Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ieders favoriete brandpuntsafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ieders favoriete brandpuntsafstand

    Ga er in de bovenstaande peiling van uit dat je qua beeldhoek een full frame camera gebruikt. Een woordje uitleg waarom je voor een specifieke brandpuntsafstand kiest wordt natuurlijk gewaardeerd.
    42
    16 mm
    0%
    1
    20 mm
    0%
    1
    24 mm
    0%
    4
    28 mm
    0%
    1
    35 mm
    0%
    16
    50 mm
    0%
    8
    85 mm
    0%
    4
    135 mm
    0%
    5
    180 mm
    0%
    1
    400 mm
    0%
    1
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

    Ik zal ook het goede voorbeeld geven.
    Ik koos 24 mm omdat ik gemerkt heb dat ik meestal voor de uitersten ga: ofwel heel breed ofwel ergens een detail uitpikken met een lange lens. Als er dan toch gekozen moet worden, dan liever breed. Nog eventjes getwijfeld of ik niet voor 20 mm zou gaan, maar 24 mm is toch wat veelzijdiger.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

      Ik heb 3 favorieten, kan ik dan 3 keer stemmen?
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

        Voelt gewoon het meest natuurlijke aan voor mij.

        Comment


        • #5
          Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

          35mm/2 op FF

          - Meest natuurlijke beeldhoek
          - Topbeeldkwaliteit voor een goede prijs
          - Licht
          - Mijn voeten zijn mijn zoom

          Bens eens benieuwd wat de 35 op het Z systeem zal scoren

          YMMV

          NB. De geprojecteerde prijs is €950 ? eh ?
          Last edited by Nerdifant; 25 augustus 2018, 11:45.
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

            Ik heb absoluut geen favoriete brandpunt afstand, gewoon omdat ieder onderwerp, iedere lokatie, ieder moment, iets anders vraagt...

            Laat me dus stellen van 24 mm tot 200 mm en in extreme gevallen soms meer...of nog net iets minder...

            Het aanbod van lenzen is er, ik gebruik dat aanbod dus... logisch toch ?

            Comment


            • #7
              Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

              idem!
              Ik heb 15 tot 400 mm en gebruik ze allemaal voor wat ze nodig zijn.
              Fav 50mm 1.4 en dan alleen voor maat en gewicht.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                Oorspronkelijk had ik het anders willen aanpakken. Misschien die denkpiste terug oprakelen om al diegenen die niet willen stemmen toch zover te krijgen een keuze te maken:

                Je hebt een reis naar Noord-Korea gewonnen. Tenzij je enkel geinteresseerd bent in het fotograferen van frietkoten op de Vlaams/Waalse taalgrens ga je er alle onderwerpen kunnen en mogen fotograferen die je maar wil. Leider Kim is ook een fotograaf - naar eigen zeggen en volgens de lokale pers zelfs de beste fotograaf te wereld. Cartier-Bresson zette destijds ontmoedigd zijn Leica bij het groot huisvuil toen hij de eerste opnames van de piepjonge Jong-Un zag! ‘Megafotografen gebruiken enkel primes’ volgens Kim en dus zijn zooms verboden in Noord-Korea. Grootmoedig als hij is heeft Kim wel maar liefst tien brandpuntsafstanden toegestaan voor eenieder die zijn genie probeert te benaderen. Je reisdocumenten maken duidelijk dat je één vaste lens mee mag nemen op je trip. Welke brandpuntsafstand wordt het?
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                  Ik heb voor de 135mm prime gekozen omdat dit DE lens bij uitstek is om de magische compressie van een beeld kan aantonen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                    Omdat je voorwaarden gaat stellen kies ik voor de 50mm dan toch. En meer specifiek de Canon 1.4.
                    Compact, snel in AF maar vooral zeer ruim inzetbaar zowel binnen als buiten. 50mm ook omdat dit de zelfde beeldhoek is als het menselijk oog. Het laat mij toe beelden te schieten zonder door het oculair te kijken bv wat heel leuke beelden kan opleveren in reportage.

                    We gaan er wel even van uit dat we op reis reportage gaan.
                    Indien we naar daar zouden gaan om bv fashion of zo te schieten dan kies ik wel een andere lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Je hebt een reis naar Noord-Korea gewonnen. Tenzij je enkel geinteresseerd bent in het fotograferen van frietkoten op de Vlaams/Waalse taalgrens ga je er alle onderwerpen kunnen en mogen fotograferen die je maar wil. Leider Kim is ook een fotograaf - naar eigen zeggen en volgens de lokale pers zelfs de beste fotograaf te wereld. Cartier-Bresson zette destijds ontmoedigd zijn Leica bij het groot huisvuil toen hij de eerste opnames van de piepjonge Jong-Un zag! ‘Megafotografen gebruiken enkel primes’ volgens Kim en dus zijn zooms verboden in Noord-Korea. Grootmoedig als hij is heeft Kim wel maar liefst tien brandpuntsafstanden toegestaan voor eenieder die zijn genie probeert te benaderen. Je reisdocumenten maken duidelijk dat je één vaste lens mee mag nemen op je trip. Welke brandpuntsafstand wordt het?
                      LOL! Heeft de Grote Leider ook zijn zeg over het sensorformaat? Toch wel jammer dat het hier zo moeilijk is om eens wat minder serieus te zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                        De 105mm staat er niet tussen.
                        Die staat er meestal op, daarna de 135mm.
                        En in het geval van het N-K bezoek, zou de 35mm het meest voor de hand liggend zijn, maar ik voel me niet prettig met die lens, dus hou ik het maar op de 135mm. Goed voor wat portretjes, details en een occasioneel landschap lukt daar ook nog wel mee.
                        Groetjes,
                        Dominic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Oorspronkelijk had ik het anders willen aanpakken. Misschien die denkpiste terug oprakelen om al diegenen die niet willen stemmen toch zover te krijgen een keuze te maken:

                          Je hebt een reis naar Noord-Korea gewonnen. Tenzij je enkel geinteresseerd bent in het fotograferen van frietkoten op de Vlaams/Waalse taalgrens ga je er alle onderwerpen kunnen en mogen fotograferen die je maar wil. Leider Kim is ook een fotograaf - naar eigen zeggen en volgens de lokale pers zelfs de beste fotograaf te wereld. Cartier-Bresson zette destijds ontmoedigd zijn Leica bij het groot huisvuil toen hij de eerste opnames van de piepjonge Jong-Un zag! ‘Megafotografen gebruiken enkel primes’ volgens Kim en dus zijn zooms verboden in Noord-Korea. Grootmoedig als hij is heeft Kim wel maar liefst tien brandpuntsafstanden toegestaan voor eenieder die zijn genie probeert te benaderen. Je reisdocumenten maken duidelijk dat je één vaste lens mee mag nemen op je trip. Welke brandpuntsafstand wordt het?
                          Beste Kim,

                          graag zou ik mijn 50 mm lens willen meenemen,
                          het is de enigste prime die ik heb en die mee mag.
                          Met wat rondlopen kun je er een bredere of een langere lens van maken

                          en mijn 90mm is toch minder goed in allround gebruik, dus dat is geen probleem.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                            Ik heb ook geen favoriete brandpuntsafstand, naargelang de aard van het onderwerp maak ik een keuze, en dat kan gaan van 8mm (8-15 fisheye) tot 400mm (en dat op full-frame of 1,6x crop).
                            Ik heb zelfs geen favoriete lens, de lenzen die ik heb zijn allemaal heel goed, ik neem ook nooit alles tegelijk mee, ik maak voor ik vertrek een keuze die afhankelijk is van het soort foto's dat ik die dag wil maken en de omstandigheden (is er veel of weinig licht, hoe dicht kan of mag ik bij het onderwerp komen, regent het of is het droog...).

                            De enige lens met een vaste brandpuntsafstand die ik heb is de Sigma 180mm f2,8 OS Macro, die wordt elk jaar wel een paar keer gebruikt, maar uiteindelijk gebruik ik de zoomlenzen veel meer.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

                              Gekozen voor 20 mm omdat 24 mij dikwijls net dat kleine beetje te eng is
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                              Comment

                              Working...
                              X