Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over iMac: niet simpel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

    Soms wordt het te ver gezocht.
    Ook waar !!

    Francis
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

    Comment


    • #62
      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

      Als je regelmatig je externe schijf gaat in- en uitpluggen realiseer je dan wel dat het voordeel van TimeMachine een beetje vervalt.

      Bij mij staat de voeding externe schijf altijd aan (start samen op met de Mac) en worden er zeer regelmatig bestanden weggeschreven door TM. Dat gebeurt volledig in de achtergrond.

      In het begin heb ik zelf gedurende enkele weken de externe schijf manueel opgestart telkens ik ze nodig had om de "backup" te laten maken. Maar ik ben dat héél dikwijls vergeten... En heb de externe schijf toen maar samen laten opstarten met de Mac. TimeMachine is immers nèt gemaakt dat je een pemanente backup hebt van je Mac, zonder dat je er hoeft om te bekommeren.

      Tenzij je een ijzersterke discipline hebt...

      Comment


      • #63
        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

        Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
        Als je regelmatig je externe schijf gaat in- en uitpluggen realiseer je dan wel dat het voordeel van TimeMachine een beetje vervalt.

        Bij mij staat de voeding externe schijf altijd aan (start samen op met de Mac) en worden er zeer regelmatig bestanden weggeschreven door TM. Dat gebeurt volledig in de achtergrond.

        In het begin heb ik zelf gedurende enkele weken de externe schijf manueel opgestart telkens ik ze nodig had om de "backup" te laten maken. Maar ik ben dat héél dikwijls vergeten... En heb de externe schijf toen maar samen laten opstarten met de Mac. TimeMachine is immers nèt gemaakt dat je een pemanente backup hebt van je Mac, zonder dat je er hoeft om te bekommeren.

        Tenzij je een ijzersterke discipline hebt...
        Ik meen begrepen te hebben dat dit over andere externe schijven ging die naast de Time Capsule zouden gebruikt worden. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd gelezen hebben .

        Comment


        • #64
          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

          Inderdaad. Ik zag het zo:

          Time Capsule + Time Machine zorgen voor geregelde backup van het ganse systeem.
          Los daarvan, een externe HD waarop een gemeenschappelijke plaats is voor foto-opslag. Deze opslag zou weliswaar uit twee aparte "bibliotheken" bestaan, elk de eigen foto's van de twee gebruikers bevattend.
          Het pluspunt is dat de twee gebruikers zowel tot de eigen als die van de andere toegang hebben. Wel niet gelijktijdig. Daarom lijkt mij het beurtelings inpluggen minder een probleem.

          Als de externe HD niet is aangesloten, wordt er ook niet mee gewerkt. En dan is een backup in feite toch ook niet nodig?

          Of is deze opzet "onzin"?
          En kan men eigenlijk evengoed ieder op zijn eigen Mac zijn beelden opslaan en is er dan ook vanuit Aperture toch nog toegang tot elkaars foto's?
          (Leek zijnde in Mac en leek ook in Aperture kan enkel maar "stomme" vragen stellen )

          Francis
          Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

          Comment


          • #65
            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

            Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
            Inderdaad. Ik zag het zo:

            Time Capsule + Time Machine zorgen voor geregelde backup van het ganse systeem.
            Los daarvan, een externe HD waarop een gemeenschappelijke plaats is voor foto-opslag. Deze opslag zou weliswaar uit twee aparte "bibliotheken" bestaan, elk de eigen foto's van de twee gebruikers bevattend.
            Het pluspunt is dat de twee gebruikers zowel tot de eigen als die van de andere toegang hebben. Wel niet gelijktijdig. Daarom lijkt mij het beurtelings inpluggen minder een probleem.

            Als de externe HD niet is aangesloten, wordt er ook niet mee gewerkt. En dan is een backup in feite toch ook niet nodig?

            Of is deze opzet "onzin"?

            Francis
            Nee hoor, ik werk ook met een combinatie van RAID (mirroring), Time Capsule en diverse losse schijven maar ik zorg wél dat ik van iedere schijf een copie heb, liefst meerdere zelfs.

            Comment


            • #66
              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

              Een ander vraagje.
              Voor kenners van de provider Belgacom

              De ADSL-modem die ik heb dateert reeds van 2000.
              Nu biedt Belgacom mij een 'voordeliger' abonnement aan.
              In dit pakket zit zowel internet (ADSL-GO) als Belgacom-TV.
              Ook wordt dan de modem vervangen door een nieuwer (en sneller) type.
              Blijkbaar zit daar ineens een router in en is die draadloos.
              Zij garanderen dat dit standaard is en dus voor alles geschikt. PC of Mac, dat maakt niet
              uit.

              Heeft iemand (met een Mac) daar misschien al ervaring mee? Of is het type modem/router van geen belang om een Mac aan te sluiten? En een Time Capsule?

              Francis
              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

              Comment


              • #67
                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                Zij garanderen dat dit standaard is en dus voor alles geschikt. PC of Mac, dat maakt niet
                uit.

                Heeft iemand (met een Mac) daar misschien al ervaring mee? Of is het type modem/router van geen belang om een Mac aan te sluiten? En een Time Capsule?

                Francis
                Indeed, uw netwerk verbinding via uw netwerkkaart of draadloos heeft niks te maken met het operating system dat hoger staat te draaien, dus of het nu mac pc of linux is, maakt niks uit
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #68
                  Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                  Okee bedankt!

                  Dus ... (vermits ik van netwerken bijzonder weinig weet) ... maakt een routertje meer of minder eigenlijk niets uit? Want Time Capsule bevat toch ook al een router.

                  Francis
                  Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                  Comment


                  • #69
                    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                    Kijk, hier krijg ik nu van op mijn heupen zie.

                    Ik heb momenteel nog een adsl-modem (Alcatel Speedtouch Home) die intussen 8 jaar oud is. En overweeg een iMac aan te schaffen
                    Op mijn vraag welke modem Belgacom ter beschikking stelt, als men een combinatie neemt internet (ADSL) + TV, is het antwoord "b-box".
                    Dit zou een draadloze router + modem zijn.

                    Vervolgens de vraag in een Apple-winkel of er ervaring is met aparaat en of dit problemen levert als men een Time Capsule wil gebruiken.
                    Het antwoord is: dat werkt daar niet mee. Je moet die TM via een draad kunnen aansluiten, niet draadloos.
                    Voor een nieuwere modem moet ik mij tot de provider (Belgacom dus) wenden. Apple heeft enkel routers.

                    Dus telefoontje naar de Belgacom-klantendienst.
                    Op mijn vraag of ik mijn oude modem door een nieuwe (niet draadloos en zonder router) kan vervangen, was het antwoord dat ik die "overal" -MediaMarkt, Carrefour- kan aanschaffen. Wel op letten dat het voor ADSL geschikt is. En door Belgacom goedgekeurd!
                    En dan vervolgens de vraag of ik niet in Belgacom-TV geinteresseerd ben. Dan heb ik er "gratis" een modem bij.

                    Op mijn wederwoord dat dit dan een b-box is, ik op een forum heb gelezen dat gebruikers van een Mac er wel problemen mee hadden en ik niet in Belgacom-TV ben geinteresseerd als ik daardoor netwerkproblemen met mijn computer ga kunnen krijgen, was het even stil.
                    Nogmaals mijn vraag: kan ik enkel mijn modem bij Belgacom door een nieuwere vervangen. Nu was het antwoord: "ik zou die kosten niet doen als je na bv. een half jaar toch Belgacom-TV zou willen nemen".

                    Blijkbaar is men daar meer begaan om die Belgacom-abonnementen te slijten dan een klant op een gerichte vraag verder te helpen?

                    Francis
                    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                    Comment


                    • #70
                      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                      Kijk, hier krijg ik nu van op mijn heupen zie.

                      Ik heb momenteel nog een adsl-modem (Alcatel Speedtouch Home) die intussen 8 jaar oud is. En overweeg een iMac aan te schaffen
                      Op mijn vraag welke modem Belgacom ter beschikking stelt, als men een combinatie neemt internet (ADSL) + TV, is het antwoord "b-box".
                      Dit zou een draadloze router + modem zijn.

                      Vervolgens de vraag in een Apple-winkel of er ervaring is met aparaat en of dit problemen levert als men een Time Capsule wil gebruiken.
                      Het antwoord is: dat werkt daar niet mee. Je moet die TM via een draad kunnen aansluiten, niet draadloos.
                      Voor een nieuwere modem moet ik mij tot de provider (Belgacom dus) wenden. Apple heeft enkel routers.

                      Dus telefoontje naar de Belgacom-klantendienst.
                      Op mijn vraag of ik mijn oude modem door een nieuwe (niet draadloos en zonder router) kan vervangen, was het antwoord dat ik die "overal" -MediaMarkt, Carrefour- kan aanschaffen. Wel op letten dat het voor ADSL geschikt is. En door Belgacom goedgekeurd!
                      En dan vervolgens de vraag of ik niet in Belgacom-TV geinteresseerd ben. Dan heb ik er "gratis" een modem bij.

                      Op mijn wederwoord dat dit dan een b-box is, ik op een forum heb gelezen dat gebruikers van een Mac er wel problemen mee hadden en ik niet in Belgacom-TV ben geinteresseerd als ik daardoor netwerkproblemen met mijn computer ga kunnen krijgen, was het even stil.
                      Nogmaals mijn vraag: kan ik enkel mijn modem bij Belgacom door een nieuwere vervangen. Nu was het antwoord: "ik zou die kosten niet doen als je na bv. een half jaar toch Belgacom-TV zou willen nemen".

                      Blijkbaar is men daar meer begaan om die Belgacom-abonnementen te slijten dan een klant op een gerichte vraag verder te helpen?

                      Francis
                      De meeste draadloze routers hebben ook gewone ethernetaansluitingen, niet? Kan je gewoon die TC op aansluiten, volgens mij.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #71
                        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                        Alvast bedankt voor de tip en commentaar.

                        Maar euh ... als er al een draadloze router in werking is (deze van de modem/router-combinatie) en je wil die TM als router gebruiken, leidt dit dan niet tot conflicten en problemen?
                        De bedoeling is ten slotte om, draadloos, TM als backup te gebruiken voor 2 computers (Macs).

                        Francis
                        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                          Ik had effe niet door dat die Time Capsule (want daar hebben we het over, niet?) ook nog eens een WiFi "base station" is op zich. Dat verandert de zaak natuurlijk.

                          In de Apple winkel gaan ze'r van uit dat je de TC als router wil gebruiken, en in de Belgacom winkel gaan ze'r van uit dat je'n draadloze router wil.

                          Het zou me verbazen (maar het is niet uitgesloten) dat je die TC niet als "client" bij kunt hangen in een ander WiFi netwerk. Die hoeft geen router te zijn, die kan evengoed als Access Point dienen. Maar iemand met een TC dient daar uitsluitsel over te bieden want op de site van Apple vind ik er niet direct iets van terug (maar ik heb ook niet veel tijd om te zoeken).

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #73
                            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Het zou me verbazen (maar het is niet uitgesloten) dat je die TC niet als "client" bij kunt hangen in een ander WiFi netwerk. Die hoeft geen router te zijn, die kan evengoed als Access Point dienen. Maar iemand met een TC dient daar uitsluitsel over te bieden want op de site van Apple vind ik er niet direct iets van terug (maar ik heb ook niet veel tijd om te zoeken).

                            Dave
                            Ik weet niet als dit de vraag is en of ik ze nu juist beantwoord maar ik heb thuis 2 netwerken die parallel naast elkaar werken, ééntje van mijn TC en ééntje van een Belkin router. De draadloze gebruikers kunnen dan kiezen welke ze willen. Deze hangen allemaal aan een WatchGuard firebox waar ook een VPN opzit. Dus heb ik thuis feitelijk drie draadloze netwerken.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                              Oei, en ik vond één netwerk al moeilijk
                              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                              Comment


                              • #75
                                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                                Als ik overschakel dan komen er 2 iMacs (denk ik toch momenteel).
                                En dan zie ik graag een Time Capsule als router en draadloze backup daarbij.

                                In Belgacom-TV was ik maar geïnteresseerd omdat dit blijkbaar nodig was om van de verhoogde snelheid op ADSL te kunnen profiteren. Met enkel mijn modem zou dat niet kunnen (volgens Belgacom's helpdesk).

                                De conclusies zijn dus (verbeter me maar gerust als ik ernaast zit hoor):

                                -ik kan bij mijn oude modem blijven en daar dan een Time Capsule op aansluiten.
                                -ik kan ook met een b-box werken, (TM via een kabel daarmee verbinden) maar dat heeft dan minder zin als ik die b-box zijn WiFi moet uitschakelen. Want dan is er ook geen (draadloos) signaal meer naar een TV.

                                Die TV staat in een andere kamer en een kabeltje daar naartoe gaat niet. Dus daar was dan ook een draadloze ontvanger voor nodig.

                                -ik kan een nieuwe bekabelde ADSL-modem aanschaffen, om misschien toch een snelheidswinst te hebben.
                                Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                                Comment

                                Working...
                                X