Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

    Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
    Das onder de gordel he Francis..
    Ik had er om gevraagd hé...
    Maar allez, ik hield het in 2008 ook nog bij ISO 800 als max voor ruisvrij en ni veel meer om niet naar zwart wit te moeten omzetten. En nu schroef ik indien nodig vlot de ISO's omhoog. En al de rest...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #62
      Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      Ik had er om gevraagd hé...
      Maar allez, ik hield het in 2008 ook nog bij ISO 800 als max voor ruisvrij en ni veel meer om niet naar zwart wit te moeten omzetten. En nu schroef ik indien nodig vlot de ISO's omhoog. En al de rest...
      Correct belichten en leren flitsen, en dan heb je die hoge iso-waardes helemaal niet nodig.
      Gaat het hier over communiefoto's ? Ik lees hier elk jaar, als er een nieuwe camera uitkomt, hetzelfde. Als je niet dat hebt, kan je niet dat... Je hoort mij niet zeggen dat een camera geen verschil kan maken in bepaalde omstandigheden, maar niet voor een communiefoto.
      Last edited by FestinaLente; 12 mei 2009, 06:55.

      Comment


      • #63
        Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

        Hier moet ik Chris ( gedeeltelijk ) in bijtreden, je kan met elke reflex goede communiefoto's maken, als je met een flits werkt is er zeker geen probleem, werk je zonder flits en moet je hogere iso's gebruiken, dan zal de ene camera toch al wat meer ruis vertonen dan de andere.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #64
          Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

          destijds met een D1 Met SB80 ging het ook, nu met D3 en SB800 lukt het nog altijd . al gebruik ik die SB800 nu minder dan destijds de SB80, omdat het nu geen noodzaak is. Op ISO2000 heb ik nu minder ruis dan op ISO200 toen. dit belet me echter neit om nu nog ISO200 te gebruiken als dat een belichting oplevert die ik beter acht.

          Laat ons eerlijk zijn: de verwachtingen aangaande communiefoto's zijn veel lager dan die van trouwfoto's. De materiaal-eisen liggen dus lager. Vaak komt er in de meimaand ook redelijk wat licht via de glasramen binnen. als je eje flits kan gebruiken, kan je met zo goed als elk toestel je plan trekken, maar lichtsterke optiek blijft wel aan te bevelen omwille van de betere autofucus die je dan hebt.

          Comment


          • #65
            Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Hier moet ik Chris ( gedeeltelijk ) in bijtreden, je kan met elke reflex goede communiefoto's maken, als je met een flits werkt is er zeker geen probleem, werk je zonder flits en moet je hogere iso's gebruiken, dan zal de ene camera toch al wat meer ruis vertonen dan de andere.
            Die fotograaf heeft in de kerk ook niet geflitst hoor... al had hij wel een flits met verstrooiingsfilter erop mee. Nu ja, "niet" is wat overdreven.... ik denk dat hij 3 keer geflitst heeft. Maar niet voor de foto's van de eerste hostie, de stukjes tekst die aan de micro door elk kind werden voorgelezen,...

            En flitsen is een kunst, dat klopt. Maar als ik moet kiezen tussen hogere ISO of rechtuit "platflitsen" vanop de body, dan ga ik voor het eerste. Je kan met de flits op 1/8 of 1/16 wel wat licht bijgeven, je kan bouncen op 1/4 (via een pilaar dan eventueel in de kerk), whatever. Maar als je te weinig licht hebt, moet je meer flash geven en zonder degelijke flitsapparatuur (ik heb het dan over de communiefoto's in de kerk tijdens de dienst hé) kom je er niet dan. Of gaan jullie nu beweren dat die hele parapluwinkel en snoot, keylight,... maar voor de show zijn?

            => en on topic: het is al erg genoeg dat al die compactjes staan te flashen bij aanvang van de dienst... (toch nog snel een fotootje maken vooraleer de pastoor zijn eerste woorden spreekt).
            Last edited by Yourt; 15 mei 2009, 08:56.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #66
              Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

              Waarom zou je ruzie gaan staan maken met de pastoor of iemand anders in de kerk omdat je perse foto's wil trekken? Lijkt me heel leuk voor de communicant. 'k Zie ze dan al naar mekaar kijken... "Is dat uw pa/ma die ons lied/gebed/voordrachtje stoort?" "Is dat uw pa/ma die buiten wordt gezet terwijl wij hier ons best hebben gedaan om vanalles te leren?"
              Een communie is een belangrijke gebeurtenis voor een kind. Het is een gebeurtenis dat ze samen beleven, een groepsgevoel dat belangrijk is voor kinderen. Het gaat hier niet om de ouders.

              Foto's kan je op alle mogelijke momenten trekken, voor de viering, tijdens het feest, vooraf in een shoot,...
              Niemand kan je verplichten om half goede of dure foto's te kopen die getrokken werden in de kerk.

              Comment


              • #67
                Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                Waarom zou je ruzie gaan staan maken met de pastoor of iemand anders in de kerk omdat je perse foto's wil trekken? Lijkt me heel leuk voor de communicant. 'k Zie ze dan al naar mekaar kijken... "Is dat uw pa/ma die ons lied/gebed/voordrachtje stoort?" "Is dat uw pa/ma die buiten wordt gezet terwijl wij hier ons best hebben gedaan om vanalles te leren?"
                Een communie is een belangrijke gebeurtenis voor een kind. Het is een gebeurtenis dat ze samen beleven, een groepsgevoel dat belangrijk is voor kinderen. Het gaat hier niet om de ouders.

                Foto's kan je op alle mogelijke momenten trekken, voor de viering, tijdens het feest, vooraf in een shoot,...
                Niemand kan je verplichten om half goede of dure foto's te kopen die getrokken werden in de kerk.
                Wel Sannepoes, ben blij dat er nog zijn die er zo ver denken en dat ik niet de enige ben.
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #68
                  Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                  Vandaag heb ik hier in de kerk foto's gemaakt van de eerste communie.
                  Om alles zo goed mogelijk in beeld te kunnen krijgen ben ik vrijdag al naar de "generale repetitie" geweest, op die manier wist ik vooraf welk materiaal ik nodig had, en kon ik de mogelijke camerastandpunten al uitproberen.

                  Vandaag had ik dan twee camera's rond mijn nek hangen, de 1D MKIII + 70-200 f4 L IS + 580EX voor de close-up foto's, en de 40D + 16-35 f2,8 L + 430EX II voor de overzichten.
                  Vooraf had ik alle geheugenkaartjes leeg gemaakt, en alle accu's galaden (zelfs 5 setjes AA's voor de flitsers). Maar ik had voldoende aan het eerste setje dat in de flitsers zat, ik heb gelukkig geen accu's moeten wisselen op de "spannende" momenten.

                  Tijdens de eerste communie zelf heb ik van elke communikant telkens twee foto's gemaakt om wat meer zekerheid te hebben (dat zijn de belangrijkste foto's, dat mocht dus zeker niet mis lopen).


                  Als de ouders van alle communikanten naar voor hadden gekomen om foto's te maken, dan zou het vooraan in de kerk héél druk geweest zijn.
                  Daarom begrijp ik best dat er vooraf tegen de ouders wordt gezegd dat dat niet toegelaten is.
                  Nu krijgen ze allemaal een cd met alle foto's, en daar zitten ook nog de foto's bij die ik een paar maanden geleden tijdens een vormingsdag heb gemaakt.
                  Er worden dus geen dure foto's verkocht, iedereen kan zelf afdrukken (laten) maken van de grote bestanden die op de cd staan (2000x3000 pixels zal voor de meesten wel voldoende zijn zeker).


                  Het is een hele job, maar ik heb er zelf ook plezier aan beleefd.
                  Ik heb nog nooit wakker gelegen voor een fotoshoot, maar de voorbije week heb ik toch een paar nachten minder goed geslapen dan normaal...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                    gratis gewerkt ? ge hebt de ouders gratis cd met foto op groot bestand gegeven ?
                    goe bezig ja

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Vandaag heb ik hier in de kerk foto's gemaakt van de eerste communie.
                    Om alles zo goed mogelijk in beeld te kunnen krijgen ben ik vrijdag al naar de "generale repetitie" geweest, op die manier wist ik vooraf welk materiaal ik nodig had, en kon ik de mogelijke camerastandpunten al uitproberen.

                    Vandaag had ik dan twee camera's rond mijn nek hangen, de 1D MKIII + 70-200 f4 L IS + 580EX voor de close-up foto's, en de 40D + 16-35 f2,8 L + 430EX II voor de overzichten.
                    Vooraf had ik alle geheugenkaartjes leeg gemaakt, en alle accu's galaden (zelfs 5 setjes AA's voor de flitsers). Maar ik had voldoende aan het eerste setje dat in de flitsers zat, ik heb gelukkig geen accu's moeten wisselen op de "spannende" momenten.

                    Tijdens de eerste communie zelf heb ik van elke communikant telkens twee foto's gemaakt om wat meer zekerheid te hebben (dat zijn de belangrijkste foto's, dat mocht dus zeker niet mis lopen).


                    Als de ouders van alle communikanten naar voor hadden gekomen om foto's te maken, dan zou het vooraan in de kerk héél druk geweest zijn.
                    Daarom begrijp ik best dat er vooraf tegen de ouders wordt gezegd dat dat niet toegelaten is.
                    Nu krijgen ze allemaal een cd met alle foto's, en daar zitten ook nog de foto's bij die ik een paar maanden geleden tijdens een vormingsdag heb gemaakt.
                    Er worden dus geen dure foto's verkocht, iedereen kan zelf afdrukken (laten) maken van de grote bestanden die op de cd staan (2000x3000 pixels zal voor de meesten wel voldoende zijn zeker).


                    Het is een hele job, maar ik heb er zelf ook plezier aan beleefd.
                    Ik heb nog nooit wakker gelegen voor een fotoshoot, maar de voorbije week heb ik toch een paar nachten minder goed geslapen dan normaal...
                    www.loft6.be

                    Comment


                    • #70
                      Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                      die fotograaf is precies toch niet echt commercieel: ik heb nog steeds niks gehoord of gezien omtrent die communiefoto's...
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #71
                        Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt
                        die fotograaf is precies toch niet echt commercieel: ik heb nog steeds niks gehoord of gezien omtrent die communiefoto's...
                        ik was het niet hoor... afgelopen maand bij geen enkele communiemis geflitst en netjes de volgende dag de foto's online op mijn bestelwebsite

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #72
                          Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                          Ik heb de eerste communiemis geshoot omdat er geen professionele fotograaf het wou doen. Geen idee, verdiende niet genoeg zekers?
                          Soit, that's not the point. Vooraf was er duidelijk gecommuniceerd naar de ouders via een briefje in de klasagenda dat er een fotograaf de foto's gaat nemen en dat het niet gewenst is dat de ouders zelf foto's trekken. Mooi geregeld zou je dus denken.

                          In de kerk: 4 moeders die continu vooraan, voor het altaar foto's staan te trekken, met flits uiteraard op de compactjes... Plus dan nog 2 à 3 personen met een videocamera.... Zucht... sommigen zullen niet kunnen lezen zeker?
                          www.YourConcertShots.com

                          Comment


                          • #73
                            Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                            Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                            Ik heb de eerste communiemis geshoot omdat er geen professionele fotograaf het wou doen. Geen idee, verdiende niet genoeg zekers?
                            Dat hoor ik regelmatig zeggen van collega's, maar persoonlijk (nog) geen last van.
                            Ongeveer 50% van het aantal communicanten heeft dit seizoen ook effectief foto's nabesteld van hun communiemis, telkens tussen de 10 en 30 foto's.

                            Dat laatste was redelijk uitzonderlijk, maar verklaarbaar: het ging over een eerste communie met slechts 8 kinderen en dan heb je wel de tijd om véél foto's te maken per kind, ipv een mis met 40 gastjes.

                            Veel individuele foto's per kind = beter verkoop achteraf.
                            Volgend jaar ga ik dus voor missen met veel kinderen met een 2e fotograaf werken.

                            G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                            Comment


                            • #74
                              Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                              nou ja, sorry dat ik het oprakel maar het is het seizoen zeker

                              Ik zie dat sommige mensen hier de foto's achteraf te koop aanbieden via een bestelwebsite. Maar moet je dan toestemming van alle ouders hebben om die foto's op een website te mogen zetten ?
                              Voor klasfoto's moet men namelijk een papier laten ondertekenen door de ouders als de foto's op een website terechtkomen maar voor een communie in de kerk weet ik het dus niet.
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                              Comment


                              • #75
                                Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                                Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                                nou ja, sorry dat ik het oprakel maar het is het seizoen zeker

                                Ik zie dat sommige mensen hier de foto's achteraf te koop aanbieden via een bestelwebsite. Maar moet je dan toestemming van alle ouders hebben om die foto's op een website te mogen zetten ?
                                Voor klasfoto's moet men namelijk een papier laten ondertekenen door de ouders als de foto's op een website terechtkomen maar voor een communie in de kerk weet ik het dus niet.
                                Volgens mij mag je foto's van kinderen niet verkopen aan derden zonder getekende toestemming van de ouders (of voogd) ... ik dacht dat zelfs het fotograferen zelf ervan al niet zonder toestemming mocht

                                Mark
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                                Comment

                                Working...
                                X