Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ligt het aan mij??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: ligt het aan mij??

    Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
    Wat mij opvalt is dat als er negatief commentaar op een foto komt (ongeacht wie dat geeft), dat er dan vaak mensen zijn die de poster van het negatieve commentaar daarop aanvallen.
    Dat heb ik al meermaals aangehaald. Misschien kunnen de moderators even onder elkaar overleggen of en zo ja, hoe men in de toekomst op dergelijke reacties wil op reageren. Want blijkbaar is iemand verwijten omwille van niet-positieve commentaar, niet in de laatste plaats door mensen die zich aan de andere kant wat populair trachten te maken, onvoorwaardelijk toegestaan...


    seppuku.

    Comment


    • Re: ligt het aan mij??

      Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
      Dat heb ik al meermaals aangehaald. Misschien kunnen de moderators even onder elkaar overleggen of en zo ja, hoe men in de toekomst op dergelijke reacties wil op reageren. Want blijkbaar is iemand verwijten omwille van niet-positieve commentaar, niet in de laatste plaats door mensen die zich aan de andere kant wat populair trachten te maken, onvoorwaardelijk toegestaan...


      seppuku.
      Tot nu toe is de forumleiding altijd uitgegaan van het gezond verstand van de forumleden zelf. Maar het is zeker wel een punt om mee te nemen in het eerstkomende overleg.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • Re: ligt het aan mij??

        Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
        Want blijkbaar is iemand verwijten omwille van niet-positieve commentaar, niet in de laatste plaats door mensen die zich aan de andere kant wat populair trachten te maken, onvoorwaardelijk toegestaan...


        seppuku.

        En het geven van negatieve commentaar die op zijn beurt meerdere mensen demotiveert om op den duur nog foto's te tonen, is dan ook onvoorwaardelijk toegestaan.

        En wat betreft het populair willen worden, dat is de grootste onzin die je nu komt te vertellen, blijkbaar heeft men zelfs niet meer het recht om je eigen mening hier te zeggen op het forum zonder dat je daarvoor word afgestraft in je postings, m.a.w geen reacties meer, dat is de harde realiteit.

        Conclusie: je maakt je enkel populair door je mond te houden en niet in te gaan op om het even welke discussie.

        mvg,
        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

        Comment


        • Re: ligt het aan mij??

          Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
          Conclusie: je maakt je enkel populair door je mond te houden en niet in te gaan op om het even welke discussie.
          Dat kan (mag) toch de bedoeling niet zijn
          Als je wil bijleren moet je tegen een stootje kunnen (heb ik zelf al vele malen meegemaakt en er uiteindelijk véél van geleerd )
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • Re: ligt het aan mij??

            Allen, vooral Rvb en Mod's
            Al jaren blijkt dat het beoordelen van foto's hier op BD en evenzeer op andere foto-fora, gebonden aan evenveel, zij niet meer, subjectieve als minder objectieve gegevens.
            Bij die subjectieve gegevens is zeker de kennis over de auteur van een foto van groot belang. Hoe je het ook keert, steeds weer merkt men op dat hoge bomen steeds meer wind vangen. Personen die veel posten, krijgen veel reactie (het sneeuwbaleffect) en dit is in feite een heel normale zaak. Alleen, een beginneling, (kan zelfs een foto-goeroe zijn), dus iemand die zich voor het eerst op BD gewaagt, heeft het moeilijk hier gehoor te vinden en zeker een goede bespreking van de beelden.
            Statistiek, en ja ik weet beter dan wie ook, dat je met cijfers alles kan bewijzen, merk je dat het bekijken van foto's op ons forum enorm persoonsgebonden, of groepsgebonden is en laat duidelijk zijn, ik heb het hier niet op commentaar.
            Is daar een oplossing voor ?
            Misschien wel, misschien niet.
            Misschien volgend voorstel:
            1) een showcase waar je enkel een foto kan posten en GEEN commentaar geven.
            2) ofwel maken wij de fora zo, dat je foto's kan posten, maar dit is dan 100% anoniem. Hierbij de bedenking dat ook de signatuur in of op een foto dan uit den boze zijn. Dit is dan immers geen anonieme foto meer.
            Hierbij wel de bedenking of beter opmerking dat de poster dan zelf geen commentaar kan posten en/of zijn startpost kan aanpassen.
            Voordelen ?
            Ja, je kijkt naar de foto's op een neutraler manier. Je bent niet meer gebonden door, Ah, 't is van de Jozef, dus ...
            Je bent verplicht om naar meer foto's te kijken en niet alleen die van je lief, vriendin, vriend ...

            Nadelen ?
            Jazeker. software moet daartoe aangepast en je weet nooit van wie de foto is.
            Bij plaatsing in HOF moeten dan de auteur er natuurlijk wel bij .
            Loggere werking en meer disipline, maar dit laatste is me dunkt de laatste tijd wel stillaan tijd om aangeleerd te worden in onze maatschappij.

            Enfin, 't is maar een gedacht. Indien nodig wil ik hierover wel nog eens dieper gaan babbelen en uitdiepen. Maar de eerste reacties hierover waren heel positief.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • Re: ligt het aan mij??

              Eerljik gezegd, vind ik het systeem dat dat PURLUT aanhaald om anoniem foto's te posten een zéér goed idee, ben zelf voorstander op de eerste rij van dit voorstel! Mischien iets om eens verder uit te werken ??

              Zo komt elke foto die kommentaar verdiend aan bod, zonder dat er nog enige vorm is van laat ons zeggen 'groepvorming', "ik post een foto en m'n volgelingen (vriendjes) bekommentarieren"

              Ik maak zelf ook de fout hoor, commentaar geven op foto's van mensen die je kent, je wil echter niet het risico lopen om kommentaar te geven op een foto van een 'populaire', 'super populaire' (en ga zo maar verder) poster hier op het forum, om dan achteraf heel z'n achterban op je dak te krijgen.

              Nee anoniem foto's posten, heeft z'n voordelen ...

              - kritiek zal sneller aanvaard worden ...! (maak dan het commentarieren ook anoniem). en lange tenen zullen minder snel pijn gaan doen.
              - slapende leden, zulle opnieuw meer gaan posten ... en daar zit volgens mij nog heel veel talent

              Voor mijn part mocht dit gisteren reeds zijn ingevoerd.

              Greetz!
              Krims@nline
              Last edited by Krims@nline; 7 mei 2007, 08:06.
              Krims@nline - A memory in the raw

              Comment


              • Re: ligt het aan mij??

                Ik heb met tot nu toe nog niet gemengd in de discussie omdat ik relatief nieuw ben op dit forum.

                Maar ik wil toch even reageren op het anoniem posten, suggestie van purlut.

                1. de meeste mensen hebben hier al een schuilnaam, dus waarom het nog anoniemer maken.
                2. in de tijd van e-mail, chat etc kun je niet meer anoniem zijn, gewoon even een pm'ke naar je vrienden, et voila gedaan met anoniem zijn.
                3. als je anoniem kunt posten, waarom je dan nog inhouden? je zult veel meer bereid zijn om de botte bijl (lees : arrogant, gemeen, laag bij de grond, of vul zelf maar in) boven te halen.
                4. waarom nog een foto posten in de showcase als de rest geen reacties mag geven en er ook niets uit kan leren? bv : een bewerking die nadien word uitgelegd door de poster.

                Zoals overal in een gemeenschap gaat het over je gezond verstand gebruiken, doe alsof jij wilt behandeld worden.
                En dit geld ook voor de originele opmerking van bouk, "als je er zelf over tevreden bent" ----> gezond verstand !

                Twee suggesties :

                1)

                Misschien kunnen de moderatoren (voor mij zijn zij het forum) werken met een "flag" systeem, maak je een ongepaste post, krijg je een "flag", heb je drie "flags" vlieg je eruit voor 1 week, nadien kun je doorgaan, heb je het dan nog niet begrepen word je username geschrapt + ip ban.

                2)

                Andere suggestie, verdeel je forum onder in het aantal geposte foto's.

                Bijvoorbeeld :

                1-20 geposte foto's : beginner forum (daarom ben je nog gene beginner in de fotografie hé) hier kun je leren wat er gepast is om te plaatsen of niet, kun je wat de grenzen aftasten, leert je om door te bijten. kan niet plaatsen in het gewone forum

                21-50 geposte foto's : gewone forum (kan niet meer plaatsen in het beginner forum, heeft al wat krediet van de gemeenschap en weet al beter wat te plaatsen)

                Vanaf 50 foto's zul je het wel snappen zeker?

                gr,
                Last edited by MI&MA; 7 mei 2007, 08:48. Reden: even nog iets verduidelijkt.

                Comment


                • Re: ligt het aan mij??

                  Oorspronkelijk geplaatst door MI&MA Bekijk bericht
                  1. de meeste mensen hebben hier al een schuilnaam, dus waarom het nog anoniemer maken.
                  purlut bedoelt: dat je niet kan zien door wie de foto gemaakt is (zelfs al is het een schuilnaam). Er zijn veel mensen die ik niet "echt" ken maar van wie ik de (schuil)naam al zien passeren heb op het forum en waar ik zo al een beetje een idee heb wat te verwachten van de foto's. En dan ben je bevooroordeeld.
                  Zo heb ik onlangs ook een foto gehad waarop een paar positieve reacties kwamen van mensen die ik had leren kennen, of geholpen had op één of andere manier, en die wilden blijkbaar geen kritische dingen posten, terwijl dat van mij echt wel mag. Ik ga niemand scheef bekijken omdat die zegt: "die foto spreekt mij echt niet aan!"... Bij een bepaalde foto waarop ik kritisch commentaar kreeg kreeg ik van diegene die het commentaar gepost had achteraf een pm om zich te "excuseren" voor het minder positieve commentaar Zeer lief, dat wel, maar voor mij echt niet nodig. Ik ben dankbaar voor elk commentaar, ik kan er alleen maar uit leren.
                  maar er zijn er andere... en zo durven mensen die mekaar "iets beter" kennen (via pm of andere thread of zo) minder gauw kritisch zijn. Of omgekeerd: ik heb al eens gehoord van iemand die een kritisch commentaar op een foto had gepost, toen ging de maker van die foto gaan kijken naar alle recente foto's van die persoon om er ook eens zijn gal te spuien.
                  Dat vermijd je dus als je niet weet van wie de foto's komen.

                  Langs de andere kant krijgt iedereen uiteraard graag "credit" voor zijn foto's. Waarom dan geen systeem waarbij bvb na een week de naam tevoorschijn komt.

                  Het probleem is inderdaad dat er zoveel posters zijn op bd dat je echt niet weet wie er kritisch commentaar verwacht en wie er enkel "ooohs" en "aaahs" wil.

                  Comment


                  • Re: ligt het aan mij??

                    @Purlut,

                    Wat jij zegt is ook wel waar. Dat is vast wel statistisch te bewijzen. Maar wat de beste manier is om dat te voorkomen, dat weet ik niet. Want sommige fotografen hebben een duidelijke eigen stijl, en iemand die het forum volgt, die ziet dat direct (anoniem of niet).
                    Maar de tips die jij geeft zullen vast en zeker besproken worden in de werkgroepen Forumstructuur en Huishoudelijk Reglement. En jij kunt je ook opgeven voor die werkgroepen, want samen weet je altijd meer dan alleen.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • Re: ligt het aan mij??

                      Ik wil geen roet in het eten gooien, maar toch enkele kanttekeningen :

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      1) een showcase waar je enkel een foto kan posten en GEEN commentaar geven.
                      TedereTijger heeft dat in deze topic ook reeds voorgesteld : ik vrees dat dat de dood van showcase zou zijn. Iedereen wil toch commentaar op zijn foto's ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      2) ofwel maken wij de fora zo, dat je foto's kan posten, maar dit is dan 100% anoniem.
                      In de challenge is dit nu al zo. Maker blijft anoniem zolang de challenge loopt maar kan wel anoniem reageren op gegeven commentaar. Commentaar is idd eerlijk want je weet niet wiens foto je bekijkt en dat is een heel positief punt, maar ... het aantal comments per foto is sinds de invoering van dit systeem niet gestegen (integendeel). Verwacht dus geen mirakels qua aantal.


                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Ja, je kijkt naar de foto's op een neutraler manier. Je bent niet meer gebonden door, Ah, 't is van de Jozef, dus ...
                      Dat doet me denken aan deze site :




                      Oorspronkelijk geplaatst door Krims@nline Bekijk bericht
                      - kritiek zal sneller aanvaard worden ...! (maak dan het commentarieren ook anoniem). en lange tenen zullen minder snel pijn gaan doen.
                      Wie lange tenen heeft, zal die steeds blijven behouden, maak je geen illusies.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • Re: ligt het aan mij??

                        @JLP
                        Wat die medewerking betreft, RvB werd reeds van deze post op de hoogte gebracht en inderdaad, ik sta niet aan wal hoor !
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • Re: ligt het aan mij??

                          Misschien is er dan ook nog de mogelijkheid om het commentaar alleen per PM te versturen zodat je geen open discussie krijgt over een foto, en anderen ook niet weten wie er commentaar gegeven hebben. Zo blijft het voor de "buitenwereld" anoniem en de TS krijgt toch zijn gewenste commentaar.
                          Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                          Canon eos 7D Mijn site

                          Comment


                          • Re: ligt het aan mij??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
                            Misschien is er dan ook nog de mogelijkheid om het commentaar alleen per PM te versturen zodat je geen open discussie krijgt over een foto, en anderen ook niet weten wie er commentaar gegeven hebben. Zo blijft het voor de "buitenwereld" anoniem en de TS krijgt toch zijn gewenste commentaar.
                            Op die manier kunnen anderen natuurlijk ook niet bijleren van de gegeven commentaar.
                            It's not the size that matters, it's how you use it.
                            Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

                            Comment


                            • Re: ligt het aan mij??

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              of is het werkelijk zo, dat de inzendingen in Showcase minder van kwaliteit worden.
                              Neen dat is niet zo volgens mij....

                              Misschien wel minder in aantal maar dat doet géén afbreuk aan de kwaliteit.
                              Vergelijking: Joop Zoetemelk heeft ook maar één keer de Tour gewonnen.
                              Was hij een slecht renner?

                              en dat de belangrijke regel (als je er zelf tevreden over bent) nogal eens wordt vergeten.
                              Dat wordt een gevaarlijke(?) stelling vanaf het moment dat je een foto
                              in het openbaar publiceert. Je gaat een "risico" aan niet?
                              Moet dan iedereen zijn eventuele kritiek sparen omdat jij tevreden bent
                              Je mag ook gerust tevreden blijven ondanks alle commenateren.

                              wil niets los maken, maar het valt me gewoon op hier op BD.
                              grt,bouk.
                              Ben ik het mee eens, dat is nergens voor nodig.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • Re: ligt het aan mij??

                                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                of is het werkelijk zo, dat de inzendingen in Showcase minder van kwaliteit worden.
                                en dat de belangrijke regel (als je er zelf tevreden over bent) nogal eens wordt vergeten.
                                wil niets los maken, maar het valt me gewoon op hier op BD.
                                grt,bouk.
                                Ik weet eerlijk niet of het zo is Bouk, daarvoor ben ik te weinig op showcase.
                                Ik zie wel af en toe hier foto's van mindere kwaliteit dan we eigenlijk hadden verwacht. Vaak zijn het dan ook nieuwelingen die nog zoekend zijn in de fotografie. Waarom nieuwelingen gelijk op showcase gaan weet ik niet dit zou je middels een enquête kunnen achterhalen.
                                Tevens denk ik dat er niet altijd goed wordt gereageerd naar een slechte foto.
                                Bijvoorbeeld:
                                Er wordt een onscherpe foto geplaatst.
                                De reacties zijn dan als volg: mooie reeks, mooie kleuren jammer van de scherpte volgende keer beter. En daar gaat het nu fout. Want waarom is deze foto onscherp? Dit moet betrokkene wel verteld worden en omdat te kunnen heb je ook nog vaak de exif gegevens nodig.
                                Mijn voorstel zou zijn:
                                Ieder nieuw lid (noem hem maar even JUNIOR MEMBER)moet in eerste aanleg alleen maar toegang hebben tot foto discussie.
                                Daar moet je dan de mogelijkheid hebben om per topic minimaal 2 en maximaal 6 foto’s te plaatsen (dit is beter dan 6 topics apart). Alle foto’s dienen voorzien te zijn van Exif gegevens. Nadat je bewezen heb dat je de grondbeginselen van de fotografie beheerst krijg je het stempel MEMBER.
                                Met dit stempel MEMBER heb je dan toegang tot fotodiscussie EXTRA en Showcase.
                                In Showcase moet het dan wel mogelijk zijn om eerlijk je mening te kunnen geven over het geleverde werk ook al is deze negatief.
                                Voor nieuwelingen is het vaak moeilijk in te schatten hoe de waarde is van het geleverde commentaar. Vaak wordt commentaar geleverd door personen die zelf nog nooit een foto hebben ingezonden. Ook hier is een oplossing voor te bedenken. Leden die zich willen opwerpen tot het helpen van nieuwelingen (fotodiscussie) kunnen zich daarvoor bij jullie aanmelden.
                                Na beoordeling van oa ingezonden werk cq kwaliteit geleverde reacties, krijgen ze hiervoor een herkenbaar stempel bijv. DISCUSSIE MEMBER. Iedereen kan dan zien dat deze persoon kwalitatief commentaar levert.

                                Alles is niet op te lossen, we kunnen er wel zoveel mogelijk met zijn allen naar streven. De beste manier hiervoor is te beginnen met iedereen zijn mening te respecteren.
                                Mijn spreekwoord is dan ook vaak: Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat is ook maar goed ook want anders hadden we geen discussie.

                                Hopende een kleine bijdrage te hebben geleverd.
                                mvgr
                                antoine200

                                Comment

                                Working...
                                X