Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie B = 2 jaar, Nl = 1 jaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Garantie B = 2 jaar, Nl = 1 jaar

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
    het antwoord van konijn is binnen:

[I][COLOR="Navy"]Geachte heer,

Dit is inderdaad de Belgische wetgeving welke 2 jaar garantie garandeert. Echter geldt dit alleen voor belgisch inwonenden.
    Dat klopt uiteraard niet. De wet is van toepassing op verkoop aan consumenten in België. Waar deze consumenten vandaan komen is eender.
    Ik merk toch keer op keer dat ze daar bij Konijn best wel een degelijk juridisch adviseur zouden kunnen gebruiken.

Comment

Eigenlijk klopt er van zowel 1 als 2 jaar garantie niks! In iedergeval niet in Nederland!

In Nederland wordt een product verkocht met een bepaalde levensduur! Voorbeeld:

Televisie moet volgens fabricant 7 jaar meegaan

TV heeft in NL 1 jaar garantie!

Gaat kapot in het derde jaar!

Fabrieks garantie wordt als volgt uitgelegt!

1e jaar is 100% reparatie kosten.

over de volgende jaren wordt het (bijvoorbeeld)

2e jaar Fabricant / importeur 90% klant 10% kosten

3e jaar Fabricant / importeur 80% klant 20% kosten

enz enz

dit is maar een voorbeeldje maar 1 jaar garantie zegt helemaal niks. Er zijn gerechtelijke uitspraken dat als je een duurzaam apparaat koopt deze niet binnen korte tijd de geest mag geven ongeacht hoeveel garantie er op wordt verstrekt!

veelal willen de mensen deze discussie niet aangaan maar het is de moeite waard en of neem een rechtsbijstand verzekering!

mvgr Walter
      ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
        Eigenlijk klopt er van zowel 1 als 2 jaar garantie niks! In iedergeval niet in Nederland!

In Nederland wordt een product verkocht met een bepaalde levensduur!

.....

dit is maar een voorbeeldje maar 1 jaar garantie zegt helemaal niks. Er zijn gerechtelijke uitspraken dat als je een duurzaam apparaat koopt deze niet binnen korte tijd de geest mag geven ongeacht hoeveel garantie er op wordt verstrekt!

veelal willen de mensen deze discussie niet aangaan maar het is de moeite waard en of neem een rechtsbijstand verzekering!

mvgr Walter
        Dit is idd waar. 't Probleem is alleen, zoals je zelf ook al aangeeft, dat het altijd een enorme discussie wordt wanneer de 'garantie is verlopen' Wanneer je zwart op wit 2 jaar volledige garantie krijgt ipv 1 jaar zou je dit dus wel een boel discussie en ellende kunnen besparen, mocht het apparaat toch stuk gaan in het tweede jaar...
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Hellemaal mee eens Markel,

In Nederland zijn ook vele bedrijven die gewoon 2 jaar garantie geven ipv 1 jaar. Weet niet hoe ze het doen maar ze doen het wel. Of kopen in Duitsland bijvoorbeeld en ditzelfde geld voor kopen in Belgie waarbij broer konijn een uitzondering is

http://www.progress.nl/ geeft 2 jaar en is met sommige producten scherp aan de prijs.

mvgr Walter

Comment

Hellemaal mee eens Markel,

In Nederland zijn ook vele bedrijven die gewoon 2 jaar garantie geven ipv 1 jaar. Weet niet hoe ze het doen maar ze doen het wel. Of kopen in Duitsland bijvoorbeeld en ditzelfde geld voor kopen in Belgie waarbij broer konijn een uitzondering is

http://www.progress.nl/ geeft 2 jaar en is met sommige producten scherp aan de prijs.

mvgr Walter
            Volgens mij wordt het tweede jaar garantie in Nederland dan gegeven door de winkel of de distributeur/ importeur. Ik weet in ieder geval dat op Pentax materiaal 2 jaar garantie wordt verleend (dus ook in Nederland), wanneer de winkel de spullen inkoopt via de Beukelaer. Een medewerker van De Beukelaer vertelde me dit laatst toen ik hem aan de telefoon had.
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
              Dat klopt uiteraard niet. De wet is van toepassing op verkoop aan consumenten in België. Waar deze consumenten vandaan komen is eender.
              Ik merk toch keer op keer dat ze daar bij Konijn best wel een degelijk juridisch adviseur zouden kunnen gebruiken.
              Ik heb Konijn nog maar eens een mailtje gestuurd om na te gaan of ik als koper daadwerkelijk Belg dien te zijn om 2 jaar garantie te krijgen en zie het antwoord:

Nogmaals, als u woonachtig in België bent heeft u recht op 2 jaar garantie.
              Naam en adresgegevens zijn altijd nodig bij een eventuele reparatie.

Vriendelijke groeten,

Foto Konijnenberg B.V/ Marianne Dekker

Ik denk toch dat ik in Belgie ga kopen maar zeker niet bij Konijn.

Groet
              Ed
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

mvgr Walter
                Nope, slechts 1 jaar...... http://www.progress.nl/shop/detail.a...-E942AD628401}

Groet
                Ed

Comment

Kijk ook eens in dit topic voor interessante links

Beste Forumdeelnemers van Belgium digital, Op ieder forum dus ook op dit lees ik regelmatig over garantie perikelen. Ik merk daarbij dat er weinig of in ieder geval onvoldoende kennis is van de rechten die je als koper hebt. Onlangs heb ik in het forum "Camera's" uitgebried gereageerd op het topic "Het maken
                  Groetjes
                  Valere

Comment

en als je in BE de factuur op naam van je zaak zet en inbrengt om de BTW te recupereren, is die EU richtlijn niet van toepassing,e n heb je maar 1 jaar waarborg .. je bent dan immers een professionele aankoper geworden .. tenzij je zwart op wit hebt dat ze 2 jaar "garanti" geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Nope, slechts 1 jaar...... http://www.progress.nl/shop/detail.a...-E942AD628401}

Groet
                      Ed

Licht er wel aan waar je wilt kijken natuurlijk en welke camera je wilt

En ik heb hier een bon van een pentax K100D welke 2 jaar recht op garantie geeft! Dat staat er nu inderdaad niet bij!

Geen probleem zoeken in duitsland via:

www.geizhals.net en europa vlagje aanklikken! In duitsland is prijs gelijk aan die van NL of goedkoper en altijd schriftelijk 2 jaar garantie!

Comment

Denk toch dat ik uiteindelijk in Belgie zal kopen, werk in Brabant dus dan is het redelijk snel aan te rijden en mijn Duits is niet echt geweldig, mijn Vlaams is wat beter . Maar toch bedankt

Ed

Comment

Heb eens geïnformeerd bij foto Rubens en hier hun antwoord:

Beste

Als u bij ons een toestel koopt krijgt u daar een factuur van en dat aankoopbewijs geeft u 2 jaar garantie. Als u iets aan de hand heeft met het toestel, moet u dat ook wel terug in Belgie binnenbrengen. Waar u woont maakt voor de rest niets uit...

Vriendelijke groeten
                          Foto Rubens
                          Caroline

Drie maal raden waar ik mijn camera straks ga kopen
                          Konijn gaat omzet missen zo

Dus Hollanders die in de buurt van België wonen..... even de grens over en je hebt een jaar extra garantie!

Groetjes

Ed

Comment

Er bestaat toch zoiets als de Europese waarborgnorm die stelt dat iedereen binnen de Europese Gemeenschap twee jaar waarborg geniet op nieuwe toestellen?

Deze norm is wel enkel geldig voor niet-professionele gebruikers...

Even informeren....
                            Bjorn,

Canon EOS-350 + EFS 18-55 + EFS 28-135 IS-USM + Tamron AF 75-300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eosje Bekijk bericht
                              Er bestaat toch zoiets als de Europese waarborgnorm die stelt dat iedereen binnen de Europese Gemeenschap twee jaar waarborg geniet op nieuwe toestellen?

Deze norm is wel enkel geldig voor niet-professionele gebruikers...

Even informeren....
                              Ik dacht dat het om een europese richtlijn ging.
                              Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

Comment

Pas een Olympus E510 gekocht en daar staat op de doos dat er 2 jaar garantie op zit in Europa
                                Blijkbaar heeft Nikon niet veel vertrouwen in haar eigen producten

Comment

Working...
                                X