Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ligt het aan mij??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: ligt het aan mij??

    Het is wel zo dan iemand die voor de 1ste keer post op bd en meteen een knaller afgeeft of een lucky shot heeft gehad of snel zou kunnen overgaan naar showcase. Het puntensysteem is een voorstel maar daar zou natuurlijk nog moeten overnagedacht worden.

    @JLP : ik heb die goeie oude tijd niet meegemaakt dus weet ik niet wat er juist misging. eerst en vooral zou ik toch eens nadenken over die namen.... die nodigen echt niet uit (behalve showcase natuurlijk). Maar ik ben maar een newbie....
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • Re: ligt het aan mij??

      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
      @JLP : ik heb die goeie oude tijd niet meegemaakt dus weet ik niet wat er juist misging. eerst en vooral zou ik toch eens nadenken over die namen.... die nodigen echt niet uit (behalve showcase natuurlijk). Maar ik ben maar een newbie....
      Vroeger heetten de forumonderdelen Fotodiscussie en Fotodiscussie Extra ook Beginners en Gevorderden. Dat is destijds verandert, vanwege hetzelfde probleem waar dit topic om is begonnen. Mensen zien zichzelf niet graag als beginner en postten daarom ook vooral in Showcase of Gevorderden. Daarom dat er destijds is besloten voor de neutralere namen Fotodiscussie / Extra om de drempel om in die forumonderdelen te posten voor beginnende fotografen wat lager te maken. Het effect van deze naamswijziging is eigenlijk niet zo groot, dus moeten er andere oplossingen worden gevonden.

      Wat denk ik het grootste probleem is, is het geven van commentaar op de foto's. Nu zie je te vaak dat ook de slechte foto's in eender welk forumonderdeel nog positief onthaald worden. Dat is leuk voor de poster, maar je leert er niet zoveel van. En juist omdat ook slechte foto's positief onthaald worden, post men sneller in Showcase, omdat men eerder denkt dat de foto goed is. Als een foto goed is mag dat best gezegd worden, maar wees ook eerlijk als je een foto niet goed vindt. Door opbouwend en onderbouwd commentaar te geven moet dat lukken.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • Re: ligt het aan mij??

        Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
        Nu zie je te vaak dat ook de slechte foto's in eender welk forumonderdeel nog positief onthaald worden. Dat is leuk voor de poster, maar je leert er niet zoveel van. En juist omdat ook slechte foto's positief onthaald worden, post men sneller in Showcase, omdat men eerder denkt dat de foto goed is.
        Ik haal uit de commentaar wat ik iets waard vind. Als een iemand een foto onscherp noemt en een tweede diezelfde foto de hemel inprijst weet ik ook dat er bij een van beiden iets niet klopt. Dan is het aan de fotograaf om de keuze te maken, hoe hard die ook kan zijn. Iemand sparen is tof, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

        Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
        Door opbouwend en onderbouwd commentaar te geven moet dat lukken.
        Moest het mathematisch mogelijk zijn was ik het hier 200% mee eens.
        http://peliculiar.lalunerouge.net

        Comment


        • Re: ligt het aan mij??

          Is het met de huidige indeling eigenlijk wel toegelaten van een foto in showcase negatief te beoordelen ?
          De TS vraagt immers niet om een echte beoordeling want daarvoor dient "fotodiscussie".
          Bovendien mag TS in "showcase" eigenlijk zelfs geen reacties vragen...

          Waarom dus niet gewoon fotodiscussie (+extra) afschaffen en in showcase toelaten dat een topicstarter
          reacties of een kritische analyse vraagt of dat bezoekers gewoon steeds hun eerlijke, gefundeerde beoordeling geven ?

          Ik heb het vroeger ook al eens aangehaald, de opsplitsing in categorieën van showcase vind ik een groot pluspunt.
          Als het de bedoeling zou zijn van bvb 15% van de topics uit showcase door te verwijzen (te verjagen)
          naar het ongestructureerde "fotodiscussie" dan wordt het daar sowieso een soepje waar niemand beter van wordt.
          Last edited by filipo; 18 april 2007, 18:18.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • Re: ligt het aan mij??

            Is het met de huidige indeling eigenlijk wel toegelaten van een foto in showcase negatief te beoordelen ?

            Waarom niet ? Over een foto die in Showcase staat mag je toch een mening hebben en die ook te kennen geven. Die mening hoeft daarom toch niet altijd positief te zijn. Stel dat er een overbelichte foto in Showcase geplaatst wordt, het zou nogal iets zijn als je dan niet eens zou mogen zeggen : ik vind de foto maar niets want hij is overbelicht. In mijn ogen is hetnog altijd beter eraan toe te voegen waarom je iets vindt.
            De nuance met fotodiscussie ligt er hem in dat je daar je moet motiveren waarin je iets goed of slecht vindt, wat in showcase geen verplichting is.
            Zo had ik het toch begrepen tenminste.
            fotosite

            Comment


            • Re: ligt het aan mij??

              Ik denk dat Filipo hier ook een heel sterk punt aanhaalt. Wat je ook probeert, ik vrees dat niet velen hun foto's in de discussie zullen plaatsen ipv de showcase. Ook al vraagt de TS het niet altijd in showcase, als ik iets 'verkeerd' zie aan een foto dan zeg ik het meestal ook, net als ik in de discussies doe. Misschien moeten we fotodiscussie afschaffen en enkel fotodiscussie-extra overhouden, voor als je echt een mening wil over die bepaalde foto. Anderzijds haal je daarmee het niveau van showcase zo bij zo naar beneden want waar verwijs je dan de 'mindere foto's' naar toe? Het blijft een moeilijke oefening hé.
              Het puntensysteem, daar ben ik echt tegen want onvermijdelijk krijg je dan het ons-kent-ons systeem en worden bijna alle topics battles. Als je iets goed of slecht vind dan kan je dat ook duidelijk maken zonder (te) harde cijfers.
              Wat ik al eerder aanhaalde: enkel de mods mogen bepaalde foto's 'degraderen' uit de showcase. De mods kiezen dan tenslotte ook voor deze verantwoordelijkheid te dragen en we moeten dit dan met z'n allen respecteren.
              SITE: http://www.xraypictures.be
              FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

              Comment


              • Re: ligt het aan mij??

                Uiteraard mag je in Showcase ook commentaar geven op de foto. Positief of negatief maakt niet uit, zolang het maar beschaafd blijft. Sterker nog, dat zou ik zelf een pluspunt vinden als er mensen meer schrijven dan alleen "mooie foto". Maar in Showcase hoef je geen commentaar te geven, het mag. In Fotodiscussie moet je wel commentaar geven, dat is eigenlijk het grote verschil, want in Fotodiscussie vraag je om een beoordeling en in Showcase niet (al zie je dat wel steeds meer gebeuren).
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • Re: ligt het aan mij??

                  Voor alle duidelijkheid : ik vind het ook logisch dat je kan en mag reageren in showcase maar vind het raar dat je als TS in showcase niet naar reacties mag vragen.

                  Is het dus logisch dat kijkers in showcase vrijuit hun beoordeling mogen geven maar dat er wel soms negatief wordt gereageerd als de TS in showcase gewoon vraagt "wat vinden jullie ervan ?" en de reactie krijgt "als je een beoordeling wil, moet je de foto in fotodiscussie plaatsen...". Een vraag naar reacties betekent toch niet noodzakelijk dat iemand argumenten moet geven waarom hij een foto mooi (of lelijk) vindt ? Een gewone "mooi" (of "lelijk") is dan eigenlijk voldoende voor de maker. Blijkbaar is het verschil tussen beide forumrubrieken niet alleen te vaag voor wie een foto plaatst maar ook voor wie een foto beoordeelt...


                  Anderzijds, wil ik nog op een ander punt verdergaan.
                  Persoonlijk zal ik een negatieve beoordeling in om het even welke rubriek steeds motiveren maar voor een mooie foto kan ik niet altijd uitleggen waarom ik hem precies mooi vind, dus zou ik in feite in fotodiscussie enkel kunnen reageren als ik iets niet mooi vind... Ik veronderstel dat ik daarin niet alleen ben ?

                  Als je dan als beginner het forum leest en in fotodiscussie enkel maar negatieve beoordelingen zou zien (weliswaar geargumenteerd) en in showcase zowel positieve als negatieve, tja, dan lijkt het me toch normaal dat je als beginner een voorkeur zult hebben voor showcase ?? Iedereen heeft toch graag een schouderklopje ipv voortdurend de les gespeld te worden ?
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • Re: ligt het aan mij??

                    Is het dus logisch dat kijkers in showcase vrijuit hun beoordeling mogen geven maar dat er wel soms negatief wordt gereageerd als de TS in showcase gewoon vraagt "wat vinden jullie ervan ?" en de reactie krijgt "als je een beoordeling wil, moet je de foto in fotodiscussie plaatsen...". Een vraag naar reacties betekent toch niet noodzakelijk dat iemand argumenten moet geven waarom hij een foto mooi (of lelijk) vindt ? Een gewone "mooi" (of "lelijk") is dan eigenlijk voldoende voor de maker. Blijkbaar is het verschil tussen beide forumrubrieken niet alleen te vaag voor wie een foto plaatst maar ook voor wie een foto beoordeelt...

                    Meestal zie je dat soort opmerkingen bij foto's die niet toevallig ook een aantal technische mankementen vertonen, niet zo gauw bij een simpele vraag om reacties alleen. Als de TS specifiek achter een beoordeling van technische zijde vraagt, dan heb ik zo'n lichtbruin vermoeden dat hij zelf ook wel weet dat zijn foto niet "showcasewaardig" zijn, maar toch daar post om meer kijkers te trekken of om meer foto's te kunnen plaatsen, en ja dan heb ik ook zo'n reactie van : post dit eerst eens in fotodiscussie

                    Anderzijds, wil ik nog op een ander punt verdergaan.
                    Persoonlijk zal ik een negatieve beoordeling in om het even welke rubriek steeds motiveren maar voor een mooie foto kan ik niet altijd uitleggen waarom ik hem precies mooi vind, dus zou ik in feite in fotodiscussie enkel kunnen reageren als ik iets niet mooi vind... Ik veronderstel dat ik daarin niet alleen ben ?


                    Dat is inderdaad een probleem dat ik bij mezelf ook vaststel : soms vindt je iets goed en kan je er niet precies de vinger opleggen waarom, waarbij je dan nogal vlug de neiging krijgt om niks te antwoorden, vermits een simpel "mooi gedaan" daar niet kan. Je krijgt op die manier al vlug de indruk dat er alleen maar slechte beoordelingen gegeven worden, terwijl dit eigenlijk niet zo hoeft te zijn.
                    fotosite

                    Comment


                    • Re: ligt het aan mij??

                      Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                      Sterker nog, dat zou ik zelf een pluspunt vinden als er mensen meer schrijven dan alleen "mooie foto". Maar in Showcase hoef je geen commentaar te geven, het mag. In Fotodiscussie moet je wel commentaar geven, dat is eigenlijk het grote verschil, want in Fotodiscussie vraag je om een beoordeling en in Showcase niet (al zie je dat wel steeds meer gebeuren).
                      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                      ...maar dat er wel soms negatief wordt gereageerd als de TS in showcase gewoon vraagt "wat vinden jullie ervan ?"...
                      ....maar voor een mooie foto kan ik niet altijd uitleggen waarom ik hem precies mooi vind....
                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Als de TS specifiek achter een beoordeling van technische zijde vraagt, dan heb ik zo'n lichtbruin vermoeden dat hij zelf ook wel weet dat zijn foto niet "showcasewaardig" zijn, maar toch daar post om meer kijkers te trekken of om meer foto's te kunnen plaatsen
                      ....
                      Alle voorgaande topics gelezen te hebben, en de bovenstaande er even uitgepikt, misschien bestaat de oplossing gewoon uit 'n soort "triptiek" ?
                      * in Showcase helemaal geen kommentaar meer toelaten, zoals nu gebeurt in Aangeboden, zo forceer je de mensen, als ze dan toch kommentaar willen, in fotodiscussie te posten (gewoon/extra)
                      * in beide fotodiscussies zowel "mooie foto" als mankement-kommentaar toe te laten
                      * enkel in de gewone fotodiscussie 3 fotos toelaten, en in de extra slechts 1 zodat de kommentaren echt op 1 foto kan toegespitst worden
                      Is dit iets ?
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • Re: ligt het aan mij??

                        Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                        * in Showcase helemaal geen kommentaar meer toelaten, zoals nu gebeurt in Aangeboden, zo forceer je de mensen, als ze dan toch kommentaar willen, in fotodiscussie te posten (gewoon/extra)
                        Ik denk dat dat de doodsteek zou zijn voor showcase en een overrompeling van fotodiscussie.
                        Iedereen wil toch reacties (geargumenteerd of niet) of zie ik dat verkeerd ?
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • Re: ligt het aan mij??

                          eigenlijk zou 't zoveel simpeler zijn als iedereen z'n foto's gewoon in 't des betreffende onderwerponderdeel zou zetten en er altijd commentaar op gegeven kan en mag worden

                          dat zoekt ook wat makkelijker terug naar topics, want wil je nog 'ns terug zien naar die foto met dat dier, dat bloemetje of die mens en je zoekt je suf in de desbetreffende forumonderdelen maar zult 'm niet terugvinden als ie in zo'n algemene categorie stond

                          Comment


                          • Re: ligt het aan mij??

                            Het is inderdaad zo dat iedereen graag een comment krijgt op zijn foto. En de meesten onder ons natuurlijk liefst de meest lovende woorden die er bestaan . De 'slimme mensen' onder ons weten uit negatieve kritiek meer moed te halen om beter te doen.
                            Showcase sluiten voor commentaren is dodelijk voor dit onderdeel en versmachtend voor de discussieforums.
                            Ik vrees echt dat het niveau van de showcase verhogen zeer moeilijk wordt, vooral gezien de vele leden. Het forum wordt een beetje het slachtoffer van zijn eigen succes (zoals je zo vaak ziet) en anderzijds mogen we er ook blij mee zijn.
                            In fotodiscussie 3 foto's toelaten en in de extra slechts 1 is misschien een eerste stap in de goeie richting. Ik denk trouwens (de mods moeten mij maar verbeteren) dat dit relatief snel te implementeren is.
                            SITE: http://www.xraypictures.be
                            FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                            Comment


                            • Re: ligt het aan mij??

                              Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                              Ik denk dat dat de doodsteek zou zijn voor showcase en een overrompeling van fotodiscussie.
                              Iedereen wil toch reacties (geargumenteerd of niet) of zie ik dat verkeerd ?
                              Ik vrees dat ik ook de neiging zou hebben om dan maar in fotodiscussie te gaan posten, of erger : elders.
                              Als er nul komma nul respons op je foto's komt is de lol er rap af, en je leert hoedanook toch nog altijd uit sommige reacties.
                              fotosite

                              Comment


                              • Re: ligt het aan mij??

                                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                                ............................
                                Iedereen wil toch reacties (geargumenteerd of niet) of zie ik dat verkeerd ?
                                'k Denk het niet. Sterker nog je hebt gelijk.
                                Het is wel een beetje "eentonig" als je een foto post en je krijgt een 50 tal reakties, zonder commentaar er bij, met alleen maar : super, heel goed, of of , keigoed.... en dit zonder verdere uitleg.
                                Het zou wel de mooiste dag van mijn fotoleven zijn als me dit zou gebeuren.
                                En ik wens het iedereen toe.

                                Wel is het zo dat als antwoorders de zwakke kanten van je foto toelichten dit alleen maar ten goede komt aan je volgende foto......

                                Dat is inderdaad een probleem dat ik bij mezelf ook vaststel : soms vindt je iets goed en kan je er niet precies de vinger opleggen waarom, waarbij je dan nogal vlug de neiging krijgt om niks te antwoorden, vermits een simpel "mooi gedaan" daar niet kan.
                                't Ja: Dat gevoel ken ik ook. Heel sterk soms. Een foto is (buiten het technische) ook gevoel. En gevoelens beschrijven is moeilijk.

                                En soms kan je zelfs wel beschrijven waarom, maar heb je geen tijd. BD bekijken is soms ook een vluggertje hé . Vooral als "ze" roepen : het eten is klaar.... Ook dat zijn praktische redenen waarom een "" toch waardevol kan zijn. Vooral om de T/S te kunnen waarderen zonder naar je (afgewikte en afgewogen) woorden te moeten zoeken.

                                Pfwwww.... 'k Stop er ermee want het eten is klaar.

                                Groetjes
                                Skitch
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X