Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chateau Noisy ( Kasteel miranda )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Chateau Noisy ( Kasteel miranda )

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
    Ik lees dat het gebouw sedert februari 2015 van de lijst van erfgoed geschrapt werd. Weet er iemand waarom of hoe dit kan gebeuren? Waarom was het in 2014 erfgoed en in 2015 niet meer?

Wat zou de reden kunnen zijn van de sloop? Ik heb een theorie, maar die is misschien wat te ver gezocht. Kan het te maken hebben met de veiligheid van de mensen die het gebouw betreden? Ooit heb ik opgevangen dat je als eigenaar verantwoordelijk kunt gesteld worden wanneer mensen een ongeluk krijgen op je eigendom. Je moet, dacht ik, voldoende middelen gebruikt hebben om de toegang tot je leegstaande gebouwen te verhinderen. Maw, wanneer een URBEX fotograaf door de vloer zakt, kan de eigenaar van het kasteel in de problemen komen. Tenzij er een muur van 6 meter hoog wordt rond gezet is slopen dan wellicht de beste manier om zoiets te verhinderen. Dat zou natuurlijk triestig zijn, wat dat zou betekenen dat URBEX-ers de oorzaak zouden zijn waarom de eigenaars willen slopen. Tenzij ze natuurlijk andere plannen hebben met de grond.
    En wat betekent dan (juridisch) een plaat "betreden op eigen risico" of heeft dat geen waarde ?

Comment

In ieder geval niet dat het de eigenaar van dat pand zou ontslaan van alle mogelijke aansprakelijkheid.

En bovendien enkel sprake van een overeenkomst als de andere partij er kennis van heeft kunnen nemen. Een blinde kan niet lezen, een analfabeet kan niet lezen, een kind heeft niet altijd besef wat ' op eigen risico ' betekent, het bord moet wellicht op alle mogelijke toegangswegen staan opdat het kan gezien worden, enz.

Zo'n bordje dient immers om een verbintenis aan te gaan : je MAG op mijn terrein komen ALS je aanvaardt dat het op eigen risico is. Maar dat ontslaat de eigenaar niet van ALLES of alle aansprakelijkheid. Feitelijk moet er bij vermeld worden wat juist uitgesloten is.

Zo'n soort verbintenis kom je overal tegen, kermis, attractiepark, dierentuin, museum, ... attractie betreden op eigen risisco ... ontslaat de eigenaar natuurlijk niet van zijn verplichtingen om de toestellen deugdelijk te onderhouden, zijn aansprakelijkheid te ontsnappen als er een defekt is aan de attractie, enzovoort.

Zelfs website ' betreden ' doe je vaak ' op eigen risico ' ...
      Last edited by Empe; 31 oktober 2016, 09:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        ...............................
        Ik denk gewoon dat er geen gek gevonden werd die én zo gek is om dit bouwval te restaureren én die er bovendien het nodige geld voor heeft, want je weet waar je aan begint bij zo iets, maar niet waar je eindigt.

Er zal wel een goed plan bestaan voor de eigendom na de sloop, want je wil niet weten wat die sloop alleen al zal kosten.
        Zomaar slopen om het slopen zullen ze zeker niet doen tenzij er iets achter zit wat serieus zal opbrengen, wees daar maar zeker van.
        +1
        Het was het eerste waar ik aan dacht. De sloopvergunning zal OK zijn. En er is misschien al mondeling beloofd dat een eventuele bouwvergunning, met misschien een wijziging van bestemming erbij, positief "kan" onthaald worden..... :-)
        Of: de bouwvergunning is al OK?
        "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
        Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Ik ben er vandaag geweest en de sloop is begonnen. Foto's nemen kon je enkel nog vanaf het andere kasteel (Vêves). Daar stonden enkele fotografen met super-teles opgesteld om de sloopwerken te volgen en vast te leggen.

Comment

Ik ben gisteren waarschijnlijk voor de allerlaatste keer naar het kasteel geweest. langs de kapel op Rue de Pirli zijn we naar boven gegaan en uitgekomen in de tuin langs de achterkant van het kasteel. Het gehele domein voor zover we konden zien is afgebakend met prikkeldraad op sommige plaatsen met 2 niveau's waardoor erover stappen op die plaatsen onmogelijk is. Er zijn reeds enkele torens afgebroken die liggen gewoon op de grond langs de achterkant van het kasteel. We hebben ook mensen zien lopen aan het kasteel die foto's en filmpjes aan het maken waren maar geen idee wie dat waren, deze zijn ook vertrokken langs de voorkant van het kasteel. De kraan die zich aan de voorkant bevindt bewoog nog en binnen was er licht te zien dus ze waren nog aan het werken. we hebben ook 3 schoten gehoord. we wouden nog een kijkje nemen van de werken zelf aan de voorkant via de linker zijkant maar dat is ons niet gelukt omdat er geen doorkomen aan was. uiteindelijk hebben we dat zo gelaten en zijn we terug naar beneden gegaan. we zijn nog even een kijkje gaan nemen aan de hekken bij de ingang en per toeval hebben we daar de beveiligingsfirma met 2 honden het domein zien binnenrijden dus s'avonds/s'nacht is er wel degelijk bewaking.

Comment

Working...
            X