Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie B = 2 jaar, Nl = 1 jaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Garantie B = 2 jaar, Nl = 1 jaar

erm, om even met de deur in huis te vallen, nederlands winkels dienen ook 2jaar waarborg te geven, volgens de europese wet...

ze lopen hier enkel niet mee te koop...

Comment

en eventjes bekeken, nu weet ik ook waarom, blijkbaar moet de detailhandelaar 2 jaar garantie geven maar zijn leverancier niet, waardoor eventuele reparatiekosten in het 2e jaar aan de detailhandelaar zal worden doorgerekend.

Comment

Ik dacht dat in de Europese Unie elk product sowieso 2 jaar garantie MOET krijgen, los van de door de constructeur bepaalde garantie...
        Ik herinner me nog de tijd dat een van onze ministers uitpakte met de "door haar verplichte" 2 jaar garantie en stiekem uitgelachen werd omdat dit Europees geregeld is...

Dus waarom Nederland niet??
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Weet niet wat er echt waar is maar ik weet wel dat in Nederland iedere verkoper gewoon 1 jaar garantie geeft..... Konijn geeft dit ook toe in de mail, zij zeggen zelfs dat je inwoner van België moet zijn wil je 2 jaar garantie bij ze krijgen.......

Nu speelt er wel iets anders in Nederland hoor, dit heeft te maken met de levensduur die je mag verwachten van een product. Een body die kapot is na 13 maanden is vreemd. Je mag verwachten dat deze veel langer mee zou moeten gaan. De verkoper zou dan enige coulance moeten betrachten maar als de verkoper zijn poot stijf houdt...... Het kan een hele vervelende discussie worden in een winkel en als de verkoper niet toegeeft rest je alleen nog maar een stap naar een advocaat, maar ja, wie doet dat?
          Daarom ga ik het extra jaartje garantie dus maar fijn in België halen! Goed voor de buren en als we dat nu massaal gaan doen krijgen we vanzelf in Nederland ook 2 jaar (fabrieks)garantie en tot die tijd word ik klant in België.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
            en eventjes bekeken, nu weet ik ook waarom, blijkbaar moet de detailhandelaar 2 jaar garantie geven maar zijn leverancier niet, waardoor eventuele reparatiekosten in het 2e jaar aan de detailhandelaar zal worden doorgerekend.
            Hmmm, waar heb je die info vandaan? Ben nu toch wel erg nieuwsgierig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jotto Bekijk bericht
              Ik dacht dat het om een europese richtlijn ging.
              Dat klopt 100% en Nederland heeft dat advies niet overgenomen. Het is zelfs nog erger gesteld dan het lijkt. Wettelijk gezien mag men in Nederland slechts een half jaar garantie bieden.
              Een hoop ouwe zooi
              www.rbfoto.nl

Comment

Verplaatst naar gepaster forum
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

In Nederland geldt een minimale wettelijke garantietermijn van 6 maanden waarbij de bewijslast van abnormaal gebruik bij de leverancier ligt. Daarenboven geven de meeste fabrikanten (en daarmee ook de leveranciers) een verlenging van die garantie naar een jaar. Echter, daarna is het niet voorbij, het geleverde produkt moet namelijk blijven voldoen aan de eisen die er aan gesteld mogen worden (lekker vaag he ). Artikel 7:17 van het BW zegt daarover:
                  1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
                  Wat er bedoeld wordt is dat bijvoorbeeld van een stofzuiger verwacht mag worden dat hij bij normaal gebruik toch wel een jaar of 5 moet blijven functioneren (ik noem maar even wat he, dit is dus ter beoordeling van de rechter). Dat gaat verder dan een vaste garantietermijn van 2 jaar.

In de eerder bedoelde Europese richtlijn staat dat EU landen de garantietermijn kunnen vaststellen op minimaal twee jaar. In Nederland is dat dus niet gedaan maar geldt bovenstaande regel die meestal in het voordeel van de consument uitpakt, zo is het idee. In werkelijkheid betekent het dat de bewijslast voor "normaal gebruik" na de overeengekomen garantietermijn (meestal 1 jaar dus) verschuift naar de klant en dat is dan meestal een verloren zaak.

Comment

Perfect verwoord.
                    Een hoop ouwe zooi
                    www.rbfoto.nl

Comment

Deze morgen bij FNAC stond iemand voor me met zijn defecte laptop Sony Vayo van 15 maand oud. Hij claimde zijn garantie van 2 jaar en kreeg volgend antwoord van de verkoper :
                      "U hebt 1 jaar volledige garantie. Indien U het tweede jaar een defect hebt aan de laptop moet U kunnen bewijzen dat het om een verborgen gebrek gaat dat reeds van bij aankoop aanwezig was.
                      De bewijslast ligt volledig bij U. Indien U geen bewijs hebt zal de herstelling niet onder garantie uitgevoerd worden".

Hierop is de klant terug met zijn laptop vertrokken. Dit lijkt me een nogal dubieuze praktijk om de garantie te ontlopen.

Comment

Heb ook wel al een vreemd geval aan de hand gehad met Massive. Luchter gekocht voor boven de eettafel, die na 18 maand kapot was (24 maand garantie). We brengen hem binnen, krijgen de melding dat de reparateur er in die periode niet is maar dat ze zo snel mogelijk zullen laten herstellen.

Paar weken later telefoon van de winkel: "Ja sorry, we hebben de luchter naar een hersteller gebracht in een andere winkel, en hij is niet te herstellen. U mag voor de prijs van de oude een nieuwe gaan uitkiezen."

We vinden niets naar onze smaak (en vooral budget), dus dan zegt m'n vriend dat hij wel zelf de transformator zal vervangen van de lamp en we vragen dus onze luchter terug. "Ah meneer, sorry, dat gaat niet, wij hebben hem niet teruggestuurd gekregen van de reparateur. En als het de transformator was die kapot was, dan hadden we het wel kunnen herstellen, het zal een ander probleem zijn." Ander probleem? Zo'n luchter is gewoon metaal, glas, transformator, draadjes en lampjes. Het enige dat daaraan onherstelbaar is is als een of andere kwibus de lamp heeft laten vallen en daarbij het glas gebroken heeft

De verkoper had dan nog het lef om te zeggen dat we ons gelukkig mochten prijzen dat we een nieuwe mochten nemen, alsof hij ons een fantastische gunst deed. Gelukkig prijzen??? Het is verdorie maar normaal als je de garantie niet kan nakomen (en een van je medewerkers de lamp onherstelbaar beschadigd heeft)
                        Mijn foto's en fractals
                        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Als je je cam koopt in de belgische vestiging van Konijn, dan heb je altijd 2 jaar garantie, ongeacht of je nu uit Belgie komt of uit Timboektoe.
                          De garantie zit namelijk niet op de persoon die de camera koopt, maar op het produkt zelf.
                          Een wet in Belgie geld voor alles en iedereen in Belgie, en vervalt niet als je uit het buitenland komt..
                          Als ik in Belgie op de snelweg rijdt, moet ik me toch ook gewoon aan de wet houden en dus niet harder gaan dan 120 km/u.

Ik heb in ieder geval mijn cam in Belgie gekocht ivm de 2 jaar garantie.
                          Konijnenberg heeft niet erg veel kaas gegeten van wettelijke bepalingen. Daar ben ik wel wachter gekomen toen ik mijn 70-200 F4L in reparatie meost doen na 14 maanden.
                          Ik zou een rekening krijgen omdat er maar 1 jaar garantie op zat. Nou niet dus.. Na enkele brieven op en neer waarin ik uitgelegd heb hoe de wet van de consumenten bescherming in mekaar steekt, hebben ze hem toch maar gratis gerepareerd.
                          Helaas kom ik met mijn werk ook regelmatig met deze regels in aanraking.

Het vreemde bij ons in Nederland is ook dat de verkopende partij altijd spreekt over fabrieksgarantie.
                          Fabrieksgarantie bestaat voor een consument eigenlijk helemaal niet.
                          Het is namelijk zo dat de verkopende partij in Nederland de garantie moet verlenen en een deugdelijk produkt moet leveren.
                          Bij eventuele gebreken moet de VERKOPER de oplossing bieden en niet de fabrikant.
                          Lekker vaag allemaal hier ! hihi
                          Last edited by mauske; 11 november 2007, 19:39.
                          Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Hi Mauske,

je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik meld alleen maar wat Konijn mij verteld. Ik ga alleen al om hun redenatie dus niet meer naar Konijn, ze kletsen uit hun nek en dus ga ik naar een andere (Belgische) verkoper Wil niet bij een eventuele reparatie een briefwisseling moeten opzetten om mijn recht te halen!

Groet,

Ed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eosje Bekijk bericht
                              Er bestaat toch zoiets als de Europese waarborgnorm die stelt dat iedereen binnen de Europese Gemeenschap twee jaar waarborg geniet op nieuwe toestellen?

Deze norm is wel enkel geldig voor niet-professionele gebruikers...

Even informeren....
                              Het is een Europese richtlijn maar is alleen van toepassing in de lidstaten die het in de wetgeving opgenomen hebben.
                              Tot nu toe heeft niet elke lidstaat dit in zijn wetgeving opgenomen en is er dus duidelijk een verschil tussen bepaalde lidstaten.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Het is een Europese richtlijn maar is alleen van toepassing in de lidstaten die het in de wetgeving opgenomen hebben.
                                Tot nu toe heeft niet elke lidstaat dit in zijn wetgeving opgenomen en is er dus duidelijk een verschil tussen bepaalde lidstaten.
                                Yep, en in Nederland dus niet en ga ik voortaan fijn in België shoppen... bij ons dien je een aparte verzekering af te sluiten om extra garantie te krijgen. Zelfs bij Konijn in Nederland terwijl zij in België standaard 2 jaar garantie dienen te geven. daar hoef je niet eens een zuinige Hollander voor te zijn om naar België te gaan lijkt me

Ed

Comment

Working...
                                X