Hier dient de insert toets niet om te overschrijven of toe voegen. Insert is hier een functie toets in het Pro-Gen programma.

Mvg.
    Robert
    Dank voor de uitleg! Heb je gecheckt of de Home toets op het Mac keyboard dezelfde functie heeft als insert op de PC?

(tussen haakjes: het is Mac en niet MAC, omdat het laatste staat voor: Media Access Control. Zie Wikipedia.)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zou ook graag een Mac willen kopen, maar de prijs schrikt me wat af. Ook vooral omdat ik nogal wil investeren in mijn fotografie. (zoals een schermcalibratie toestel, professionele tripod, macroflitser, enz...)

Nog een reden dat ik twijfel over de overstap is het volgende: Windows (Vista) stel ik zo in dat mijn taakbalk zich automatisch verbergt. Met daarin de "snel starten" balk heb ik alles direct bij de hand en toch uit de weg.

Is dit bij de Mac ook zo? Ik heb dat dockje gezien, maar blijft die altijd zichtbaar? Of kan je die verbergen en tevoorschijn halen naar wens?

Ze zijn nu bezig met Vista 7 en heb al gehoord dat die sneller is voor Photoshop enzo, en ook enkele nieuwigheden zoals teveel aan opeengestapelde vensters sluiten zonder ze te maximaliseren.

En van blauwe schermen heb ik geen last... En vastlopen doe het bijna ook niet. Dus naar dat moet ik niet meer kijken.

En is het raar dat ik denk dat bekende fotografen gesponsord worden door Apple? Ze lijken allemaal met een Mac te werken. lol
      In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
        I

Nog een reden dat ik twijfel over de overstap is het volgende: Windows (Vista) stel ik zo in dat mijn taakbalk zich automatisch verbergt. Met daarin de "snel starten" balk heb ik alles direct bij de hand en toch uit de weg.

Is dit bij de Mac ook zo? Ik heb dat dockje gezien, maar blijft die altijd zichtbaar? Of kan je die verbergen en tevoorschijn halen naar wens?

Dat dockje, kun je ook automatisch laten verbergen, gebeurt hier bij mij ook constant dat ik mijn scherm volledig vrij heb.
        To make your dreams come true, wake up

Comment

Ze zijn nu bezig met Vista 7 en heb al gehoord dat die sneller is voor Photoshop enzo, en ook enkele nieuwigheden zoals teveel aan opeengestapelde vensters sluiten zonder ze te maximaliseren.
          Whitefox, het dock bij Mac doet net wat je maar wil. Verbergen of niet, links, rechts of onder. Je past de grootte van de pictogrammen aan, de volgorde, welke je daar wil hebben. Je kan ook bepaalde folders toevoegen, ... , noem maar op.
          Zelf heb ik een witte macbook (laatste gen.) en ik draai PS zonder problemen.
          Ik gebruikte 8 à 16 uur per dag een pc, nu heb ik thuis alles vervangen door Apple. De omstap is soms lastig, oude gewoontes zijn moeilijk te breken (bv short keys) maar ik ben erg content.
          Als je wil overstoppen, zoek iemand met een Mac, of ga eens langs bij een switch-shop. Zelf zal ik niet teruggaan, ik ben meer dan tevreden.

mvg

Comment

En is het raar dat ik denk dat bekende fotografen gesponsord worden door Apple? Ze lijken allemaal met een Mac te werken. lol
            Nee, die worden niet gesponsord. Apple heeft zich "in den beginne" als niche markt de grafische sector gesteld en ervoor gezorgd dat ze daar dominant werden. Het is dus een beetje "cult".... als fotograaf moet je Mac hebben Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              Nee, die worden niet gesponsord. Apple heeft zich "in den beginne" als niche markt de grafische sector gesteld en ervoor gezorgd dat ze daar dominant werden. Het is dus een beetje "cult".... als fotograaf moet je Mac hebben Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.
              Dit is de waarheid op zijn kop zetten. Het is de grafische sector die "in den beginne"
              voor mac gekozen heeft omdat de toenmalige pc's simpelweg niet krachtig genoeg waren
              voor grafische verwerking!
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Het is dus een beetje "cult".... als fotograaf moet je Mac hebben Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.
                Haha, net wat ik dacht.
                *zucht* Het ziet er wel "proper" en snel uit.
                "Mischien" voor nieuwjaar.
                In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                  Het is de grafische sector die "in den beginne" voor mac gekozen heeft omdat de toenmalige pc's simpelweg niet krachtig genoeg waren
                  voor grafische verwerking!
                  Ik heb het dus anders begrepen, maar natuurlijk is het zo dat er een vraag en aanbod kant is. De grafische sector had meer grafische kracht nodig en Apple richte zich erop om in die behoefte te voorzien (hun niche). Maakt mij niets uit van welke kant je het bekijkt. Feit is dat ze hand in hand gingen.

Het lijkt me sterk dat Apple dacht "goh die grafische markt heeft het moeilijk met die PCs... laten we voor hun eens een nieuwe PC ontwikkelen". Het zal eerder geweest zijn "goh we hebben nu een nieuwe PC ontwikkeld... waar zullen we die nou eens proberen te verkopen".

Ach ja, misschien komt er hier nog iemand die er meer vanaf weet.

Comment

Het is dus een beetje "cult".... als fotograaf moet je Mac hebben Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.
                    Kijk dat vind ik nu onzin. Ik heb beide. PC & Mac. Op kantoor draai ik voornamelijk Filemaker en Office toepassingen op PC. Soms werk ik ook thuis verder zoals nu als het druk is. Dat is dan op een MacPro. Om één of andere reden werken zelfs die zaken op Mac nét ietsje vlotter, beter geintegreerd als 't ware. Al was het maar dat je vanuit eender welke printdriver rechtstreeks kunt pdf's mailen (wat ik héél veel doe). Ik heb dan daarnet ook bij Sagamgraphics een offerte gevraagd voor een 24" iMac voor op kantoor ter vervanging van die PC. Een eindejaarskadootje van de BVBA .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Ik heb dan daarnet ook bij Sagamgraphics een offerte gevraagd voor een 24" iMac voor op kantoor ter vervanging van die PC. Een eindejaarskadootje van de BVBA .

Uwen bureau gaat te klein zijn, van zo'n 13" scherm direct naar 24".....

'k zou er toch direct een nieuwe bureau bij bestellen ook

To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Kijk dat vind ik nu onzin. Ik heb beide.
                        De vraag was waarom zoveel bekende fotografen Mac gebruiken. Ook ik heb beiden (8 PCs, 1 iMac24, en 1 MacBook) maar als ik niets met fotografie van doen had dan betwijfel ik of ik ooit naar een Mac had omgekeken

Comment

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil in werking of snelheid als ik nu op PC werk of op Mac om mijn foto's te bewerken . . . dus waar zit dan nu het voordeel van Mac???? Goede beeldschermen zijn zowel voor Mac als PC beschikbaar.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Ik zie eerlijk gezegd geen verschil in werking of snelheid als ik nu op PC werk of op Mac om mijn foto's te bewerken . . . dus waar zit dan nu het voordeel van Mac???? Goede beeldschermen zijn zowel voor Mac als PC beschikbaar.
                            1 Woord: gebruiksgemak!
                            My Flickr page!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht

Uwen bureau gaat te klein zijn, van zo'n 13" scherm direct naar 24".....

'k zou er toch direct een nieuwe bureau bij bestellen ook

http://www.milk.dk/
                              Ewel... daar hebben we het OOK over gehad. Maar ik moet éérst opruimen .

PS : 13" da's m'n MacBook. Er staat 'n 17" Eizo op m'n PC hoor.

PS2 : ik hoop ook van sommige vervelende driver problemen met bepaalde printers verlost te zijn zoals steeds maar verspringen op A3 edm...
                              Last edited by hvr_oosterzele; 7 december 2008, 17:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
                                1 Woord: gebruiksgemak!
                                Da's zeker geen argument, eerder een heel subjectieve mening . . .
                                .... de commando's staan bij PC op het venster van het programma zelf, bij Mac staan die altijd in een balk bovenaan, als je dan 2 vensters open hebt staan, vind ik dat niet echt handig . . .
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                                X