Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Konijnenberg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Konijnenberg

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    Blijkbaar geen snars van begrepen

Waar ik het over had is over het aankoopsysteem. Prints van de prijzen van de ene zaak afdrukken om te kunnen afpingelen bij een andere zaak. Die duurdere zaak biedt misschien ook een verantwoorde meerprijs. Hun winkelinrichting is misschien gezelliger, hun ligging is misschien gunstiger dan die van Konijn waarvoor veel mensen makkelijk een uur heen en een uur terug moeten reizen.
    De service is er misschien ook beter. Je moet er allicht minder lang aanschuiven terwijl je misschien ook persoonlijker onthaald wordt.
    Maar daar wordt allemaal niet aan gedacht. Ze zien enkel de prijs, drukken af en gaan maar afpingelen. Maar O wee als bij problemen achteraf dan de verkoper denkt: meneer heeft destijds afgepingeld, voor m'n service steek ik er nu ook geen haast in, en meneer zal wat meer betalen dan de rest. Dan openen ze meteen een topic, vermelden die lokale fotoboer liefst met naam en al, en doen hier briesend zonder enige gene hun verhaal. Maar over hun afpingelgedrag wordt gezwegen.
    Er is nog wel een groot verschil tussen de fabrikant, de invoerder en de uiteindelijke verkoper.
    Zelf werk ik ook bij een invoerder in een totaal andere sector en reken maar dat de winstmarges in iedere sector groot genoeg zijn voor zowel fabrikant, invoerder als handelaar.
    Echter merk ik in onze sector ook dat sommige handelaars veel meer willen verdienen als anderen en hun prijzen veel hoger leggen. In de normale verkoopprijzen (nationale richtprijzen) zit dan al een voldoende grote marge voor een goede service en stock.

Het is inderdaad zo dat sommige handelaars hun marge verkleinen om te kunnen verkopen en daarbij hun service verwaarlozen. Er zijn er anderzijds ook voldoende waar je wel kan gaan afbieden en die nog wel voldoende zullen overhouden voor een goede service.
    Een goede selectie van je handelaar is dus het belangrijkste.
    - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Blijkbaar geen snars van begrepen

Waar ik het over had is over het aankoopsysteem. Prints van de prijzen van de ene zaak afdrukken om te kunnen afpingelen bij een andere zaak. Die duurdere zaak biedt misschien ook een verantwoorde meerprijs. Hun winkelinrichting is misschien gezelliger, hun ligging is misschien gunstiger dan die van Konijn waarvoor veel mensen makkelijk een uur heen en een uur terug moeten reizen.
      De service is er misschien ook beter. Je moet er allicht minder lang aanschuiven terwijl je misschien ook persoonlijker onthaald wordt.
      Maar daar wordt allemaal niet aan gedacht. Ze zien enkel de prijs, drukken af en gaan maar afpingelen. Maar O wee als bij problemen achteraf dan de verkoper denkt: meneer heeft destijds afgepingeld, voor m'n service steek ik er nu ook geen haast in, en meneer zal wat meer betalen dan de rest. Dan openen ze meteen een topic, vermelden die lokale fotoboer liefst met naam en al, en doen hier briesend zonder enige gene hun verhaal. Maar over hun afpingelgedrag wordt gezwegen.

Zo'n aankooptechnieken doen de economie geen goed. 't moet altijd maar goedkoper. Dus moeten de verkopers/producenten daar maatregelen voor treffen willen ze blijven verkopen en er nog van kunnen leven. Waarom denk je dat al die fabrieken hier opgedoekt worden en de productie verder gezet wordt in lageloonlanden? Niet omdat 't daar mooier weer is. Maar ondertussen zijn er hier opnieuw een pak mensen die zo'n drama te verwerken krijgen...

Mvg,
      Frederic
      Productie in lageloonlanden heeft meer te maken met loonkosten en belastingvoordelen dan met het afpingelen in de lokale winkel. de marges die worden gewonnen op loonkosten en belastingvoordeel zijn vele malen groter dan je ooit zou kunnen afpingelen.

En de vraag als het alsmaar goedkoper kan is toch maar je basis marktprincipe?
      Stel, je hebt een product die 100 euro kost om te maken, ze vinden iets uit waardoor het maar 25 euro meer kost, daardoor kunnen ze er veel meer door verkopen en daardoor moeten ze meer mensen in dienst nemen, wat is er nu beter voor de mensen denk je? jouw vaste prijs of een variabele prijs die meegaat met vraag en aanbod?

Het is inherent aan de mens zelf dat we vooruit moeten, meer produceren, minder kosten...het is dit of een lus in ons pietje leggen
      (en ja, ik vind ook dat het anders mag/moet door bijvoorbeeld hernieuwbare energie etc)

Comment

Ach, de marges aan de kant van de distributie zijn toch altijd véél groter dan in productie!
        Als wij sukkelaars hier een body van 500 € kopen, dan is die waarschijnlijk aan 100€ kostprijs van de band gerold, de verkoper heeft circa 30% en de invoerder ook nog eens, en dan schiet er voor de producent zo'n 150-200€ over.
        En geloof me, elk jaar bewegen ze hemel en aarde om van die kostprijs van 100€ nog een paar Euro af te knijpen, en dat staat dan los van de verkoopprijs.

Met kledij, schoenen en brillen zijn de verschillen nog véél groter! Daar spreekt men van verkoopsmarges van 80-90%. Dus aankopen aan 10-20€ en verkopen aan 100€.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ach, de marges aan de kant van de distributie zijn toch altijd véél groter dan in productie!
          Als wij sukkelaars hier een body van 500 € kopen, dan is die waarschijnlijk aan 100€ kostprijs van de band gerold, de verkoper heeft circa 30% en de invoerder ook nog eens, en dan schiet er voor de producent zo'n 150-200€ over.
          En geloof me, elk jaar bewegen ze hemel en aarde om van die kostprijs van 100€ nog een paar Euro af te knijpen, en dat staat dan los van de verkoopprijs.

Met kledij, schoenen en brillen zijn de verschillen nog véél groter! Daar spreekt men van verkoopsmarges van 80-90%. Dus aankopen aan 10-20€ en verkopen aan 100€.
          In de verkoop gaan hé jong, in de verkoop gaan....

Comment

Sorry maar ik verschiet hiervan!

Denken jullie nu echt dat de goedkoopste aanbieders nog €100,- winst maken op een body van €500,-?
            Het is een en al grote strijd om bij de vergelijkingssites bovenaan te komen, iedere euro dat het goedkoper kan, gaat het goedkoper. Bijverkoop is vele malen belangrijker dan het materiaal zelf, dat is in vele handelssectoren zo. Als er ergens marge op gemaakt wordt, zal dat niet een camera zijn. De concurrent gaat er een tientje onder zitten en de volgende dag gaat de rest met die prijs mee. De volgende dag gaat het precies zo door... Hier in Nederland zijn er het afgelopen jaar een hele hoop bedrijven failliet gegaan omdat ze niet met deze prijzenslagen mee konden gaan.
            Als er ruimte is op een nieuw produkt, is dat binnen een week of 2 al teniet gedaan, zó moordend is de concurrentie. Dat de prijzen daarna nog verder zakken, ligt aan de dalende inkoopprijs vanaf de importeurs, als die stagnatie merken in de verkopen, zakken zij de prijzen weer iets zodat er weer gekocht en verkocht gaat worden.
            Een hoop ouwe zooi
            www.rbfoto.nl

Comment

Zo'n aankooptechnieken doen de economie geen goed. 't moet altijd maar goedkoper. Dus moeten de verkopers/producenten daar maatregelen voor treffen willen ze blijven verkopen en er nog van kunnen leven. Waarom denk je dat al die fabrieken hier opgedoekt worden en de productie verder gezet wordt in lageloonlanden? Niet omdat 't daar mooier weer is. Maar ondertussen zijn er hier opnieuw een pak mensen die zo'n drama te verwerken krijgen...

Mvg,
              Frederic
              Dit vind ik goed verwoord en ik sluit me er volledig bij aan! Toegegeven, er zijn altijd uitzonderingen in de negatieve zin, maar ik ben er zeker van dat de meeste "lokale fotoboeren" er goeie redenen voor hebben of zelfs genoodzaakt zijn om hun prijszetting zo te kiezen. Voor hen is concureren met grote zaken bijna of helemaal onmogelijk als het over prijs gaat. Ze moeten hun meerwaarde dan ook hebben van service en dergelijke. Veel klanten vergeten dit echter en zien enkel de prijs, tot er achteraf natuurlijk problemen zijn en spijt hebben dat ze niet diezelfde service krijgen bij de groothandel waar ze bij aankoop dachten een koopje te doen...

Trouwens: vergelijk maar eens de prijzen van Colruyt/Aldi/... en het lokale kruidenierszaakje. Daar doet zich volgens mij net hetzelfde voor, alleen minder opvallend omdat de prijzen van de producten veel lager liggen dan ons dierbaar fotomateriaal. 10 cent meer of minder voor een pakje boter valt niet op, terwijl het in percenten uitgedrukt net zo flagrant kan zijn als die 200 euro verschil op een camera of objectief. En om iedereen voor te zijn: er zullen in mijn vergelijking ook wel voorbeelden te vinden zijn die mij tegenspreken, maar ik denk dat mijn bedoeling wel duidelijk is. En neen, ik heb geen enkele band met eender welke "lokale fotoboer".

Roeland
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
                Sorry maar ik verschiet hiervan!

Denken jullie nu echt dat de goedkoopste aanbieders nog €100,- winst maken op een body van €500,-?
                ...
                Moet je mij toch een paar zaken verduidelijken ..
                bvb hoe het komt dat ik een Sigma lens bij Konijn geprijsd als 503,00€ incl bij mijn fotoboer 649€ moet betalen ? en wetende dat men in belgië bij wet niet "onder de prijs" mag verkopen ..

zelfde verhaal bij Tamron .. (28-300VC) destijds 649€ bij mijn fotoboer, bij Konijn 100€ minder en als richtprijs BIJ DE INVOERDER 749€ .. wie speelt hier met de voeten van wie ? vrij zeker met de voeten van de GGO(*) consument ?

zoasl ik vroeger al zei: ik gun iedereen het plezier om een dik belegde boterham te verdienen maar he zeg er moeten geen twee lagen ham/hesp op ten koste van mijn zweet he !

(*)GGO: in dit geval "grooste gemiddelde onnozele"
                FWIW

Comment

Konijn is een van de goedkoopste aanbieders, die verdient dus geen €100,- op dit objectief. De fotoboer wél dus als ie hem verkoopt. Minimaal het verschil tussen de genoemde prijzen.
                  Andere werkwijze andere prijzen. Van veel verkopen met een klein beetje winst kan je ook je brood beleggen.
                  Een hoop ouwe zooi
                  www.rbfoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Moet je mij toch een paar zaken verduidelijken ..
                    bvb hoe het komt dat ik een Sigma lens bij Konijn geprijsd als 503,00€ incl bij mijn fotoboer 649€ moet betalen ? en wetende dat men in belgië bij wet niet "onder de prijs" mag verkopen ..
                    Grijze import?
                    De lokale fotoboer zal daarvoor bij een zekere Debeukelaer ofzo moeten passeren en ik weet niet of Konijn dat ook doet...

zoasl ik vroeger al zei: ik gun iedereen het plezier om een dik belegde boterham te verdienen maar he zeg er moeten geen twee lagen ham/hesp op ten koste van mijn zweet he !
                    Ingeval je voor een baas werkt, hoeveel rekent die jouw werk(uren) door naar zijn klanten? Volgens mij kunnen die klanten hetzelfde zeggen...

G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Fotokonijnenberg is in België idd één van de goedkoopste:
                      door de concurrentie met de andere Antwerpse fotoboeren zijn de prijzen scherper als elders.
                      Bovendien vermoed ik dat ze een veel groter volume verkopen als de meeste andere fotoboeren in België waardoor ze dus lager in prijs kunnen en toch nog genoeg winst kunnen maken.
                      Ik vermoed ook dat de invoerder korting op een groot volume toekent aan konijnenberg, waardoor de winstmarge ook groter is.

Als je dit allemaal in beschouwing laat, kan fotokonijnenberg het zich dus permitteren om een stuk goedkoper te zijn als andere (kleinere) fotozaken. Die kunnen dit niet aan.

Nu moet ik wel zeggen dat goede fotoboeren, moeilijker te vinden zijn, juist omwille van die concurrentie. Alles wordt online opgezocht tot aan de prijs toe. Dan krijg je idd ofwel mensen die automatisch de kilometers willen doen voor die laagste prijs of mensen die met die laagste prijs naar de lokale fotoboer gaan. Ik zou er in ieder geval gek van worden als er iedere keer een klant met een prijs van één of andere zaak onder mijn neus zou komen zwaaien.

Maar... vandaag is de prijs meestal de doorslaggevende factor. Uitleg vind je online en met de naverkoop wordt weinig rekening gehouden (tot de dag dat er iets is natuurlijk)

Met een wagen van de zaak durf ik dus wel 150km om te rijden om iets 20% goedkoper te kopen als bij mij in de buurt en zoals ik al zei, in de buurt is een goede zaak moeilijk te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                        ....
                        Ingeval je voor een baas werkt, hoeveel rekent die jouw werk(uren) door naar zijn klanten? Volgens mij kunnen die klanten hetzelfde zeggen...

G
                        Slaat totaal nergens op .. dat hangt enkel af van de prijsstelling binnen dezelfde sector en de prijs van de concurentie voor hetzelfde werk en dienstverlening ... als de prijs exorbitante verschillen aantoont dan zullen de klanten dat zeker zeggen .. maar dat was nu net het punt wat ik onder de aandacht wou brengen want je lokale fotoboer doet strikt genomen, net zo goed aan box-moving als Konijn alleen kost het bij de lokale een stuk meer .. als het prijsverschil van het fotomateriaal 20€ was zou niemand er om malen ...

Comment

...want je lokale fotoboer doet strikt genomen, net zo goed aan box-moving als Konijn alleen kost het bij de lokale een stuk meer .. als het prijsverschil van het fotomateriaal 20€ was zou niemand er om malen ...
                          Ik ben hier niet mee akkoord. OK, de camera wordt met de doos geleverd. Als dat box-moving is, dan zwijg ik.
                          Ik kocht al mijn 6 toestellen tot nu toe bij de lokale fotoboer. Het maximum verschil dat ik betaald heb met Konijnenberg voor mijn DSLR is €18. Dat was voor mijn D80. Voor mijn D90 schol het €1.
                          Het verschil... body is uitgepakt, riem bevestigd, en een uur uitleg voor je vertrekt (bij mijn D80, was niet meer nodig bij de D90).
                          Ik ken de lokale fotoboer al eventjes, mits ik er al mijn afdrukken al jaren laat maken.
                          Hij heeft me nog nooit teleurgesteld. De zaak is op 1Km van mijn woning. Ik kan er altijd terecht met vragen en heb altijd al een gepast antwoord gekregen. Als er eens afdrukken slecht zijn, onmiddellijk vervangen of je hoeft ze niet te aanvaarden...
                          Mijn analoog toestel is na enkele defecten (maandagmorgentoestel) voor een prikje vervangen door een nieuwer type, waarbij ik slechts één keer een miniem bedrag voor de herstelling moest betalen.
                          Mij moet je 't verschil niet leren kennen tussen box-movers en de lokale fotozaak. Ik heb snel gekozen... en als hier iemand meent dat "mijn" lokale fotoboer een box-mover is, dan kan ik dat op 1001 manieren ontkrachten.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Ik ben hier niet mee akkoord. OK, de camera wordt met de doos geleverd. Als dat box-moving is, dan zwijg ik.
                            ....

Mij moet je 't verschil niet leren kennen tussen box-movers en de lokale fotozaak. Ik heb snel gekozen... en als hier iemand meent dat "mijn" lokale fotoboer een box-mover is, dan kan ik dat op 1001 manieren ontkrachten.

Mvg

Chris
                            Het verhaal dat ik eerder opgaf is niet uit m'n duim gezogen hoor ..
                            Ik kocht mijn eerste Sigma bij m'n lokale fotoboer omdat het prijsverschil miniem was .. product niet op vooraad, bestellen bij Sigma, 6 weken wachten (en 't is nochtans een heel grote fotozaak!) .. welke service kan die je man geven ? de doos van Sigma op de toonbank zetten en afrekenen ? wat verwacht je meer ? niets want er is niets meer te doen .. in geval van "machienbreuk" kan je een aardig potje staan ouwehoeren aan de verkoopsbalie en dan pakt je fotoboer de hele zaak in en stuurt ze naar Sigma .. so what ? is dat geen box-moving ?
                            Voor mijn 2e Sigma ben ik wezen onderhandelen omdat ik toch wel een poging wou wagen ... het kon niet zijn .. wel sorry jong, de meerwaarde?? die mijn fotoboer te bieden heeft weegt van geen kanten op tegen wat ik meer moet betalen .. mijn 40D body en Sigma 18-200OS komen van bij Konijn en daarmee stak ik (destijds) ruwweg 4-500 € in mijn zak ... en met dien verstande dat de verkoper bij Konijn, zeer tot mijn verbazing, uitgebreid de tijd nam om mij zowel body als lens uitgebreid ter controle aan te bieden en zelf wees op de na te kijken punten ... bij de lokale ging de doos niet eens open in het bijzijn van de klant (achteraf gezien was ik onnozel genoeg om aan te nemen dat hij dat tevoren hopelijk al gedaan had) .. wie is er hier dan de box-mover denk je ? ik heb geen bezwaar om bij de lokale te kopen maar ze moeten mij 't vel over de oren niet halen he !

Comment

Het verhaal dat ik eerder opgaf is niet uit m'n duim gezogen hoor... .
                              De ene lokale fotoboer is de andere niet, net als de ene verkoper de andere niet is bij Konijnenberg en Studio73. Het zijn beide zaken die ik bezoek omdat ze in de buurt zijn, en waar ik mijn accessoires haal. Ik heb er goede en slechte ervaringen mee. Ik ga 't hier allemaal niet aan de grote klok hangen, want iedereen heeft zo wel een verhaaltje te vertellen en 'k denk trouwens dat ik dat hier allemaal al eens neergepend heb.

Wat mij betreft, en wat ik een beetje ergerlijk vind :
                              - Bij Konijnenberg stemt het "groene vinkje" op de site niet overéén met het werkelijk voorradig zijn;
                              - Bij Konijnenberg worden dozen van kits uit elkaar gehaald en apart verkocht... ik ken iemand die een 40D kocht + 580II en die de doos van de set kreeg, maar de flash zat er niet in... die werd een paar weken nageleverd. Sorry, maar ik vind zoiets niet kunnen, zeker niet als je daarmee je cashback misloopt;
                              - Als ik bij Konijn ga winkelen, en ik bel, verifieert men via de site of iets aanwezig is, en 't kan er dan toch niet zijn.

Als ik bij studio73 iets wil kopen, bel ik naar de winkel in Turnhout. Als het product er niet is, belt men mij wanneer het aangekomen is. Ik kan het daar gaan testen en alsnog beslissen of ik koop of niet. Voor fototassen verwees men mij door naar de winkel in Geel, wat ook niet ver is, omdat daar de grootste keuze staat. Logisch... zo'n dingen zie ik graag voor ik ze koop.

Ik prefereer persoonlijk studio73 boven Konijnenberg, maar ze komen voor mij nog ver achter de lokale fotoboer.
                              Voor mij hebben winkels als Konijnenberg en studio73 slechts één ding voor op de lokale fotoboer... hij die niet weet wat hij precies wil, kan daar verschillende producten vergelijken. De uitleg is zeker niet slecht, maar ik heb al gemerkt, toch een beetje "verkoperafhankelijk".

Mvg

Chris

Comment

Het geheim van Konijn.
                                Koop via Holland een container lenzen uit de VS.
                                Koop er "officieel" uit Europa.
                                Eens goed mengen.
                                Klaar is kees.

En wat hebben we vandaag geleerd Piet ?

1 Soms goedkoper , ja
                                2 Hebben zelfs nog winst, ja
                                3 Mooie maatpakjes en naamplaatjes, ja

We willen nu éénmaal steeds het goedkoopste.
                                De citroen leegpersen, al is het maar 10 euro. (lekker 100km verder rijden)

Zelfs op een bruiloftsreportage van 1000 euro kiezen sommige koppels een andere fotograaf die 975 euro vraagt.
                                En dan maar een ceremonimeester een zwart envelopke geven met 800 euro voor 3 uurkes rijden met een buske en chauffeur.

En dat is niet uit mijn duim gezogen zenne

Wees gegroet.
                                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Working...
                                X