Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

    Dag iedereen. Overal lees en hoor je ongeloofelijk lovende teksten over mac.
    Helaas zijn deze teksten meestal geschreven door mac gebruikers, die geen of weinig ervaring hebben met een Windows PC. Ook een vriend van mij is bij die gebruikers. Doordat met de mac mini de instap verlaagd is heb ik er een gekocht, om naast mijn pc te gebruiken en op een zo objectief mogelijke manier te oordelen over het comfort, de voor en nadelen van een mac of een pc.
    Het is absoluut niet de bedoeling de door de pc gebruikers als overloper bestempeld te worden, noch om de mac gebruikers tegen mij in het garnas te jagen.
    Ik zou ook geen discussie willen over voor en tegen, want die zijn op vele forums genoeg te vinden. Het is enkel de bedoeling dat een dialoog tot stand komt tussen mac en pc gebruikers, en dat op een objectieve manier geoordeeld wordt. wellicht zal je er mij op betrappen dat ik soms uithaal naar mac. als het komt doordat ik een fout maakte zou ik vragen aan de mac gebruikers dat ze mij dan op mijn fout wijzen, want we zijn er om te leren.
    De bedoeling aan deze topic is de bd ers die twijfelen om van pc naar mac of van mac naar pc over te stappen (of beter te combineren) een objectief oordeel te geven.

    Mijn eerste ervaringen lees je in de volgende posts.

    Kurt
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

  • #2
    Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

    ik ben alvast heel benieuwd !
    Goed idee van zo'n topic te starten.

    Laat je ook het één en ander weten ivm de snelheid bij gebruik van photoshop enzo ?

    Comment


    • #3
      Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

      Gisteren, 30-3-07
      Thuis, mijn mac mini uit de doos, alle kabels er in en weg zijn wij...
      Direct wordt een wizard (sorry voor de pc term) gestart die mij door de eerste instellingen stuurt. Mijn persoonlijke gegevens, toetsenbord indeling, ... tot mij plots gevraagd wordt om betalend lid te wordten van ik ben vergeten wat. dit lijkt mij toch wat vreemd, maar ik kocht mijn mac om ervan te leren en niet om arm te worden, dus ga ik hier niet op in.
      Mijn draadloos netwerk wordt direct gevonden, even mijn sleutel invoeren en welkom op het netwerk en internet. Even heropstarten en ik wordt aangemaand om updates uit te voeren. OK, daar gaan we. ongeveer 500 MB later is dit klaar en moet ik opnieuw opstarten.
      Na die reboot wordt mij gevraagd of ik de gedownloade firmware upgrade wil uitvoeren en wordt mij goed uitgelegd hoe dit moet. OK: 1-0 voor de mac want wil je firmware van je pc upgraden moet je naar de site van fabrikanten, en ingewikkelde procedures doorlopen om het gedaan te krijgen. probeer maar eens je bios te upgraden. Zelfs met de automatische functie van Intel Desktop Boards heb ik er al één in de soep gedraaid.
      Nu is mijn mac gebruiks klaar. Wat mij opvalt is de snelheid waarmee mac os x opstart. fenomenaal.
      Ik heb enkele programma's maar hoe installeer ik deze???
      Ik zie een bestand met de extentie .dmg en dubbel klik er op.
      Wonderbaarlijk, het lukt enige tijd later staat mijn programma op de computer.
      Dit verliep vlot. In de reclame filmjes op de site van apple vindt je er eentje terug waar het telkens vragen om toestemming door windows vista aan de kaak gesteld wordt, maar ik moet tijdens de installatie toch ook laten weten wie ik ben en mijn paswoord invullen, dus vindt ik dit filmpje misleidende reclame. In het netwerk center zie ik mijn IP printer staan (een brother hl4200cn). Wat zal er gebeuren als ik er op dubbel klik?? Oeps dat draaiend wieletje voor een tiental minuten. is er voor een mac dan geen crtl - alt - del combintatie? Help mac gebruikers??? Herstarten dan maar. dus mac OS is misschien toch niet zo stabiel?
      Het verdere gebruik verloopt echt heel aangenaam, intuitief, ik vind voldoende freeware om aan het werk te kunnen. Ik ga naar de site van brother om de mac driver van mijn printer. na het installeren van de driver kan ik de printer via het control panel gemakkelijk installeren, al vindt ik de recto verso functie van het toestel niet terug.

      Vandaag, 31-3-07
      Ik sta te popelen om opnieuw met mijn mac aan de slag te gaan.
      Ik installeer msn messenger, zonder enig probleem en zie op de site dat ik een showcase van j-m jarre kan bekijken. Leuk, doen. het werkt perfect.
      Half weg de showcase verander ik in safari in de adresbalk het adres van http://extra.msn.be/jarre/nl.asp# naar www.google.be. Miljaar mijn mac zit weer vast. ik deed toch niets speciaal??? waarom werkt dit niet. en waar is er een ctrl + alt + del functie voor mac???
      Happy to be a MACcie
      Visit http://www.kurtwarlop.com for more

      Comment


      • #4
        Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

        Wat mij wel opvalt zijn twee dingen:
        De kritiek dat Microsoft veel afkijkt van mac osx en in zijn os gebruikt is terecht. er zijn een aantal dingen die ik nu al terug vindt in mac os x, die al enkele jaren bestaat, die nu pas in vista terug te vinden zijn.

        Het tweede is hoe vele dingen op linux lijken. maar dit komt wellicht omdat mac os x gebaseerd is op unix of linux naar ik vroeger eens las.
        Happy to be a MACcie
        Visit http://www.kurtwarlop.com for more

        Comment


        • #5
          Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

          Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
          waar is er een ctrl + alt + del functie voor mac???
          Een nieuwe Mac vertoont soms nukken (zelf meegemaakt) maar na verloop van tijd (en wat updates) verdwijnen die vanzelf.

          de ctrl + alt + delete heet op Mac Cmd (appeltje) + option (alt) + escape (esc), maar dat helpt niet als de computer echt "hangt", dan kan je alleen nog de opstarttoets ingedrukt houden tot hij vanzelf uitvalt.
          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
          grtz
          marc-en-ciel

          Comment


          • #6
            Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

            als de computer echt "hangt", dan kan je alleen nog de opstarttoets ingedrukt houden tot hij vanzelf uitvalt.
            Welkom in de wondere wereld van de Mac kurrywurry

            Het is in de meeste gevallen niet nodig om de Mac terug op te starten als er iets mis loopt. Meestal is het een programma wat "hangt".
            In de "Finder" dat is hetgeen je ziet als je op je bureaublad klikt, of op het icoontje linksonder in je Dock, zie je linksboven het blauwe appeltje. Klik daarop en kies voor "Forceer Stop". Je krijgt nu een lijstje van alle actieve programma's. En waarschijnlijk staat er dan achter jouw programma XYZ "programma reageert niet" in het rood. Even op klikken en je stopt het. Je kan dan rustig voortwerken met alle andere programma's en je gestopt programma gewoon terug opstarten.

            Dat je eerst een flinke hoeveelheid MB moest downloaden om te installeren is normaal. Het besturingssyteem van je Mac (Tiger) is meegeleverd op CD. Maar inmiddels zijn er verschillende updates gekomen die de Mac eerst zal downloaden en installeren. Want update 2 moet eerst geïnstalleerd zijn op het systeem voor dat update 3 kan worden geïnstalleerd enz. En inmiddels zijn er al wat updates gekomen voor Tiger, dus logisch dat die eerst allemaal moeten gedownload en geïnstalleerd worden. Maar zoals je zelf aangaf doet de Mac dit automatisch.


            Dat lid worden van iets en betalen, dat is een abonnement op .MAC
            Dat hoef je helemaal niet te doen, is een bijkomende dienst van Apple die je dan webruimte ter beschikking stelt met een eigen mailadres enz... Vandaar dat ze er ook "reclame" voor maken bij nieuwe installaties.


            En bij het installeren van nieuwe software vraagt de Mac naar je paswoord. Dat heeft te maken dat je op iedere Mac verschillende gebruikers kunt aanmaken die als ze inloggen elk hun eigen programma's zien met hun eigen data en eigen instellingen van bureaublad. Je kunt zelfs gewoon van gebruiker wisselen als je gewoon aan het werken bent. Met een druk op de knop kantelt dan het hele bureaublad (zoals een kubus) en krijg je een andere gebruiker (wel eerst inloggen). Die mogelijkheid is standaard in de software van elke Mac. Om te vermijden dat iedere gebruiker zomaar software gaat installeren mag enkel een gebruiker met "beheersrechten" nieuwe software installeren en moet het beheerderspaswoord ingeven worden.
            Uiteraard is dit op een Mini waar maar één gebruiker mee werkt niet nodig. Je kan dus instellen dat het paswoord niet meer wordt gevraagd of het paswoord gewoon blanco laten, dan hoef je enkel te klikken.

            Heb je vragen, stel ze maar

            Of ga hier eens kijken, hier worden alle functies en instellingen zeer eenvoudig uitgelegd: http://www.macmiep.nl

            Groetjes
            MDF
            Last edited by MDF; 31 maart 2007, 09:37.

            Comment


            • #7
              Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

              Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
              Om te vermijden dat iedere gebruiker zomaar software gaat installeren mag enkel een gebruiker met "beheersrechten" nieuwe software installeren en moet het beheerderspaswoord ingeven worden.
              Uiteraard is dit op een Mini waar maar één gebruiker mee werkt niet nodig. Je kan dus instellen dat het paswoord niet meer wordt gevraagd of het paswoord gewoon blanco laten, dan hoef je enkel te klikken.
              Belangrijker nog dan dat andere niet-beheerder gebruikers software zouden installeren is dat op die manier ook software niet echt de kans krijgt om zelf wat "updates" te gaan uitvoeren zonder jouw toestemming. Wanneer dit niet zou gebeuren, zou dat ernstige beveiligingsrisico's inhouden. Toch blijft het aantal dialoogvensters dat je te zien krijgt erg beperkt. In hun reclame doelt Apple vooral op het verschil dat in Windows regelmatig om de haverklap een dialoogvenster opspringt.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                Of ga hier eens kijken, hier worden alle functies en instellingen zeer eenvoudig uitgelegd: http://www.macmiep.nl

                MDF
                Ben even gaan kijken, en hier zal ik wel veel uit leren, vooral dat er verschillende tips in staan voor pc gebruikers
                Happy to be a MACcie
                Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                Comment


                • #9
                  Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                  @KurryWurry

                  Meteen even een tip meegeven om "Microsoft-video-formaten" te kunnen afspelen:



                  Veel plezier !
                  "Away put your weapon, I mean you no harm"

                  Comment


                  • #10
                    Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                    So far so good,

                    het leven als mac gebruiker bevalt mij wel.
                    het lukt mij om te bestanden op mijn 2003 server te openen, maar telkens ik mijn mac opnieuw opstart, moet ik opnieuw inloggen en mijn gebruiksnaam en paswoord opgeven (al zet ik het vinkje aan om het paswoord op te slaan)
                    ik vermoed dat alle communicatie over appeltalk gebeurt (ik heb het protocol op beide machines aangezet).
                    Hierdoor lukt het echter niet om de mail te syncroniseren met mijn exchange server. Ik krijg telkens de melding dat hij de server niet kan vinden, al lukt het pingen wel.
                    Dat wordt nog even zoeken.

                    Het meesten wennen is aan het feit dat alle vensters los zweven, waar bij Windows alles mooi binnen een frame zit.

                    Het feit dat ik al zo goed mijn weg terugvind in een nieuw systeem, bewijst toch een inuitief besturingssysteem.

                    Toch hapert het systeem soms een beetje, maar met de bovenvermelde toetsencombinatie lukt het steeds om alles terug vrij te geven.

                    Wat mij momenteel ook nog stoort, is dat bij het numerieke toetsenbord de komma gebruikt wordt ipv een punt. Bij mijn windows ben ik dit wel gewoon en bij het surfen krijg ik dan www,belgiumdigital,be ipv www.bel...
                    Ik gebruik een KVM switch met een windows toetsenbord.
                    Ik heb ernstig moeten zoeken naar mijn @ teken (alt + µ).
                    tijdens de eerste start heb ik nochtans aangegeven dat ik een belgisch toetsenbord gebruikt.

                    Al bij al lost mac osx zijn verwachtingen in...
                    Happy to be a MACcie
                    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                    Comment


                    • #11
                      Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                      Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                      Het meesten wennen is aan het feit dat alle vensters los zweven, waar bij Windows alles mooi binnen een frame zit.
                      Dat vond ik in 't begin ook er vreemd en niet "netjes" of "overzichterlijk"... tot je merkt dat het plots bijzonder makkelijk wordt om pakweg een illustratie uit een Adobe Illustrator venster te slepen naar een achterliggend document in Adobe Photoshop enzo. Je hoeft op die manier niet meer de twee programma's in zijn geheel (met alle menu's enzomeer) naast elkaar te zetten om dat te doen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                      Ik heb ernstig moeten zoeken naar mijn @ teken (alt + µ).
                      Vreemd. Bij mij staat de @ gewoon links bovenaan naast de &, net onder de escape toets. Ik vind dat die er makkelijker staat dan op mijn PC, waar ik ALTGR 2 moet intoetsen.
                      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                        Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                        So far so good,

                        het leven als mac gebruiker bevalt mij wel.
                        het lukt mij om te bestanden op mijn 2003 server te openen, maar telkens ik mijn mac opnieuw opstart, moet ik opnieuw inloggen en mijn gebruiksnaam en paswoord opgeven (al zet ik het vinkje aan om het paswoord op te slaan)
                        ik vermoed dat alle communicatie over appeltalk gebeurt (ik heb het protocol op beide machines aangezet).
                        Als je wil kiezen tussen SMB (windows file sharing) en AFP (appleshare) protocol dan vul je hetvolgende in als je een netwerkverbinding (via de finder in het menu Ga --> verbind met computer) wil maken:
                        smb://xxx.xxx.xxx.xxxOFservernaam
                        Wil je een appleshare verbinding:
                        afp://xxx.xxx.xxx.xxxOFservernaam

                        Eénmaal je een verbinding gemaakt hebt maak ik een alias (shortcut) aan op het bureaublad zodat je niet telkens die dingen moet ingeven...

                        Test de snelheid eens uit (copieer een bestand van 1GB van en naar de server bv.), de snelheid kan wel eens verschillen. In SMB mode kan je ook wat problemen ondervinden met bestandsherkenning op de Mac. Een Mac werkt eigenlijk niet met bestandsextenties alhoewel het nu steeds meer gebruikt wordt. Als je op je Mac een bestand aanmaakt wordt er altijd een data fork en een resource fork geschreven, je mac gebruikt een HFS+ schijfindeling die dit kan bewaren, een PC met NTFS of FAT32 kan dit niet dus moet de server daar een oplossing voor maken. In de resource fork zit bv. een icoon en een verwijzing naar het programma die het bestand kan openen zodat de mac weet wat hij moet doen ook al heeft het bestand geen extentie in de naam.

                        Je moet ook opletten voor bestandsnamen met rare tekens, op Mac mag je een ? in een naam hebben (dit kan niet op pc) bijvoorbeeld.
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                        Comment


                        • #13
                          Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                          Al dat Mac gedoe is fijn en goed, maar dan ook enkel en alleen maar voor de portemonnee van de aandeelhouders van deze laatste...zelfde voor de Microsoftgebruikers.
                          Ik vraag je niet om de prijs, maar met een computer van 299 of 399€ en een vrije linux distributie bekom je net hetzelfde!!!
                          Panasonic FZ7 + Sony Alpha 300 + kitlens 18-70 mm + beercan - 70-210/4

                          Comment


                          • #14
                            Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                            Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
                            Al dat Mac gedoe is fijn en goed, maar dan ook enkel en alleen maar voor de portemonnee van de aandeelhouders van deze laatste...zelfde voor de Microsoftgebruikers.
                            Ik vraag je niet om de prijs, maar met een computer van 299 of 399€ en een vrije linux distributie bekom je net hetzelfde!!!
                            Iedereen zegt altijd wel: "Mac is duur", maar probeer eens om een mac mini zelf te bouwen (zelfde cpu, ram, bluetooth, wifi, ... + even compact en stil). Zelfs al zet je er dan nog een "gratis linux" op, je zal nog heel wat meer kwijt zijn dan je aangehaalde €299 of €399.

                            Comment


                            • #15
                              Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                              Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
                              Al dat Mac gedoe is fijn en goed, maar dan ook enkel en alleen maar voor de portemonnee van de aandeelhouders van deze laatste...zelfde voor de Microsoftgebruikers.
                              Ik vraag je niet om de prijs, maar met een computer van 299 of 399€ en een vrije linux distributie bekom je net hetzelfde!!!
                              Van zodra ik alles kan met Linux dan twijfel ik niet meer.

                              Ik wil programma's installeren en hardware waar ik zin in heb en&of die ik nodig
                              heb. En dat lukt niet.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X