Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

    Er is maar één persoon die beslist of er foto's of een video opname, gemaakt mag worden en dat is de geestelijke (priester).
    Hij is de baas in zijn kerk en bepaald wat mag en niet mag, en dan mag het schoolbestuur of oudercomité op hun hoofd gaan staan.
    IK heb jaren video opnamen gemaakt in bepaalde regio's met 3 camera's
    zeer discreet opgesteld, en een proffessionele fotograaf mas er ook aanwezig,
    altijd dezelde in bepaalde gemeente's.(heeft een reden natuurlijk)
    Ik kan je verzekeren dat hier opvoorhand serieuze afspraken werden gevoerd
    over de viering. De communieviering en het doopsel zijn voor de kerk nog steeds een van de meest voorname religieuze aan gelegenheden. Bij een huwelijksviering zijn ze vele soepeler.

    Comment


    • #17
      Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

      goeie beslissing van die kerk ....
      laat de professional tenminste zijn werk doen.
      www.loft6.be

      Comment


      • #18
        Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

        Sinds vier jaar maak ik ook foto's van de eerste communie in de kerk, op vraag van beide scholen daar aanwezig en samen met een andere amateurfotograaf. Het is een heel stresserende aangelegenheid die behoorlijk wat voorbereiding vraagt: we volgen verschillende voorbereidingen mee en maken serieuze afspraken met de leerkrachten en de priester. Alle ouders kunnen daarna vrijblijvend alle foto's bekijken en eventueel een bestelling tegen zeer democratische prijs plaatsen. Er is ook een video-man, ook met hem maken we afspraken om mekaar niet te storen.

        Ook in deze kerk wordt gezegd dat het niet toegelaten is zelf foto's of video te maken. Toch zijn er elk jaar mensen die van hun eigen kind een foto willen maken, zolang die niet in de weg lopen van mensen die hiervoor aangeduid zijn of de kinderen storen heb ik daar weinig problemen mee. Het zijn echter meestal de mensen die wel storen en in de weg komen lopen die het doen. Ik vind dat elke ouder recht heeft op foto's van zijn kind, en als er van sommige kinderen geen foto is omdat een andere ouder de fotograaf heeft gehinderd vind ik dat niet kunnen. Wij proberen ervoor te zorgen dat elk kind er minimaal twee maal alleen en nog een aantal keer in groep opstaat en dat lukt meestel goed. Ik begrijp dat het voor sommige mensen kriebelt, maar als 100 mama's, papa's, oma's en opa's er zich gaan in mengen wordt het een chaos waar niemand beter van wordt.

        Maar inderdaad, praat eens met directie of priester, misschien willen ze wel van jouw diensten gebruik maken...(maar dan voor alle kinderen...)

        Comment


        • #19
          Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

          Oorspronkelijk geplaatst door NeQo Bekijk bericht
          Ik hoop inderdaad dat het een deftige fotograaf is.
          Maar mijn instinct doet me vermoeden dat het niet het geval zal zijn aangezien het eigenlijk een amateur videoclub is dat ze hiervoor hebben aangesproken.
          Maar dat maakt vermoedelijk ook het verschil tussen 20€ per kopij t.o.v. 200€ ...
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Het is niet de school die een eerste communie organiseert, het is de kerk. De priester bepaalt, evt samen met de catechisten wat kan en niet kan in zijn kerk


            Tja, dat wil iedereen, het is en blijft een religieus feest in een kerk, mij lijkt dit logisch, anders staat iedereen daar met een fotoapparaat. De kerk is een plaats van bezinning, geen catwalk van de oscarnominaties. In onze parochie moeten alle communicantjes een wit paterskleed aantrekken, omdat de priester geen modeshow wil organseren in zijn kerk... De grote meerderheid van de ouders is daar erg tevreden over.

            Dus jij wel en anderen niet? Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n regeling niet kan...
            Het is iedereen of niemand en iedereen levert een kakafonie op. Vandaar dat bijna alle kerken deze regel hebben ingevoerd


            sugar

            Juist. Aanvullend; heeft niks met commerciële afspraken te maken en die € 20 voor een DVD? Take it or ... Gr, Paul
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #21
              Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

              Dezelfde regel geldt ook bij ons in de kerk. En ondanks het feit dat ik het wel begrijp, hebben we wel elke keer (zowel eerste als plechtige communies) pech gehad want de foto's trokken nergens op ... bij het 2de kind wisten we dus al wat er ons te wachten stond en hebben zelf voor foto's gezorgd net voor en na de kerk (samen met vriendjes & vriendinnetjes, allemaal mooi in hun communiepakjes).
              De enige foto die we toch nog gekocht hebben is die ene verplichte samen met mama en papa (en zelfs die was bewogen en we stonden er zonder voeten op ... ). Elke keer dat ik er naar kijk, moet ik er weer mee lachen.
              Hopelijk valt het bij jou beter mee, want blijkbaar zijn er evenveel mensen met positieve ervaringen ... heb ik weer pech gehad .
              Succes!
              http://www.hpgraphics.be

              Comment


              • #22
                Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                Toen mijn kinderen hun communie deden was er afgesproken dat de mis een tiental minuten onderbroken werd om de ouders de kans te geven om foto's te maken van de kinderen, dit tot ieders tevredenheid. Behalve een paar uitzonderingen (natuurlijk) hield iedereen zich daaraan.

                Comment


                • #23
                  Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                  Dat is een heel logische en normale beslissing, uiteindelijk is het een groepsgebeuren en dat moet gebeuren met de nodige dicipline.

                  Het was toch uw keuze dat er een communie zou plaats hebben, en daar heb je wel een vrije keuze in hé, dus als je der voor kiest moet je der ook maar alles bijpakken.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #24
                    Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                    Oorspronkelijk geplaatst door HildeP Bekijk bericht
                    Dezelfde regel geldt ook bij ons in de kerk. En ondanks het feit dat ik het wel begrijp, hebben we wel elke keer (zowel eerste als plechtige communies) pech gehad want de foto's trokken nergens op ... bij het 2de kind wisten we dus al wat er ons te wachten stond en hebben zelf voor foto's gezorgd net voor en na de kerk (samen met vriendjes & vriendinnetjes, allemaal mooi in hun communiepakjes).
                    De enige foto die we toch nog gekocht hebben is die ene verplichte samen met mama en papa (en zelfs die was bewogen en we stonden er zonder voeten op ... ). Elke keer dat ik er naar kijk, moet ik er weer mee lachen.
                    Hopelijk valt het bij jou beter mee, want blijkbaar zijn er evenveel mensen met positieve ervaringen ... heb ik weer pech gehad .
                    Succes!
                    Ook bij ons vorig jaar verboden om foto's te nemen tijdens de plechtigheid. Foto's werden genomen door de plaatselijke fotoclub, en bovenstaande als gevolg... Maar zoals al dikwijls geschreven, begrijpelijk dat niet iedereen door de kerk mag laveren om naar eigen goeddunken foto's te nemen. De kinderen hebben er een hele tijd aan gewerkt om de dienst mooi te maken voor de ouders, dus waarom zouden die het moeten verknallen?
                    Geniet van de dag, is veel leuker om eens rustig op de stoel te zitten en rond te kijken... En hoop dat er een mooie foto bij is van je zoon/dochter.
                    De foto's liggen trouwens ook bij ons al een tijd in de kast, enkel de dvd (die wel netjes afgewerkt was) wordt regelmatig bekeken... In een nostalgische bui.
                    Nikon D200 | Nikon D700 | SB600 | SB910 | Tokina 11-16 | Nikon 18-70 | Nikon 24-70 | Nikon 105 Micro | Nikon 80-200 AF D ED
                    http://<span style="color:Navy">www....ions.be</span> - http://<span style="color:Silver">ww...lens.be</span>

                    Comment


                    • #25
                      Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                      Mijn dochter doet ook haar eerste communie en bij ons mag men ook niet zelf foto's maken in de kerk.

                      De dvd zal ons achteraf 25€ kosten van de foto's weten we het nog niet, zelf vind ik dit een goede oplossing om een bende op hol geslagen familie leden op hun stoel te houden en zo deze ceremonie waar die kindjes zo lang voor hebben voor geoefend in goede banen te leiden

                      Comment


                      • #26
                        Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                        't Is al heeeeeeeeeel lang geleden dat ik mijn communie moest doen, maar volgens mij was daar na de kerkdienst gewoon tijd voor de ouders om foto's van hun kind te maken. Zo verstoorde niemand iets en had men toch 'n foto.

                        Een dvd zou ik niet moeten. Zelfs van interessantere onderwerpen zou ik er niet naar kijken, laat staan van zo'n kerkdienst.

                        Als ik eerlijk ben kijk ik vele malen liever naar die foto's die jullie allemaal voor die communiekaartjes maken. Lekker vrolijk buiten in frisse kleurtjes. Past beter dan zo'n kerkse omgeving voor jonge kinderen.

                        Is het in Nederland eigenlijk ook gebruikelijk om zo'n werk van 'n communie te maken in deze tijd? Ben niet thuis in kinderen dus heb daar eigenlijk geen idee van, maar 't valt mij wel heel erg op dat in Belgie er zoveel aan gedaan wordt (terwijl die gezinnen vast ook niet elke zondag in de kerk gaan zitten)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                          @ foottootje

                          Er bestaan nog mensen die gelovig zijn, in welke zin dan ook, meer dan je zou vermoeden.
                          Deze mensen houden hun nog vast aan morele waarden en normen, en maar goed ook, als ik zie hoe het er de dag vanvandaag aan toegaat.
                          De meesten vinden de weg terug in tijd van nood, en dat is bedenkelijk.
                          Ik ben heus geen kerkpilaar hoor.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                            Is het in Nederland eigenlijk ook gebruikelijk om zo'n werk van 'n communie te maken in deze tijd? Ben niet thuis in kinderen dus heb daar eigenlijk geen idee van, maar 't valt mij wel heel erg op dat in Belgie er zoveel aan gedaan wordt (terwijl die gezinnen vast ook niet elke zondag in de kerk gaan zitten!

                            Dat heeft IMHO héél veel te maken dat de meeste in grote mate hypocriet zijn, het ontbreek hun aan moed om aan de buitenwereld te laten zien dat ze eigenlijk " héél die cinema " ook maar niks vinden, maar..... " wat zouden de buren zeggen ", wat zouden de buren denken" . En om dat te vermijden huilen ze mee met de wolven in het bos, en (das ook een Antwerpse expressie) " Doen ze, zoals den hoop " Gewoon om niet op te vallen, en mee te lopen in de kudde.


                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #29
                              Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Dat heeft IMHO héél veel te maken dat de meeste in grote mate hypocriet zijn, het ontbreek hun aan moed om aan de buitenwereld te laten zien dat ze eigenlijk " héél die cinema " ook maar niks vinden, maar..... " wat zouden de buren zeggen ", wat zouden de buren denken" . En om dat te vermijden huilen ze mee met de wolven in het bos, en (das ook een Antwerpse expressie) " Doen ze, zoals den hoop " Gewoon om niet op te vallen, en mee te lopen in de kudde.


                              MVG, Jeff
                              De nagel op de kop geslagen! proficiat!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Verbod om foto's te maken bij eerste communie in de kerk?!

                                Alles om de commerce.
                                Hoe meer gedoopten, hoe meer staatstussenkomst voor de kerk.
                                Hoe meer huwelijken, dopen, overlijdens, communies, vormsel, wijdingen, missen ... hoe meer inkomsten voor kerk en aanverwante ondernemingen.
                                Voor wanneer een kerkelijk ritueel bij scheidingen? Mss een gat in de markt?
                                Heeft iemand al eens geprobeerd om van de doopakten te worden verwijderd??? Goede moed toegewenst.

                                Henri
                                lidnummer: BD0435BE

                                Comment

                                Working...
                                X