Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mijn hobby heet "fotografie" of is het "laatste-model-hebberij"

Ah, ik heb twee jaar getwijfeld over de aankoop van een DSLR. Ik heb gewikt en gewogen, en ik zou nog aan het wachten geweest zijn als ik niet plots in de winkel, zonder dat ik het me had voorgenomen, een 350D in de handen nam en zei: "verkocht!". Ondertussen heb ik een extra lens gekocht, de 50mm f/1.8 en ik denk dat ik het daar wel een tijdje bij zal houden.
    Ik zie voorlopig alvast geen enkele reden om "een nieuw model" te kopen. De foto's die nu uit mijn toestel komen voldoen nog altijd aan mijn verwachtingen.
    Canon 350D
    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Carola,

Vanaf het moment dat je geld uitgeeft moet je goed weten waarom, waarvoor
      en of het wel nodig is.
      Klopt volledig! Maar ik erger me dat sommigen zich neerbuigend gedragen tegenover mensen die bewust voor een goeie prosumer of een bridge kiezen!

Ik heb het hier al wel vaker opgemerkt, de allerbeste camera en een correcte techniek volstaan niet om een goede foto te maken.
      Ik zie hier dikwijls foto's passeren die gemaakt zijn met materiaal dat een half fortuin kost, die technisch prima in orde zijn ... maar die ondanks alle ha's! en ho's! zo ongelofelijk banaal zijn.

Aan de andere kant duikt er wel eens een foto op, die technisch gezien helemaal niet perfect is, maar die getuigd van een "goed oog" en van visie. Een foto die op één of andere manier "pakt"... en weet ge? Negen op tien blijft zo'n foto zonder commentaar of wordt hij op grond van technische onvolkomenheden neergesabeld.
      Vroeger gaf dit ergernis, nu houd ik me voor dat bepaalde dingen zullen nooit met geld gekocht kunnen worden!
      .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
        ...knip...

Aan de andere kant duikt er wel eens een foto op, die technisch gezien helemaal niet perfect is, maar die getuigd van een "goed oog" en van visie. Een foto die op één of andere manier "pakt"... en weet ge? Negen op tien blijft zo'n foto zonder commentaar of wordt hij op grond van technische onvolkomenheden neergesabeld.
        Vroeger gaf dit ergernis, nu houd ik me voor dat bepaalde dingen zullen nooit met geld gekocht kunnen worden!
        .

Dat is absoluut waar, het belangrijkste materiaal ben jezelf.
        Veel mensen die hier forumlid worden, zijn beginnende fotografen. Daar is niets mis mee, maar die leren onder andere hier op BD de basis en de begrippenkennis. Maar een bepaalde kijk op fotografie ontwikkelen doe je niet op BD, je wordt er wel door beinvloedt. En omdat je die bepaalde kijk nog niet hebt ga je een foto ook beoordelen op de technische kant. Is niets mis mee, want een fotograaf zou toch ook wel enige basiskennis zou moeten hebben. Zonder de basis kun je niet verder groeien. Het oog (dus de kijk op foto's) dat is iets dat behoorlijk lang duurt. En zelfs daarin verschillen smaken enorm.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
          .................................................
          Als ik dat vergelijk met mijn analoog toestel blijk ik niet meer technologie te gebruiken dan indertijd. Zo heb ik geen nood aan 3 beelden per seconde, laat staan aan 5. Vroeger had ik ook geen filmtransporter, dus daar doe ik zoviezo al winst
          ...............................
          Je originele vraag begrijp ik best Purlut.
          Als je fotografeert is de eerste vraag die je je moet stellen bij de aankoop van een camera : wat ga je er mee doen? Wat heb je nodig voor het type fotografie (makro en insecten, vliegtuig spotten, urban, street, model, snapshots enz.) dat je graag doet?
          Er is wel een probleempje : morgen wil je wat anders en dan ben je het beste met een DSLR omdat dit meer mogelijkheden biedt om je lenstypes te veranderen. Alhoewel : een goede bridge van tegenwoordig kan al heel wat.

Dat ik je hier quote Purlut heeft een reden.
          Eerst : Soms denk ik er aan om al mijn DSLR spullen met lenzen en al te verkopen en te vervangen door een goede bridge. Een Canon Powershot S5 IS of een Fujifilm FinePix S5800, laat staan een Fujifilm FinePix S8000fd.
          Voor het type fotografie dat ik het liefste doe zijn dat meer dan perfekte camera's. Met een voorzetlensje.... .. meer heb ik niet nodig.

Maar: Het type fotografie, dressuur paarden fotograferen, wat ik het meeste doe tegenwoordig, vraagt een camera die veeeeel beelden per seconden kan maken. Om die benen "juist" te fotograferen.
          En om zo'n performante camera te bezitten zit ik in dik de kosten... die ik er niet voor over heb. Nooit!
          Met mijn 300D moet ik nu veel foto's maken om achteraf te zien of ik geluk had of niet. Met die benen in de juiste stand. En inderdaad lukt dat nogal eens.

Het is dus niet alleen: de fotograaf maakt de foto. Het is ook : als je zoveel spullen hebt die je thuis achterlaat omdat je ze niet allemaal tegelijk kunt meenemen. Dan kan je die ene goede foto vandaag niet maken omdat je die ene lens vandaag niet bij je hebt.

Groetjes
          Skitch
          Last edited by Skitch; 29 juli 2007, 00:56.
          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Klopt volledig! Maar ik erger me dat sommigen zich neerbuigend gedragen tegenover mensen die bewust voor een goeie prosumer of een bridge kiezen!

Ik heb het hier al wel vaker opgemerkt, de allerbeste camera en een correcte techniek volstaan niet om een goede foto te maken.
            Ik zie hier dikwijls foto's passeren die gemaakt zijn met materiaal dat een half fortuin kost, die technisch prima in orde zijn ... maar die ondanks alle ha's! en ho's! zo ongelofelijk banaal zijn.

.
            Kan je zeer goed volgen, vooral in die laatste zin.
            Het zit ook in de ambitie en het willen bereiken van iets.
            Met talent alleen geraak je er ook niet.

Eerst een camera kopen bijv. en dan pas vragen gaan stellen...?
            Nog geen benul hebben van basisdingen; ja, ik ben cru nu.
            Niet de juiste methode.
            Maar ja, wie ben ik.

Ik kon me vroeger dagen en weken bezig houden met lezen en leren...
            alvorens ik een camera kocht.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

.
              Klopt zeker. Eerste indruk van de foto is voor mij belangrijkste. Onscherpe foto's kunnen zonder probleem! De uitstraling en persoonlijkheid van de gefotografeerde zijn van kapitaal belang. Emoties en decors en settings idem.
              Scherpte enzo van veel minder belang.
              http://www.stich.be

Comment

.
                Juist verwoord Carola.
                " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                  Klopt zeker. Eerste indruk van de foto is voor mij belangrijkste. Onscherpe foto's kunnen zonder probleem! De uitstraling en persoonlijkheid van de gefotografeerde zijn van kapitaal belang. Emoties en decors en settings idem.
                  En toch axat, is dit iets waar ik moeite mee heb
                  Welke camera is niet autofocus tegenwoordig?
                  Stel jouw camera in op volledige auto...en dan knip, meer is het niet he.
                  9 op 10 heb je een goede foto (om te beginnen).
                  Maar dan zou ik wel eens gaan kijken naar de exif...> zie daar en leer.
                  Als je op dat moment bijv. nog moet gaan leren of uitzoeken wat "autofocus" is en wat "exif" is....
                  Wie stapt in een auto zonder rijbewijs
                  Wie geeft er nu honderden euro's uit aan een camera
                  zonder enige voorbereiding of kennis?
                  Last edited by theokus; 29 juli 2007, 01:26.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Dat hangt er maar van af wat je fotografie is. Natuur- en macrofotografie om maar iets te noemen staat of valt nu eenmaal met de goeie scherpte en de correcte kleurweergave van je onderwerp.
                    ('t Is dan ook niet direct de goedkoopste tak van onze hobby)
                    Iemand die dikwijls op reis gaat, heeft een dure hobby, iemand die alle dagen pinten drinkt ook
                    Ik begrijp het standpunt wel van TS, maar je zit nu eenmaal gebonden aan technische mogelijkheden en je moet die afwegen tegenover je beschikbare budget.
                    Vijf, zes jaar terug had ik een Fuji S602Z, prachtig toestel, ongelooflijke beeldkwaliteit, zeer gelukkig mee geweest. Maar ik had maar 200mm in kleinbeeld equivalent. Dus gaan knoeien met voorzetlenzen, met digiscopen, met een refractortelescoop en omkeerprisma.
                    Tot ik de ganse handel verkocht heb en een D50 met een Sigma 50-500 gekocht heb. Twee jaar heel gelukkig mee geweest, tot het begon te kriebelen om beter te kunnen.
                    Nu werk ik met de D200 en een Sigma 500mm. En de resultaten zijn beter, onbetwistbaar. Omdat het materiaal gewoonweg beter is.
                    Ben je dan een materiaal freak ? Bah nee, je investeert gewoon in een hobby die je alle dagen plezier geeft (als het niet str**tregent tenminste).
                    Last edited by elsan; 29 juli 2007, 07:59.
                    fotosite

Comment

Hey juppekes

Maar dan zou ik wel eens gaan kijken naar de exif...> zie daar en leer.
                      Als je op dat moment bijv. nog moet gaan leren of uitzoeken wat "autofocus" is en wat "exif" is....
                      Wie stapt in een auto zonder rijbewijs
                      Wie geeft er nu honderden euro's uit aan een camera
                      zonder enige voorbereiding of kennis?
                      Daar ben ik nu niet mee eens

Wat ik meestal probeer met mijn G7 heb ik 9 op 10 een slechte foto

Ik fotografeer ook wel eens op volledige auto en dan bekijk ik de exif wat ik dan wel merk is dat je zelf op gelijk welke stand van de camera niet dezelfde instelling kan bekomen er is alijd wel iets die tegenwerkt

Dus bekom ik soms dan de beste foto op volledig auto

Nu ff on-topic

Ik ken ook wel van die gevallen

Eerst zeggen zo van dit of dat interesseert me niet dan een speciale lens kopen van €500 en nu ben ik nog altijd aan het wachten op de eerste foto met die lens
                      Bootjes

Comment

Klopt natuurlijk wat je zegt maar ik bedoel gewoon dat je niet persé een onscherpe foto moet "afschieten". Ik bekijk (probeer) altijd eerst het totale plaatje te bekijken of het me aanspreekt op één of andere manier en dat is zeer persoonlijk. Dat staat los van alle techniek. Maar daarna komt natuurlijk een soort analyse die meestal zeer technisch is. Toch probeer ik dat zoveel mogelijk van mij af te schudden, dat lukt maar ten dele.
                        @Elsan: wat je macro enz. betreft heb je natuurlijk gelijk. Ik wil me alleen niet teveel aan regeltjes vastpinnen zoals de "klassieke horizon" het plaatsen van onderwerp in beeld; let wel in comments heb ik ook de neiging om te focussen op klassieke regeltjes. Misvorming van mezelf noem ik dat deels.
                        Het internet afschuimen naar verrassende fotografen dat is een leuke en stimulerende bezigheid; je krijgt ineens een zeer grote speelruimte.
                        http://www.stich.be

Comment

Klopt natuurlijk wat je zegt maar ik bedoel gewoon dat je niet persé een onscherpe foto moet "afschieten". Ik bekijk (probeer) altijd eerst het totale plaatje te bekijken of het me aanspreekt op één of andere manier en dat is zeer persoonlijk. Dat staat los van alle techniek. Maar daarna komt natuurlijk een soort analyse die meestal zeer technisch is. Toch probeer ik dat zoveel mogelijk van mij af te schudden, dat lukt maar ten dele.
                          @Elsan: wat je macro enz. betreft heb je natuurlijk gelijk. Ik wil me alleen niet teveel aan regeltjes vastpinnen zoals de "klassieke horizon" het plaatsen van onderwerp in beeld; let wel in comments heb ik ook de neiging om te focussen op klassieke regeltjes. Misvorming van mezelf noem ik dat deels.
                          Het internet afschuimen naar verrassende fotografen dat is een leuke en stimulerende bezigheid; je krijgt ineens een zeer grote speelruimte.
                          Ben ik het ook me eens axat.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Working...
                          X