Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
    En mag die ene topfoto daarna dan nog eens in showcase of is dat dubbelposten ?
    in principe is dat dubbelposten, maar ik zie niet in waarom je hem opnieuw zou posten.
    Persoonlijk zou ik nooit tweemaal commentaar geven op éénzelfde foto.

    Anderzijds kun je wel een verbeterde update doen van een foto die goed scoort in fotobeoordeling. Dit lijkt me geen dubbelpost.

    En als die in de hof verschijnt ook niet
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #17
      Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

      Ik verwacht geen reactie meer van wie al gereageerd heeft, maar ik betwijfel of de meerderheid van de leden zowel in fotobeoordeling als in showcase leest (en schrijft) ...


      En waarom werd hierover eigenlijk geen poll gehouden bij alle leden ?
      Dit is toch een maatregel die iedereen aanspreekt en niet alleen de modelfotografen of de 18+-fotografen ?
      Last edited by filipo; 4 januari 2010, 19:15.
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #18
        Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Niet echt...... Mijn mening ; hoe meer foto's je plaatst hoe lager de waarde en hoe lager de inspanning om iets te laten zien wat de moeite is. Een beetje meer kritisch nadenken welke foto je wil plaatsen en wat inhoudendheid kan geen kwaad in showcase.
        Hier ben ik toch niet helemaal eens. De foto's die ik wou plaatsen waarbij me wel degelijk werd duidelijk gemaakt dat ik er maar 1 kon posten kwam uit een shoot van meer dan 500 foto's met een 5tal kledingwissels en verschillende poses, activiteiten en doelen. Uit deze 500 foto's zijn er dan een 80tal geselecteerd welke zouden gebruikt worden voor websites en publicaties. Is het dan zo raar dat er uit deze 80 foto's, 3 ( naar mijn mening ) goede foto's gepost worden in SC. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat er in die 80 geselecteerde foto's meer dan een handvol goede foto's zitten die de moeite waard zijn om in SC te plaatsen en er wel degelijk meer moeite besteed is aan de kwaliteit als je deze vergelijkt met topics waar er maar 1 foto gepost is.
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

          In veel gevallen is 1 foto per post i.p.v. 3 misschien niet zo'n gek idee, zeker als je het bijvoorbeeld hebt over één model met meerdere poses of één insect vanuit 3 verschillende hoeken gefotografeerd.... maar ik kan toch ook wel situaties voorstellen wanneer 1 foto te beperkt kan zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een fotoreeks van een mooie bolide waar je dan vervolgens detailfoto's bij kunt plaatsen.... Één detailfoto in z'n eentje plaatsen is toch minder geslaagd imho....

          Verder heb ik toch ook wel een beetje de vrees dat deze nieuwe regel alleen maar meer topics gaat opleveren...
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #20
            Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Vergeet ook niet dat het gaat over modellen en/of studio.
            Ieder werk in die omstandigheden is altijd opnieuw te doen zonder druk van veranderlijke omstandigheden zoals deze bij rechtstreekse live-opnames.
            Gelieve niet alle fotografie met modellen zo te omschrijven, er zijn wel degelijk shootings:

            - waarbij je moet zorgen dat je "live" bij de pinken bent.
            - waar je géén tijd hebt om alles naar je hand te zetten.
            - waar je niet alles onder controle kan hebben.

            En daar komen ook pareltjes uit
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #21
              Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
              Hier ben ik toch niet helemaal eens. De foto's die ik wou plaatsen waarbij me wel degelijk werd duidelijk gemaakt dat ik er maar 1 kon posten kwam uit een shoot van meer dan 500 foto's met een 5tal kledingwissels en verschillende poses, activiteiten en doelen. Uit deze 500 foto's zijn er dan een 80tal geselecteerd welke zouden gebruikt worden voor websites en publicaties. Is het dan zo raar dat er uit deze 80 foto's, 3 ( naar mijn mening ) goede foto's gepost worden in SC. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat er in die 80 geselecteerde foto's meer dan een handvol goede foto's zitten die de moeite waard zijn om in SC te plaatsen en er wel degelijk meer moeite besteed is aan de kwaliteit als je deze vergelijkt met topics waar er maar 1 foto gepost is.
              Daarom ook dat ik zei dat het "mijn mening" is......meningen verschillen .
              Van die drie is er vast ééntje welke jezelf nog net iets beter vind. Zijn ze gelijk goed dan kan je ze nog altijd over drie dagen spreiden.......toch geen probleem,tenzij dat je alle dagen drie foto's maakt die je wil laten zien.Vele posters in showcase deriveren niet vanaf 500 foto's... daarna 80 en daarvan 3. Ze drukken 3 keer op de ontspanknop en denken dat deze drie foto's supergoed zijn.Bekijk even niet alleen de showcase mensen en modellen....bekijk ook de andere showcase onderdelen en je zal zeker inzien waarom een beperking niet slecht is.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Gelieve niet alle fotografie met modellen zo te omschrijven, er zijn wel degelijk shootings:

                - waarbij je moet zorgen dat je "live" bij de pinken bent.
                - waar je géén tijd hebt om alles naar je hand te zetten.
                - waar je niet alles onder controle kan hebben.

                En daar komen ook pareltjes uit
                Daar heb je een punt, maar jullie werken liefst buiten de studio, in omgevingen best aangepast aan de vereisten van de opdracht, en besteden tot 45 minuten aan de nawerking van iedere opname.
                Daarmee zijn jullie de uitzondering die de regel bevestigt en, hoewel jullie op locatie de nodige belichtingsapparatuur zullen gebruiken, geef ik toe dat jullie extra problemen te verwerken hebben. De meeste opnames hier zijn evenwel studio-opnames en dat is het waar ik de regel van perfectie op toepas.
                Ik daag die studio-fotografen eens uit om in hun studio wat glaswerk of porcelein of zilverwaren uit te lichten of, zelfs om dichter bij hun persoonsfotografie te blijven, ook eens een portret te maken van een doorsnee persoon (geen popjes graag) met illustratie van zijn (haar) werk en karaktertrekken.(vb: pompier, manager, dokter, verpleegster,caissière, musicus, huisvrouw, garagist, serveerster, ......). Dergelijke portretten vereisen heel wat meer dan die vastgeankerde stereotiepe poses van de doorsnee pinup.

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #23
                  Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                  De nieuwe regel beperkt de fotograaf wel om, in voorkomend geval, een kader te schetsen voor de kijker.
                  Ik voel dit sterk aan bij de Afrikareeks die ik momenteel aan het afwerken ben.

                  Ik begrijp best wat er achter de nieuwe regel zit. Maar ik ervaar ze als zeer rigide voor de dingen waar ik mee bezig ben. De regel vertrekt vanuit het gegeven dat een foto altijd op zichzelf staat. Best mogelijk, maar je verdringt er elk reportagewerk mee naar de rubriek fotoverhalen die m.i. een ruimere doelstelling heeft. En die amper bekeken wordt (zonde van al het werk dat je in het posten van een degelijk fotoverhaal stopt).

                  Je ontneemt zowel de dieren-, als macro-, als mensen-, als transport-, als landschapsfotografen elke mogelijkheid om een evolutie of gebeurtenis te tonen.
                  Wat moet je doen als je bijvoorbeeld een schitterende reeks foto's maakt van een kameleon die met zijn tong een insect pakt? Of een uitsluipende libel of vlinder? In een reeks van 3 kan je de kijker laten meegenieten van 3 fases in het gebeuren. Nu beperk je dit tot 1 plaat.

                  De regel treft m.i. vooral de gevorderde fotograaf die met zijn/haar postings het niveau van de hele website hoog helpt te houden.
                  Last edited by pendragon; 4 januari 2010, 22:47.
                  Meer foto's op mijn website

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                    Vergeet ook niet dat het gaat over modellen en/of studio.
                    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                    Dit is toch een maatregel die iedereen aanspreekt en niet alleen de modelfotografen of de 18+-fotografen ?
                    Gewoon ter info: de beperking van 1 foto per topic heeft betrekking op ALLE Showcaseforums, niet enkel en alleen Modellen & Mensen.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                      @ Hombre,
                      Was me ervan bewust en vind dat de regel van één overal in Showcase van kracht moet zijn.
                      Ik vind het wel eigenaardig dat de grootste tegenstand komt van mensen die regelmatig posten in modellen. Er was daar wel een mogelijkheid van gratis posting en PR voor modellen, en dat is minder evident in de andere forumsecties.
                      Ik denk dat sommigen nu meer zullen posten in "beoordeling" gezien daar die limiet niet bestaat op voorwaarde dat ze hun zelfvereering van Pro kunnen opzij zetten.

                      b.t.w. beste wensen Willy voor een fantastisch 2010 zonder al te veel kopzorgen.

                      Henri
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                        Uit dat oogpunt gezien is iedere opname dus een meesterwerk. Als de fotograaf 3 of meer foto's moet tonen om zijn vaardigheid te tonen dan schiet hij totaal tekort aan zijn prof status. De echte kunstenaar weet zijn produkt te kiezen en ze als vlag uit te hangen. Vele vlaggen maken er een boerenkermis van.
                        Neen echte kunst kan in één realisatie getoond worden , namelijk deze waarin de maker totale voldoening ondervindt en deze met fierheid wil tonen aan het publiek.

                        Henri
                        Zelden heb ik meer holle bomen retoriek in één posting gezien, mijn welgemeend chapeau daarvoor (aan allen overigens, niet alleen aan Henri)

                        Wat een ongelooflijke bull**** zeg, waar een ieder van jullie compleet aan voorbij gaat is dat een mode,glamour of art-nude fotograaf die zijn vak echt verstaat altijd zijn foto's in series schiet, ik bijvoorbeeld schiet tijdens een fashionshoot minimaal vijf outfits plus daarbij nog beauties, het geheel van die foto's vormt (als het goed is) een coherente, zichzelf versterkende serie.

                        Wat jullie effectief weten te bereiken met de één foto regel is dat jullie één foto uit een serie gaan beoordelen zonder enige kennis van de context waarom die ene foto nou zo gemaakt is en dat jullie een waardeoordeel aan zo'n foto gaan plakken dat kant nog wal kan raken cq volkomen misplaatst kan zijn.
                        Juist met een serie kan een fotograaf zijn kracht als schepper van een verhaal of een sfeer tonen, één enkel beeld kan elke jandoedel maken als een lucky shot en dat zegt dus helemaal niets over kwaliteit, het enige wat je gaat bereiken is dat mensen dusdanig lang gaan lopen mierenneuken over dat ene shot wat ze moeten gaan plaatsen dat alle spontaniteit en creativiteit om zeep gaan worden geholpen.

                        En wat verteld dat ene beeld ons dan wel helemaal? Het zegt niets over het denkproces of het beeldproces dat is vooraf gegaan aan het maken van dat ene beeld dus wat voor commentaren gaan jullie dan daarbij verwachten? (behalve oehs en aahs of ik vind het drie keer niks).

                        Ik ben toevallig zelf freelance docent aan een beroepsopleiding fotografie en ik moet wekelijks portfolio's, werkstukken en presentaties beoordelen, zo'n beoordeling cq commentaar geven op het gemaakte werk is ondoenlijk als je geen inzicht hebt in het denkproces cq het werkproces van de student/fotograaf.
                        Enkele foto's beoordelen wij dus ook niet, iedereen moet altijd alles als een serie presenteren en als het toch een enkele foto betreft dan moet de desbetreffende student ook het werk/beeldproces kunnen tonen.

                        De vraag is dus wat jullie als forum nou eigenlijk willen? willen jullie je degraderen tot een "kijk eens wat een mooie plaatjes site"? of willen jullie daadwerkelijk iets betekenen voor jullie members? M.a.w. willen jullie dat de leden iets van elkaar gaan leren door constructieve, opbouwende kritieken?

                        Als het eerste het doel is dan zitten jullie spot on, go for it, jullie zullen alleen gaan merken dat de members die er echt toe doen, de mensen die echt wat extra's kunnen brengen op een site als deze, snel hun interesse zullen gaan verliezen omdat ze toch niet kunnen showen waar ze echt goed in zijn, namelijk het maken van een verhaal/serie met een mooie sfeer.
                        Als het tweede jullie doel is dan zou ik mij nog maar eens drie keer achter de oren krabben over deze nieuwe regel die met zekerheid het beoogde doel, betere kwaliteit, niet op gaat leveren.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                          Ik daag die studio-fotografen eens uit om in hun studio wat glaswerk of porcelein of zilverwaren uit te lichten of, zelfs om dichter bij hun persoonsfotografie te blijven, ook eens een portret te maken van een doorsnee persoon (geen popjes graag) met illustratie van zijn (haar) werk en karaktertrekken.(vb: pompier, manager, dokter, verpleegster,caissière, musicus, huisvrouw, garagist, serveerster, ......). Dergelijke portretten vereisen heel wat meer dan die vastgeankerde stereotiepe poses van de doorsnee pinup.

                          Henri
                          Mag ik hier even heel hard om lachen, je hebt overduidelijk de ballen verstand van hoe het op een echte fotoset toegaat.
                          Die zgn "moeilijke" portretjes van echte mensen cq dat glaswerk dat schiet ik met twee vingers in mijn neus en mijn ogen dicht, het neerzetten van een coherente modeserie met opbouw in sfeer, daar ligt voor mij (ook na twintig jaar) nog steeds een uitdaging.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                            De nieuwe regel beperkt de fotograaf wel om, in voorkomend geval, een kader te schetsen voor de kijker.
                            Ik voel dit sterk aan bij de Afrikareeks die ik momenteel aan het afwerken ben.

                            Ik begrijp best wat er achter de nieuwe regel zit. Maar ik ervaar ze als zeer rigide voor de dingen waar ik mee bezig ben. De regel vertrekt vanuit het gegeven dat een foto altijd op zichzelf staat. Best mogelijk, maar je verdringt er elk reportagewerk mee naar de rubriek fotoverhalen die m.i. een ruimere doelstelling heeft. En die amper bekeken wordt (zonde van al het werk dat je in het posten van een degelijk fotoverhaal stopt).

                            Je ontneemt zowel de dieren-, als macro-, als mensen-, als transport-, als landschapsfotografen elke mogelijkheid om een evolutie of gebeurtenis te tonen.
                            Wat moet je doen als je bijvoorbeeld een schitterende reeks foto's maakt van een kameleon die met zijn tong een insect pakt? Of een uitsluipende libel of vlinder? In een reeks van 3 kan je de kijker laten meegenieten van 3 fases in het gebeuren. Nu beperk je dit tot 1 plaat.

                            De regel treft m.i. vooral de gevorderde fotograaf die met zijn/haar postings het niveau van de hele website hoog helpt te houden.
                            Voor alle duidelijkheid : ik vind de beperking van één foto per post voor 90 procent van de topics geen slecht idee : d'er werden al te veel 'gemiddelde' beelden zonder nadenken geplaatst !

                            Maar wat Jan hierboven stelt is evenzeer waar : sommige beelden zijn op zichzelf niet sterk, maar halen hun kracht in hun relatie tot elkaar. Of soms kan een reeks van 3 sterke beelden meer wegen dan de som van die beelden...
                            De regel treft inderdaad de zelfkritische fotograaf... Voorwaar een dilemma !
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
                              ...
                              Ik ben toevallig zelf freelance docent aan een beroepsopleiding fotografie en ik moet wekelijks portfolio's, werkstukken en presentaties beoordelen, zo'n beoordeling cq commentaar geven op het gemaakte werk is ondoenlijk als je geen inzicht hebt in het denkproces cq het werkproces van de student/fotograaf.
                              Enkele foto's beoordelen wij dus ook niet, iedereen moet altijd alles als een serie presenteren en als het toch een enkele foto betreft dan moet de desbetreffende student ook het werk/beeldproces kunnen tonen.
                              ...
                              Dat geldt voor praktisch iedere fotoreeks. Of je nu een plant fotografeert of een landschap of een sportwedstrijd ... volgens jouw redenering zou je hier dan telkens een representatieve selectie van enkele foto's moeten tonen om correct beoordeeld te kunnen worden. Ook iedereen die op reis geweest is of naar de zoo, laat dan bij voorkeur een significant deel van zijn fotoalbum zien ... enz.
                              Tja, als dat nodig is om niet de status van "kijk eens wat een mooie plaatjes site" te krijgen, wachten ons nog ingrijpende veranderingen op BD.
                              Trouwens : in "Fotobeoordeling" mag je nog steeds 3 foto's per topic plaatsen.
                              Last edited by Jazzer; 5 januari 2010, 03:18.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
                                Zelden heb ik meer holle bomen retoriek in één posting gezien, mijn welgemeend chapeau daarvoor (aan allen overigens, niet alleen aan Henri)

                                Wat een ongelooflijke bull**** zeg, waar een ieder van jullie compleet aan voorbij gaat is dat een mode,glamour of art-nude fotograaf die zijn vak echt verstaat altijd zijn foto's in series schiet, ik bijvoorbeeld schiet tijdens een fashionshoot minimaal vijf outfits plus daarbij nog beauties, het geheel van die foto's vormt (als het goed is) een coherente, zichzelf versterkende serie.

                                Wat jullie effectief weten te bereiken met de één foto regel is dat jullie één foto uit een serie gaan beoordelen zonder enige kennis van de context waarom die ene foto nou zo gemaakt is en dat jullie een waardeoordeel aan zo'n foto gaan plakken dat kant nog wal kan raken cq volkomen misplaatst kan zijn.
                                Juist met een serie kan een fotograaf zijn kracht als schepper van een verhaal of een sfeer tonen, één enkel beeld kan elke jandoedel maken als een lucky shot en dat zegt dus helemaal niets over kwaliteit, het enige wat je gaat bereiken is dat mensen dusdanig lang gaan lopen mierenneuken over dat ene shot wat ze moeten gaan plaatsen dat alle spontaniteit en creativiteit om zeep gaan worden geholpen.

                                En wat verteld dat ene beeld ons dan wel helemaal? Het zegt niets over het denkproces of het beeldproces dat is vooraf gegaan aan het maken van dat ene beeld dus wat voor commentaren gaan jullie dan daarbij verwachten? (behalve oehs en aahs of ik vind het drie keer niks).

                                Ik ben toevallig zelf freelance docent aan een beroepsopleiding fotografie en ik moet wekelijks portfolio's, werkstukken en presentaties beoordelen, zo'n beoordeling cq commentaar geven op het gemaakte werk is ondoenlijk als je geen inzicht hebt in het denkproces cq het werkproces van de student/fotograaf.
                                Enkele foto's beoordelen wij dus ook niet, iedereen moet altijd alles als een serie presenteren en als het toch een enkele foto betreft dan moet de desbetreffende student ook het werk/beeldproces kunnen tonen.

                                De vraag is dus wat jullie als forum nou eigenlijk willen? willen jullie je degraderen tot een "kijk eens wat een mooie plaatjes site"? of willen jullie daadwerkelijk iets betekenen voor jullie members? M.a.w. willen jullie dat de leden iets van elkaar gaan leren door constructieve, opbouwende kritieken?

                                Als het eerste het doel is dan zitten jullie spot on, go for it, jullie zullen alleen gaan merken dat de members die er echt toe doen, de mensen die echt wat extra's kunnen brengen op een site als deze, snel hun interesse zullen gaan verliezen omdat ze toch niet kunnen showen waar ze echt goed in zijn, namelijk het maken van een verhaal/serie met een mooie sfeer.
                                Als het tweede jullie doel is dan zou ik mij nog maar eens drie keer achter de oren krabben over deze nieuwe regel die met zekerheid het beoogde doel, betere kwaliteit, niet op gaat leveren.
                                Could not agree more ...
                                Groeten Dirk
                                Website : http://www.gakrid.be

                                Comment

                                Working...
                                X