Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

    Een Challenge deelnemer had deze maand het volgende stemgedrag en bracht op zijn stem als volgt uit.

    27 x 1
    3 x 2
    3 x 3
    1 x 4
    2 x 5
    2 x 6
    5 x 7
    2 x 8
    1 x 10 (stem voor zichzelf)

    Dus hij bracht 27 eentjes uit op 47 deelnemers. (Intussen is er een deelnemer terug afgevallen.) Dit is meer dan 50% dat hij beloont met het frustrerend eentje.


    Ter info: Op het ogenblik dat ik controle deed op dit eigenaardig stemgedrag waren er 47 deelnemers. Intussen is 1 deelnemer afgevallen waardoor het aantal deelnemers terug gevallen is op 46.

    De vraag is :

    Moeten we dit tolereren ?
    58
    Ja
    0%
    13
    Neen
    0%
    45

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

    alhoewel ik niet echt deelneem aan de challenge, volg ik ze soms wel.
    voor mijn part mag iemand met een dergelijk stemgedrag voor (on)bepaalde tijd uitgesloten worden van deelname.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

      Kan voor mij ook niet!
      34 van de 47 foto's halen de helft van het puntenaantal niet.
      Het lijkt er op dat een deelnemer de boel een beetje saboteert.
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

        Heb in het verleden een paar keer meegedaan, maar volg de Challenge nog wel af en toe. Deze maand is het is het een thema waarmee je werkelijk alle kanten uitkan. Heb ik de Challenge geen enkele inzending gezien die niet tot het thema behoort, of die technisch niet in orde is. Bijgevolg zijn ze voor mij allemaal minstens een 5 waard. (Voor alle duidelijkheid : ik heb (nog) niet gestemd, moet ze eerst aandachtiger bekijken!)

        Gezien de (kwaliteit van de) inzendingen van deze maand hoeft dergelijk stemgedrag wat mij betreft niet getolereerd te worden...

        (Nu maar hopen dat deze discussie niet uit de hand loopt...)
        BD0910BE

        Comment


        • #5
          Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

          Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
          Gezien de (kwaliteit van de) inzendingen van deze maand hoeft dergelijk stemgedrag wat mij betreft niet getolereerd te worden...

          (Nu maar hopen dat deze discussie niet uit de hand loopt...)
          Da's ook mijn mening.

          En ik vind het eigenlijk een goeie zaak dat hierover gerapporteerd wordt naar de forumgebruikers toe - zolang de betrokkene niet aan de schandpaal genageld wordt. Het schrikt mensen die fair-play niet erg hoog in de vaandel dragen misschien toch af, en wie weet gaan sommigen daardoor niet enkel stemmen met zichzelf in gedachten.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

            Ik bekijk regelmatig de Challenge inzendingen, heb zelf nog niet deelgenomen en ook niet gestemd
            Het is altijd mogelijk dat er een 'mindere' tussenzit en/of je een bepaalde foto niet weet te smaken, maar 50% is toch wel veel. Ik vermoed dan ook dat inzendingen die door die bepaalde persoon met een '1' vereerd zijn wel een hogere quotering krijgen van anderen, zoniet dan is het terecht anders lijkt er wel op dat fair-play hier wat verbogen wordt.

            Anderzijds is er ook geen enkel mechanisme in het toekennen van stemmen die dit tegenwerkt. Misschien moeten de mod's die dit opmerken de stemmen als ongeldig beschouwen en uit de eindtelling halen.
            Of werken met een eliminatie voor extremen: vb neem het gemiddelde van de toegekende punten voor die foto en alle stemmen die buiten die waarde +2 en -2 punten vallen niet laten meetelen. (vb een foto haalt een gemiddelde van 7 punten, dan laat je in de eindtelling enkel de stemmen met 5,6,7,8 en 9 punten meetellen.)

            Maar ja: meningen verschillen en er zal altijd wel ergens iets of iemand ten onrechte onfair behandeld zijn/worden.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

              tja... heb toch mijn bedenkingen, is hier de vrije meningsuiting/stemming in het geding.
              het mag natuurlijk hier nooit de bedoeling zijn, dat door controle van stemmen, men zich een ander stemgedrag gaat aanmeten, omdat men er op aangesproken kan/zal worden.
              er is hier meerdere keren berekend, dat als een paar mensen dit bewust doen(eentjes geven), het de uiteindelijke score niet veel beïnvloed.
              daarom had eigenlijk bij een stemkeuze, niet alleen JA of Nee moeten staan, maar ook bv TWIJFEL.!!.
              grt,bouk.
              Last edited by bouk; 26 juli 2008, 08:53.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                Klinkt misschien dom... maar zou het dan niet beter zijn om dan met een systeem te werken met een soort jury? (er zal dan wel meer werk zijn) 50% van de punten komt van de jury, en 50% van de rest? Zo hou je het wel nog onder controle...
                ...Nikon D70S, Nikon D300, hoop glaswerk, flitsje...

                http://www.esveaa.be

                Comment


                • #9
                  Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                  Ik houd wel van dit laatste voorstel (Esveaa).

                  Voor mij is het inderdaad een schande dat iemand zoveel ééntjes uitdeelt. Publiekelijk aan de schandpaal nagelen misschien nog niet, maar een PM van de moderator is zowat het minste, denk ik. Ik vind dat 1 of hoogstens een paar eentjes moeten kunnen, maar dat je dan ook perfect in staat moet zijn om te argumenteren waarom. Mijn ideeën over bepaalde takken in de fotografie zijn inmiddels voldoende bekend, denk ik.

                  Jammer dat deze sportieve Challenge zo stilaan ontaardt, alsof er een Ferrari te winnen valt.

                  En, Bouk, ik zou jouw posts in mijn "wat mij van het hart moet" thread (HIER), toch maar eens nalezen, als ik jou was... Niet dat ze volkomen tegenspreken wat je nu schrijft, maar ik lees toch iets anders, zoiets van: vrije meningsuiting, maar iedereen mag het weten wie welke punten geeft.
                  Of zie ik dit mis?
                  Last edited by LesC; 26 juli 2008, 11:43.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                    Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er foto's bij zijn die een 1 verdienen.
                    Persoonlijk vind ik het verschil tussen 1 en 10 veels te groot.
                    Een waardering geven van 1 t/ 5 zou het verschil al veel kleiner maken en naar mijn mening ook leiden tot een eerlijke stemming.
                    Ik heb even op wat andere forums gekeken hoe het daar aan toe gaat.
                    Welnu daar komt dit probleem ook wel eens voor.
                    Er zijn forums die in de spelregels opgenomen hebben dat iemand met zo een negatief stemgedrag voor 1 maand wordt uitgesloten van deelname en stemmen. Of dat de oplossing is weet ik niet. Ik zou zelf zo iemand per PM hierover aanspreken. Bij herhaling (dan spreken we dus over opzettelijk de zaak verzieken) zou ik hem dan voor 1 jaar uitsluiten.

                    mvg
                    Antoine

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                      Een gemiddelde score van 2.74 op 10 (=129/47) wijkt wel heel erg af van het (huidig) algemeen gemiddelde van 5.42.

                      Naar mijn gevoel dus een duidelijk vb van negatief stemgedrag... (wat wel een andere betekenis heeft dan "afwijkend stemgedrag", waar op zich niets verkeerd mee is, smaken kunnen immers verschillen... )
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                        Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er foto's bij zijn die een 1 verdienen.
                        Persoonlijk vind ik het verschil tussen 1 en 10 veels te groot.
                        Een waardering geven van 1 t/ 5 zou het verschil al veel kleiner maken en naar mijn mening ook leiden tot een eerlijke stemming.
                        Ik heb even op wat andere forums gekeken hoe het daar aan toe gaat.
                        Welnu daar komt dit probleem ook wel eens voor.
                        Er zijn forums die in de spelregels opgenomen hebben dat iemand met zo een negatief stemgedrag voor 1 maand wordt uitgesloten van deelname en stemmen. Of dat de oplossing is weet ik niet. Ik zou zelf zo iemand per PM hierover aanspreken. Bij herhaling (dan spreken we dus over opzettelijk de zaak verzieken) zou ik hem dan voor 1 jaar uitsluiten.

                        mvg
                        Antoine


                        Eens te meer struikelen mensen hier over zichzelf door regeltjes uit te vaardigen die geen rekening houden met de psychologische gegevenheden van de mens.Voornoemd "immorele" stemgedrag is niet eens in strijd met de regeltjes die jullie zelf hebben uitgevaardigd!Hij blijft netjes binnen de door jullie getrokken krijtlijnen kleuren!Op basis van welk reglementje ga je dan deze persoon sanctioneren?'t Is niet proper nee,maar nu ook nog eens over dit specifieke geval stemmen?!
                        Trouwens,inplaats van te sanctioneren,executeren,excommuniceren,draai de zaak om en pas de regels aan,aan onze instincten.In dit concrete geval:maak de stemming open,iedereen stemt zoals ie wil,maar iedereen ziet wel van iedereen wat ie doet.Sociale controle.Van de ene seconde op de andere gedaan met dit soort infantiel gedoe.Niemand wil "en public" doorgaan voor bullebak of geniepig kreng.En die ene persoon die dat toch doet,gaat ten eerste niet veel invloed hebben op de uitslag,en zal op de langere duur zijn/haar gedrag aanpassen of andere oorden gaan opzoeken.Voilà,opgelost zonder de nood aan brandstapels.Kun je nog combineren met aparte jurering door vakjury.



                        Als we er vanuit gaan,ALS,dat dit een kleine dwarsdoorsnede is van de samenleving,en als we ernaar streven dat zo weinig mogelijk conflicten voorkomen,dan doen we dat in de eerste plaats door een kader te scheppen dat daar zo weing mogelijk aanleiding toe geeft.Vééél beschaafder dan structuren te maken waarvan je voorhand weet dat ze voeten gaan getreden worden,en waar je vervolgens met strenge straffen tegenaan moet gaan.



                        Walter
                        Last edited by Phororhacos; 26 juli 2008, 14:31.
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          ... Als we er vanuit gaan, ALS, dat dit een kleine dwarsdoorsnede is van de samenleving en als we ernaar streven dat zo weinig mogelijk conflicten voorkomen, dan doen we dat in de eerste plaats door een kader te scheppen dat daar zo weing mogelijk aanleiding toe geeft.Vééél beschaafder dan structuren te maken waarvan je voorhand weet dat ze voeten gaan getreden worden,en waar je vervolgens met strenge straffen tegenaan moet gaan. Walter
                          Akkoord!

                          En wíé moet dat kader scheppen?

                          Ik zie deze enquête -waarvan een kind op voorhand de uitslag kan voorspellen- als het instrument van een Raad van bestuur die z'n besluiteloosheid tracht te verbergen.

                          Waar zijn "de verkozenen des volks", als je ze nodig hebt?
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                            stel men geeft alleen maar tienen, niet leuk, maar denkt dat men daar minder problemen mee heeft!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Op basis van welk reglementje ga je dan deze persoon sanctioneren?'t Is niet proper nee,maar nu ook nog eens over dit specifieke geval stemmen?!
                              Reglementje ? Als de persoon in kwestie kan bewijzen dat zijn grootmoeder effectief veel betere foto's kan maken dan die 27 foto's die een 1 kregen, dan is er voor niemand nog een probleem ...


                              Stemming in de challenge publiek maken ? Dat is een probleem vervangen door een ander probleem. Ik zie van kilometers ver al de discussies aankomen : waarom durf jij mijn foto zo weinig geven ?? Gevolg : bittere discussies die uitzaaien naar de rest van het forum en scores die kunstmatig opgedreven worden. Wie wordt daar beter van ? De challenge niet, de deelnemers niet en het forum niet...

                              Laat de moderator(s) de boel maar achter de schermen in de gaten houden en daar af en toe eens over communiceren. Op die manier wordt er blijk gegeven van alertheid, correctheid en openheid.
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X