Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat ik altijd geleerd heb is als er meerdere kunnen zijn die het kunnen maken/doen/produceren is het meervoud. Dus honden. Dingen waar er maar 1 van kan zijn is enkelvoud.
Zonnebril en niet zonnenbril. Er is maar 1 zon.
Maar er is de laatste jaren zoveel geregeld mbt spelling dat ik het zelf vaak ook niet meer weet
We schrijven de tussenklank EN als het linkerdeel van de samenstelling een zelstandig naamwoord is dat een meervoud heeft op -en, maar geen meervoud op -es. In de andere gevallen schrijven we een -e.
Handig regeltje: (levert bijna altijd een correcte spelling) Het eerste deel van de samenstelling krijgt een vorm die het ook heeft als los woord
hondenpoep, omdat 'honde' niet bestaat
groenteboer, omdat 'groente' wel bestaat
Er zijn nog meer regeltjes, dit even kort samengevat voor wat betreft het gevraagde woord.
Ik kan het allemaal niet meer volgen en heb het gewoon opgegeven. En vermits ik tegenwoordig meer engels dan nederlands schrijf verbetert het er niet op. Lollige is dat door een paar "hervormingen" over te slaan is sommige zaken nu opnieuw correct schrijf!
Het enige waar ik me meer en meer aan erger zijn dt-fouten.
Het enige waar ik me meer en meer aan erger zijn dt-fouten.
Tiens, daar kan ik me nu eens echt geen bal van aantrekken. Of er nu d of dt staat, de betekenis veranderd niet, en in de klank kan je het al helemaal niet horen.
Trouwens, wat mij betreft kan de "c" volledig verdwijnen uit 't alfabet.
Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff MySite - All your base are belong to us - What you say
Om maar te zwijgen van "Schild en vriend", onze naderende feestdag in gedachte houdende...
en hoe zeg je dan "Schone foto"
't Zal wat wennen zijn, maar de klank is quasi gelijk: "sgone foto" of "shone foto", en maak niet de fout om "sh" als "sj" uit te spreken, gebruik de letters zoals ze bedoeld zijn mochten ze op zichzelf staan.
En zo weet ik er nog.
- Sceptisch -> Skeptis(j)
Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff MySite - All your base are belong to us - What you say
Ik doe mijn goesting, het is "correct" , maar ik schrijf korrekt
Waar het mogelijk is, gebruik ik liever de k , dan de c .
Zal aan mijn slecht karakter liggen, denk ik
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment