Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstappen naar mac

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overstappen naar mac

Ik heb mij zojuist aangemeld bij Belgium Digital en wil graag jullie ervaringen over een overstap naar mac horen. Mijn excuses als onderstaande vragen al eens zijn gesteld...

Ik ben van plan om binnenkort over te stappen. Hoor er veel goede berichten over.

Zit er standaard een backup programma op een iMac?

Ook hoor ik dat het erg lastig is om "goedkoop" aan software te komen, bijv. adobe. Weten jullie daar meer van?

Voor mijn pc heb ik indertijd pinnacle aangeschaft, kan deze ook geinstalleerd op een mac, of moet ik dan weer een speciale versie aanschaffen?

En weten jullie misschien ook of 3dsmax en rhinoceros op de mac werken?

Alvast bedankt, Steven

Re: overstappen naar mac

Er zit standaard Time Machine op, dat is een back-up programma.

Ik zal maar doen dat ik dat niet gelezen heb, van die "goedkoop"...

Pinnacle heb je niet nodig, alles staat op de Mac wat je moet hebben.

Van die laatste 2 heb ik nog niks gehoord...
    Nikon, Apple & Epson

Comment

Zie http://forum.belgiumdigital.com/f21/...ml#post1958450

Comment

hallo smeyles,

eerst en vooral welkom op het forum,

ik doe even een poging om je vragen goed te beantwoorden.

- Zit er standaard een backup programma op een iMac?
        2 links:
        http://www.apple.com/benl/macosx/fea...memachine.html = standaard op osx leopard
        http://www.apple.com/benl/timecapsule/ = apart aan te kopen.
        deze hoeve niet per sé in combinatie gebruikt worden.

- lastig is om "goedkoop" aan software te komen, bijv. adobe. Weten jullie daar meer van?
        hier mag ik eigenlijk niet op antwoorden, laat ons zeggen dat het even makkelijk is als voor pc.
        - legale software is van prijs hetzelfde als software voor pc, dus daar hoef je het al niet voor te laten.

- Voor mijn pc heb ik indertijd pinnacle aangeschaft, kan deze ook geinstalleerd op een mac, of moet ik dan weer een speciale versie aanschaffen?
        deze zal helaas niet meer werken op de mac, maar zoals mactheknife al zegt zijn de standaard programmas van mac meer dan evenwaardig.

- En weten jullie misschien ook of 3dsmax en rhinoceros op de mac werken?
        rhinoceros ken ik niet.
        3dsmax zal niet draaien onder mac osx.
        je kan als je dit wil bootcamp of parallels desktop installeren, dit programma kan windows laten draaien op een mac, maar dan sta je weer geen stap verder, dus ik zou ook hier uitkijken voor een alternatief.

meer info:
        bootcamp
        macmiep
        apple website, neem even de tijd om de filmpjes enz. te bekeijken en wat te lezen, je zal er wijzer uit worden.

je zal zeker geen spijt krijgen van je aankoop, ben zelf ook al enkele jaren overgestapt
        en wil voor geen geld van de wereld terug.

Stein

Comment

Als je uit de grafische wereld komt stelt die vraag zich niet . Dan ben je automatisch Mac-fanaat!
          Overschakelen van mac naar pc is een rotzaak! Omgekeerd heb ik geen ervaring mee!

Comment

[MOD]
            Even verplaatst naar een gepaster forumdeel

Comment

- En weten jullie misschien ook of 3dsmax en rhinoceros op de mac werken?
              rhinoceros ken ik niet.
              3dsmax zal niet draaien onder mac osx.
              je kan als je dit wil bootcamp of parallels desktop installeren, dit programma kan windows laten draaien op een mac, maar dan sta je weer geen stap verder, dus ik zou ook hier uitkijken voor een alternatief.
              Nog een aanvulling...
              Ik ken rhinoceros ook niet

Maar je kan 3D Studio Max wel gebruiken, MAAR dan moet je op je nieuwe mac vooraf Bootcamp of Parallels of VMWare installeren. Dat zijn programma's die je toelaten ook onder windows te werken op je mac.
              Bootcamp is gratis en wordt standaard meegeleverd met Leopard.

Als je Bootcamp of Parallels (89 Euro) hebt geïnstalleerd dan moet je wél nog het besturingsprogramma voor Windows zelf installeren: XP of Vista. Windows wordt niet meegeleverd en moet je zelf aankopen in de handel. En zodra je dan Windows hebt geïnstalleerd beschik je op je mac over een echte windows-machine waarin je alle mogelijke Windows-applicaties kan opstarten en ermee werken. Is dus dé oplossing voor specifiek PC-eigen programma's zoals bv 3D Studio Max. De snelheid is vergelijkbaar met een Windows-PC, alhoewel je er natuurlijk geen snelheidsrecords mee gaat breken. Maar het is zeker heel goed werkbaar !

Het verschil tussen Bootcamp en Parallels is dat je met Bootcamp je mac telkens moet herstarten en aangeven of je onder Windows of met Mac OS wil gaan werken.
              Bij Parallels of VMWare is dit niet zo en kan je gewoon Windows opstarten zoals een gewoon Mac programma en onder Windows werken terwijl er andere Mac applicaties blijven openstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                Nog een aanvulling...

Bij Parallels of VMWare is dit niet zo en kan je gewoon Windows opstarten zoals een gewoon Mac programma en onder Windows werken terwijl er andere Mac applicaties blijven openstaan.
                Ik heb Parallels met Win XP op mijn Macbook staan (niet op mijn MacPro want daar heb ik gewoon een PC naast staan op 't zelfde scherm, wat nog véél beter is). Mijn ervaring is dat Parallels goed werkt maar je moet wel voldoende ram hebben (1GB is NIET genoeg) en Parallels maakt wel een partitie van minimum 30GB aan op je harde schijf. Ik ken toch een paar mensen die problemen hadden of hebben met Parallels.
                VMWare heb ik niet maar deze zou beter & sneller zijn dan Parallels.

Comment

Ten eerste wil ik jullie (mactheknife, stein, mdf en hvr oosterzele) hartelijk danken voor jullie reactie, zo kom ik heel wat te weten!

Als ik het goed begrijp hebben jullie niet zulke goede ervaringen met windows op een mac te zetten? Ik heb daar ook niet zo'n goed gevoel over...

Helaas kan ik niet geheel overstappen op de mac, omdat ik voor mijn werk een aantal programma's nodig heb.

Zelf dacht ik mijn pc aan de imac te koppelen. Kan ik zo het beeldscherm van de imac gebruiken voor mijn pc? Zo houd ik de twee toch gescheiden, ook qua virussen op de pc?. Hoe werkt dat?

Moet je om te backuppen een time capsule aanschaffen, of zijn er nog andere mogelijkheden (ik heb nog een externe schijf voor de pc van 500 GB)?

Weten jullie misschien of er binnenkort een nieuwe mac uitkomt, of een nieuw systeem ofzo. Anders geef ik veel geld uit een systeem, die bijna wordt "vernieuwd".

Bij voorbaat dank,

Steven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smeyles Bekijk bericht
                    Helaas kan ik niet geheel overstappen op de mac, omdat ik voor mijn werk een aantal programma's nodig heb.
                    Kan je de programma's noemen? Misschien bestaan die ook voor Mac?

Zelf dacht ik mijn pc aan de imac te koppelen. Kan ik zo het beeldscherm van de imac gebruiken voor mijn pc? Zo houd ik de twee toch gescheiden, ook qua virussen op de pc?. Hoe werkt dat?
                    Is niet mogelijk, je kan eventueel via VNC werken, waarbij je het scherm 'in emulatie overneemt'

Moet je om te backuppen een time capsule aanschaffen, of zijn er nog andere mogelijkheden (ik heb nog een externe schijf voor de pc van 500 GB)?
                    Je kan perfect elke externe USB harde schijf gebruiken als backup schijf.

Weten jullie misschien of er binnenkort een nieuwe mac uitkomt, of een nieuw systeem ofzo. Anders geef ik veel geld uit een systeem, die bijna wordt "vernieuwd".
                    Bij Apple weet je bijna nooit exact of er een nieuwe uitkomt. Het is altijd de moeite om MacRumors te checken, deze baseren zich op historische gegevens, maar zijn enkel hierop gebaseerd. Dus niks officieel, het blijft gokken natuurlijk.

Bij voorbaat dank
                    No probs.

Check ook eens deze site, vele BDers zitten daar ook...

Groetjes,

Dany_

Comment

Beste Dany_

Hartelijk dank voor je antwoorden, heel bruikbaar!

De programma's die ik op mijn werk gebruik zijn: rhinoceros, 3dstudio max en microstation.

Zou je mij iets meer kunnen vertellen over VNC, is dat een beetje makkelijk te regelen?Om een pc naast een mac te kunnen blijven gebruiken lijkt mij het delen van het imac-scherm een goede optie, of weet jij misschien een betere?

Ik ben een beetje huiverig om op de imac een windows-mode in te stellen. Ik vraag me af of dat geen snelheid wegneemt. Bovendien wordt het misschien onoverzichtelijk met twee besturingssystemen? Bovendien zit ik dan weer met het virusverhaal, maar nu op de imac!

Bij voorbaat dank,

Steven

Comment

mac heeft zen eigen gebruiksgemak, en is soms veel logischer als n pc,maar kan soms ook wel onhandig zijn als je pc gewend bent. Als je bv een kaartlezer gebruikt op een mac mag je de kaart nooit er zo weer uit de lezer nemen, zonder dat je de media weggooit op je mac anders riskeer je je kaart te beschadigen. Kan nogal vervelend zijn als je daar eens niet aan denkt, bij pc heb je dat niet bv. Mac's draaien véél stabieler dan pc's voor bepaalde programma's, zoals grafische en fotobewerkings programma's, toch al ondervonden dat die zogenaamde programma's evengoed vastlopen en crashen tijdens het saven als op pc...
                        Last edited by Mightycat; 22 augustus 2008, 23:50.
                        smile ! ...it confuses people ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
                          mac heeft zen eigen gebruiksgemak, en is soms veel logischer als n pc,maar kan soms ook wel onhandig zijn als je pc gewend bent. Als je bv een kaartlezer gebruikt op een mac mag je de kaart nooit er zo weer uit de lezer nemen, zonder dat je de media weggooit op je mac anders riskeer je je kaart te beschadigen. Kan nogal vervelend zijn als je daar eens niet aan denkt, bij pc heb je dat niet bv.
                          Dat is foute info, op een PC moet je dat evengoed doen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Dat is foute info, op een PC moet je dat evengoed doen!
                            Dat dacht ik toch ook.
                            Mvg Tim

Comment

Ik wil ook voor het einde van het jaar hier een imac hebben staan ,en heb al veel gelezen via de links die hier worden aangegeven ,en natuurlijk moet je zelf ook eens een beetje google ,dan kom je echt veel tegen dat gaat over mac gebruik .

Ben nu ongeveer 2 maand aan het lezen geweest op de verschillende forums ,hoe je met een mac zou moeten werken ,en begin meer en meer het gemak van een mac te zien,geen aparte virusscanner nodig niet om de paar dagen een nieuwe update ,en je kan zo nog wel even doorgaan .

Groeten ,

Ardesign
                              Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Working...
                              X