Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over iMac: niet simpel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

    Office bestaat al langer op Mac dan op PC...
    Dat valt dus even tegen, hé...
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #32
      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

      Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
      Office bestaat al langer op Mac dan op PC...
      Dat valt dus even tegen, hé...
      En wat wil je daarmee zeggen? Ik begrijp je standpunt niet.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #33
        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

        Ik ben nog niet aan het eind van mijn vragen (en twijfels)
        Dus als iemand mijn kan helpen?

        Momenteel nog steeds werkend met Windows xp op een PC, gebruik ik geregeld het programma Exifer.
        Al wat verouderd maar toch heel handig om exif en iptc aan te passen, reeksen bestanden te hernoemen, datum+tijd van bestanden (zoals getoond in Windows Verkenner) aan te passen aan hetgeen in de exif staat.

        Bestaat een soortgelijke tool voor op een Mac? Of kan ook hier Aperture voor worden aangewend?

        En nog een (Aperture?-) vraagje
        Is het volgende scenario mogelijk?
        Met 2 computers op een thuis-netwerkje, foto's op een externe harde schijf zodat 2 gebruikers met die gemeenschappelijke bestanden kunnen werken . Niet gelijktijdig natuurlijk .

        Met dank,
        Francis

        En euh, ... 't zal wel aan mij liggen maar ik vind van BDSizer niet terug of dit ook op een Mac draait.
        Last edited by Francis; 27 september 2008, 09:04. Reden: Vergeten
        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

        Comment


        • #34
          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

          Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
          En nog een (Aperture?-) vraagje
          Is het volgende scenario mogelijk?
          Met 2 computers op een thuis-netwerkje, foto's op een externe harde schijf zodat 2 gebruikers met die gemeenschappelijke bestanden kunnen werken . Niet gelijktijdig natuurlijk .
          Denk dat het perfect mogelijk moet zijn om de aperture library op een externe HD te platsen en zo aan te spreken, let wel, je hebt dan min. 2 appeltjes nodig daar Aperture enkel op OSX draait.
          Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
          En euh, ... 't zal wel aan mij liggen maar ik vind van BDSizer niet terug of dit ook op een Mac draait.
          Werkt enkel op windows (weliswaar ontwikkeld op een mac - windows op mac)

          Comment


          • #35
            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

            Thanks !

            Maar eh, met wat verkleinen Apple-gebruikers dan hun foto's zoals voor de "Challenge"?
            Want, nu ik BDSizer wat onder de knie heb, moet ik dus naar iets anders gaan uitkijken ?

            Of kan dit ook alweer met Aperture worden gefixt?

            Francis
            Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

            Comment


            • #36
              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

              Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
              Thanks !

              Maar eh, met wat verkleinen Apple-gebruikers dan hun foto's zoals voor de "Challenge"?
              Want, nu ik BDSizer wat onder de knie heb, moet ik dus naar iets anders gaan uitkijken ?

              Of kan dit ook alweer met Aperture worden gefixt?

              Francis
              Yeps, daar gebruik ik aperture voor
              To make your dreams come true, wake up

              Comment


              • #37
                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                Thanks !

                Maar eh, met wat verkleinen Apple-gebruikers dan hun foto's zoals voor de "Challenge"?
                Want, nu ik BDSizer wat onder de knie heb, moet ik dus naar iets anders gaan uitkijken ?

                Of kan dit ook alweer met Aperture worden gefixt?

                Francis
                Gewoon met PS. Ik heb een action voor P(ortret) & eentje voor L(andscape). Zorgt tevens voor omzetting nr JPG, gepaste sharpening, border, copyright, etc...

                Comment


                • #38
                  Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                  ivm aperture: ga gewoon eens naar http://www.apple.com/aperture/tutorials
                  Daar kan je aan de hand van filmpjes zien hoe aperture werkt en oordelen.

                  @francis: ik heb twee jaar geleden de overstap gemaakt, en er nog geen seconde spijt van gehad.
                  Het enige wat je even moet doen is crtl+alt+del om uit windows te stappen en met een nieuwe kijk starten. In het begin zocht ik ook naar gelijkenissen, moest wennen aan de manier hoe op een mac letters gevormd worden, wennen aan het feit dat je meer met zwevende vensters werkt. Maar eens je het gewoon bent wil je (wellicht) niet meer terug. (en mocht je dit toch nog willen is dit geen enkel probleem)
                  Mijn subjectief advies: Doen!!
                  Happy to be a MACcie
                  Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                  Comment


                  • #39
                    Re: Uitleg over iMac: niet simpel



                    Waw, die "tutorialen" hebben al m'n vragen -zelfs de nog niet gestelde- haast beantwoord.
                    Tof wat je met behulp van die handleidingen allemaal te weten komt, het is bijna of ik het programma al hier had. Ondanks het bekijken op een PC

                    Nuttig ook om wat meer praktische kanten belicht te krijgen door een paar beroepsfotografen.

                    Erg bedankt! De balans helt al meer naar Mac over.

                    Francis
                    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                      MacTheKnife:
                      Wat ooit op je Mac stond, vind je altijd terug via Time Machine. Ik denk dat het de beste omschrijving is van wat Time Machine doet.

                      Als er nog vragen zijn...
                      Nog even over die Time Machine.
                      Mag ik dat letterlijk nemen?
                      De opzet is me duidelijk, althans wat bestanden betreft.
                      Maar wat als ik een programma zou gewist hebben? Of iets verkeerd geïnstalleerd en ik het weer wil weghebben en naar de toestand van voordien wil terugkeren? Werkt dat dan ook bij Time Machine.
                      Misschien denk ik nog teveel in termen van Windows zoals registry en gedeeltelijke "uninstalls" en dergelijke.
                      Maar ja, ik ken dan ook enkel (nog maar) Windows

                      Francis
                      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                        Nog even over die Time Machine.
                        Mag ik dat letterlijk nemen?
                        De opzet is me duidelijk, althans wat bestanden betreft.
                        Maar wat als ik een programma zou gewist hebben? Of iets verkeerd geïnstalleerd en ik het weer wil weghebben en naar de toestand van voordien wil terugkeren? Werkt dat dan ook bij Time Machine.
                        Misschien denk ik nog teveel in termen van Windows zoals registry en gedeeltelijke "uninstalls" en dergelijke.
                        Maar ja, ik ken dan ook enkel (nog maar) Windows

                        Francis
                        Ik ken die Time Machine niet, maar ik denk niet dat het werkt zoals de System Restore. Nu ga je wel een gevoelige snaar raken, want de Maccers onder ons zullen beweren dat je dat soort van probleem op een Mac niet kan hebben.

                        Maar ik heb het zelf wel meegemaakt, zo'n mislukte uninstall. Op Mac.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #42
                          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ik ken die Time Machine niet, maar ik denk niet dat het werkt zoals de System Restore. Nu ga je wel een gevoelige snaar raken, want de Maccers onder ons zullen beweren dat je dat soort van probleem op een Mac niet kan hebben.

                          Maar ik heb het zelf wel meegemaakt, zo'n mislukte uninstall. Op Mac.

                          Dave
                          Naast Time Machine gebruik ik ook SuperDuper! want deze laatste maakt een bootable disk aan (Time Machine niet). Time Machine laat ik mijn data backuppen, SuperDuper! laat ik mijn opstartschijf backuppen - op dezelfde BU schijf!
                          Last edited by hvr_oosterzele; 8 oktober 2008, 10:06.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                            Mijn dank weeral

                            Francis
                            Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                              En, voor de verandering nog eens () : Aperture.

                              Ik weet dat het eigenlijk bij het onderwerp Software thuis hoort. Maar vermits het "draadje" over de Mac hier intussen al zo lang is ...

                              In een Apple-winkel vertelde men mij dat, bij aanpassingen (bewerkingen) van foto's, het origineel nooit verloren raakt.
                              Op mijn vraag of men toch ook (om welke reden ook) het origineel kan wissen omdat men bv. eens liever het bewerkte bestand wil bewaren was het antwoord:
                              "Dit is in feite niet nodig. Het origineel is het enige dat aanwezig is. Bij een bewerking ontstaat er geen bewerkte versie, er wordt naast het origineel enkel een 'set van bewerkingen' opgeslagen.
                              Telkens als men een 'bewerkte foto' opent, opent men dan in feite het origineel en worden de aangebrachte bewerkingen daarop toepast".

                              Klopt dit verhaal want dit is wel een aparte (maar vernuftige) aanpak.
                              Wordt dit dan misschien ook in iPhoto toepast?

                              Of was het een fabeltje

                              Francis
                              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                                Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                                En, voor de verandering nog eens () : Aperture.

                                Ik weet dat het eigenlijk bij het onderwerp Software thuis hoort. Maar vermits het "draadje" over de Mac hier intussen al zo lang is ...

                                In een Apple-winkel vertelde men mij dat, bij aanpassingen (bewerkingen) van foto's, het origineel nooit verloren raakt.
                                Op mijn vraag of men toch ook (om welke reden ook) het origineel kan wissen omdat men bv. eens liever het bewerkte bestand wil bewaren was het antwoord:
                                "Dit is in feite niet nodig. Het origineel is het enige dat aanwezig is. Bij een bewerking ontstaat er geen bewerkte versie, er wordt naast het origineel enkel een 'set van bewerkingen' opgeslagen.
                                Telkens als men een 'bewerkte foto' opent, opent men dan in feite het origineel en worden de aangebrachte bewerkingen daarop toepast".

                                Klopt dit verhaal want dit is wel een aparte (maar vernuftige) aanpak.
                                Wordt dit dan misschien ook in iPhoto toepast?

                                Of was het een fabeltje

                                Francis
                                Dat verhaal klopt. Dat noemt men non-destructief werken. Dat wordt tegenwoordig ook meer en meer in andere domeinen toegepast (geluidsbewerking, videobewerking...)

                                Of dat met iPhoto zo is, weet ik niet.

                                Dave
                                pixelpusher

                                Comment

                                Working...
                                X