Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

    Nu de einduitslag bekend is ben ik even wat dieper gaan kijken naar bepaalde uitslagen (niet alleen de mijne), waarbij toch wel een duidelijke tendens is dat sommige personen, volgens mij geen idee hebben hoe ze cijfers moeten geven ...

    Dare2Fly: 3x4 ... en een 1tje.
    Tigo: 4x2, 2x3, 3x4
    Lut: 1x3, 5x4
    ...

    Dit toont voor mij toch aan dat er misschien toch eens een richtlijn moet opgesteld worden.
    Niet om mensen te forceren goeie punten te geven...
    Wel om mensen te leren hoe ze een foto moeten analyseren/quoteren.
    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

    Comment


    • #47
      Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
      Dit toont voor mij toch aan dat er misschien toch eens een richtlijn moet opgesteld worden.
      Niet om mensen te forceren goeie punten te geven...
      Wel om mensen te leren hoe ze een foto moeten analyseren/quoteren.
      Afgelopen maand heb ik niet ingezonden maar wel punten gegeven, om de inzenders te plezieren: hoe meer mensen die kwoteren hoe "algemener" de uiteindelijke score. Maar als ik mij aan regeltjes moet houden om iets goed of minder goed te vinden ... dan hoeft het voor mij niet meer, m.a.w. dan zal ik niet meer stemmen en ook niet meer inzenden.
      Als er wind is, droogt de was.

      Comment


      • #48
        Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

        Oorspronkelijk geplaatst door LucasBols Bekijk bericht
        Afgelopen maand heb ik niet ingezonden maar wel punten gegeven, om de inzenders te plezieren: hoe meer mensen die kwoteren hoe "algemener" de uiteindelijke score. Maar als ik mij aan regeltjes moet houden om iets goed of minder goed te vinden ... dan hoeft het voor mij niet meer, m.a.w. dan zal ik niet meer stemmen en ook niet meer inzenden.
        Ik spreek niet over regels maar over een richtlijn.
        De reden hiervoor is dat er momenteel mensen zijn die gewoon van 1 to 10 verdelen ...

        Als iedereen een richtlijn kan volgen zal hopelijk een meer consistente quotering gegeven worden.
        Vind je een foto dan een 1 waard zal niemand jou tegenhouden.
        Er zijn echter teveel mensen die een score geven zonder te weten hoe ze zoiets zouden moeten beoordelen.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

        Comment


        • #49
          Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

          Dit toont voor mij toch aan dat er misschien toch eens een richtlijn moet opgesteld worden.
          Niet om mensen te forceren goeie punten te geven...
          Wel om mensen te leren hoe ze een foto moeten analyseren/quoteren.
          Mensen leren hoe ze foto's moeten analyseren en quoteren, dat kan je niet met een richtlijn. Dat kan je pas na studie of zelfstudie en veel praktijkoefening samen met mensen met ervaring.
          Als je ziet welke commentaren hier soms worden gegeven in de andere subfora. Hoe mild men met mindere foto's omgaat, of hoe men goede foto's afbreekt zonder te kunnen funderen. Dat is enkel maar door onkunde en door de grote diversiteit van het publiek op BD. Sommigen hebben veel vakkennis en ervaring, anderen weinig en dat gaat nu eenmaal moeilijk samen. Dan loopt het gauw uit op "smaken verschillen nu eenmaal" en dan is elke zinnige discussie uitgesloten. Ik zie daar niet direct een oplossing voor. Je kan het forum moeilijk alleen beschikbaar stellen aan een homogene groep mensen met veel of weinig ervaring en vakkennis.

          Comment


          • #50
            Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            Mensen leren hoe ze foto's moeten analyseren en quoteren, dat kan je niet met een richtlijn. Dat kan je pas na studie of zelfstudie en veel praktijkoefening samen met mensen met ervaring.
            ....
            100% Correct.
            MAAR ... Met enkele basis richtlijnen kunnen mensen al attent gemaakt worden op enkele algemene zaken. Zoals:
            - beoordeel een foto op meerdere aspecten zoals voldoet deze aan het onderwerp, voldoet deze technisch, bezit deze een meerwaarde, ...
            - geef een percentuele punten waarde per ...
            - ...

            Je moet er vanuit gaan dat vele mensen geen idee hebben hoe ze moeten quoteren. Met een basis richtlijn kun je een idee geven waar ze hopelijk iets mee zijn.
            Willen ze het niet volgen ... Geen probleem.
            Willen ze persé quoteren en toch een beetje een idee hebben hoe ... dan krijgen ze iets.

            Ze alles leren wat ze moeten weten is inderdaad hopeloos. Met enkele tips kunnen ze echter al heel tevreden gemaakt worden.
            Doel is en blijft iedereen gelukkig maken.
            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

            Comment


            • #51
              Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

              Ik citeer Control-Z

              Mensen leren hoe ze foto's moeten analyseren en quoteren, dat kan je niet met een richtlijn. Dat kan je pas na studie of zelfstudie en veel praktijkoefening samen met mensen met ervaring.”

              Het klopt wat Control-Z aanhaalt met een gewone richtlijn zal men niet meteen mensen leren hoe ze een foto moeten analyseren en quoteren.

              Ook Decapix heeft gelijk als hij zegt ik citeer

              ... Met enkele basis richtlijnen kunnen mensen al attent gemaakt worden op enkele algemene zaken. Zoals:
              - beoordeel een foto op meerdere aspecten zoals voldoet deze aan het onderwerp, voldoet deze technisch, bezit deze een meerwaarde, ...
              - geef een percentuele punten waarde per ...

              Richtlijnen kunnen naar mijn inziens heel wat bijdragen, om zij die willen zich in de fotografie te vervolmaken, om zowel foto’s te analyseren, beoordelen en te quoteren.

              Wie leert foto's te analyseren zal zich zelf vervolmaken op vele vlakken.

              - Het analyseren zal bijdragen dat men beter en juister foto’s kan beoordelen
              - Wie foto’s correcter kan beoordelen zal ook juister quotering toekennen
              - Wie leert foto’s goed te analyseren, beoordelen en foto’s op zijn juiste waarde te quoteren zal zichzelf vervolmaken. Het vervolmaken zal dan uiteindelijk resulteren in eigen betere foto’s omdat men dan op zijn beurt de eigen foto’s beter op volle waarde zal kunnen inschatten.

              Ooit gaf ik eens in het Challenge forum mijn persoonlijke visie aan wat voor mij een goede beoordeling moet voldoen. Graag wil ik dan ook naar dit topic verwijzen waar je naast mijn visie ook heel goede aanvullende en verbeterende reacties zal vinden op mijn visie.

              Link naar hoe ik foto’s beoordeel

              Wie een foto goed kan analyseren zal ook beter een foto kunnen beoordelen en dus ook een juistere quotering kunnen geven.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #52
                Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                Link naar hoe ik foto’s beoordeel

                Wie een foto goed kan analyseren zal ook beter een foto kunnen beoordelen en dus ook een juistere quotering kunnen geven.
                Zopas even deze topic bekeken en ik moet zeggen ... deze vat perfect samen wat ik in een richtlijn zoek.
                Ik zou dan ook voorstellen om deze op de Challenge site weer te geven voor de geïntereseerden.

                Spooky ... You did it again
                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                Comment


                • #53
                  Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                  Spooky ... You did it again
                  Ik kan Decapix alleen maar bijtreden! Schitterende uiteenzetting, Spooky!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #54
                    Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lucky342 Bekijk bericht
                    Eventueel zou ik zelfs willen voorstellen of het niet mogelijk is om alleen de mensen te laten stemmen die ook effectief meedoen aan de challenge. Met andere woorden, iemand die zelf geen foto post kan dan geen punten meer geven.
                    Dit om tegen te gaan dat er leden zijn met vele vrieden die nooit meedoen maar wel punten geven aan bepaalde mensen die hen uitkomt, of zelfs anderen proberen te kelderen.

                    .

                    Dit zou wel enkel alleen maar de vriendschapsstemmen oplossen ( wat in mijn ogen ook al een grote invloed heeft op de totaal score ). Ik ben er zeker van dat dit heel vaak het geval is en enkel door een goede beoordeling van de moderator op te sporen. Mijn vriendin is ook zeer geïteresseerd in fotografie en doet dus ook al een geruime tijd mee aan de challenge. We hebben om alle misverstanden uit de weg te ruimen dit ook mede gedeeld aan de moderator en de afspraak gemaakt dat wij elkaar geen punten geven. Dit uit respect voor de andere deelnemers.


                    Langs de andere kant los je hiermee nog niet het probleem op waar men bewust aan de betere foto's een lage score gaat uitbrengen om zelf hoger te scoren. Dan denk ik dat het beter is om de punten ( ook wel anoniem ) te laten geven door een samengestelde jury van bv. allemaal BD moderators. Zij zijn in mijn ogen toch wel het meest geplaatst en bekwaam om objectief de foto te beoordelen.

                    Je kan nog steeds je eigen oordeel geven door de comments maar die zijn niet meer van invloed op de score en je kan er nog steeds iets van bijleren.

                    Enkel op die manier los je de drie gekende problemen op. vriendschapsstemmen , negatieve scores uit eigen belang en het beïnvloeden van de score door negatieve comments vallen volledig weg.
                    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                    Comment


                    • #55
                      Re: Moeten we dit stemgedrag tolereren ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                      Spooky ... You did it again
                      Van mijn kant ook
                      moesten wat meer mensen deze richtlijnen min of meer gebruiken , en samen met 100 gram gezond verstand hun score uitbrengen , zouden deze topics overbodig zijn.

                      Met een beetje Fairplay en eerlijkheid zouden we zo ver kunnen geraken. Er zijn ten slotte toch geen geldprijzen mee te verdienen. Als iedereen het een beetje eerlijk wil spelen winnen we allemaal de grootste prijs die er te verdienen is in deze challenge , de kans om iets bij te leren en beter te worden in iets wat we allemaal graag doen.

                      Tigo
                      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                      Comment

                      Working...
                      X