Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
@spanik
Ik ben een West-Vlaming en euh, ik ken verschillende Limburgers en we babbelen en schrijven dat het een lust is en we hebben nog steeds geen ruzie dus ..., blijkbaar ...
Als ik nog eens zo 'n zin tegenkom zal ik 'm posten.
Ik blijf bij mijn boutade: als we onze taal niet verzorgen, kunnen we binnenkort misschien gewoon terug een beetje tegen elkaar beginnen grommen (en met een beentje door ons haar grotschilderingen maken?).
Kortere zinnen bevordert ook het lezen Stefaan
En als iedereen nu eens wat meer leestekens zou gebruiken zoals de komma.
Probeer ook eens een tekst te lezen op een 22" scherm...
Dat zijn zinnen die zich verspreiden over een halve meter, bijna toch.
Proficiat, het heeft toch 22 reacties geduurt voor de limburger er bij gesleurd werd
En dat de praline-trol zich hier nog niet gemengd heeft mag ook al een wonder heten
En jij betrekt hier ook iemand bij...Applaus voor uzelf
Sorry voor de limburgers en west-vlamingen maar als die echt hun taaltje spreken dan versta ik (vlaams-brabander/brusselaar) er niks van. Als ze elkaar begrijpen des te beter...
Sorry voor de limburgers en west-vlamingen maar als die echt hun taaltje spreken dan versta ik (vlaams-brabander/brusselaar) er niks van. Als ze elkaar begrijpen des te beter...
Wat is in godsnaam een praline-trol????
Ben Limburger...
Vandaag in 1000 "zonnen en garnalen", was er iemand uit Kessenich aan het
woord. Een jonge gast die de gps had gewonnen.
Nu moet je weten dat ik uit die streek kom, nauwelijks 4 kilometer
van Kessenich.
3/4 van wat die jonge gast zei verstond ik niet
Ik vraag me dus ook af wat die op de school doen....
of het moet zijn dat Nederlands hun niet interesseert.
En die uitleg heb ik nog gehoord.
Toch vind ik dat een Antwerpenaar en een Limburger
de beste voorwaarden hebben om verstaanbaar Nederlands te praten.
De Antwerpenaren hebben goede en heldere uitspraken van bijv. de klinkers...
Je moet de commentaar eens beluisteren nu op tv bij de Tour.
- een "fits" als ze fiets bedoelen
- "fienies" als het over de finish gaat
- de kopgroep is sneller "of" het peloton
- en "gelm" is geen helm
... en ga zo maar door
OT. zou kunnen gaan over een zeer goed merk van Belgische pralines
Toch vind ik dat een Antwerpenaar en een Limburger de beste voorwaarden hebben om verstaanbaar Nederlands te praten. De Antwerpenaren hebben goede en heldere uitspraken van bijv. de klinkers...
Ach, daarom dat ze alle dialekten behalve taaaantweeerps ondertitelen op tv.
Je moet de commentaar eens beluisteren nu op tv bij de Tour.
- een "fits" als ze fiets bedoelen
- "fienies" als het over de finish gaat
- de kopgroep is sneller "of" het peloton
- en "gelm" is geen helm
... en ga zo maar door
....i take it back.
Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff MySite - All your base are belong to us - What you say
Ook correct. Maar 't is misschien juist daarom dat ik mij aan dt-fouten kan ergeren: vooral in langere zinnen is het van belang dat de werkwoorden correct vervoegd worden, anders ben je halfweg de draad kwijt.
En ik typ en lees nu eenmaal graag zinnen die langer zijn dan drie woorden...
De Antwerpenaren hebben goede en heldere uitspraken van bijv. de klinkers...
Dat wel, maar toch spreken ze die - net als in de meeste dialecten - wel verkeerd uit. Laat een Antwerpenaar maar eens "Twaalfmaandenstraat" uitspreken. Drie keer "aa", drie keer anders uitgesproken en geen enkele keer zoals het hoort.
Laatst las ik nog op een ander forum "Ben is benieuwd wat..." Ik vroeg mij in eerste instantie af wie die Ben nu eigenlijk mocht zijn, maar er werd natuurlijk bedoeld "Ik ben eens benieuwd wat..."
Het frequent gebruik van "is", "men" enzovoort i.p.v. "eens", "mijn"... is niet alleen vervelend om lezen, maar vaak ook minstens even verwarrend als dt-fouten.
Comment