Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over iMac: niet simpel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uitleg over iMac: niet simpel

Vraagt men naar de mogelijkheden om internet te installeren, dan is dit ook niet gelijklopend qua uitleg.
    Zo is de installatie kind-eenvoudig. Een Airport gebruiken: een fluitje van een cent.
    Maar praat men over een Airport Extreme dan krijgt men op de ene plaats te horen dat dit niet zo eenvoudig verloopt en de winkel het wel voor mij kan doen. Op een ander plaats blijkt het de eenvoud zelve.
    Is idd een fluitje van een cent .. zelfs als je niks van computers kent ...
    gewoon in de stekker steken en naar de beveiliging zoeken en klaar is kees ..
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Hallo,
      Nogmaals dank, ik stel al de hulp en raadgevingen erg op prijs.
      Zo zeer zelfs dat ik me waag aan nog wat verdere vragen om tips

Concreet:
      Voor het bewerken van foto's gebruik ik al jaren PaintShop Pro (ben dus nu aan versie X2).
      Dit draait enkel onder Windows. Is PhotoShop Elements dan een goede keuze en bestaat dit in het Nederlands?

Voor Excel, Word en PowerPoint, ... ga ik dan voor IWorks of NeoOffice of Office voor Mac?
      In een winkel raadde iemand mij iWorks aan (meer mogelijkheden in het rekenblad dan bij Excel) maar hij gaf meteen toe dat hij zelf de Word uit Office voor Mac beter vond dan de tekstverwerker uit iWorks.

Voor mail gebruik ik Thunderbird van Mozilla en mijn echtgenote werkt nog met Outlook op haar laptop.
      Is het eigen mail-programma van Apple aan te raden of blijf ik beter bij de Thunderbird? Want dit draait ook op een Mac als ik het goed heb.

Naar het schijnt zou men ook vanuit Safari met mail kunnen werken?

Backuppen met Time Capsule lijkt een zaligheid te zijn. Is het dan nog nodig (en is het ook mogelijk) om een disk-image te maken?
      Ik weet intussen dat het geen probleem is om een bestand terug op te diepen van enkele maanden geleden. En dat men naar de toestand op een bepaalde datum kan terugkeren.
      Maar wat als ik een directory kwijt speel met bestanden van verschillende tijdstippen?
      Of een programma zou wissen dat er vorige maand nog wel was?
      Zit dat in de standaard-mogelijkheden van Time Capsule?

Bij switchen van PC naar Mac, bestaat er een programma om al de data (eventueel ook mails en adressen) over te sluizen naar de Mac? Gaat dit via een (USB-)kabel?
      Of kan men enkel vanaf een externe harde schijf data binnenhalen?

Het delen van een printer (draadloos via een Airport of Airport Extreme) is mij duidelijk gemaakt.
      Achteraf vroeg ik me af of een input-apparaat zoals een scanner ook kan gedeeld worden.

Dan blijft nog de vraag of er soms iemand voorheen met het foto-management IMatch heeft gewerkt (draait ook enkel onder Windows). Naar welk programma is er dan overgeschakeld of is IMatch misschien behouden en draait het onder Windows?

Ik besef dat het vele vragen zijn. Voor wie al switchte waarschijnlijk zeer herkenbaar.
      Daarom al op voorhand dank voor alle toelichtingen; laat ze maar toestromen.

Francis
      Last edited by Francis; 21 september 2008, 11:18.
      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Comment

Er staat een fotobewerkingsprogramma op elke nieuwe Mac: iPhoto. In het Nederlands.

Als je gewoon bent in Office te werken, gebruik dan Neooffice.

Mail van Apple is schitterend. Nooit problemen mee.
        Je kan in Safari je mail benaderen via webmail, maar het is GEEN mailprogramma.

Wat ooit op je Mac stond, vind je altijd terug via Time Machine. Ik denk dat het de beste omschrijving is van wat Time Machine doet.

Wij moeten regelmatig data overzetten van PC naar Mac. We doen dit via een stick of een HD.
        Mail gaat ook, maar je moet weten wat je doet. Ik vermoed niet dat er een programma is. In ieder geval nog nooit gebruikt.

We gebruiken een CX21 van Epson (all-in-one laser). De scanner ervan kan je delen. Ik vermoed dat het met de nieuwe inkjets ook gaat kunnen, maar ze worden maar verwacht tegen eind deze maand. Een gewone scanner zou ik eens moeten testen, maar ik vermoed van wel.

Een zeer goed fotomanagement programma is Aperture van Apple zelf. Wel 199 euro en in het Engels (of Frans).

Als er nog vragen zijn...
        Nikon, Apple & Epson

Comment

Dank je MacTheKnife.

Wat die Aperture betreft, kan je daar zelf (van een bestand, of een groep bestanden) in IPTC van meerdere velden hun inhoud wijzigen.
          Dus niet enkel "keywords" maar ook velden zoals bv. de "headline", "caption", "location" en "object name"?
          Kwestie van te weten waar ik de informatie van mijn huidig programma (IMatch) moet gaan instoppen.

Ik neem aan dat iPhoto kan gebruikt worden voor het "gewone werk" (foto-verbetering) en dat iets als Photoshop Elements moet gebruikt worden voor het meer ingrijpender werk (foto's gaan bewerken) ?

PS: Dus wat iemand in een winkel me zei: "Software van Apple zelf, daarvan past de taal zich bij installatie automatisch aan aan de ingestelde taal van de iMac" zijn dus maar "blaaskens"?

Francis

Comment

Ik gebruik zelf geen Aperture (Capture NX2 als Nikon-gebruiker), maar volgens mij moet dat kunnen in batch-mode. Ik kan je wel eens een screendump sturen van welke IPTC-velden er zijn.

Wat iPhoto en Elements betreft heb je min of meer gelijk, denk ik.

Wat men je gezegd heeft klopt voor de meegeleverde programma's (Mail, Safari, iPhoto enz.), maar niet voor de professionele programma's zoals Aperture.
            Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
              Wat die Aperture betreft, kan je daar zelf (van een bestand, of een groep bestanden) in IPTC van meerdere velden hun inhoud wijzigen.
              Dus niet enkel "keywords" maar ook velden zoals bv. de "headline", "caption", "location" en "object name"?
              Kwestie van te weten waar ik de informatie van mijn huidig programma (IMatch) moet gaan instoppen.
              Vermoedelijk wel (gebruik dat niet) maar in EXIF kan je kiezen om bepaalde velden aan te vullen (toevoegen dus) of te overschrijven met jou gegevens.

Je kan vrijblijvend een 30 dagen demo uitproberen, te downloaden op Apple website.

Comment

wreed handige info hier, begin zelf meer en meer overtuigd te geraken van imac... als Apple nu nog eens iets aan zijn prijs wil doen hé

ik blijf dit nog wel een beetje volgen. Ben vooral geïnteresseerd naar het draaien van windows in een virtuele omgeving op de imac.
                Denk dat ik dat vooral nodig ga hebben om oude windows-stuff nog mee te kunnen bekijken/bewerken want voor de rest moet het wel lukken met andere tools op os X zelf denk ik...

Comment

davege, de prijzen zijn momenteel heel erg concurrentieel hoor.
                  bekijk eens een zelfde PC-config (met deftig scherm en al) en kijk dan eens naar het prijsverschil.

wat de virtuele omgeving betreft: daar was ik ook van overtuigd.
                  bij mij draait XP-SP2 in BOOTCAMP om AutoCAD op te draaien en ik heb VirtualBox erop gezet om de sporadische Win-progjes te draaien.
                  ondertussen staat die VirtualBox al enkele weken werkloos te zijn .

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Dank voor de hulp en info.

Ik blijf nog even met mijn vragen "hangen" bij die Aperture en fotomanagement.
                    Zelf werk ik nog met PC en iMatch en ik vermoed dat er bij BD wel meerdere mannen en/of vrouwen zijn die van IMatch gebruik van maken. Of ben ik de enige?

Eerst de Aperture:
                    Volgens de links naar dit programma, lees ik dat er ook fotobewerking mee kan.
                    1. Kan men hiermee meer dan met iPhoto en maakt dit dan iPhoto overbodig?
                      Als fotobewerker dan.
                    2. Is er nog een programma als PhotoShop Elements nodig?

Over fofomanagement dan:
                    1. Zijn er nog gebruikers die na overschakeling van PC naar Mac IMatch voor iets anders hebben omgeruild? Welke software is hier dan voor gekozen?
                    2. Of heeft men besloten (enkel) hiervoor toch Windows op een Mac te draaien?
                    3. Of nam iemand de beslissing om na de moeilijke keuze toch maar bij PC te blijven?

Alle meningen en info zijn welkom!
                    Francis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                      Neooffice is een schitterend, gratis alternatief voor Office. En stukken beter.
                      En hier lees ik in de FAQ van NeoOffice zelf:

Wie zou NeoOffice kunnen gebruiken?
                      NeoOffice is niet perfect. Hoewel we veel moeite doen om NeoOffice vrij van bugs en crashes te maken, vinden onze gebruikers nog steeds nieuwe fouten en nieuwe gevallen waarin NeoOffice crasht. Dus, mocht u het nodig vinden om software te gebruiken welke zwaar getest is, dan raden we u aan om een commercieel ondersteund produkt zoals Microsoft Office of Apple iWork te gebruiken.
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        En hier lees ik in de FAQ van NeoOffice zelf:
                        Klopt. Alhoewel ik zelf nog nooit tegen de limieten aangelopen ben weet ik van een software ontwikkelaar die zware spreadsheets met diverse macro's draait waar NeoOffice last mee heeft.
                        Voor de gewone gebruiker is NeoOffice echter een zeer goed en gratis alternatief voor de commerciële producten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Klopt. Alhoewel ik zelf nog nooit tegen de limieten aangelopen ben weet ik van een software ontwikkelaar die zware spreadsheets met diverse macro's draait waar NeoOffice last mee heeft.
                          Voor de gewone gebruiker is NeoOffice echter een zeer goed en gratis alternatief voor de commerciële producten.
                          Dat stel ik niet in vraag hoor. Wel van de originel poster om er "en stukken beter" tussen te floepen.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Dat stel ik niet in vraag hoor. Wel van de originel poster om er "en stukken beter" tussen te floepen.
                            Prijskwaliteitsverhoudingsgewijs....

Comment

En toch blijft de originele poster er bij dat het stukken beter en stabieler is!

Zo'n opmerking kan NeoOffice zich permitteren, Microsoft niet (al zouden ze het beter wel doen).
                              Ik gebruik zelf NeoOffice en nog nooit een probleem mee gehad in al die jaren. Wat ik niet kon/kan zeggen van Microsoft Office.
                              Geen enkele software is trouwens perfect.

@Francis: iPhoto en Elements worden inderdaad overbodig.
                              En ik heb heel mijn leven op Mac gewerkt, dus overschakeling heb ik nooit meegemaakt.
                              Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                                En ik heb heel mijn leven op Mac gewerkt, dus overschakeling heb ik nooit meegemaakt.
                                Dan lijkt het me logisch dat je niet de referentie bent als het op opmerkingen over Microsoft Office aankomt

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X