Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gratis programmeertaal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gratis programmeertaal ?

    Onze zoon is geobsedeerd door computers (zoals zovelen onder ons ) en hij is vooral zot van programmeren. Bestaat er een programmeertaal die je gratis (via internet) kan bekomen ? We willen hem er namelijk wel een beetje in stimuleren ook.
    Ik weet niet wat nu de gangbare talen zijn, vroeger waren C++, Pascal, Visual Basic ed. nogal in trek. Van die laatste kent hij al wel het één en ander, maar kan je zo'n taal gratis bekomen ?
    Vroeger hield ik me er ook wel wat mee bezig, maar nu ben ik er een leek in geworden, vandaar m'n vraag.

  • #2
    Re: gratis programmeertaal ?

    Hangt er van af wat zijn doel is?

    Programma's ontwerpen? Websites ontwerpen? Serverbeheer?

    Ik zelf hou me vooral bezig met PHP. Dat is freeware, en ook geen kosten voor een database zoals Oracle...
    "In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
    Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800

    Comment


    • #3
      Re: gratis programmeertaal ?

      Bij Microsoft kan je gratis de Microsoft Visual Basic 2008 Express Edition downloaden...

      Ook van MS SQL Server bestaat zo'n gratis versie dus je zoon kan volle bak oefenen en uitproberen in het maken van server-client applicaties

      Van C++ is die ook aanwezig...

      Je vind een overzicht op de Visual Studio 2008 Express website van MS

      Veel plezier

      PS : denk wel dat je even moet registreren om te downloaden maar dat is ook geheel gratis...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: gratis programmeertaal ?

        Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
        Hangt er van af wat zijn doel is?

        Programma's ontwerpen? Websites ontwerpen? Serverbeheer?

        Ik zelf hou me vooral bezig met PHP. Dat is freeware, en ook geen kosten voor een database zoals Oracle...
        Z'n bedoeling is zelf programma's ontwerpen.

        Merci ook hswolfs, ik dacht dat VB niet gratis was. Da's weer een meevaller, thx

        Comment


        • #5
          Re: gratis programmeertaal ?

          (VB).NET en Java(script) zijn in elk geval de talen van de toekomst.
          VB is wel de makkelijkste taal om te interpreteren en aan te leren.

          Als je echt "diep" wil gaan in het programmeren, dan kan je altijd terug vallen op assembler, specifiek voor een hardware familie...
          *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
          visit : http://www.emmab.be/

          Comment


          • #6
            Re: gratis programmeertaal ?

            Ikzelf ben Java programmeur. Java is een open source cross-platform taal (kan je ook op linux, unix, solaris OS400 etc gebruiken) in tegenstelling tot Visual Basic dat enkel op windows werkt.

            http://java.sun.com

            Als IDE gebruik ik het eveneens gratise Eclipse

            Comment


            • #7
              Re: gratis programmeertaal ?

              Voor de lessen informatica moeten we gebruik maken van BlueJ om te programmeren in JAVA. Gratis te downloaden (zoek eventjes op google), zeer gebruiksvriendelijk als je de basis begrijpt.

              Grtz,
              Palladio
              You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

              Comment


              • #8
                Re: gratis programmeertaal ?

                Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                in tegenstelling tot Visual Basic dat enkel op windows werkt.
                Je kan natuurlijk Mono gebruiken dat het ook mogelijk maakt om .Net (waaronder dus de VB) cross platform te maken.
                Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

                Comment


                • #9
                  Re: gratis programmeertaal ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                  Ikzelf ben Java programmeur. Java is een open source cross-platform taal (kan je ook op linux, unix, solaris OS400 etc gebruiken) in tegenstelling tot Visual Basic dat enkel op windows werkt.

                  http://java.sun.com

                  Als IDE gebruik ik het eveneens gratise Eclipse
                  Voor wie reeds vb kan programmeren en toch cross platform wil gaan is er real basic (sorry kdm, niet gratis)
                  Happy to be a MACcie
                  Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                  Comment


                  • #10
                    Re: gratis programmeertaal ?

                    Merci voor de reacties.
                    Ondertussen VB2008 gedownload. Hij (zoon) heeft er de volgende dagen z'n amusement mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: gratis programmeertaal ?

                      als hij het nuttige aan het aangename wil kombineren, kan hij gaan games programmeren Visual C++ 2008 met game development add-on is beschikbaar als gratis download ergens op die microsoft site, oh hier is de link al: http://www.microsoft.com/express/gam...t/Default.aspx

                      Comment


                      • #12
                        Re: gratis programmeertaal ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door AtroX Bekijk bericht
                        ...en ook geen kosten voor een database zoals Oracle...
                        Je hebt ook een gratis versie van Oracle: Express (hier te downloaden).
                        En voor zover ik goed mee ben met hun licentie-politiek moet je ook niets betalen zolang je er niets mee verdiend (dus zolang je geen applicaties in 'productie' draait) en kan je alles gratis downloaden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gratis programmeertaal ?

                          Lijkt veel op een discussie Canon - Nikon

                          MySQL als database, ook eenvoudig om te gebruiken en vergt niet veel system resources (itt Oracle of SQL Server).

                          Ik prefereer Java en PHP om me te werken. VB is te veel speelgoedachtig imho
                          Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                          http://digital.raptor-tec.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: gratis programmeertaal ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                            Bij Microsoft kan je gratis de Microsoft Visual Basic 2008 Express Edition downloaden...

                            Ook van MS SQL Server bestaat zo'n gratis versie dus je zoon kan volle bak oefenen en uitproberen in het maken van server-client applicaties

                            Van C++ is die ook aanwezig...

                            Je vind een overzicht op de Visual Studio 2008 Express website van MS

                            Veel plezier

                            PS : denk wel dat je even moet registreren om te downloaden maar dat is ook geheel gratis...
                            Inderdaad, al de Express edities van Visual Studio zijn gratis.

                            Maar pretty please, with the sugar on top, laat hem niet beginnen met VB.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: gratis programmeertaal ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Maar pretty please, with the sugar on top, laat hem niet beginnen met VB.
                              Wat raad je dan wel aan ?
                              PHP, Java ?
                              Ik weet niet waar hij het meest aan heeft naar de toekomst toe.

                              Comment

                              Working...
                              X