Re: Apple hypes SEEN THAT, BEEN THERE,Funky alternatives (Iphone,Ipod,laptop,mediacen
Schitterende anekdote Fotodirk
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Probeer dat vandaag maar eens met 30 Windows PCs in een netwerk.
Ik heb een Dell 3000CN kleurenlaserprinter. Ik klik in Vista op "Control Panel", dan op "Printer", dan op "Add Printer". Hopla, printer al gevonden op het netwerk, geinstalleerd zonder een driver te moeten downloaden.
Zulke anekdotes dragen niets bij. Iedereen heeft zo wel zijn successen en tegenslagen met eender welk platform, eender welk merk van apparaat en eender welk besturingssysteem. Alsof het een argument voor of tegen is.
Anekdotes zijn dikwijls niet meer dan ... anekdotes.
...en dus gooien we nog wat olie op het vuur: ik hang thuis een tweede monitor aan mijn grafische kaart en verras mijn dochter door een XP venster van de ene monitor naar de andere te slepen. Zij vind dat (terecht) fantastisch.
Ik vond het zelf ook fantastisch toen ik dat voor het eerst deed - ergens rond 1989 met een Mac II - op een ogenblik dat mijn vrienden PC-gebruikers aan het discuteren waren of amber monitoren nu beter waren dan groene
Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer
Anekdotes zijn dikwijls niet meer dan ... anekdotes.
...en dus gooien we nog wat olie op het vuur: ik hang thuis een tweede monitor aan mijn grafische kaart en verras mijn dochter door een XP venster van de ene monitor naar de andere te slepen. Zij vind dat (terecht) fantastisch.
Ik vond het zelf ook fantastisch toen ik dat voor het eerst deed - ergens rond 1989 met een Mac II - op een ogenblik dat mijn vrienden PC-gebruikers aan het discuteren waren of amber monitoren nu beter waren dan groene
Dat was dan omdat je je dat kon permitteren. Kleurenschermen waren duur, en Macintosh was op dat moment nog extreem duur, zeker in vergelijking met PC. Ik kan me voorstellen dat jou opstelling 10x kostte wat hun PC met amber of groen scherm kostte.
Ik maakte in die tijd screen grabs van video met m'n MSX2. Een kameraad had een Amiga 500 voor spelletjes, een andere een Atari Mega ST met ingebouwde MIDI wat op een Mac op dat moment nog een dure oplossing was.
Re: Apple hypes SEEN THAT, BEEN THERE,Funky alternatives (Iphone,Ipod,laptop,mediacen
Ik vond het zelf ook fantastisch toen ik dat voor het eerst deed - ergens rond 1989 met een Mac II - op een ogenblik dat mijn vrienden PC-gebruikers aan het discuteren waren of amber monitoren nu beter waren dan groene
Dat was toen, ja. Onbetaalbaar, en niet geschikt voor spelletjes. Vraag is eigenlijk hoe het nu staat? Verhoudingsgewijs is Apple niet meer zo veel duurder dan een pc. Maar wat met de superioriteit voor beeldbewerking? Of met de compatibiliteit met zware (en tenslotte ook grafische) 3D spelletjes?
Die laatste, daar hoor je niet veel van. Apple zelf maakt recleme om de Mac boven de pc te kiezen, wegens de niet-drivers, design,... maar niet voor gaming. Geen enkele verwijzing naar games. Wel dat je side by side XP of Vista kan draaien (met bvb. VMware). Sinds de Intels hun intrede deden kan je ook gaan porten (Cider) om PC games op Mac zelf te draaien... dus het beweegt daar, maar om veel pc's te verkopen moet je ook net dat publiek hebben dat veel upgrades doet, steeds de snelste grafische kaarten wil hebben, grootste schermen, nieuwste HD's met snellere cache,... de diehard gamers dus ;-)
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Dat was toen, ja. Onbetaalbaar, en niet geschikt voor spelletjes. Vraag is eigenlijk hoe het nu staat? Verhoudingsgewijs is Apple niet meer zo veel duurder dan een pc. Maar wat met de superioriteit voor beeldbewerking? Of met de compatibiliteit met zware (en tenslotte ook grafische) 3D spelletjes?
Die laatste, daar hoor je niet veel van. Apple zelf maakt recleme om de Mac boven de pc te kiezen, wegens de niet-drivers, design,... maar niet voor gaming. Geen enkele verwijzing naar games. Wel dat je side by side XP of Vista kan draaien (met bvb. VMware). Sinds de Intels hun intrede deden kan je ook gaan porten (Cider) om PC games op Mac zelf te draaien... dus het beweegt daar, maar om veel pc's te verkopen moet je ook net dat publiek hebben dat veel upgrades doet, steeds de snelste grafische kaarten wil hebben, grootste schermen, nieuwste HD's met snellere cache,... de diehard gamers dus ;-)
Apple heeft in het verleden al meermaals samenwerkingsakkoorden aangekondigd met grote namen als EA, met de bedoeling Mac aantrekkelijker te maken voor spelletjesproducenten, maar dat heeft tot hiertoe nog niet tot een grote omkeer geleid.
Apple heeft in het verleden al meermaals samenwerkingsakkoorden aangekondigd met grote namen als EA, met de bedoeling Mac aantrekkelijker te maken voor spelletjesproducenten, maar dat heeft tot hiertoe nog niet tot een grote omkeer geleid.
Dave
Het laatste dat er bij mij op een computer komt zijn wel spelletjes dus dat is voor mij zéker geen nadeel maar eerder een voordeel (zeker als je kinderen hebt die daar anders over denken ).
Re: Apple hypes SEEN THAT, BEEN THERE,Funky alternatives (Iphone,Ipod,laptop,mediacen
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleBekijk bericht
Het laatste dat er bij mij op een computer komt zijn wel spelletjes dus dat is voor mij zéker geen nadeel maar eerder een voordeel (zeker als je kinderen hebt die daar anders over denken ).
U vergist zich. Ik heb geen mening over of het nu een voordeel is of een nadeel dat Mac geen geliefd platform is onder de spelletjesontwikkelaars.
U vergist zich. Ik heb geen mening over of het nu een voordeel is of een nadeel dat Mac geen geliefd platform is onder de spelletjesontwikkelaars.
Dave
Wel, dat is een kip&ei kwestie. Ontwikkelaars kiezen voor PC, want op PC zit hun publiek. Publiek kiest voor PC, want daar zitten de spellekes.
Maar hoe meer publiek er opschuift naar Mac... the times are a'changing.
Spellen maken op PC is zo moeilijk niet. Ik heb ooit de droge source code van Quake (*) gecompileerd op een Tru-64 unix server, en die heeft nooit gecrashed, ook al speelde gans den buraeu tegen elkaar Catch The Chicken.
In our defence; dat was enkel mogelijk omdat het bedrijf waarvoor we toen werkten had te kennen gegeven dat ze er mee stopten hee.
(* neen, vraag mij niet hoe ik eraan ben gekomen. En neen, ik geef ze niet door)
Wel, dat is een kip&ei kwestie. Ontwikkelaars kiezen voor PC, want op PC zit hun publiek. Publiek kiest voor PC, want daar zitten de spellekes.
Maar hoe meer publiek er opschuift naar Mac... the times are a'changing.
Spellen maken op PC is zo moeilijk niet. Ik heb ooit de droge source code van Quake (*) gecompileerd op een Tru-64 unix server, en die heeft nooit gecrashed, ook al speelde gans den buraeu tegen elkaar Catch The Chicken.
In our defence; dat was enkel mogelijk omdat het bedrijf waarvoor we toen werkten had te kennen gegeven dat ze er mee stopten hee.
(* neen, vraag mij niet hoe ik eraan ben gekomen. En neen, ik geef ze niet door)
Terzijde, de source van Quake is ondertussen GPL en kan u gewoon downloaden.
Comment