Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

    Geweldig hard gelachen met deze. Dank aan de TS.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #32
      Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

      de beeldhoek wordt niet anders.

      een 85 mm lens wordt vaak als DE portretlens naar voor gebracht op een FF
      stel dat je een lens op een crop camera zet met factor 1.5 op zoom 56.6(56.6 x 1.5 = 85mm frame) zou zetten dan heb je NIET het zelfde beeld als op een full frame.
      Wat er op je foto staat zal wel het zelfde zijn maar hou de objecten op de foto zich verhouden t.o.v. elkaar is niet het zelfde.

      of omgekeerd een lens op 85 mm(brandpuntafstand) in full frame of een 85 mm (brandpuntafstand(dus 85x1.5 =127.5)) zal niet het zelfde beeld geven maar de beeldhoek/"vervorming" van de objecten t.o.v. elkaar zal wel het zelfde zijn

      Dat is ook 1 van de redenen waarom men 1 referentie aanhoud.
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

      Comment


      • #33
        Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

        Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
        de beeldhoek wordt niet anders.

        een 85 mm lens wordt vaak als DE portretlens naar voor gebracht op een FF
        stel dat je een lens op een crop camera zet met factor 1.5 op zoom 56.6(56.6 x 1.5 = 85mm frame) zou zetten dan heb je NIET het zelfde beeld als op een full frame.
        Wat er op je foto staat zal wel het zelfde zijn maar hou de objecten op de foto zich verhouden t.o.v. elkaar is niet het zelfde.

        of omgekeerd een lens op 85 mm(brandpuntafstand) in full frame of een 85 mm (brandpuntafstand(dus 85x1.5 =127.5)) zal niet het zelfde beeld geven maar de beeldhoek/"vervorming" van de objecten t.o.v. elkaar zal wel het zelfde zijn

        Dat is ook 1 van de redenen waarom men 1 referentie aanhoud.
        dat dacht ik vroeger ook maar het is niet zo. De beeldhoek verandert wel. De verhoudingen tussen objecten in beeld is een gevolg van de beeldhoek en niet van de brandpuntsafstand.
        Last edited by putor; 24 juni 2011, 15:26.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #34
          Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

          Men neme een foto en knip daar een rand van 50mm af, het croppen, wat verandert er dan voor het overgebleven deel? Helemaal niks en zo gebreurd het in de camera, de sensor knipt een stuk uit het beeld. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat bij een D700/D3 in eens andere verhoudingen kwamen als je van DX naar FX schakelt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #35
            Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat dacht ik vroeger ook maar het is niet zo. De beeldhoek verandert wel. De verhoudingen tussen objecten in beeld is een gevolg van de beeldhoek en niet van de brandpuntsafstand.
            zet een foto maximaal op je scherm.
            vergroot hem nu 1,5x .
            volgens mij is er niets verandert aan de verhoudingen.
            wat ik net beschrijf is wat een crop doet.
            jouw lens verandert niet miraculeus als je hem van een crop op een FF zet.

            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #36
              Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

              Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
              zet een foto maximaal op je scherm.
              vergroot hem nu 1,5x .
              volgens mij is er niets verandert aan de verhoudingen.
              wat ik net beschrijf is wat een crop doet.
              jouw lens verandert niet miraculeus als je hem van een crop op een FF zet.
              Dat is idd wat een cropsensor doet. Als je het enkel over beeldhoek hebt (scherptediepte buiten beschouwing laten), doet inzoomen hetzelfde als croppen.

              Er zijn 2 factoren in beeldhoeken. De beeldhoek is 2maal de arctangens van diameter beeldvlak/dubbele brandpuntsafstand. Welke factor je verandert maak niet uit. Je beeldhoek bepaalt hoeveel er in beeld komt en hoe dat er uit ziet. Als de brandpuntsafstand en de diagonaal van het beeldvlak gelijk zijn spreekt men van een normale lens en of dat nu 35mm op crop is, 50 op FF, 80 op 6x6,... dat maakt niet uit. Op de foto staat een even groot stuk wereld en de verhoudingen tussen de delen van het beeld zijn dan ook gelijk.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #37
                Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                Don't feed the trolls mensen.
                mijn website

                Comment


                • #38
                  Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                  Hoog tijd dat we hier beginnen over de veranderende scherptediepte wanneer je een FF-lens op een cropcamera zet

                  Om de discussie helemaal op z'n paard te zetten, weiger ik de term CoC te gebruiken.
                  Oei, te laat!

                  G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #39
                    Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                    Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                    ...Om de discussie helemaal op z'n paard te zetten, weiger ik de term CoC te gebruiken.
                    Oei, te laat!

                    G
                    Een verstrooi......d momentje?

                    Comment


                    • #40
                      Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                      Ik had hier nog graag een extra vraagje willen stellen ivm. crop-factor.
                      Ik heb het nu ondertussen wel verstaan dat de brandpuntafstand met de cropfactor moet vermenigvuldigd worden.
                      Is dat dan evenzo voor de diafragma waarde van de lens .. ?
                      Digitale camera + bijhorend glas (merk: ..... you can)

                      Comment


                      • #41
                        Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                        Oorspronkelijk geplaatst door arcos Bekijk bericht
                        Ik had hier nog graag een extra vraagje willen stellen ivm. crop-factor.
                        Ik heb het nu ondertussen wel verstaan dat de brandpuntafstand met de cropfactor moet vermenigvuldigd worden.
                        Is dat dan evenzo voor de diafragma waarde van de lens .. ?
                        Neen, diafragma wordt niet beïnvloed door de grootte van de sensor.
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #42
                          Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                          je lens heeft niets te maken met je sensor.
                          diafragmaring zit in je lens => geen invloed.

                          je sensor bepaalt hoeveel beeld/licht dat door je lens komt hij opslaat.
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                          Comment


                          • #43
                            Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                            Ik ben wel met de TS me eens over de reclames, maar dit is niet alleen bij camera's zo. Bijna alle reclamespotjes bestaan uit leugens, dat zouden wij ondertussen al allemaal moeten weten.

                            De brandpuntafstanden aanpassen aan de crop-factoren? onzin.
                            Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                            Comment


                            • #44
                              Re: waarom zijn er bij lenzen .. zoveel leugens??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                              Bijna alle reclamespotjes bestaan uit leugens...
                              En de rest niet, zeker? Als alleen de waarheid zou overblijven, wat werd het dan stil op
                              deze planeet.

                              Comment


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door stach
                                je lens heeft niets te maken met je sensor.
                                diafragmaring zit in je lens => geen invloed.

                                je sensor bepaalt hoeveel beeld/licht dat door je lens komt hij opslaat.
                                Neen, de sensor bepaalt NIET hoeveel licht door je lens komt. Dat gebeurt door het diafragma.
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                                Comment

                                Working...
                                X