Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loont het de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Loont het de moeite?

    Snap je wel...
    Je moest dat ook niet persoonlijk pakken...

    Mijn zienswijze staat hierboven en sta me toe het even van op enige afstand te volgen.

    groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #62
      Re: Loont het de moeite?

      hoi allemaal,

      blijkbaar is dit een zeer populair topic geworden
      er zijn inderdaad mensen die geen kritiek kunnen verdragen, dat is nu eenmaal zo.
      ik kan alleen maar zeggen dat ik wel al veel geleerd heb in de beginnershoek.
      als iemand mij commentaar geeft ben ik gewoonlijk de eerste om aan de slag te gaan en dit aan te passen.
      natuurlijk is het heel fijn als iemand zegd dat een foto mooi is, maar ik ben minstens even blij als bijvoorbeeld brombeer, vinnydizzy of GR zegt hoe ie nog beter zou kunnen. als je mij de vraag stelt of ik de rest van mijn leven al dan niet veredelde snapshots wil afleveren, wel dan is mijn antwoord volmondig nee. feit is wel dat je eerst door een leerproces heen moet. op mijn werk bijvoorbeeld duurt het gemiddeld 3jaar eer iemand rendabel is.
      ik denk dat het in de fotografie juist hetzelfde is, en misschien zal het voor sommigen langer duren dan bij andderen voor dat ze het onder de knie hebben.
      met botte reacties gelijk er hier al beschreven zijn ga je denk meer mensen weg jagen dan aanmoedigen.

      groetjes
      een pessimist is een optimist met ervaring.
      Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
      Pentax k-3II en nog meer glas

      Comment


      • #63
        Inderdaad, de manier waarop iets gezegd wordt kan voor velen een grote rol spelen. Alsook door wiè het gezegd wordt...

        Maar eigenlijk ging het er in beginsel over dat er in bepaalde rubrieken gèèn feedback komt. En geen feedback is al even waardeloos als "mooi", aangevuld met een serie love emoticonnetjes of "zegt me niks", aangevuld met een sick emoticon...
        Veel beter is vlakaf te zeggen "slechte foto, want...", gevolgd door (persoonlijke) motivatie waarom ie slecht is. En, als het effe kan, ook tips hoe het beter kan in de toekomst.

        Ik zie hier ook sterke voorstanders en evenveel sterke tegenstanders van exif-gegevens. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Die gegevens kùnnen nuttig zijn. Maar ik denk dat als een foto een zekere mate van nabewerking heeft gehad, dat de exif-gegevens nog vrij weinig zeggend zijn (correct me if i'm wrong).

        Wat betreft het niet willen herhalen wat een ander reeds gezegd heeft... als het enkel de opmerking "mooi" of "slecht" is, dan is dat terecht geen herhaling waard. Maar als je het eens bent met de uitleg waarom een foto goed of slecht is, of met de uitleg hoe een foto beter kan worden, dan vind ik persoonlijk dat zoiets wèl nog eens herhaald (en dus benadrukt) mag worden. Het is als het ware een bevestiging. En 2 weten nog altijd meer als 1.

        Verder vind ik het nogal spijtig dat er reacties uitblijven (of zelfs mensen van het forum wegblijven) omwille van de kliekjes en vriendjespolitiek. Op die manier worden dergelijke fenomenen enkel in de hand gewerkt en krijgt men nog meer vrij spel.
        Beter kan het zijn om er tegen in te gaan, wèl je eigen mening geven, òòk eens een topic terug "de hoogte" in te sturen door nog een extra (maar bruikbare) reactie te plaatsen.

        Wat de HOF betreft, daar zie ik inderdaad ook soms wel eens foto in verschijnen waarvan ik denk "WTF doet diè foto in HOF????"
        Maar dat zal altijd zo blijven. Nu hangt dit af van de "willekeur" van een beperkt aantal mensen. Wanneer echter de leden zouden kunnen kiezen/stemmen wat in de HOF moet, dan vrees ik dat het zal gaan afhangen van de kliekjes... Wat naar mijn bescheiden mening nog minder objectief zal zijn.

        En dat dit topic populair blijkt te zijn, dat verbaast me even sterk als dat het me totaal niet verbaast. Ik hoop dat het nog een tijdje populair blijft, dat de discussie nog een tijdje mag gevoerd worden (op een beleefde manier). Maar ik hoop nog veel meer (waarschijnlijk ijdele hoop) dat door de discussie die hier gevoerd wordt, een dergelijk topic in de toekomst niet meer nodig hoeft te zijn...

        mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #64
          Re: Loont het de moeite?

          Ik hoop vooral dat deze discussie de mensen in de beginnershoek, die wel degelijk dagelijks bijleren en waarbij een merkbare evolutie te zien is (zoals Martijn1980) op termijn fotos gaan posten in FB (die er dan qua kwaliteit ook horen) en later in SC en dat ze nog steeds op evenveel, en misschien nog betere respons kunnen rekenen van de kijkers.
          In de beginnershoek probeer ik vooral tips en info te geven en achtergrond info. In FB zouden posters al een bepaalde technische bagage van fotografie moeten hebben en verwacht je dus niet dat je moet terugkomen op elementaire zaken en dus stel je de kritieken wat scherper. In SC wordt verondersteld de betere fotos te posten en dus mag er ook héél kritisch gekeken worden. Het blijft fijn om in FB en SC ook het waarom te weten als de foto als niet goed ervaren wordt, doch er zijn in verhouding minder kijkers die het aan durven om kritieken te geven en bij hele goeie foto zal ook ik soms gewoon 'mooi' als commentaar posten. Waarom? omdat ik het technische aspect niet meer moet uitleggen - dat weet de TS maar al te goed, anders was die er niet in geslaagd om dit soort kwaliteit te leveren, en uitleggen waarom een foto gevoelsmatig mooi is is nog minder makkelijk en veelal persoonlijk. Maar ik post wel een 'mooi' om de TS een hart onder de riem te steken om op die weg verder te gaan en fotos te blijven posten.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment


          • #65
            Re: Loont het de moeite?

            Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
            Ik hoop vooral dat deze discussie de mensen in de beginnershoek, die wel degelijk dagelijks bijleren en waarbij een merkbare evolutie te zien is (zoals Martijn1980) op termijn fotos gaan posten in FB (die er dan qua kwaliteit ook horen) en later in SC en dat ze nog steeds op evenveel, en misschien nog betere respons kunnen rekenen van de kijkers.
            In de beginnershoek probeer ik vooral tips en info te geven en achtergrond info. In FB zouden posters al een bepaalde technische bagage van fotografie moeten hebben en verwacht je dus niet dat je moet terugkomen op elementaire zaken en dus stel je de kritieken wat scherper. In SC wordt verondersteld de betere fotos te posten en dus mag er ook héél kritisch gekeken worden. Het blijft fijn om in FB en SC ook het waarom te weten als de foto als niet goed ervaren wordt, doch er zijn in verhouding minder kijkers die het aan durven om kritieken te geven en bij hele goeie foto zal ook ik soms gewoon 'mooi' als commentaar posten. Waarom? omdat ik het technische aspect niet meer moet uitleggen - dat weet de TS maar al te goed, anders was die er niet in geslaagd om dit soort kwaliteit te leveren, en uitleggen waarom een foto gevoelsmatig mooi is is nog minder makkelijk en veelal persoonlijk. Maar ik post wel een 'mooi' om de TS een hart onder de riem te steken om op die weg verder te gaan en fotos te blijven posten.
            goed verhaaal.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #66
              Re: Loont het de moeite?

              Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
              Ik hoop vooral dat deze discussie de mensen in de beginnershoek, die wel degelijk dagelijks bijleren en waarbij een merkbare evolutie te zien is (zoals Martijn1980) op termijn fotos gaan posten in FB (die er dan qua kwaliteit ook horen) en later in SC en dat ze nog steeds op evenveel, en misschien nog betere respons kunnen rekenen van de kijkers.
              In de beginnershoek probeer ik vooral tips en info te geven en achtergrond info. In FB zouden posters al een bepaalde technische bagage van fotografie moeten hebben en verwacht je dus niet dat je moet terugkomen op elementaire zaken en dus stel je de kritieken wat scherper. In SC wordt verondersteld de betere fotos te posten en dus mag er ook héél kritisch gekeken worden. Het blijft fijn om in FB en SC ook het waarom te weten als de foto als niet goed ervaren wordt, doch er zijn in verhouding minder kijkers die het aan durven om kritieken te geven en bij hele goeie foto zal ook ik soms gewoon 'mooi' als commentaar posten. Waarom? omdat ik het technische aspect niet meer moet uitleggen - dat weet de TS maar al te goed, anders was die er niet in geslaagd om dit soort kwaliteit te leveren, en uitleggen waarom een foto gevoelsmatig mooi is is nog minder makkelijk en veelal persoonlijk. Maar ik post wel een 'mooi' om de TS een hart onder de riem te steken om op die weg verder te gaan en fotos te blijven posten.
              Mee eens

              Comment


              • #67
                Re: Loont het de moeite?

                De juiste ingesteldheid is " enkel werken voor jezelf ", het posten van foto's op BD doe je omdat je ze wil delen met de andere forumgangers, posten om reacties te ontvangen is niet de juiste spirit.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  De juiste ingesteldheid is " enkel werken voor jezelf ", het posten van foto's op BD doe je omdat je ze wil delen met de andere forumgangers, posten om reacties te ontvangen is niet de juiste spirit.

                  MVG, Jeff C.
                  Daar ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens!
                  Als je enkel post met de bedoeling positieve reacties te krijgen, dan ben je inderdaad niet goed bezig. Maar we hebben het hier al het VOLLEDIGE topic over reacties met betrekking tot het verbeteren van foto's. En foto's posten met als doel van andere leden tips e.d. te krijgen om beter te worden, daar is helemaal niks mis mee dacht ik.
                  Foto's posten omdat je ze wil delen met anderen, dat impliceert dat je je eigen foto's van dermate kwaliteit inschat dat je ze wil delen, maar geen reacties meer nodig hebt om beter te worden...

                  mvg,
                  Bart
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #69
                    Re: Loont het de moeite?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Als je 't mij vraagt zijn dat eigenlijk vrij triestige cijfers, en een mens zou van minder de zin om te posten ontnomen worden lijkt me.
                    Ja sorry hoor, we hebben ook maar twee handen, en verwachten trouwens foto's van Parijs-Nice.

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Poza
                      Ja sorry hoor, we hebben ook maar twee handen, en verwachten trouwens foto's van Parijs-Nice.
                      Ah, liever als reacties plaatsen op wat er reeds gepost is, wacht je op foto's van Paris-Nice... Met als uitleg dat je maar 2 handen hebt.

                      Misschien onterecht om deze opmerking te maken terwijl ik jou quote, want jij bent dacht ik de enige die in mijn foto topic gereageerd hebt. Maar zie het als een opmerking naar iedereen


                      PS: als ik met mijn 2 handen moet zitten wachten tot er foto's van paardensport verschijnen vooraleer ik reageer, dan kan ik maar beter nog een hobby zoeken, want veel zie ik hier niet van verschijnen. Dus dan toch maar reageren op topics die minder in mijn lijn van interesse liggen...
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #71
                        Re: Loont het de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Maar eigenlijk ging het er in beginsel over dat er in bepaalde rubrieken gèèn feedback komt. En geen feedback is al even waardeloos als "mooi", aangevuld met een serie love emoticonnetjes
                        Dat is hetzelfde als zeggen dat er in showcase niet meer gereageerd mag worden op goede foto's? Laten we even duidelijk zijn: ik apprecieer die reacties wél hoor, als ze op mijn foto's volgen.
                        Zelfs een klein complimentje kan heel fijn geapprecieerd worden, zeker als het komt van een fotograaf die je zelf bewondert. Dan kan een smiley mijn dag toch goed maken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Ik zie hier ook sterke voorstanders en evenveel sterke tegenstanders van exif-gegevens. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Die gegevens kùnnen nuttig zijn. Maar ik denk dat als een foto een zekere mate van nabewerking heeft gehad, dat de exif-gegevens nog vrij weinig zeggend zijn (correct me if i'm wrong).
                        EXIF gegevens kunnen inderdaad nuttig zijn, maar meestal zijn ze overbodig
                        Soms zijn ze zelfs misleidend (vaker dan je denkt).

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Wat de HOF betreft, daar zie ik inderdaad ook soms wel eens foto in verschijnen waarvan ik denk "WTF doet diè foto in HOF????"
                        Ik ook. Smaken en kleuren hé: het kan nooit voor iedereen goed zijn.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        En dat dit topic populair blijkt te zijn, dat verbaast me even sterk als dat het me totaal niet verbaast. Ik hoop dat het nog een tijdje populair blijft, dat de discussie nog een tijdje mag gevoerd worden (op een beleefde manier).
                        Bwa, populair is een groot woord hé. Het zijn toch meestal dezelfde mensen die in deze discussie meedoen. Blijkbaar trekt het overgrote merendeel zich niets aan van de "problemen" op het forum.
                        Edit: De kleine groep die in deze discussie actief is, is meestal ook dezelfde groep die zich actief inzet om zinvolle commentaren te geven. Toeval?
                        Edit 2: Ik leg mezelf geen verplichtingen meer op. Ik reageer als ik vind dat een foto de moeite is om te reageren, punt.
                        Last edited by ThierryM; 8 maart 2011, 08:31.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #72
                          Thierry, ik beweer ook niet dat een simpele "mooi" of een emoticon niet eens ego strelend kan zijn en dat ik het niet op prijs zou stellen. Maar ik bedoelde dat het weinig tot niks bijdraagt aan het beter worden, aan het evolueren van de foto's die je maakt. Snap je?

                          mvg,
                          Bart
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #73
                            Re: Loont het de moeite?

                            Ja, op die manier wel
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Loont het de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              PS: als ik met mijn 2 handen moet zitten wachten tot er foto's van paardensport verschijnen vooraleer ik reageer, dan kan ik maar beter nog een hobby zoeken, want veel zie ik hier niet van verschijnen. Dus dan toch maar reageren op topics die minder in mijn lijn van interesse liggen...
                              Ge hebt er hier wel meer die van reageren een hobby maken. In de sport moet het echter al heel goed zijn om morgen nog dezelfde waarde te hebben. Beter foto's van vandaag posten, dus.
                              Paarden zat in ons dorp, dus vandaag zult ge me niet meer beletten om terug te gaan naar mijn jonge knobbelzwanen. Dat landt hier zomaar plots bij hoge uitzondering bijna op mijn kop, in het verlengde van mijn eigen tuin.
                              Het loont de moeite om ze te zien, ze zijn prachtig. Om iets om handen te hebben kan je ondertussen foto's maken. Dus hou maar op met dat gezever, en kom langs
                              Last edited by Poza; 8 maart 2011, 09:24.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Loont het de moeite?

                                Wie wil weten hoe ik er over denk, klik hier
                                Met vriendelijke groeten
                                Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                                Comment

                                Working...
                                X