Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over iMac: niet simpel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

    Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
    ....

    Klopt dit verhaal want dit is wel een aparte (maar vernuftige) aanpak.
    Wordt dit dan misschien ook in iPhoto toepast?

    Of was het een fabeltje

    Francis
    Dit verhaal klopt. Tenzij men in de voorkeuren anders aangeeft worden er enkel aanpassingsgegevens opgeslagen. Men kan echter ook vragen om een kopie te maken van het origineel op het moment dat men begint te bewerken.
    Ook bij het openen in een externe editor wordt er een kopie opgeslagen.
    Indien men toch (god weet waarom) van het origineel afwil kan dit ook.(met opzet niet gemakkelijk gemaakt)
    Naast het origineel worden er wel steeds previews opgeslagen zodat het makkelijker werken is op het scherm.
    Dit is tevens ook de reden waarom men zonder kennis best niet gaat prullen in het bibliotheekbestand, zowel van aperture als van iphoto.

    Iphoto werkt op een identieke manier.

    Wat betreft resizen van afbeeldingen kan je dit zelf doen in het gratis meegeleverde programma preview waar je zelf toegang hebt tot bepaalde beeldbewerkingsmogelijkheden.
    Werken op een externe harde schijf doe ik al van bij de start van aperture.(zelf meerdere bibliotheken(orivee, zakelijk) op verschillende schijven.)
    xs ermee.

    Comment


    • #47
      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

      Dank aan allen.
      De kijk op een switch naar Mac schijnt me zonniger te worden ... en aanlokkelijker

      Francis
      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

      Comment


      • #48
        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

        Je hoeft ook niet met Aperture te werken hé. Ikzelf werk met Lightroom of Capture One.

        Comment


        • #49
          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

          Ben nu ook al 2 dagen aan de gang met een imac, en bevalt me prima, hier en daar ens wat opzoeken, maar loopt vlotjes.

          toyotacorolla

          Comment


          • #50
            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

            Nog even over die Time Machine.
            Mag ik dat letterlijk nemen?
            De opzet is me duidelijk, althans wat bestanden betreft.
            Maar wat als ik een programma zou gewist hebben? Of iets verkeerd geïnstalleerd en ik het weer wil weghebben en naar de toestand van voordien wil terugkeren? Werkt dat dan ook bij Time Machine.
            TimeMachine maakt, zoals je waarschijnlijk weet, een kopie van je harde schijf naar een andere (liefst externe) harde schijf. Om de 15 minuten (instelbaar) schrijft hij in de achtergrond de bestanden weg die gewijzigd zijn. TM doet dat zolang je backupschijf vol is, en dan overschrijft hij de oudste backup. De grootte van je backupschijf speelt hierin dus een grote rol.

            Als je gaat kijken met het programma TimeMachine dan zie je bv de situatie van een uur geleden, of van gisteren-namiddag of vorige week donderdag of van 21 april of... wat je wil.
            Je kan perfect vanaf die datum een algemene restore doen en de situatie van je computer van dat ogenblik terugzetten. Dat is een algemene restore.

            Je kan ook kiezen om slechts één bestand terug te halen, zelfs al heb je dat bestand inmiddels gewist en verwijderd vanop je harde schijf. TM gaat immers terug in de tijd en bv. naar de situatie van twee weken geleden. Je kan dan in die map gaan kijken (van twee weken geleden dus) en je zal je bestand daar zien staan. Klik erop en zeg dat je het terug wil hebben en automatisch maakt TM een kopie op je actuele harde schijf. Mocht dat een foutieve versie zijn, stel dat je een foto hebt bewerkt en opgeslagen onder dezelfde naam, maar je wou toch liever de originele foto hebben, dan nog kan je teruggaan naar de datum voordat je de foto hebt bewerkt en de originele versie terughalen. Straf hé

            Op de vraag "wat als ik een programma zou gewist hebben", dat is wat moeilijker. Stel dat je Photoshop zou gewist hebben van je actuele harde schijf, dan is het een hele klus om Photoshop terug te halen. Je zal dan immers in alle mappen en in alle bibliotheken (instellingen) waar Photoshop-installatie bestanden kunnen staan, deze moeten terughalen. En dat is toch een (quasi onmogelijke) opdracht...

            TimeMachine kan veel, héél veel zelfs, maar het is nog geen absoluut wondermiddel...

            Gewoon even, een programma proberen op te starten vanuit TM zal je niet lukken. Daarvoor is TM dan ook niet bedoeld.
            Last edited by MDF; 8 oktober 2008, 20:41.

            Comment


            • #51
              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Naast Time Machine gebruik ik ook SuperDuper! want deze laatste maakt een bootable disk aan (Time Machine niet).
              Op zich geen probleem, noch een reden om superduper te gaan gebruiken.

              Als het onheil zou geschieden, booten van installatie DVD en dan restoren van time machine
              Eén extra stapje, voor die keer dat ge dat nodig hebt niet de moeite om te investeren in 3rd party software IMHO

              Comment


              • #52
                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                En, voor de verandering nog eens () : Aperture.

                Ik weet dat het eigenlijk bij het onderwerp Software thuis hoort. Maar vermits het "draadje" over de Mac hier intussen al zo lang is ...
                Je kan altijd een 2de topic starten
                zo blijf je wel on topic

                Comment


                • #53
                  Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                  Als ik het dus goed heb, maakt Time Machine de allereerste keer een volledige backup (een image ?) waar men de begintoestand kan mee herstellen.
                  En vervolgens een restore naar 'gisteren' (of de stand voor het onheil) maakt de zaak weer compleet.

                  Maar stel dat ik morgen een proefversie van een programma installeer. Het bevalt me niet en ik ben het liever weer kwijt. Dan rest er enkel een de-installatie, want een restore naar 'vandaag' zal me dus niet helpen.
                  Time Machine haalt weer terug wat weg is (of werd gewijzigd), maar haalt dus niets weg wat er nu staat maar er voordien nog niet was?
                  Enkel voor dergelijke acties is het dan blijkbaar nodig voordien een image te maken.

                  Maar waarschijnlijk werkt een de-installatie beter op een Mac en rest er nadien niet nog allerlei rommel? Wat op een PC wel het geval kan () zijn.

                  Nog een ander vraagje.
                  Heeft er iemand een idee hoeveel MB aan software (bij benadering) er al standaard op een harde schijf van een iMac staat als die 'vertrekkensklaar' uit de winkel komt. Kwestie van in te schatten hoeveel backup-ruimte er zoal nodig is op een reserve-schijf.

                  En een laatste (voorlopig )
                  Ik meen dat men aan de Time Capsule 1 USB-aansluiting heeft. Indien ik daar een harde schijf op aansluit dan is die al meteen bezet.
                  Wil ik toch nog een printer (draadloos) delen; kan ik daarvoor dan nog een Air Port gebruiken?
                  Of geeft dat conflict met de Time Capsule?

                  Francis

                  NB: Ik ben hier al een tijdje vragen over Mac aan het stellen.
                  Maar bij een mogelijke switch ga ik niet graag over één nacht ijs (en al zeker niet in een crisis-periode).
                  En vermits het bijlange nog geen vriesweer is ....
                  en de mensen zo vriendelijk zijn met hun antwoorden ...:
                  Last edited by Francis; 9 oktober 2008, 14:20. Reden: Stukje vergeten
                  Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                  Comment


                  • #54
                    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                    ls ik het dus goed heb, maakt Time Machine de allereerste keer een volledige backup (een image ?) waar men de begintoestand kan mee herstellen.
                    En vervolgens een restore naar 'gisteren' (of de stand voor het onheil) maakt de zaak weer compleet.

                    Maar stel dat ik morgen een proefversie van een programma installeer. Het bevalt me niet en ik ben het liever weer kwijt. Dan rest er enkel een de-installatie, want een restore naar 'vandaag' zal me dus niet helpen.
                    Time Machine haalt weer terug wat weg is (of werd gewijzigd), maar haalt dus niets weg wat er nu staat maar er voordien nog niet was?
                    Enkel voor dergelijke acties is het dan blijkbaar nodig voordien een image te maken.

                    Maar waarschijnlijk werkt een de-installatie beter op een Mac en rest er nadien niet nog allerlei rommel? Wat op een PC wel het geval kan () zijn.

                    Nog een ander vraagje.
                    Heeft er iemand een idee hoeveel MB aan software (bij benadering) er al standaard op een harde schijf van een iMac staat als die 'vertrekkensklaar' uit de winkel komt. Kwestie van in te schatten hoeveel backup-ruimte er zoal nodig is op een reserve-schijf.

                    En een laatste (voorlopig )
                    Ik meen dat men aan de Time Capsule 1 USB-aansluiting heeft. Indien ik daar een harde schijf op aansluit dan is die al meteen bezet.
                    Wil ik toch nog een printer (draadloos) delen; kan ik daarvoor dan nog een Air Port gebruiken?
                    Of geeft dat conflict met de Time Capsule?

                    TimeMachine maakt inderdaad de eerste keer een volledige backup, en nadien enkel de wijzigingen. Alleen, door een of andere slimme truck van Apple zie je grafisch telkens de volledige situatie van het gekozen moment. Bv. als je de situatie van gisterenmorgen wilt bekijken dan zie je ALLE bestanden staan zoals die er gisterenmorgen op je computer stonden. Ook deze die je niet hebt gewijzigd en er al lange tijd stonden (maar niet verwijderd). Je ziet dus echt je computer zoals hij gisterenmorgen was, met alle icoontjes en inclusief alle submappen en bestanden precies zoals je naar je huidige Mac aan het kijken bent. Kijk hier maar eens voor alle info over Time Machine

                    Als je dus vandaag een nieuw programma installeert en na een uurtje denkt, dat wordt niets had ik dat programma toch maar nooit geïnstalleerd, dan kan je het programma gewoon verwijderen van je harde schijf. (Bij Mac is dat meestal het betreffende programma/map naar de prullenmand slepen en klaar is Francis). Stel nu dat er toch systeembestanden zouden zijn gewijzigd en je wilt terug naar de situatie zoals je computer vannochtend was voordat je het programma hebt geïnstalleerd. Je gaat dan naar TM en kiest voor de situatie van vanmorgen en "zegt" tegen TM dat hij vanaf dat moment de situatie moet terugzetten, dan zet TM je computer terug met alle bestanden, mappen en submappen zoals de situatie van vanmorgen. Of je kiest terugzetten vanaf vorige week donderdag, dan wordt de situatie van vorige week donderdag terug gezet.

                    Uiteraard als je na de installatie van dat "foute" programma nog heel wat andere dingen hebt gedaan bv. foto's bewerkt en mails verstuurd, en je dan zou kiezen om de situatie van vanmorgen terug te zetten, dan ben je uiteraard die bewerkte foto's en nieuwe mails kwijt. Want hij zet je exact de situatie van vanmorgen terug (en toen had je die foto's nog niet gewijzigd en die mails nog niet verstuurd). Tenzij je tegen TM zegt dat hij alles moet terugzetten behalve de mappen met de mails en de mappen met de bewerkte foto's...

                    Over de grootte van de backup van TM wordt geadviseerd minstens 1,5 keer de grootte te nemen van je harde schijf van je Mac. Zelf is de harde schijf van mijn iMac 1TB groot, de externe harde schijf (LaCie) is 1,5TB. En voor de prijzen tegenwoordig van externe harde schijven moet je het niet laten. Schaf je wel de FireWire 800 uitvoering aan (gaat veel sneller).

                    Over AirPort kan ik je weinig vertellen, ik werk zelf nog "bedraad"...
                    Last edited by MDF; 9 oktober 2008, 20:33.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                      Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                      ...de externe harde schijf (LaCie) is 1,5TB. En voor de prijzen tegenwoordig van externe harde schijven moet je het niet laten. Schaf je wel de FireWire 800 uitvoering aan (gaat veel sneller)
                      Ok, maar denk eraan, http://forum.belgiumdigital.com/f59/nooit-meer-lacie-229858.html

                      Comment


                      • #56
                        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                        Wow, ik ben compleet mee! En voor het principe gewonnen.

                        In die Time Capsule zit toch geen LaCie zeker (grapje!)

                        Ik heb zelf twee externe USB-drives van LaCie (300GB) die ik als backup gebruik en een netwerk-drive van LaCie (250GB).
                        Tot op heden nog geen probleem gehad met die twee USB's. Ofwel heb ik er veel geluk mee, ofwel is het omdat ze niet constant aan staan. Ik zet ze maar op als ik een backup wil maken.

                        Dat netwerk-exemplaar wordt bijzonder weinig gebruikt. Dat is de oudste en ik kocht het in promotie maar het is eigenlijk wat een miskoop geweest.
                        Mijn echtgenote en ik gebruiken ieder een laptop en het was de bedoeling om die drive als gezamenlijk backup te gebruiken. Maar de drive was echter vreselijk langzaam, enorm traag.
                        Verder was ook de opzet het als de plaats voor een gemeenschappelijke foto-opslag te gebruiken.
                        Dat lukte niet zo goed, maar dat lag dan weer aan het grafische programma.

                        Door de traagheid en het feit van een backup van 2 computers op 1 plaats, kwamen later de twee USB-drives. Die werken pakken sneller.

                        Francis
                        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                          Misschien een stomme technische vraag over iMac randapparatuur.

                          De Time Capsule heeft een (USB-)aansluiting voor (onder andere) een harde schijf.
                          Kan men daar, met behulp van een USB-hub (eentje met eigen voeding) twee harde schijven aan koppelen?

                          Francis
                          Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                          Comment


                          • #58
                            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                            Misschien een stomme technische vraag over iMac randapparatuur.

                            De Time Capsule heeft een (USB-)aansluiting voor (onder andere) een harde schijf.
                            Kan men daar, met behulp van een USB-hub (eentje met eigen voeding) twee harde schijven aan koppelen?

                            Francis
                            Ja, maar denk er aan dat ze dan enkel als (trage) netwerkdrives zullen werken. Ik zie er het voordeel niet echt van in gezien je ze niet kunt gebruiken als uitbreiding op je 1TB Time Capsule.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                              Bedankt weeral.

                              Ik dacht ze niet echt als uitbreiding van de backup te gaan gebruiken. Eerder als een gemeenschappelijke HD voor 2 computers ( iMacs ) voor opslag van foto's.

                              Dat zal dus misschien beter lukken als die extra HD aan een van de computers zelf wordt aangesloten?
                              Ik neem aan dat, indien die extra HD is aangesloten aan computer A, deze ook moet aan staan als computer B die schijf wil benaderen?
                              Of wordt voor die extra HD dan beter een Air Port (extreme) gebruikt?
                              (= duurdere oplossing )

                              Francis
                              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                              Comment


                              • #60
                                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                                Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                                Bedankt weeral.

                                Ik dacht ze niet echt als uitbreiding van de backup te gaan gebruiken. Eerder als een gemeenschappelijke HD voor 2 computers ( iMacs ) voor opslag van foto's.

                                Dat zal dus misschien beter lukken als die extra HD aan een van de computers zelf wordt aangesloten?
                                Ik neem aan dat, indien die extra HD is aangesloten aan computer A, deze ook moet aan staan als computer B die schijf wil benaderen?
                                Of wordt voor die extra HD dan beter een Air Port (extreme) gebruikt?
                                (= duurdere oplossing )

                                Francis
                                Je kan die schijf ook gewoon inpluggen in de computer waar je hem op dat ogenblik nodig hebt . Soms wordt het te ver gezocht.

                                Comment

                                Working...
                                X