Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gratis programmeertaal ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gratis programmeertaal ?

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
    Wat raad je dan wel aan ?
    PHP, Java ?
    Ik weet niet waar hij het meest aan heeft naar de toekomst toe.
    Als hij echt wil leren programmeren, C++. Eens je dat onder de knie hebt komt de rest vanzelf. Daarmee kan je alle kanten uit later als je het wil maken als softwareontwikkelaar. Het zal niet de laatste taal zijn die je leert, maar het loont de moeite. Alleen, het is misschien niet direct de meest productieve taal om mee te beginnen.

Als je wat webpagina's in elkaar wil boksen voor de voetbalclub: PHP.

Als je wat software wil schrijven voor Windows, Visual C# Express. Er is in feite niks dat je in C# kan dat je in VB niet kan, maar de syntax in VB is zo van de pot gerukt tegenwoordig dat het niet meer leesbaar is.

Java als de leerkracht zegt dat het moet.
    Python als de turnleraar zegt dat het moet.
    Ruby als hij volgend jaar een andere taal wil leren.
    Perl als hij iets wil proberen dat 10 jaar geleden in trek is.
    RPG als hij iets wil proberen dat 30 jaar geleden in trek is.
    COBOL als hij snel kan typen.

Maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik een voorstander ben van .NET. Je kan er snel mee aan de slag, het is niet te moeilijk en je kan er op blijven voortbouwen, ook later.

Ik verdien mijn boterham met C++, maar ook met .NET.

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
      Onze zoon is geobsedeerd door computers (zoals zovelen onder ons ) en hij is vooral zot van programmeren. Bestaat er een programmeertaal die je gratis (via internet) kan bekomen ? We willen hem er namelijk wel een beetje in stimuleren ook.
      Ik weet niet wat nu de gangbare talen zijn, vroeger waren C++, Pascal, Visual Basic ed. nogal in trek. Van die laatste kent hij al wel het één en ander, maar kan je zo'n taal gratis bekomen ?
      Vroeger hield ik me er ook wel wat mee bezig, maar nu ben ik er een leek in geworden, vandaar m'n vraag.
      Als uw geobsedeerde zoon niet vies is van opensource OS'en, krijgt hij er voor niks alle talen bij die hij wil: C, C++, Pascal, Ada, Fortran, Perl, Python, PHP, ...
      Keuze genoeg dus.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Als uw geobsedeerde zoon niet vies is van opensource OS'en, krijgt hij er voor niks alle talen bij die hij wil: C, C++, Pascal, Ada, Fortran, Perl, Python, PHP, ...
        Keuze genoeg dus.
        Merci ... en wat raden jullie aan ? Waar zou hij later het meest mee zijn ?

Comment

delphi misschien? en anders C# denk ik...

gezien heel veel nu ook webbased gebeurt, PHP+MySQL
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            delphi misschien?
            Neen, dat zou ik willen afraden. Ik was zelf ooit een Delphi beest, en als ik zie wat dat vandaag nog inhoud qua job opportunities...

Sinds Anders Helsjberg verhuist is naar het C# team, is het voor Delphi (en heel Borland eigenlijk) alleen maar bergaf gegaan.

Een mooie tijd, maar die is nu voorbij.

Dave
            pixelpusher

Comment

Wat wil'ie er later mee gaan doen? In het bankwezen is C# veel gevraagd, bij ons (compilerbouw en embedded electronica) doen we nog veel in C en een beetje in C++. Wat er over 10 jaar ligt weet niemand natuurlijk, maar dat boeit ook niet echt. Er zit geen wezenlijk verschil tussen C, C++ of C# (ook al beweren de aanhangers van de "modernere" talen van wel). In feite blijft programmeerwerk hetzelfde, of je dat nu in taaltje X doet of in taaltje Y (nu ja, assembly en Forth zijn misschien wel de uitzonderingen die de regel bevestigen ).

Voor development environments voor C en C++ zou je bijvoorbeeld naar MingW kunnen kijken (gratis!) of naar PellesC (ook gratis). Heel populair als (wederom gratis) ontwikkelomgeving is Eclipse, maar dat werkt wel het beste in combinatie met Java. Ook belangrijk: laat hem meteen wennen aan een goed gestructureerde aanpak. Sourcecode control is daarbij belangrijk; subversion is eenvoudig en werkt super, maar er zijn ook weer zat andere opties.
              Last edited by Joost; 19 augustus 2008, 21:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Wat wil'ie er later mee gaan doen?Er zit geen wezenlijk verschil tussen C, C++ of C# (ook al beweren de aanhangers van de "modernere" talen van wel). In feite blijft programmeerwerk hetzelfde, of je dat nu in taaltje X doet of in taaltje Y (nu ja, assembly en Forth zijn misschien wel de uitzonderingen ).
                Hmja hier zou ik op willen reageren, maar dan is het niet meer on-topic. Misschien via PM?

Dave
                pixelpusher

Comment

Ik denk dat wij het zelfde zouden willen zeggen

Als je een (objectieve) vergelijking wilt van de populariteit van de programmeer talen kan je eens hier kijken.

Ik zou eigenlijk stellen dat als je zoon écht wil leren programmeren, hij eigenlijk eerste de basics moet leren (programma logica). Talen zoals PHP zijn heel eenvoudig aan te leren, maar eisen wel een discipline om 'clean' te programmeren. Ik ben zelf een sterke aanhanger van Java. Alleen vrees ik dat door het grote aanbod van de taal het té moeilijk gaat zijn om te beginnen. C en C++ lijken me dan net weer ietsje te complex, omdat je daar al wat moet begrijpen van calloc, malloc, pointers enzo

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Hmja hier zou ik op willen reageren, maar dan is het niet meer on-topic. Misschien via PM?

Dave
                  Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                  http://digital.raptor-tec.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kris_vdm Bekijk bericht
                    C en C++ lijken me dan net weer ietsje te complex, omdat je daar al wat moet begrijpen van calloc, malloc, pointers enzo
                    Ik heb in een C++ omgeving nog nooit calloc of malloc gebruikt, en ik denk dat dat een van de problemen is waar C++ mee kampt: de misvatting dat het geheugenbeheer complex is en dat geheugenlekken gemakkelijk voorkomen.

Om het met de woorden van Stroustrup te zeggen:
                    C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do it blows your whole leg off.
                    En hetzelfde kan gezegd worden over andere "high level" talen als Java en C#: je kan er evengoed geheugenlekken mee veroorzaken.

Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent, en het is juist in een taal als C of C++ dat je verplicht bent te beginnen bij het begin. Anders leer je een taal waarmee je kan doen wat je wil doen, of wat je denkt te willen doen, en het doet dan wat je wil doen, of het lijkt tenminste zo, tot er iets misgaat en dat high-level gedoe begint terug te bijten.

Versta me niet verkeerd he: C#, Java, PHP, Python, ze zijn allemaal functioneel en productief en je kunt er veel sneller je idee mee in de realiteit brengen en "production quality" software mee op de markt brengen, maar je zal nooit echt hebben leren programmeren vooraleer je C++ kent.

Ik had vroeger wel een andere mening. Toen ik Delphi kenner was keek ik ook minachtend neer op C en C++, maar dat kwam dan vooral door MFC, wat nog altijd een gedrocht is dat het niet om aanzien is. Templates en "generic programming" waren in mijn ogen niets anders dan academische probeerseltjes.

Welnu, 4 jaar geleden zijn mijn ogen opengegaan.

Dave
                    pixelpusher

Comment

Als ik me nog goed herinner zijn calloc, malloc etc gedrochten van C en is dat in C++ gedeeltelijk aangepakt. Templating en generics was ook iets waar ik het nut niet van inzag in C++, maar na de overgang van Java 1.4 naar Java 5 heb ik precies een andere visie gekregen.

Ik geloof dat onze visies gealligneerd zijn Dave, in de zin van het feit dat je moet weten wat je doet, vooraleer je eigenlijk met de fancy taaltjes begint (zoals bvb PHP). Daarom dat ik voorstel om te beginnen met programma logica voor in de taal zelf te duiken. Kan ook zijn dat dit weer de QA Architect in mij is die spreekt
                      Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                      http://digital.raptor-tec.be

Comment

SharpDevelop (C# en dotNET)

Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
                          SharpDevelop (C# en dotNET)

http://sharpdevelop.net/OpenSource/SD/
                          Prima als je open-source aanhanger bent en niks met MS te maken wil hebben, maar onder Windows ben je beter af met Visual Studio Express. Als je een "environment" wil, tenminste, want de compilers zitten standaard bij het .NET Framework (dus bij je Windows) en bij Mono bij.

Dan kan je evengoed met Notepad programma's gaan schrijven, maar da's niet zo handig om te debuggen.

Ik wil SharpDevelop niet afbreken, want ze hebben een bestaansreden, maar ik ben nog nooit een project tegengekomen waar men dat serieus nam. En als iedereen rondom je ervaring heeft met Visual Studio, en jij enkel met SharpDevelop, dan sta je daar.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Ik heb zelf een IT opleiding gehad en ik zou in tegenstelling tot vele anderen wel iets als VB.NET/C# aanraden. (toch zeker voor een auto-didact). Met wat sommigen een "echte" programmeer taal noemen raak je denk ik nogal snel gedemotiveerd. Je moet niet vergeten dat een beginner (wat ik zelf ooit was) geen notie heeft van variabelen, types, functies, parameters, operatoren.

Dat zijn toch wat de basics, daarna kan je naar complexere types, memory management en object-georienteerd gaan.

VB.NET/C# laat daarnaast ook toe om relatief eenvoudig grafische interfaces te maken. Iets wat in Java wel zal lukken, maar de leercurve toch maar weer verlengd...

Sommigen vergeten in al hun enthousiasme dat je eerst moet leren stappen vooraleer je kan leren lopen
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Als ik van één taal ooit spijt heb gehad dat ik ze nooit vroeg heb aangeleerd (en nog steeds niet, nu is het "te laat" ), dan is het C++

Het lijkt mij de essentie waarvoor ik het gefriemel met een boel andere talen gerust voor had willen inruilen.

In allerlei scripting taaltjes zie ik idd ook dat deze dingetjes gebruiken die uit C++ lijken te komen, dus het had eenvoudiger geweest om daarmee ooit te beginnen.

Ge moet sowieso stap per stap erdoor en een goeie cursus houdt dat zo aangenaam mogelijk, dus daardoor zou ik mij niet laten afschrikken. En met alle lesvideo's tegenwoordig kunt ge extra snel vorderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                                Ik heb zelf een IT opleiding gehad en ik zou in tegenstelling tot vele anderen wel iets als VB.NET/C# aanraden. (toch zeker voor een auto-didact). Met wat sommigen een "echte" programmeer taal noemen raak je denk ik nogal snel gedemotiveerd. Je moet niet vergeten dat een beginner (wat ik zelf ooit was) geen notie heeft van variabelen, types, functies, parameters, operatoren.

Dat zijn toch wat de basics, daarna kan je naar complexere types, memory management en object-georienteerd gaan.

VB.NET/C# laat daarnaast ook toe om relatief eenvoudig grafische interfaces te maken. Iets wat in Java wel zal lukken, maar de leercurve toch maar weer verlengd...

Sommigen vergeten in al hun enthousiasme dat je eerst moet leren stappen vooraleer je kan leren lopen
                                Zo was ik er eerlijk gezegd ook al over aan het denken maar durfde me niet meer echt in de discussie mengen omdat het bij mij al een dikke 10 jaar geleden is dat ik nog iets met "programmatie" gedaan heb.

Comment

Working...
                                X