Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

Het is gewoon conceptueel fout dat je jezelf kan kwoteren. Schaf dat af en dergelijk stemgedrag is meteen al veel minder aberrant.

Comment

Persoonlijk ben ik voorstander om een beperkt aantal kwotaties te verdelen (zoals ongeveer bij eurosong)
      van 10 tot 1 alle kwotaties éénmaal toekennen. ('t kan ook van 20 tot 1 of 2x10, 2x9, 2x8, ...)

Maar om de challenge te wijzigen, moet ik ook wachten tot het 'prioriteiten-lijstje' afgewerkt is.
      Ondertussen lezen we hier dat degenen die vinden dat het genoemde stemgedrag moet geaccepteerd worden, dit eerder vinden omdat het systeem het toelaat en minder om de fair-play.
      Als de systeemwijzigng gepland wordt, dan zullen we de gegeven adviezen zeker afwegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
        Ondertussen lezen we hier dat degenen die vinden dat het genoemde stemgedrag moet geaccepteerd worden, dit eerder vinden omdat het systeem het toelaat en minder om de fair-play.
        Het is niet omdat het systeem het toestaat, dat de 'fair play' overboord gegooid mag worden.
        Ik denk dat de meesten het er over eens zijn dat met een vriendelijk berichtje (PM) de betrokken persoon gerust kan aangesproken worden.
        Als deze zich kan verantwoorden voor zijn gedrag, dan heb ik er absoluut niets op tegen...
        Als het echter is omdat (Voorbeeld) het weeral Macro's zijn, dan vind ik dat de betrokken persoon even wat uitleg gegeven moet worden. Je kan moeilijk foto's afbreken omdat het 'niet jou ding' is (geef dan nog liever geen score).
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucky342 Bekijk bericht
          Dit om tegen te gaan dat er leden zijn met vele vrieden die nooit meedoen maar wel punten geven aan bepaalde mensen die hen uitkomt, of zelfs anderen proberen te kelderen.
          Het eerste is idd theoretisch mogelijk. Het tweede is moeilijker aangezien foto's anoniem zijn. Je kan niet weten welke foto je laag zou moeten quoteren, tenzij je ze allemaal laag quoteert ...

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Het is gewoon conceptueel fout dat je jezelf kan kwoteren. Schaf dat af en dergelijk stemgedrag is meteen al veel minder aberrant.
          Het afschaffen van die ene 10 (of 7 of ...) gaat niets wijzigen aan het aberrant stemgedrag waar deze topic over gaat.

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
          Persoonlijk ben ik voorstander om een beperkt aantal kwotaties te verdelen (zoals ongeveer bij eurosong)
          van 10 tot 1 alle kwotaties éénmaal toekennen. ('t kan ook van 20 tot 1 of 2x10, 2x9, 2x8, ...)
          Dat is idd ook een mogelijke optie. De beste 10 aanduiden. Enig nadeel : verschillende foto's riskeren zonder punten te eindigen. Of is dit geen nadeel ?

Maar bon, het is toch nog (lang) wachten op de nieuwe software, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben en kan er alleen wat bijgestuurd worden ...
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

om even op de laatste zin te reageren:
            misschien is het tijd voor een buitenboordmotor, of zal dat te duur zijn.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Van wat afstand:

Ik zie eigenlijk het probleem met het stemgedrag totaal niet.

Ik vind deze discussie het wel een deftige poging om mensen hun stemgedrag te beïnvloeden en daar heb ik wel een probleem mee. De aanvankelijke vraagstelling was duidelijk zeer negatief gekleurd.

Ik lees trouwens grote verschillen qua quotering als de foto "niet voldoende voldoet" aan het opgelegde onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                Ik lees trouwens grote verschillen qua quotering als de foto "niet voldoende voldoet" aan het opgelegde onderwerp.
                Vergeet niet dat de foto's die in de challenge verschijnen reeds door de moderator zijn gescreend op zowel datum en formaat als op de invulling van de challengeopdracht.
                Het getuigd van zeer weinig respect voor het werk van de moderator om dan nog te zeggen dat minder dan de helft van de foto's aan de gestelde voorwaarden voldoet en deze dan zomaar een 1 te geven ongeacht of ze technisch goed uitgevoerd zijn.
                Ik heb ook reeds 2 en 3 toegekend (1 kan ik mij niet herinneren) maar dan gaat het over maximaal 5 tot 10 % van de foto's in totaal die ik zowel naar invulling van de opdracht als technisch niet kan waarderen..

Mvg,

Luc
                Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Citaat van filipo : Het eerste is idd theoretisch mogelijk. Het tweede is moeilijker aangezien foto's anoniem zijn. Je kan niet weten welke foto je laag zou moeten quoteren, tenzij je ze allemaal laag quoteert ...

Wij kunnen dat inderdaad niet zien, maar wel de moderator. De moderator ziet wie, wat, hoeveel en nog veel meer van wat er op de challenge aan het gebeuren is en kan zonodig reageren.
                  Het is iedere maand iets anders waar hier over getwist wordt en naar mijn bescheiden mening vind ik dat de moderator véél te menselijk optreed.
                  Het is waar dat het niet prettig en gemakkelijk is om telkens weer opnieuw de mensen op de vingers te tikken, maar iedere maand u opnieuw moeten verantwoorden tegenover mensen zonder begrip, is ook niet niks en zeker niet motiverend voor de moderator.
                  Op deze manier kan de challenge niet blijven bestaan.
                  @ Spooky: ik heb zeker niets tegen je menselijkheid, want dat siert je, maar laat ook niet van je profiteren.
                  Nikon D300s met nog wat glas en attributen
                  Foto Lucky

Comment

Verdergaand op de wijze woorden van Lucky342 : voor zover ik spooky (virtueel) ken heeft hij idd een goede inborst en zijn zijn acties steeds met de beste bedoelingen. Maar ik vermoed dat hij op den duur ook niet meer weet wat hij moet doen om goed te doen. Er is altijd wel kritiek vanuit een of andere hoek... nu ook weer...
                    Ik bewonder daarom nog steeds zijn geduld. Ik kan er ook veel hebben, maar ik ben niet zeker dat ik het in de challenge zo lang als moderator zou uithouden (zelfs met een korte aflossing door nestor) ...
                    Sterkte

@bouk : interessante suggestie maar ik vrees ook dat het prijskaartje navenant zal zijn, zeker als er dienst na verkoop moet geleverd worden...
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                      Verdergaand op de wijze woorden van Lucky342 : voor zover ik spooky (virtueel) ken heeft hij idd een goede inborst en zijn zijn acties steeds met de beste bedoelingen. Maar ik vermoed dat hij op den duur ook niet meer weet wat hij moet doen om goed te doen. Er is altijd wel kritiek vanuit een of andere hoek... nu ook weer...
                      Ik bewonder daarom nog steeds zijn geduld. Ik kan er ook veel hebben, maar ik ben niet zeker dat ik het in de challenge zo lang als moderator zou uithouden (zelfs met een korte aflossing door nestor) ...
                      Sterkte
                      Hier sta ik voor ten volle 100% achter, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
                      Nikon D300s met nog wat glas en attributen
                      Foto Lucky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En met wat ben je dan bezig? Met hem te verplichten betere punten te geven (wat hij uit schrik ook gaat doen). Zo krijgen de slechtere inzendingen ook betere punten. Je gaat dus dezelfde weg op ... resultaten beïnvloeden.
                        En waar blijft de anonimiteit van het stemmen dan?
                        Merci Verseg oh heer en meester,nu weet ik weer waarom ik hier haast nooit mijn mond meer open doe het was een suggestie das alles ,ik heb in de poll niet gestemt en ga dat ook niet doen ,en met annonimiteit heeft dit niks te maken

Comment

misschien een belangrijke vraag: heeft deze manier van stemmen van deze persoon een noemenswaardige invloed gehad op de resultaten? Ik heb er geen idee van hoeveel mensen zich bezighouden met te stemmen, maar hoe meer volk dat doet hoe minder invloed dergelijk stemgedrag heeft.

tot zover een kleine tussenkomst van een nieuweling hier

mvg

Gregg
                          http://www.mimoza.be/

Comment

Nu de enquête gesloten is wil ik iedereen danken die zowel op dit probleem zijn stem uitbracht en/of een gemotiveerd standpunt in het forum bracht.

Het gestelde probleem gaat niet zo zeer over het feit of iemand zichzelf een 10 toekent of een foto beoordeeld met 1 of meerdere ééntjes. De huidige voorschriften laten nu eenmaal toe dat men zich zelf een 10 kan toekennen. Ook een 1 is een evenwaardig wiskundig getal die kan gebruikt worden om een waardebeoordeling te geven.

Hier stelde het probleem zich eerder dat ik me de vraag stelde, wat is de bedoeling van dit stemgedrag. Hebben we te maken met iemand die met opzet heel doordacht omgaat met het toekennen van de frustrerende ééntjes.

Gaat het hier om losbandig, willekeurig en onoordeelkundig toe kennen van eentjes met als doel, niet zo meteen de rangschikking te beïnvloeden maar eerder op het gevoel van de deelnemers in te werken. Zoveel mogelijk deelnemers te demotiveren zodat deelnemers afhaken om op die wijze de Challenge en BD te ondermijnen. Naar mijn vermoeden is de persoon met dit stemgedrag zich heel goed bewust dat deze wijze van stemmen geen enkel invloed heeft op de algemene rangschikking. Maar weet dan wel weer heel goed hoe gevoelig een ééntje bij de deelnemers ligt.

Goed wetende dat deze mini enquête met zijn korte loopduur niet het algemeen beeld over dit probleem kan weergeven en zal oplossen, kan ik er van uitgaan dat via de 58 stemmers waar 13 stemden op neen en 45 op ja, mede door de in het forum uitgebrachte toelichtingen, me voldoende stof geven tot nadenken.

Ik heb me opzettelijk buiten discussie gehouden om voor en tegenstanders niet te beïnvloeden.

Wetende dat BD voorlopig niet in de mogelijkheid is om noch de Challenge software noch de Challenge Rules aan te passen, kan ik thans via deze enquête op zoek gaan naar een gepaste maatregel om dit fenomeen nu en in de toekomst te beperken en indien daar waar nodig op te treden .

Later als ooit de tijd rijp is om de Challenge Rules en software te herwerken kunnen de aangehaalde argumenten nuttig zijn om te zoeken naar gepaste aanpassingen en oplossingen.
                            Spookys Fotoweb
                            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

ik snap veel argumenten in de discussie maar uiteindelijk zijn we maar aant gissen wat de argumentatie van die bepaalde persoon is bij het scoren van de foto's en was het misschien eenvoudiger geweest om die persoon via pm er eens achter te vragen.
                              Ik snap heel goed dat je als moderator je er vragen bij stelt en het kan zijn dat die persoon de boel saboteert, maar we mogen niet te snel met een oordeel klaar staan!!!!
                              het is wel goed om het scoresysteem van de challenge (ooit) eens onder de loep te nemen, maar dan nog
                              je kan nooit iedereen tevreden stellen, er gaan altijd wel mensen zijn die iets niet goed vinden of ergens iets op aan te merken hebben.
                              Ik denk dat je als moderator er het beste zicht op hebt of de stemmingen al dan niet correct verlopen en dat is een beetje het vertrouwen dat we moeten geven aan de moderator hé
                              What you see, is what I shoot :-)
                              Canon 30D; Tamron 17-50 F2.8; Tamron 28-75mm F 2,8; CF 16G; Canon Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Dit lijkt me de kleinste ingreep met het meeste effect. Ik heb deze maand voor de eerste keer eens deelgenomen, maar ik vond het eigenaardig dat ik voor mezelf kon stemmen.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X