Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ieders favoriete brandpuntsafstand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ieders favoriete brandpuntsafstand

35 mm. Daar ben ik als fotograaf mee geboren daar ga ik ook mee dood. Maar
    er is meer: 35 is de leeftijd die ik graag gehouden had (helaas), 35 euro is het
    bedrag dat ik altijd meeneem, 35 jaar was ik gehuwd toen zij er achter kwam
    dat dit te moeilijk was, 35 gram wegen mijn hersenen, en jawel, mijn geslacht
    is... moet ik het nog zeggen?
    O ja, ik heb hier ook nog een Olympus Trip 35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Ik weet dat het vreemd klinkt, maar ook ik heb ergens gelezen/gehoord dat 35mm ook een natuurlijke beeldhoek heeft.
      2 ogen = 35mm, 1 oog = 50mm?? Misschien is het wel zoiets.
      Volgens Wikipedia:

Het gezichtsveld is het beeld dat bekeken kan worden zonder hoofd of ogen te bewegen.
      Dit in tegenstelling tot blikveld waarbij wel de ogen mogen bewegen.
      Het gezichtsveld van een mens is ruwweg een ovaal gebied recht vóór ons en is groter in de breedte dan in de hoogte. Het wordt doorgaans gemeten met behulp van de perimeter, een holle halve bol, waarbij het oog van de proefpersoon zich in het centrum bevindt. Horizontaal vanuit één oog in de richting van de zijkant van het hoofd is dit ongeveer tussen de 90 en 100 graden begrensd. In de richting van de neus is het tussen de 40 en 50 graden begrensd.
      Het menselijke gezichtsveld met twee ogen is ongeveer 140 graden horizontaal en 80 graden verticaal.[1] Dit geeft een verhouding van ongeveer 1.75:1 (140 gedeeld door 80).
      En volgens Wikipedia:

Beeldhoek 50mm objectief= bij FF 46,8° en bij APS-C 32°

Beeldhoek 35mm objectief= bij FF 63,4° en bij APS-C 44°
      Met je ogen zie je breder maar hoe breed zie je scherp?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik weet alleen dat ik 90% doe met een 24-70 op mijn Df en 10% met een 70-200 (+ TC14) op D3. De afgelopen drie maanden op IJsland zijn de primes, de 14-24 en de macro 105 omzeggens niet uit de jeep gekomen. Het statief al helemaal niet.
        Betreft het blikveld van bewegende ogen : ik heb een DK17M op beide camera's en ik MOET mijn ogen bewegen, op elke brandpuntsafstand.
        Maar er is een eenvoudig middel om antwoord te krijgen op deze vraag : het progje explosureplot is gratis voor Windows. Je stuurt het naar een map en je krijgt een overzicht van de gebruikte brandpunten, ISO, f en sluiter. Ik heb er uit geleerd dat ik eerder naar de lichte groothoek neig, maar dat hangt enorm af van waar ik ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Als je met een trip een reis brandpunt wil bedoelen, dan ga ik steevast voor een lichtsterke 35mm in FF normen.
          In mijn crop periode met de D1 zat ik met een 28 mm prime. Met de 50 vond ik dat ik te veel verlies had. Komt overeen met wat Geert zegt.
          Later kwam er een 18-200 en met de komst van de D2X een 17-55. Vroeger was ik niet voor zooms maar om eerlijk te zijn kan ik ze niet meer missen. Je hoort al eens meer dat je ook kan inzoomen met de voeten en dat is in bepaalde omstandigheden ook zo maar hoe je dat aanpakt bij landschappen is me een raadsel. Hoe je met de voeten uitzoomt bij interieurs is me nog een groter raadsel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Dirk, het gaat erom waar je voor zou gaan als je op een trip slechts één vaste lens zou mogen gebruiken
            Waarbij ook mijn eerste vraag zou zijn : welke trip ?
            Als ik dan toch zou moeten kiezen, algemeen gesproken : een 50 1.4 op FF. Om de stomme reden dat ik er mee opgegroeid ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Dirk, het gaat erom waar je voor zou gaan als je op een trip slechts één vaste lens zou mogen gebruiken
              Dan hou ik het bij ansichtkaarten...………..
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Met het ouder worden is alles van iets minder belang. Van uw favoriete
                brandpuntafstand tot de lengte van uw penis. Alles verdwijnt langzaam
                zoals het licht in uw ogen, het deemstert.
                En we gaan er zeker niet meer voor op de vuist.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
                  Met het ouder worden is alles van iets minder belang. Van uw f.............knip..............tot de lengte van uw penis. Alles verdwijnt langzaam
                  Helaba, spreek voor uzelf hé.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

35mm (FF equivalent). Want ik weet dat Kim altijd een 50mm klaarliggen heeft voor mij...
                    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Dat komt overeen met mijn EF-M 22mm f:2 (APS-C).

Heerlijk compact, licht en haarscherp.

Comment

Working...
                      X