Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
    5. De enige browser die ik vond die tab based browsing ondersteunt was Opera (vreemd dat firefox voor mac dit niet kan, terwijl dit voor windows wel kan).
    Safari (van Apple zelf) ondersteunt dit perfect. En in plaats van firefox kan je Camino gebruiken (ook van Mozilla & speciaal voor Mac).

Comment

kurrywurry....

Je kan nog altijd windows draaien op jouw mac

Behalve punt 1, klinkt mij de rest iet of wat bekend in de oren.

Werken met een mac vergt ook een leerproces, dus even afkicken...
      en ik bedoel dit goed, niet om jou te plagen enz.
      Mis je de linker en&of rechtermuisknop niet?

Begin nu ook eens te werken met wat ernstig fotowerk.
      Ik bedoel dat je wat "zware" bestanden of middelmatige, moet binnenhalen
      en die bewerken in een programma naar eigen keuze.

Tussen XP en Vista ligt er bijna 5 jaar.
      Hoeveel upgrades of updates zijn er intussen niet geweest voor de
      mac-os..? (besturingen he).

Je spreekt van torens...
      Eens een G5 van dichtbij gezien...ik wel
      Daar kan je toch niet naast kijken.
      Maar een prachtig machine en prima afgewerkt.
      Dat betaal je ook uiteindelijk en is niet zo direct mijn dada.
      Heel even over geld zeuren als ik mag.
      Denk je dat die mac-hardware zo speciaal is?
      Mac heeft minder hardware nodig dan een machine waar Windows op
      moet draaien.
      Van Windows wordt nog verlangd om op een koffiemolen te draaien en dan zeuren de gebruikers nog
      Dus MAC > minder nodige hardware in omloop> minder last voor de besturing (drivers enz.).
      Slim bekeken en daar heb ik totaal niks op tegen.
      Het design telt ook bij Apple
      (betaal je ook)

Uiteindelijk telt het resultaat dat uit jouw computer rolt.
      Ben je het met me eens
      Puur zakelijk bekeken zal het de klant niks kunnen schelen hoe jij aan dat
      resultaat ben gekomen.

Wat is nu mijn uiteindelijk punt...
      Apple is te duur voor wat het is.
      Ik kijk naar de resultaten.
      Maar ik zeg het nog eens: Steve Jobs en co hebben dat goed bekeken.
      En ik kan ze geen ongelijk geven.
      Let op: is maar mijn mening hoor.

Vroeger stond Apple gelijk aan "grafisch werk".
      Als ik bij Leen kom in Hasselt of Haletra in Houthalen: allemaal maccies
      Maar de tijden veranderen...scherpe concurrentie en de kostenplaatjes ook.
      Trouwens deze mensen houden zich niet bezig met "disputen" over
      mac versus pc versus linux versus weet ik veel.
      Ik ook niet...
      Bij die mensen moet dat daar "judebak" gaan he
      (vooruit met de geit enz.)
      En die vallen ook niet zo direct over 500 euro meer of minder.
      Het werk telt en de resultaten.

Natuurlijk ligt dit bij andere gebruikers anders.
      Naast eventueel zakelijk gebruik zijn er ook de spellekes, de muziek
      en andere multimedia.
      Een computer mag daar ook een speeltuig zijn (of speelgoed).
      Jobs and Mac and Apple...hebben dat ook aangevoeld.
      Bekijk maar eens de "hardware" die ze ontworpen hebben de laatste jaren.
      (en ook software)
      Gebruikers willen meer en meer.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Hoi Kurrywurry,

wegens grote ergernissen bij het windows besturingssysteem ben ik zelf overgestapt naar MAC. Er is inderdaad een inburgeringscursus nodig maar die duurde maar eventjes bij mij. Niet dat ik alles ken en weet van OSX maar voor wat ik het gebruik is de kennis voldoende. Er staan dozijnen hits en tips op internet van dit besturingssysteem, dus als je het even niet meer weet, of als je meer info wil over sommige functies kan ik je deze alvast aanraden :

Die patch voor het toetsenbord trouwens is niet van Apple zelf maar wordt door ervaren gebruikers ontwikkeld om het leven te vergemakkelijken. Ook handig is verschillende forums afschuimen waar je heel veel kan bijleren en opsteken ( zoals dit forum voor fotografie), daar dienen deze eigenlijk voor.

Als ik voor mezelf uitmaak welk ik verkies heb ik spijt dat ik geen 20 jaar eerder ben begonnen met MAC. Geen virusscanner of dergelijke nodig, hopen functionaliteit die je erbij krijgt, zeer eenvoudig in gebruik en raar maar waar, ALLES WERKT op een MAC, wat bij Windows even anders was . . .

Nog veel succes met je column . . .

Den Door.

Last edited by Den Door; 3 april 2007, 09:39.
        My site : http://www.photografie.be

Comment

Het was de bedoeling om geen discussie voor en tegen te gaan voeren ... en toch zijn we weer zover (met alle gebruikelijke clichés bovenop). Het verschil tussen een PC en een Mac kan ik niet maken ... ik heb altijd en alleen maar op Mac's gewerkt.

@Bouk
          - een iMac is ook een G5 hé ... ik noem dat bepaald geen "toren"!
          - een Mac heeft minder hardware nodig ... ik vind dat een vreemde uitspraak, wat bedoel je daarmee?

- Hoeveel upgrades of updates zijn er geweest voor OS X? een opsomming:
          Mac OS X Public Beta Kodiak 13 september 2000
          Mac OS X 10.0 Cheetah 24 maart 2001
          Mac OS X 10.1 Puma 21 september 2001
          Mac OS X 10.2 Jaguar 24 augustus 2002
          Mac OS X 10.3 Panther 24 oktober 2003
          Mac OS X 10.4 Tiger 29 april 2005
          Mac OS X 10.5 Leopard verwacht juni 2007

Met andere woorden ze zitten niet stil bij Apple! Maar moet je altijd op het laatste nieuwe springen? Eerlijk gezegd ben ik OS9 blijven draaien tot OS X 10.2 is uitgekomen, dat had ook veel te maken met de bijkomende investeringen die ik software-matig moest maken (vb een volledig nieuw Adobe-pakket).
          Bij elke nieuwe upgrade/date kijk ik altijd effe de kat uit de boom ... ik laat liever de anderen effe voor proefkonijntje spelen. Bij updates volg ik links en rechts de verschillende Mac-fora en weiger de aangeboden update's (dat gebeurd +/- 2 keer per week) tot op het moment dat ik meen dat alles ok is, pas dan zal ik hem opvragen en installeren. (Apple heeft ook wel eens miskleunen geproduceerd OS X.3.8 was er zo eentje als ik het me goed herinner).

Over koffiemolens gesproken ... ik heb hier één van de allereerste volledig witte iBook's (G3 Dual USB) in gebruik. Net geen 6 jaar oud, maar toch draait die wel degelijk op Tiger (OS X.4.8). De grootste beperking van die "machine" is zijn kleine HD (10GB). Mijn man gebruikt deze iBook vooral om te internetten, te mailen en wat "licht fotowerk".

Zijn Mac's duurder omwille van hun design? ... ik zou het niet weten, ik vind het ook geen punt omdat ik schoonheid in mijn dagelijkse werkomgeving een pluspunt vind. Wil ik daarvoor betalen? ... waarom niet?!
          Geld geven voor functionele schoonheid dom? tja dat kan zijn, maar dat geldt dan ook voor al diegenen die in een wagen met Metallic-kleur rijden ... dat kost ook meer en toch gaan die ook niet sneller vooruit (én als ze erin rijden kunnen ze er zelf niet eens van genieten
          .

Comment

2. Het lijkt mij vreemd dat om het euvletje met mijn punt op het numerieke bord ik een patch moet downloaden. Waarom hoor je er geen enkele mac gebruiker er over spreken dat zij ook patches nodig hebben om iets te laten werken zoal je wilt?
            Inderdaad een beetje zonde, al stoort het mij niet. Ik heb dan ook geen patch geïnstalleerd. Als je getallen invoert dan wordt die toets hoofdzakelijk gebruikt om commagetallen in te voeren – in Amerika gebruikt men een komma om de duizendtallen te scheiden en een punt voor de decimalen, maar hier is dat omgekeerd. Ik denk dat daar de oorzaak ligt. Toch zou het niet zo 'n gedoe mogen zijn om dat snel aan te passen in je system preferences.

3. Gisteren kwam mijn vriend die sinds jaren met mac werkt, en sprak hem over mijn bevindingen. Ik toonde hem het verschil met die zwevende vensters in mac en alles binnen een frame bij pc. Hier kon hij geen oplossing voor vinden.
            Dit is een UI-keuze van apple, die wat gewoonte vraagt, maar op termijn makkelijker werkt.

5. De enige browser die ik vond die tab based browsing ondersteunt was Opera (vreemd dat firefox voor mac dit niet kan, terwijl dit voor windows wel kan).
            Firefox voor apple kan dat ook. Misschien moet je bij je voorkeuren van firefox onder "tabbladen" de optie aanduiden dat nieuwe pagina's in een tabblad moeten geopend worden.

Maar spijtig dat mac gebruikers steeds zo schieten op windows, terwijl er heel wat dingen echt handig zijn in Windows, die ik niet terug vindt bij mac osX.
            In Windows zitten wel een aantal zaken die handig zijn, maar de ergernissen bij mijn Apple zijn een pak minder (en futieler) dan die bij mijn Windows PC.

Misschien zouden de ontwikkelaars van mac OS XI ook even kunnen spieken bij hun rivalen en daar enkele goede punten van overnemen, zoals microsoft overduidelijk ook gedaan heeft.
            Ik denk dat de nieuwe OSX (leopard) stiekem wel wat elementen van Windows zal meepikken, maar vooral een aantal nieuwigheiden zal brengen. Alleen maar omm Vista een poepje te laten ruiken. De wil om Microsoft een doorn in het oog te zijn is te groot. En daar kan je als gebruiker alleen maar wel bij varen.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
              @Bouk
              - een iMac is ook een G5 hé ... ik noem dat bepaald geen "toren"!
              - een Mac heeft minder hardware nodig ... ik vind dat een vreemde uitspraak, wat bedoel je daarmee?
              Ben benieuwd naar de reacties van @Bouk

Met andere woorden ze zitten niet stil bij Apple! Maar moet je altijd op het laatste nieuwe springen?
              Sommige gebruikers van Apple zitten ook niet stil....
              En er zijn er die zelfs gesprongen hebben
              Vooral als de cpu van jouw nieuwe G5 uit elkaar spat.
              Heb ik gezien met eigen ogen, achteraf na de feiten.

Zijn Mac's duurder omwille van hun design? ... ik zou het niet weten, ik vind het ook geen punt omdat ik schoonheid in mijn dagelijkse werkomgeving een pluspunt vind. Wil ik daarvoor betalen? ... waarom niet?!
              Geld geven voor functionele schoonheid dom? tja dat kan zijn, maar dat geldt dan ook voor al diegenen die in een wagen met Metallic-kleur rijden ... dat kost ook meer en toch gaan die ook niet sneller vooruit (én als ze erin rijden kunnen ze er zelf niet eens van genieten
              .
              Ik spreek jou niet tegen
              De metallic-kleur of de betreffende verf, gaat veel langer mee dan gewone.
              Die kan tegen een stootje.
              Mijn auto heb ik gekocht met "verstand", als ik dat al mocht hebben
              Ik zie de auto niet zo heel graag maar het is een degelijke auto.
              Het is een keuze, jij hebt ook gekozen he.

Functionele schoonheid, vind ik goed gevonden
              Ik zie dit ook niet als negatief.
              Ik zie wel dat dit veel geld kost, het geheel dus, alles.
              En ik zie dat dit goed bekeken is door Apple en co.
              Steek de identieke hardware eens in een gewone case....
              Zou dat de resultaten veranderen?

Mag ik nog iet zeggen over die hardware.
              Ik vermoed dat de basis aan hardware in bijv. elke G5, hetzelfde is.
              Waar ter wereld je die ook koopt.
              Apple koopt die hardware en steekt zelf die computer in elkaar.
              Apple zal toch wel onderhandelen over de aankoopprijs van die hardware.
              Grotere aantallen > betere prijzen.
              Ik weet ook dat je een mac kan uitbreiden alvorens je aankoopt.
              (meer geheugen bijv. of een drive meer of minder enz.)
              En ook die uitbreidingen zijn euh....duur.
              In feite heeft Apple de hardware in de hand...
              Daarom zeg ik ook dat het OS van een mac minder last zal hebben
              dan bijv. Windows omdat Windows op alles moet draaien...
              Apple doet het dan met minder hardware.
              En dit vind ik weer goed bekeken van Apple
              Ook naar de gebruikers toe hoor.
              Minder miserie natuurlijk.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

1. Het integreren in mijn Windows netwerk lukt moeilijk.
                Exchange raakt niet geimporteerd, telkens ik opstart moet ik mijn shares terug aanroepen. Het moet nochthans mogelijk zijn dit te automatiseren, maar ik kan het niet vinden.
                Ik heb in het verleden al Mac OS X systemen in een Small Business Server 2003 omgeving gestoken. De Mac gebruikt Entourage als Exchange client (die heb je nodig als je de agenda functionaliteit van de Exchange server wilt gebruiken). IMAP gaat echter ook (zonder agenda dan).

Daar is een white paper van (wel in't Engels).

't Is wel wat prullen om het allemaal in orde te krijgen...

Succes!

Jos
                Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ben benieuwd naar de reacties van @Bouk

Sommige gebruikers van Apple zitten ook niet stil....
                  En er zijn er die zelfs gesprongen hebben
                  Vooral als de cpu van jouw nieuwe G5 uit elkaar spat.
                  Heb ik gezien met eigen ogen, achteraf na de feiten.

Ik spreek jou niet tegen
                  De metallic-kleur of de betreffende verf, gaat veel langer mee dan gewone.
                  Die kan tegen een stootje.
                  Mijn auto heb ik gekocht met "verstand", als ik dat al mocht hebben
                  Ik zie de auto niet zo heel graag maar het is een degelijke auto.
                  Het is een keuze, jij hebt ook gekozen he.

Functionele schoonheid, vind ik goed gevonden
                  Ik zie dit ook niet als negatief.
                  Ik zie wel dat dit veel geld kost, het geheel dus, alles.
                  En ik zie dat dit goed bekeken is door Apple en co.
                  Steek de identieke hardware eens in een gewone case....
                  Zou dat de resultaten veranderen?

Mag ik nog iet zeggen over die hardware.
                  Ik vermoed dat de basis aan hardware in bijv. elke G5, hetzelfde is.
                  Waar ter wereld je die ook koopt.
                  Apple koopt die hardware en steekt zelf die computer in elkaar.
                  Apple zal toch wel onderhandelen over de aankoopprijs van die hardware.
                  Grotere aantallen > betere prijzen.
                  Ik weet ook dat je een mac kan uitbreiden alvorens je aankoopt.
                  (meer geheugen bijv. of een drive meer of minder enz.)
                  En ook die uitbreidingen zijn euh....duur.
                  In feite heeft Apple de hardware in de hand...
                  Daarom zeg ik ook dat het OS van een mac minder last zal hebben
                  dan bijv. Windows omdat Windows op alles moet draaien...
                  Apple doet het dan met minder hardware.
                  En dit vind ik weer goed bekeken van Apple
                  Ook naar de gebruikers toe hoor.
                  Minder miserie natuurlijk.
                  Kan het nu echt niet zonder dat gezeur over mijn systeem is beter en die indianenverhalen?

De ontplofte G5 en dan nog zelf gezien
                  Door de ogen van de vrouw van de nonkel vande poestvrouw van de schoonzoon zijn ongetrouwde nicht zeker.

Probeer eens de topic te lezen en dan gewoon on topic te blijven.

Indien je denkt te moeten wijzen op de voordelen en de grote prijsverschillen van jouw PC te moeten wijzen start misschien een topic waarin je in detail daarover uitleg geeft.

Ja, ik werk op mac want ik ben;
                  ten eerste, niet rijk genoeg om een PC te betalen
                  ten tweede te dom om het verschil tussen links en recht van die ingewikkelde muizen te kennen
                  ten derde, ik kan leesen nog schrijfen, enkel met een muis klikken
                  ten vierde, krijg ik niet geleerd dat ik op start moet drukken om te stoppen.
                  ......

De niet "windows is beter" reacties buiten beschouwing gelaten vind ik het een heel toffe topic om te zien hoe iemand de mac verkend en op punten wijst die voor een macgebruiker evidenties lijken.
                  Deze stukjes blijf ik met aandacht volgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                    Kan het nu echt niet zonder dat gezeur over mijn systeem is beter en die indianenverhalen? (...)
                    Ach, Theokus smukt het allemaal wat op, lokt hier en daar wat controverse uit, maar bedoelt het zelden slecht en houdt de kerk meestal in 't midden. Ik vind dat wel plezant.

Ik heb overigens de indruk dat hij vaker pro Apple is dan contra.

De niet "windows is beter" reacties buiten beschouwing gelaten vind ik het een heel toffe topic om te zien hoe iemand de mac verkend en op punten wijst die voor een macgebruiker evidenties lijken. Deze stukjes blijf ik met aandacht volgen.
                    Ik lees de verslagen van kurrywurry ook met plezier; ik kijk al uit naar het vervolg en wens 'm heel veel genot van zijn mac. Hij heeft het immers nog niet gehad over iLife (ik dacht dat die er wel gratis bij zou zitten, niet?).
                    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                      Ach, Theokus smukt het allemaal wat op, lokt hier en daar wat controverse uit, maar bedoelt het zelden slecht en houdt de kerk meestal in 't midden. Ik vind dat wel plezant.

Ik heb overigens de indruk dat hij vaker pro Apple is dan contra.

Ik lees de verslagen van kurrywurry ook met plezier; ik kijk al uit naar het vervolg en wens 'm heel veel genot van zijn mac. Hij heeft het immers nog niet gehad over iLife (ik dacht dat die er wel gratis bij zou zitten, niet?).
                      Natuurlijk is dat zo...
                      Maar ik zal wel antwoorden op mijn manier

Als ik jaren geleden 120.000 frank op overschot had,
                      had ik me een powermac gekocht.... zoals mijn goede vriend destijds.
                      Maar ja, die was en is van "goeden huize"...
                      Let op, zijn pa heeft keihard gewerkt hoor en zoonlief tja... die heeft bewezen
                      dat hij een goede fotograaf is

Ik heb een slecht geheugen maar dat is dus geleden van tussen de 18 à 20 jaar. (die aankoop door mijn vriend dus).
                      Zal het héél kort houden maar alles wat die koopt is "raak".
                      Kan je volgen...?
                      Als ik dat ook zou kopen dan zou ik goed zitten, versta je.
                      Kan me niet herinneren wat die ooit "fout" heeft gekocht of miskleunen.
                      Ik zeg het niet graag maar ja, die moest niet op een frankske meer of minder kijken.

En ik dus moest het doen met een XT....(40.000 frank of 2/3de minder).
                      Ik ga daar niet over zeuren en zagen want dat gevoel heb ik nooit gehad.
                      Wel veel plezier gehad met die XT...
                      Had toen een zeer goede kennis die bij Barco werkte.
                      En die bezorgde mij "afgedankt" geheugen: blokjes met "pootjes"...
                      64 KB of zoiets?
                      We hebben ons plat gelachen toen we die op een geheugenkaart aan het prikken waren.
                      Een Boca-ram-kaart kon ik me niet aanschaffen.
                      (zoek dat maar eens op van die kaart)

Zelf heb ik les gegeven (vorming heette dat) met????
                      Apple Two > Apple II.
                      Echte "schoon" dingen die computers.
                      Ik wist niet dat ik die kreeg om les te geven maar vanaf toen was ik verkocht.
                      't Waren juist witte "zwanen", lange "nek" enz. enz.
                      Ben daar uren en uren mee bezig geweest.
                      Maar ja kom, het is geschiedenis he.

Nu zijn we zo veel jaren later...ne mens gaat ook nadenken over de dingen.
                      En ook soms gekke dingen doen
                      Maar dat wil niet zeggen dat ik ne G5 ga kopen
                      Hier is alles afgesteld op pc's en Windows en af en toe Linux...
                      Waarom zou ik nog veranderen?
                      En dan moet je niet denken dat ik dat niet zou kunnen....
                      van vandaag op morgen als ik wil maar ik wil niet...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Kan het nu echt niet zonder dat gezeur over mijn systeem is beter en die indianenverhalen?

De ontplofte G5 en dan nog zelf gezien
                        Door de ogen van de vrouw van de nonkel vande poestvrouw van de schoonzoon zijn ongetrouwde nicht zeker.

Probeer eens de topic te lezen en dan gewoon on topic te blijven.

Indien je denkt te moeten wijzen op de voordelen en de grote prijsverschillen van jouw PC te moeten wijzen start misschien een topic waarin je in detail daarover uitleg geeft.

Ja, ik werk op mac want ik ben;
                        ten eerste, niet rijk genoeg om een PC te betalen
                        ten tweede te dom om het verschil tussen links en recht van die ingewikkelde muizen te kennen
                        ten derde, ik kan leesen nog schrijfen, enkel met een muis klikken
                        ten vierde, krijg ik niet geleerd dat ik op start moet drukken om te stoppen.
                        ......

De niet "windows is beter" reacties buiten beschouwing gelaten vind ik het een heel toffe topic om te zien hoe iemand de mac verkend en op punten wijst die voor een macgebruiker evidenties lijken.
                        Deze stukjes blijf ik met aandacht volgen.
                        Ik had een reactie klaar kris, toch bijna.
                        "FireFox werkt niet meer" > "programma afsluiten"
                        Sessie herstellen > alles foetsie.
                        Vista dus en FireFox.
                        En dan moest ik nog wachten op de "add server"...
                        Is morgen ook nog goed?...
                        Last edited by theokus; 4 april 2007, 04:49.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

On topic blijven a.u.b.

Beste mensen, ik heb zelf pc (P4) én mac (powermac G5). Ik ben alleen maar geïnteresseerd in de bevindingen van Kurry-Wurry, niet in de prijs of het nieuwe jacht van Steve Jobs. Laat dit topic niet afglijden in een welles-nietes spelletje. On topic blijven alstublieft.

gr mod ballistic
                          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                          Uit: Apocrief

Comment

Ook ik ben iets meer dan een jaar geleden geswitched naar mac. Ik had mijn verhaal al eens gepost in een ander topic. Maar ten bate van dit verhaal wil ik dat nog eens doen.

Mijn ervaringen zijn niet zo positief. De mac zelf is een prachtig toestel, dat is zeker, en het werkt prima. En ook als je apple randapparatuur aanschaft. Maar de miserie begint pas als je het goed wil laten samenwerken met hardware van andere makelijk. Dit is mijn lijstje van hardware waarmee ik problemen had omdat het niet (goed) samenwerkte met de iMac:
                            - Draadloze router van US robotics: nu vervangen door airport express. weken gesukkeld en drie (!) keer vervangen door routers van een ander merk. Ook nergens fatsoenlijke support gekregen. Die apple winkels zijn fantastisch als het over apple gaat, maar vanaf het moment dat er andere merken bijkomen moeten ze afhaken.
                            - GSM: ik heb een andere gsm moeten kopen omdat de mijne niet kon synchroniseren.
                            - Printer: andere printer moeten kopen omdat de printer die ik had géén driver had voor de mac.
                            - PDA (Dell) : Missing Sync aangeschaft omdat ik daarmee zou moeten kunnen synchroniseren. Dat ging , maar negen van de tien keren waren er rare conflicten, en ik heb drie keer alles dubbel in mijn adressenbestand gehad.
                            - Draadloos toetsenbord en muis van Logitech: Volgens de handleiding en doos was dit compatibel met de mac. En inderdaad, als je het instak werkte het. Alle kwamen een hele hoop toetsen niet overeen met de toetsenbordindeling van de mac. Geen oplossing voor gevonden => maar terug gewoon apple toetsenbord gebruikt.
                            - modem: mijn adsl modem én de provider werkten niet op de mac. Ik ben dus moeten overschakelen naar een andere provider, en heb zelf een modem moeten aanschaffen. Mc support bij die providers is heel pover of onbestaand.
                            Net zoals bij heel veel andere hardware providers.

En dan heb ik het nog niet gehad over de software die zogezegd op pc en mac werkt. Microsoft office is een ramp op de mac, en zeker entourage. Dat is allemaal vervangen nu door neooffice en apple mail en addressbook. De ontwikkelingen van MSN messenger worden bewust door ms achter gehouden op de pc versies. Dat maakt dat ik bijvoorbeeld niet kan videochatten met mijn correspondenten. Dus zeggen jullie; gebruik skype of adium of nog andere... Heb ik geprobeert, en bijv iChat is prachtig, maar ik ken niemand die ook op iChat kan. Dus dat heeft niet veel zin. Heb ik zo'n prachtige iSight in m'n comp, en ik heb m dus nog nooit gebruikt. Adobe photoshop cs2 heeft steeds dezelfde clipbord problemen waar ik geen oplossing voor vindt, ook niet bij adobe. En zo zijn er nog wel enkele problemen...

Ik wou mijn printer van de mac delen, zodat ik daar via mijn pc ook zou kunnen afdrukken. Ook heel lang gezocht, en op het internet de methode gevonden waarop het zou moeten gaan. Via allerlei rare instellingen en hlupprogrammaatjes heb ik het 1 dag aan de praat gekregen. Daarna nooit meer. Weet niet waarom. De gast die ervoor thuis geweest om het op te lossen is ook niet. Dus heb ik daar ook maar een goedkope printer aangehangen, ik had immers geen zin meer om nog langer te knoeien.

Ondertussen is mij Airport Express stukgegaan. Zonder aanleiding. En net buiten de garantie. Apple wou het niet omruilen en de winkel zei dat het geen zin had om het te herstellen: een nieuwe kopen dus.
                            Als ik alle extra kosten moet optellen die ik gemaakt heb voor die mac...

Ik lease m'n toestel, maar als de lease afgelopen is zal ik toch hard nadenken of ik nog een mac neem. Ik ben gewoon dat iets werkt als ik het koop, en niet te moeten knoeien met vanalles en nog wat.

Mijn apple droom is stukgespat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iO Bekijk bericht
                              Ook ik ben iets meer dan een jaar geleden geswitched naar mac.....
                              - modem: mijn adsl modem én de provider werkten niet op de mac. Ik ben dus moeten overschakelen naar een andere provider, en heb zelf een modem moeten aanschaffen. Mc support bij die providers is heel pover of onbestaand.
                              Net zoals bij heel veel andere hardware providers.
                              provider die niet met Mac werkt? Dit snap ik niet, ik heb intussen toch al een paar providers gehad, en nog geen enkele heeft voor conflicten gezorgd met mijn besturingssysteem (windows - linux).
                              Ik vermoed dat je modem een usb-modem was, anders snap ik ook niet waarom deze niet op een Mac zou werken. Dat is dan trouwens ook mijn raad naar iedereen die ADSL heeft, zorg dat je geen USB-modem hebt, dikwijls miserie.

Ik volg dit draadje met veel interesse, ben van plan om mezelf te plezieren met een macbook, maar eerst nog wat reacties verzamelen...
                              www.witje.be

Comment

Dat was idd een usb modem. Maar toen ik op zoek ging naar een netwerkmodem (bij Eurosys bijvoorbeeld) was dat een gigantisch probleem. "Wie gebruikt er nu nog een netwerkmodem, meneer ?" was hun reactie. Veel keuze in modems had ik niet...

Comment

Working...
                                X