Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ieders favoriete brandpuntsafstand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Zo niet bij mij.
    Bij 50mm valt er te veel van het beeld af.
    Ook mijn mening. Zelfs als ik met een zoom werk en daarna de brandpunten bekijk zit ik meestal rond de 32-38mm. Maakt weinig uit welk formaat. 24mm op crop, 35 op ff, 65 op middenformaat of 125 op 4x5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Zo niet bij mij.
      Bij 50mm valt er te veel van het beeld af.
      idd. De ware reden ligt natuurlijk ergens anders. Een 50mm is idd. een zeer kleine telelens (technisch gezien is het zelfs geen telelens maar een dubbele-gauss) die dicht bij de de menslijke ooghoek komt maar er idd. een beetje over is.
      Zoals al eerder gemeld komt 35-40mm beter in de buurt als we een FF beschouwen.
      De WERKELIJKE reden is dat, door de constructie van een (D)SLR, er geen retrofocus design nodig is voor een 50mm (wat wel het geval is bij een 35mm) .
      Men kan dus met een eenvoudigere constructie (en dus goedkoper ) een toplens produceren. Daarom was vroeger de 50mm de 'instaplens' met de marketinghype dat het het normale beeldveld benaderd.
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Als het echt niet anders kan ... de 50mm, eigenlijk de 55mm f1,8 Sony Zeiss.
        Maar ik ga wel meer dan eens sakkeren ... normaal doe ik het met een 24-105 mm.
        Vriendelijke groet, laGrange
        http://lagrange.1x.com
        "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Ik twijfel tussen de 50mm en de 35mm.
          Alhoewel een goede tele ook leuk kan zijn vind ik de 35 het meeste all-round als je veel binnenshuis werkt.
          De 35mm...specifiek Voigtlander Nokton 35mm f/1.2...no doubt
          www.lensculture.com/nathan-verstraete

Comment

Ieders favoriete brandpuntsafstand?

Sorry, die vraag begrijp ik niet.
            Ik gebruik in fotografie een brandpunt van 15 tot 1120 mm op FF en in filmfunctie van +/- 21 mm tot bijna 1700 mm
            Alle brandpunten daartussen zijn een favoriet voor mij, maar zijn afhankelijk van wat ik ga fotograferen of filmen.

Bvb. in landschappen is de Zeiss 15mm een uitmuntende lens, maar ook 1000 mm gebruik ik in landschappen als dit nodig is.
            Bij beestjes hangt het dan weer af hoever het beestje van mij zit en wat ik op de foto of film wens. Enkel een portretje, of incl. omgeving?
            enz.

Dus sorry, ik begrijp die vraag niet en kan deze dan ook niet beantwoorden.

Groetjes,

Dirk

Comment

Dirk, het gaat erom waar je voor zou gaan als je op een trip slechts één vaste lens zou mogen gebruiken
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                idd. De ware reden ligt natuurlijk ergens anders. Een 50mm is idd. een zeer kleine telelens (technisch gezien is het zelfs geen telelens maar een dubbele-gauss) die dicht bij de de menslijke ooghoek komt maar er idd. een beetje over is.
                Zoals al eerder gemeld komt 35-40mm beter in de buurt als we een FF beschouwen.
                De WERKELIJKE reden is dat, door de constructie van een (D)SLR, er geen retrofocus design nodig is voor een 50mm (wat wel het geval is bij een 35mm) .
                Men kan dus met een eenvoudigere constructie (en dus goedkoper ) een toplens produceren. Daarom was vroeger de 50mm de 'instaplens' met de marketinghype dat het het normale beeldveld benaderd.
                YMMV
                Zeer interessante opmerking. Hebben we weer iets bijgeleerd

Comment

Vroeger een voorkeur voor 300mm, laatste jaren veel gebruik gemaakt van de 12-24mm,
                  maar eigenlijk vind ik een (grote) lensopening belangrijker.
                  "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Dirk, het gaat erom waar je voor zou gaan als je op een trip slechts één vaste lens zou mogen gebruiken
                    Mocht je dit invoeren op een SD, dan zou dit best wel interessante beelden kunnen opleveren. Het maakt de mens creatiever, iets zegt me dat deze sd al eens is geweest. Dat mensen met alleen een zoomlens de lens symbolisch op 1 brandpunt moesten vastzetten met een plakbandje ofzo.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Als je met een trip een reis brandpunt wil bedoelen, dan ga ik steevast voor een lichtsterke 35mm in FF normen.

Comment

Als ik maar 1 vaste brandpuntlens mag kiezen dan word het een 85mm op een technische camera met balg.
                        Use the tools provided with creativity to do what you want :-)
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Brandpuntafstanden zijn te kort om mijn keuze te maken ...

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

35 als prime, voornamelijk citytrips en landschappen, en met de huidige kwaliteiten van de sensors, kan je toch al flink croppen en toch die 50 en bijna 85 simuleren kwa beeldhoek, niet kwa dof natuurlijk.

Comment

Ik heb continu mijn 17-50mm op mijn crop staan. Voor hetgeen ik doe voldoet dit voor 99%.
                              Life through a lens..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1602 Bekijk bericht
                                Ik heb continu mijn 17-50mm op mijn crop staan. Voor hetgeen ik doe voldoet dit voor 99%.
                                maar dat is geen vast brandpunt ;-)

--
                                mlap.
                                T.T.

Comment

Working...
                                X