Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Ik ben met fotograferen begonnen als 13jarige jongen met een EXA met manuele lichtmeter ( een soligor als ik me goed herinner ), en begon in zwart wit. De badkamer werd omgetoverd tot een donkere kamer (tot wanhoop van mijn ouders) en ik sleet uren in het 'duistere met de rode lamp'.... Tuurlijk kwijlde ik als ik al die prachtige foto's in de boekskes zag, ik wou dat ook kunnen. Verleden jaar ben ik ovegeschakeld op digitaal, deels omdat het niet meer te doen was om te blijven dia's nemen of kleurenprint....waar steek je het op de duur he. Trouwens, als ik bekijk wat ik aan diafilm aftrok op 14 dagen Zwitserland bv, dat kon dat makkelijk oplopen tot 20 films van 36, waarvan ik na inkaderen en triage nog niet de helft overhield. Idem voor de kleurenprints, waarvan je maar het resultaat zag na het dure afdrukken.....Nu is het een kwestie van deleten en verder doen tot het eindelijk min of meer behoorlijk opstaat....
    En wat me het meeste plezier doet, is niet het hebben van een eindelijk gelukte foto, maar het proberen, het positie kiezen, het kijken, het in gedachten zien hoe het zou moeten zijn, het afdrukken.....en dan een warm gevoel hebben als het lukt....
    meer moet dat niet zijn he
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Carola,
      Wil je met mij trouwen ?

je bent toch een vrouw he ?
      Op vraag één ... ze hebben me die vraag al eens 26 jaar geleden gesteld
      Op vraag twee ... TedereTijger heeft hier blijkbaar mijn doopceeltje al gelicht

Hebt ge ooit stilgestaan bij de nadelen van zo'n "vrouwmens"?
      • A. Je denkt dat "niet graag shoppen" goed is voor je huishoudbudget ... hebt ge die prijzen in de Brico al eens gezien?
      • B. Je denk misschien dat zo'n technisch aangelegde madam wel handig is in huis? Ge beseft toch wel dat die dan altijd het hoe en wat van alles moeten weten ... om er zich dan vervolgens nog eens te gaan bemoeien? (of erger, alles in vraag gaan stellen!)
      • C. Zeg nu eerlijk wat moet ge nu met een vrouw, die blij als een kind, thuiskomt met een fantastische Knippex tang? Hoe moet ge daar mee opscheppen bij uw vrienden?

Ik weet niet of dat zo fantastisch hoor?
      .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
        Zeg nu eerlijk wat moet ge nu met een vrouw, die blij als een kind, thuiskomt met een fantastische Knippex tang?
        Laat je niet afschepen Lieven!!

Toegegeven, een vrouw die met een Knippex thuiskomt is niet direct de goedkoopste.
        Maar je hebt dan wél "de geknipte tang" in huis!

Dit topic gaat toch over 'hebbedingen', hé?
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Jos, Carola en Lieven, kunnen jullie een nieuwe thread(bv het BD-balts-gedrag tussen een kakkelende haan en een kraaiend kieken ) starten ? Kan een leukerd worden en hier on topic graag en in jullie nieuwe baltsthread ook. Dat zal nogal wat geven ...
          thx (euh en ik ben gene mod hoor)
          Last edited by Wim.Vanmaele; 28 juli 2007, 09:21. Reden: bals was fout geschreven door driften
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Jos, Carola en Lieven, kunnen jullie een nieuwe thread(bv het BD-balsem-gedrag tussen een kakkelende haan en een kraaiend kieken ) starten ? Kan een leukerd worden en hier on topic graag en in jullie nieuwe balsemthread ook. Dat zal nogal wat geven ...
            thx (euh en ik ben gene mod hoor)
            't Is dat regenweer zeker ?
            fotosite

Comment

Ik vond dit toch een interessante discussie zoalng het "on topic" was, dus graag weer even de draad oppikken indien mogelijk?
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Ik vond dit toch een interessante discussie zoalng het "on topic" was, dus graag weer even de draad oppikken indien mogelijk?
                Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het blijft ook wel chit-chat nietwaar
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar het blijft ook wel chit-chat nietwaar
                  Elsan, 100% gelijk, maar ik vind het ook een interessant onderwerp en zou het spijtig vinden moest het niet meer verder gaan . . .
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

ff proberen terug on topic te gaan...

Ik ben ruim 25 jaar geleden begonnen met fotograferen met een (analoge) Nikon EM. Al die tijd heb ik 'r met veel plezeir mee gewerk, en eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om nieuwer (beter?) materiaal te kopen.

Enkele jaren geleden dan m'n eerste digitaaltje gekocht (coolpix 4600), en ook daar veel plezier aan beleeft. Eens de coolpix in huis, bleef de oude EM helemaal in de kast liggen, 't was toch zo handig en goedkoop foto's maken hé.
                    Maar door de ervaring van de spiegelreflex, miste ik na een tijd de flexibiliteit en mogelijkheden van dat soort cameras.

Dan maar uitgekeken naar iets nieuwer... Dilemma: bridge of DSLR...
                    Omdat ik toch wel onder de indruk was van de mogelijkheden van zo'n bridge-toestel, en zeker voor zo'n schappelijke prijs, is het uiteindelijk de Sony DSC-H2 geworden. Een toestel dat eigenlijk al 'n beetje passé was, en intussen met de H5-7-9 al 3 opvolgers had. Met veel moeite toch nog 1tje nieuw op de kop kunnen tikken, en ik moet zeggen... nog geen moment spijt van gehad.

Inmiddel begon m'n vriendin zich ook te interesseren in fotografie, en ze was ook onder de indruk van de kwaliteit/mogelijkheden van de Sony-bridge.
                    Omdat we meestal samen er op uit trekken lag het dus voor de hand dat we nog 'n toestel zouden bijkopen.

Na veel wikken en wegen is dat uiteindelijk (een tweedehands) Nikon D50 body geworden. Alweer 'n toestel dat met de D40(x) naar beneden toe, en de D80 (een categorie hoger) al nieuwere Nikon modellen had in de winkel.

Op het gebied van lenzen heb ik er wel voor gekozen om ineens van start te gaan met iets beter materiaal dan de kitlenzen, geen toplenzen, maar wel materiaal van wat men de middencategorie zou kunnen noemen.

Ik beschouw mij dus als iemand die zeker niet meeloopt met het "laatste model" -rage, maar anderzijds wens ik wel degelijk materiaal in handen te hebben waar ik nog 'n tijdje mee voortkan.

En eigenlijk is dat zo met bijna alles van apparaten die ik in huis heb, geen camera in m'n GSM, 'n auto van 10 jaar oud zonder GPS, een zelf samengestelde 'basic' PC, een CRT-TV enz.
                    In mijn ogen betaal je je blauw voor de allernieuwste snufjes waar je al jaren zonder kon, en waarom niet wachten? Na enkele jaren dalen de prijzen van die dingen meestal spectaculair als 'r weer 'n nieuwer model uitkomt...
                    Grtz, Tigra-Boy
                    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                      en waarom niet wachten? Na enkele jaren dalen de prijzen van die dingen meestal spectaculair als 'r weer 'n nieuwer model uitkomt...
                      Als je daarop wacht, dan heb je weer "oud" materiaal.

Ik heb heel lang een Canon EOS 1000 gebruikt om foto's te maken, toen vooral van de motorclub en de motorreizen.

Toen het digitale tijdperk een beetje op gang begon te komen heb ik een HP 315 gekocht, die was nog een beetje betaalbaar. Maar de resultaten van die HP vielen zo tegen dat ik daarna toch maar een Nikon Coolpix 880 kocht. Die kostte toen nog 40.000fr, zonder de lader en akku (de akku en lader kostten samen zo'n 8.000fr), een CF-kaartje van 128MB kostte 6.000fr .

Maar met die camera miste ik toch het gevoel van een "echte" reflex, en toen Canon de 300D uitbracht heb ik niet lang getwijfeld. Die heb ik direkt besteld (nog voor die hier in de winkel lag), en dat was voor mij de start van mijn nieuwe hobby. Fotografie was vroeger iets dat erbij hoorde als ik op reis ging, of als ik een uitstap deed met de motor, vanaf dat ik met die 300D begon, is het een beetje uit de hand gelopen.

Die 300D had een paar beperkingen, die de 20D niet had, daarom kocht ik toen een 20D, en die gebruik ik nog steeds. Als er een opvolger komt, die echt beter is dan die 20D/30D, dan zal ik wel overwegen om die te kopen (maar dan blijft de 20D zeker hier als back-up of voor situaties waar het handig is om met twee camera's en verschillende lenzen te werken).

Wat lenzen betreft, ik ben ook begonnen met een vrij beperkt budget (kitlens + Ef 75-300 f4,5-5,6 USM). Maar als je wat meer fotografeert in verschillende omstandigheden, dan loop je geregeld tegen de beperkingen van het goedkopere materiaal aan, en dan kijk je toch uit naar betere spullen.
                      Hier is het dus niet om die spullen te "hebben", het wordt allemaal wel degelijk gebruikt waarvoor het dient, en ook tot op de limieten (de 70-200 wordt bijvoorbeeld geregeld gebruikt op f2,8 en iso 1600).

Bij het "upgraden" naar beter materiaal heb ik eigenlijk alleen veel geld verloren aan die EF 75-300, die heb ik in de winkel véél meer betaald dan wat die in de online shops kost, en dan maak je heel wat verlies als je die weer kwijt wil.

Mijn pc heb ik zo'n 5 jaar geleden bij den Aldi gekocht, en die is voor fotobewerking nog steeds goed genoeg. Daar heb ik wel een harde schijf bij ingezet omdat de foto's wel wat plaats nodig hebben.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"
                        Denk dat jij jouw stelling wel moet relativeren. Er zijn wel mensen die zich erg bezig houden met de nieuwste. Juist die mensen zijn vaak bezig op de forums onderdelen camera's/objectieven.
                        Maar er zijn ook velen andere, die nu eemal een set spullen hebben waarmee ze toch leuk mee kan werken, en gewoon lekker mee door fotografeert, zonder om zich te laten opjutten door alle ontwikkelingen. Deze mensen posten zelden of nooit of de equipment forums.
                        vriendelijke groeten, Helen
                        Updated WWW.HELENICA.NL
                        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

@Helen,
                          Blijkbaar snap je de titel niet want dat duidt juist naar datgene wat je schrijft.
                          Als ik alle postings lees, kan ik me nog steeds niet van de indruk ontdoen dat velen toch snakken naar meer en meer technologische hoogstandjes.
                          Als ik alles op een rij zet van datgene wat mijn toestel aan biedt, moet ik tot ergenis vaststellen dat ik nog geen 40% gebruik van alle snufjes en toch is dat blijkbaar voldoende voor datgene waarmee ik bezig ben. Nu, ik zal die andere niet-gekende zaken nog wel aanleren en daar heb ik ik vooral veel fotografeertijd nodig.
                          Als ik dat vergelijk met mijn analoog toestel blijk ik niet meer technologie te gebruiken dan indertijd. Zo heb ik geen nood aan 3 beelden per seconde, laat staan aan 5. Vroeger had ik ook geen filmtransporter, dus daar doe ik zoviezo al winst
                          Het verhaal van de DOF, ... zijn valse argumenten. Of je nu analoog of Digitaal bezig bent, DOF is een eigenschap van lenzen en daar heeft de body niets mee te maken.
                          Film-kwaliteiten zijn er inderdaad geweest, doch wat doen we met de photoshop ? Inderdaad ook filmkwaliteiten nabootsen ...
                          De optische beeldvanger is natuurlijk een ander verhaal. Inderdaad, hier is er evolutie, maar niet voldoende om een jaarlijkse nieuwe body van een paar 1000 Euro te verrechtvaardigen (voor mij toch)
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

Comment

Tot wat een opmerking "Ik denk dat dit typisch mannelijk is ... Technische snufjes, elektronica, werkmachines..." al kan leiden!

Terug on topic!
                            Toen ik hier in het begin op dit forum begon rond te struinen, viel ik van de ene in de andere verbazing in de andere bij het lezen van al het (dure) materiaal dat sommigen hier hebben. Dat stond in schril contrast met wat ik en mijn collega's, die beroepshalve veel fotograferen, gebruikten.
                            Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat beweegredenen tot aankoop anders liggen tussen gepassioneerde hobbyisten en beroepshalve gebruikers. Misschien omdat de ene groep redeneert wat KAN ik er mee doen en de andere wat MOET ik ermee doen.

Bij de raadgevingen die hier vaak worden gegeven, wordt dat wel eens vergeten! Sommigen streven naar het allerhoogste (een nobel gegeven, dat wel) maar vergeten te kijken naar de behoefte en de financiële mogelijkheden die de vraagsteller voorop had gezet. DSLR is zonder twijfel kwalitatief de beste keuze, maar niet voor iemand die nooit eerder gefotografeerd heeft, iets compact wil voor op reis én een budget van 400 euro voorop zet. ... en toch zijn er hier die telkens opnieuw een DSLR beginnen aanprijzen in zo'n topic.
                            Hoe fantastisch dat die camera dan ook is, de kans dat de vraagsteller (aangenomen dat hij ingaat op dat advies) er gelukkig meer wordt, is relatief beperkt ... hij zal meer geld hebben uitgegeven dan voorgenomen én hij zit 9 kansen op 10 met een toestel dat boven zijn mogelijkheden ligt.
                            Als een beginner vraagt achter info om een compactje, dan moet je daar niet denigrerend over doen, maar geef advies "op maat". Als die man/vrouw de smaak van het fotograferen te pakken krijgt, zal dat eerste simpele compactje idd al snel voorbijgestreefd zijn. Toch moet je dat niet als jammer en nutteloos beschouwen, maar eerder als "het opstapje naar ...". Dat eerste compactje, wordt bij velen nog jaren lang gekoesterd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                              Tot wat een opmerking "Ik denk dat dit typisch mannelijk is ... Technische snufjes, elektronica, werkmachines..." al kan leiden!

Terug on topic!
                              Toen ik hier in het begin op dit forum begon rond te struinen, viel ik van de ene in de andere verbazing in de andere bij het lezen van al het (dure) materiaal dat sommigen hier hebben. Dat stond in schril contrast met wat ik en mijn collega's, die beroepshalve veel fotograferen, gebruikten.
                              Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat beweegredenen tot aankoop anders liggen tussen gepassioneerde hobbyisten en beroepshalve gebruikers. Misschien omdat de ene groep redeneert wat KAN ik er mee doen en de andere wat MOET ik ermee doen.

Bij de raadgevingen die hier vaak worden gegeven, wordt dat wel eens vergeten! Sommigen streven naar het allerhoogste (een nobel gegeven, dat wel) maar vergeten te kijken naar de behoefte en de financiële mogelijkheden die de vraagsteller voorop had gezet. DSLR is zonder twijfel kwalitatief de beste keuze, maar niet voor iemand die nooit eerder gefotografeerd heeft, iets compact wil voor op reis én een budget van 400 euro voorop zet. ... en toch zijn er hier die telkens opnieuw een DSLR beginnen aanprijzen in zo'n topic.
                              Hoe fantastisch dat die camera dan ook is, de kans dat de vraagsteller (aangenomen dat hij ingaat op dat advies) er gelukkig meer wordt, is relatief beperkt ... hij zal meer geld hebben uitgegeven dan voorgenomen én hij zit 9 kansen op 10 met een toestel dat boven zijn mogelijkheden ligt.
                              Als een beginner vraagt achter info om een compactje, dan moet je daar niet denigrerend over doen, maar geef advies "op maat". Als die man/vrouw de smaak van het fotograferen te pakken krijgt, zal dat eerste simpele compactje idd al snel voorbijgestreefd zijn. Toch moet je dat niet als jammer en nutteloos beschouwen, maar eerder als "het opstapje naar ...". Dat eerste compactje, wordt bij velen nog jaren lang gekoesterd!
                              Carola,

Vanaf het moment dat je geld uitgeeft moet je goed weten waarom, waarvoor
                              en of het wel nodig is.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Carola,

Vanaf het moment dat je geld uitgeeft moet je goed weten waarom, waarvoor
                                en of het wel nodig is.
                                Theo, daar heb je gelijk in, maar een van zotte aankoop kan ik toch ook wel eens genieten . . . Anders zouden "hebbedingen" nooit verkocht geraken . . .

Comment

Working...
                                X