Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verschil tussen forums

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Het verschil tussen forums

    Oorspronkelijk geplaatst door Steehtjah Bekijk bericht
    Beste forumleden
    In het begin van dit topic voelde ik me aangesproken. Namelijk dat sommige mensen nooit op andere hun foto's reageren maar wel reacties willen op eigen foto's. Ik ben absoluut nog niet lang bezig met fotografie en ik ben ook zeer beperkt in de tijd die ik er kan instoppen. Ik vind van mezelf dus ook dat ik geen waardevolle commentaar kan geven op andermans foto's. Buiten dat ik een foto mooi vind, vind ik niet dat ik over technische aspecten en dergelijke kritiek kan geven. En al zeker geen negatieve, want in de meeste gevallen zou ik het niet beter kunnen. Ik probeer dagelijks wat foto's te bekijken hier op het forum en ik leer uit de commentaren die mensen krijgen op hun foto. Dat op zich vind ik al verslavend.
    Dus mensen: als ik geen commentaar geef op de foto, wil dat niet zeggen dat ik hem niet mooi vind, niet slecht vind, het me niet interesseert of wat dan ook, maar omdat ik vind dat ik (nog) niet in de positie ben om commentaar te geven, wegens te beperkte kennis en ervaring. Ik begrijp wel dat jullie dan ook geen moeite willen doen om op mijn foto's te reageren, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik de reacties die ik wel krijg, ten zeerste apprecieer. Of het nu negatieve of positieve zijn. Ik ben lid geworden op dit forum om bij te leren. En om te genieten van andere hun pareltjes.
    Mvg
    Stefanie
    PS: Brombeer, ik zou het echt jammer vinden als je dit forum verlaat. Ik vind je kritiek waardevol, vooral ook door de manier waarop je het brengt.
    Dat is heel lief dame. Je moest je absoluut niet aangesproken voelen. Dat was wel duidelijk te blijken uit de commentaren die je "wel" kreeg.
    Het was ook niet altijd mogelijk om altijd bij iedereen te reageren omdat er zoals je zelf aanhaalt naast het forum ook nog een leven bestaat. En ik vind ook dat maar heel normaal.
    Ik ben dan ook zeer blij en ervan overtuigd dat er wel degelijk mensen waren in beginnershoek die wisten/beseften wat sommige "gevorderden" (de ene al wat meer gevorderd dan de andere) probeerden.
    Ik ben ervan overtuigd dat 75% van wat leuk is op een forum mooi omschreven staat in het waarschijnlijk te weinig gelezen forumreglement...Jammer voor diegene(n) die het niet lezen of slecht begrijpen.
    Een forum is interactief. Het is plezant als je tips of goedbedoelde raad geeft dat je ziet dat TS er iets probeert mee te doen...Blijft het bij éénrichtingsverkeer...(wat niet wil zeggen dat men over mijn bolleke moest komen aaien - maar misschien minimum toch aangeven dat je de gekregen raad begreep en er mee aan de slag zou gaan)...dan is interactiviteit ver zoek en het leuke er aan nog verder zoek.
    Dat slaat niet op jou Stefanie...eerder op sommige malcontenten die niet in het clubje geraakten.
    Kan je maar één goede raad meegeven...volg Louis (doudeke) zijn advies (als er tijd voor is)

    Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
    Eigenlijk zou het zo moeten zijn, en daar ging ik ook van uit. Maar ben ondertussen al wat "wijzer" geworden en heb gemerkt dat sommigen alleen maar " wauw, das mooi" apprecieren en de goedbedoelde reacties direct als grote kritiek opvatten en in de verdediging kruipen. Op die momenten begin ik te begrijpen waarom er veel meer kijkers zijn dan dat er reacties gepost worden.
    Je hebt het gezien hé Spyder...éne terechte kik van u en de update stond er hé

    Je kunt echt niet veralgemenen...

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #77
      Re: Het verschil tussen forums

      Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht

      Je kunt echt niet veralgemenen...
      Nee hoor, dat doe ik zeker niet. De meesten hier zijn wel OK , maar ..................... je wordt er wel een stuk voorzichtiger (soms te voorzichtig) door in je reacties, en soms durf je al helemaal niet meer reageren (het fabeltje van het deksel en de neus )

      Comment


      • #78
        Re: Het verschil tussen forums

        Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
        maar ..................... je wordt er wel een stuk voorzichtiger (soms te voorzichtig) door in je reacties, en soms durf je al helemaal niet meer reageren (het fabeltje van het deksel en de neus )
        Daar moet je je nou eens geen zak van aantrekken.
        Meestal zegt zo'n slechte reactie meer over die mensen dan over jouw foto.

        Blijven reageren

        Comment


        • #79
          Re: Het verschil tussen forums

          Hoi, als webdeveloper die toch al ettelijke uren op het Internet heeft doorgebracht wilde ik toch ook even mijn beknopte analyse geven van de problematiek (groot woord) rond dit forum.

          Ik ben een paar jaren niet meer actief geweest (zowel met fotografie als dit forum). Nu ik (even) terug ben moet ik toch ook beamen dat er niet zoveel leven meer in de brouwerij is. De mensen die reageren op de enkele foto's die ik plaatste zijn gekende namen hier. Uiteraard wordt dat van mijn kant erg geapprecieerd, maar je vraagt je toch af wat de andere mensen denken die de foto ook gezien hebben. Als ik me in de rol van toeschouwer plaats, kan ik voor mezelf wel uitmaken of een foto iets voor mij doet of niet, maar een reactie met enkel "vind ik leuk!" is voor mij iets te droog. Daar wil ik niet noodzakelijk altijd mijn naam bij hebben staan. Dus dan reageer ik niet. I know, als iedereen zo denkt lijkt het hier verlaten, maar zo is het gewoon.

          Een klassiek forumprincipe is eigenlijk niet meer van deze tijd. Uiteraard is een geschreven commentaar het meeste waard, maar tegenwoordig willen mensen ook "likes" verzamelen. Een systeem waarbij je een positieve of negatieve stem kan geven op een foto lijkt me dus wel waardevol. Zo staat die view-count niet op 100, terwijl er niemand reageert. Als toeschouwer heb je soms ook gewoon zin om wat leuke plaatjes te bekijken en dan is een +1 of -1 makkelijker te geven dan een reactie te typen (zelfs 5 woorden is voor de meesten een te grote drempel). Klikken op een like-button is makkelijker.

          Bovenvermeld stemmingsysteem kan ook leiden tot een verhoging van kwaliteit van zowel de foto's als de hoeveelheid reacties. Een voorbeeld: 10.000 "likes" zorgt ervoor dat je niet meer als beginneling wordt aanzien, waardoor je mag posten in een gevorderden-sectie. Een ander voorbeeld: vanaf een bepaalde hoeveelheid bekeken foto's wordt je verplicht om bvb 5 reacties te geven, zodat je niet gewoon een voyeur wordt die nooit iets bijdraagt. Iemand heeft die boodschap enkele jaren geleden reeds begrepen en daarom is 500px ontstaan.

          Dat gezegd zijnde, 500px is groot, onpersoonlijk (Engels) en elitair (van wat ik er van ken). Ik denk niet dat SHOOT/BD de resources hebben om dergelijk systeem te maken. vBulletin (waar BD op gemaakt is) is goedkoper en goed genoeg voor de kleine Vlaamse markt, zou ik gokken.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #80
            Re: Het verschil tussen forums

            Zonder polemiek te willen uitlokken...tenslotte zitten we hier niet op 500pix...en zeker niet slecht bedoeld...
            Misschien is je de laatste tijd één en ander ontgaan op 500 pix?
            De "gecensureerde" foto's van de laatste we(e)k(en) zijn niet meer op één hand te tellen. (Yep...gewoon weggehaald door 500pix zelf) Dit omdat sommige posters in hun foto, terecht overigens, hun ongenoegen uitten met de laatste gang van zaken en daar nog enorm veel bijval op hadden, zodat doelbewust de foto's op de eerste pagina kwamen. (Enorm hoge pulse dus...)
            Prachtige foto van een kwaad kijkende kat op pagina 1 met als titel "my cat does'nt like facebook.." Hilariteit alom...en zo waren er nog.
            Hoe meer Faceboek - of twittervrienden hoe hoger de pulse...Aangezien ik geen behoefte heb om sociaal te zijn tegen Jan en alleman...juist, geen behoefte aan faceboek. Maar...zie mijn onderschrift.
            Ze zijn er ondertussen misschien al op teruggekomen...? Net zoals het feit dat je bij iedere foto welke je opende een pop-up kreeg om je aan te melden...is ook al gedaan. Nu nog enkel op de eerste geopende foto.

            Graag wil ik ook meegeven waarom ik daar vertrokken ben:
            Mijn free account zat vol en ik stond te popelen om een abonnement te betalen...Via paypall, via bankoverschrijving....no problemo...
            Neen, het moest en het zou visa zijn. Zij zijn natuurlijk baas in eigen huis en ik leg me heel gedwee neer bij de geldende regels. Resultaat, heb foto's weggehaald en account geschrapt.
            Maar een visa-kaart aankopen, waarvan de aanschafprijs duurder was dan een betalende account...sorry, ging me net iets te ver. Principe van mijnentwege. Kon gerust deze van m'n moeder of m'n dochter lenen...Maar...toch niet voor zo iets.
            Heb verschillende continenten bezocht hetzij met travellercheques, hetzij met dollars in mijn zakken en ben ook overal terecht gekomen. (Ondertussen hebben ze op sommige plaatsen ook al door dat de € net iets meer waard is.)
            Dit doet me natuurlijk wel een beetje denken aan het gezegde dat het gras elders altijd wel groener zal zijn of zien...

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #81
              Re: Het verschil tussen forums

              @Brombeer: aan elk systeem zijn er nadelen. 500px zal daar dus ook wel bij horen. Voor velen moet het blijkbaar wel een goed systeem zijn, want er zijn veel leden. Ik haalde 500px gewoon aan als alternatieve manier van foto's beoordelen, een systeem dat BD een beetje tekort komt.

              Wel grappig wat je zegt ivm 'leuke' kattenfoto's op 500px die geliked worden. Ik zit http://www.reddit.com (geen fotografie) waar ze een systeem van +1 of -1 gebruiken om content minder of meer in de kijker te zetten. Op het eerste zicht lijkt het een zelfregulerend systeem waarbij iedereen meedraagt aan de kwaliteit van de content. Maar, als je plotseling een toestroom van pubers krijgt die de domste dingen gaan 'liken', dan daalt de kwaliteit van je content drastisch. Het wordt dan meer een populariteitswedstrijd waarbij schrijnende/grappige/emotionele titels helpen om likes te strikken. De content zelf wordt bijzaak.

              Ter info, ivm die betalingen: Paypal is als eigenaar/ontwikkelaar van een website echt kl*te om mee te werken! Je moet ermee rekening houden dat dit een extra tussendienst is die je geld tijdelijk vasthoudt. Bij transacties moet je rekening houden met een marge die je moet afstaan aan Paypal en het kan voorkomen dat ze weigeren je geld uit te betalen of je account zelfs bevriezen als ze iets zien wat volgens hun niet klopt. En dat is niet zelden. Om maar te zeggen, ze zullen wel met een reden enkel VISA/MasterCard aanbieden.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #82
                Re: Het verschil tussen forums

                Ik begrijp je Rasper. Maar denk toch dat 500pix of 1x.com vergelijken met BD overeenkomt met appelen en peren. Beide fora hebben voor op BD dat ze Engelstalig zijn en daarom wereldwijd toegankelijk.
                Vandaar de vele leden. De nationaliteiten die je vindt op 500pix en 1x,...ga je inderdaad hier niet vinden. Denk ook niet dat zulks de bedoeling is/was van BD.
                Ik meen ook te begrijpen dat het je om het systeem van beoordelen gaat.
                De pubers op 500pix waren diegenen die mensen met goede foto's de grond in boorden met een "dislike..." Als je dan zag wat wel 98/99 of meer haalde dan kon het enkel maar georkestreerd zijn.
                Als je hier iemand niet mag...blijf je gewoon van zijn/haar foto's weg. Als je daar iemand niet mocht volstond het om maar te "disliken..." Alhoewel daar zelf nooit het slachtoffer van geweest te zijn, genoeg frustratie in topics aldaar gezien mbt dit onderwerp.

                Zoals eerder gesteld in dit topic ben ik een paar keren gestrand op een pulse van 99.x. Dit was dan louter te wijten aan het aantal keren dat ik "Marvelous" schreef bij anderen.
                Als je het al waagde om die vijf woorden te schrijven, waarvan u zegt dat ze voor sommigen te veel zijn, dan eindigde je meestal met een snedig antwoord. (Niet veralgemenen en zeker eens zelf uitproberen...)
                Bijvoorbeeld bij een landschap: "is it on purpose your picture is not horizontal ?" Antwoord: "Yes..."
                Of "Could it be some sharpness is missing on the eye of the bird?" Antwoord: "Seems to me sharp enough..."
                De meesten waren volgens mij niet uit op iets bijleren maar gewoon op een "V"+"F".
                We gaan dan nog niets zeggen over de "leden" die bij je foto schreven: "Please if you find some time visit my pictures and vote for them..."

                Ik denk dat mijn uitleg in verband met de kattenfoto niet helemaal goed begrepen werd.
                Die kat betrof maar één foto, maar wel van hoge kwaliteit, dus, verdiende wel degelijk een hoge pulse. Maar, de tekst er bij: "my cat hates facebook..." zorgde ervoor dat de foto op de kortste keren pagina 1 haalde, gezien het grote ongenoegen daar en even vlug weer weggehaald werd.
                Zo waren er verschillende foto's omtrent verschillende onderwerpen. Wel maakten ze allemaal allusie op de "verguisde" koppeling tussen 500pix en facebook/twitter.
                Die koppeling werd volgens mij terecht afgebroken. Niet door pubers maar door mensen die vonden/vinden dat het feit dat je op facebook 250 vrienden zou hebben dit ook maar iets zou zeggen over de kwaliteit van de geplaatste foto. Zoals je zelf terecht aanhaalt de "content" is belangrijk niet hoeveel vrienden je op een sociale netwerksite hebt. Heel mijn familie is weg van mijn werk totdat ik het voorleg aan iemand die er iets meer verstand van heeft...
                Vandaar ook een beetje mijn tegenzin ivm uitspraken in de trend van: "Ja, maar op dat ander forum kreeg ik niet anders dan goede punten...en hier wordt hij afgebroken..."

                Dat u totaal niet te spreken bent over paypall is uw goed recht. Heb er zelf ooit een paar zaken mee aangekocht en steeds correct bediend geweest. (Is ondertussen ook al een tijd geleden. Meen dat er ondertussen al zaken gewijzigd werden in hun gebruiksovereenkomst) Dat het enige dagen duurde alvorens je saldo zichtbaar werd in paypall is juist, maar onze banken hier "speelden" ook met mijn kluiten... Als de verkoper/verzender van de goederen vindt dat hij teveel aan paypall moet afstaan kan hij dat doorrekenen naar zijn klanten...Maar goed, laat ons aannemen dat paypall niet bestaat...
                Als ik betaal met visa gaat de ontvanger van de gelden zowiezo een administratie moeten bijhouden wie wel of niet betaalt.
                Kan mij niet echt voorstellen dat deze administratie zwaarder of ingewikkelder zou worden bij gebruik van internetbankieren.
                Heb op 500pix oa nog Duitsers gezien die gefrustreerd meegaven dat visa misschien een heilige koe was op het Amerikaanse continent maar niet bepaald of noodzakelijk op andere continenten. Maar nogmaals en dat meen ik uit de grond van mijn hart, als mijn centen niet goed genoeg zijn zonder visakaart, geen been gebroken. Zij zijn baas op hun forum. En ondertussen is de zin om daar te posten al flink geslonken.

                Groetjes
                Marc
                Last edited by Brombeer; 2 december 2013, 11:38. Reden: tikfout
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment

                Working...
                X