Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natalia Kick Off

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Natalia Kick Off

Soms is het nog absurder: in de frontstage was het op Rock Ternat met de Heideroosjes niet toegelaten te fotograferen wanneer Urbanus zijn guest appearance deed. Wat doen de heren fotografen? Achter het hek klimmen en op de eerste achter de frontstage staan, waar de security zich niets aantrekt van het legertje toeters dat eruit steekt.

ne mens leert bij..
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Soms is het nog absurder: in de frontstage was het op Rock Ternat met de Heideroosjes niet toegelaten te fotograferen wanneer Urbanus zijn guest appearance deed. Wat doen de heren fotografen? Achter het hek klimmen en op de eerste achter de frontstage staan, waar de security zich niets aantrekt van het legertje toeters dat eruit steekt.

ne mens leert bij..
      Tja, concertorganisatoren en platenmaatschappijen zijn duidelijk niet mee met de technologie. Binnenkort is het mogelijk om HD-video's te draaien van tussen het publiek met perfecte beedkwaliteit en zonder dat het opvalt. Dàt zal pas paniek zijn bij de merchandisingjongens! Ze moeten daar toch eens grondig over beginnen nadenken, vrees ik.

Comment

ne mens leert bij..
        tiens ik heb er nochtans foto's van zenne (wel ni mijn beste van die avond mor alé)

je mocht enkel in 't begin geloof ik en toen Urbain erbij kwam mocht je ook weer of zoiets
        heb tijdens een deel van hun set gewoon de crowdsurfers getrokken

er waren wel andere 'voorvallen'

zoals bij Arsenal: "first 3 songs no flash"
        dus wij denken gene flash bij de eerste 3 songs en dan wel

wat bleek we mochten maar fotograferen bij de eerste 3 songs en dan finito
        Last edited by LJ Tom; 3 mei 2007, 22:57. Reden: foto achter link gezet
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
          hahah dat is een fantastisch excuus

In Vorst Nationaal bij Jerry Lee Lewis kwam na drie nummers de security heel beleefd maar standvastig de persfotografen naar opzij "begeleiden", en na het afgeven van het materiaal mochten zij die wilden terug de zaal in om te luisteren.
          Positief punt was wel dat de security de "gsm-fotografen" uit het publiek terug naar hun plaats wees, zodat de mensen die er hun boterham mee moeten verdienen (of hun ticket, zoals ik ) hun werk konden doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            hahah dat is een fantastisch excuus

In Vorst Nationaal bij Jerry Lee Lewis kwam na drie nummers de security heel beleefd maar standvastig de persfotografen naar opzij "begeleiden", en na het afgeven van het materiaal mochten zij die wilden terug de zaal in om te luisteren.
            Positief punt was wel dat de security de "gsm-fotografen" uit het publiek terug naar hun plaats wees, zodat de mensen die er hun boterham mee moeten verdienen (of hun ticket, zoals ik ) hun werk konden doen.
            Mag ik even 'ambetant' doen? Als er veel fotografen voor 'een ticket' werken, valt er binnenkort met deze job geen 'boterham' meer te verdienen... wat moet ik mijn bloedjes van kinderen dan voederen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              tiens ik heb er nochtans foto's van zenne (wel ni mijn beste van die avond mor alé)

je mocht enkel in 't begin geloof ik en toen Urbain erbij kwam mocht je ook weer of zoiets
              heb tijdens een deel van hun set gewoon de crowdsurfers getrokken

er waren wel andere 'voorvallen'

wat bleek we mochten maar fotograferen bij de eerste 3 songs en dan finito
              Ja! Zelfde fout gemaakt! Mijn broer (die bij de crew zat) had mij meegenomen om te gaan eten in de VIP tent, met in het achterhoofd iets van "tijd zat". Zal niet meer gebeuren!

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                Mag ik even 'ambetant' doen? Als er veel fotografen voor 'een ticket' werken, valt er binnenkort met deze job geen 'boterham' meer te verdienen... wat moet ik mijn bloedjes van kinderen dan voederen?
                Concertfoto,

En als de autofabriek waar ik werk naar het buitenland verhuis, wat moet ik dan doen? En als mijn IT job naar India verhuist, wat moet ik dan doen?

Als ge uw vak kent (en dat trek ik niet in twijfel!) moet ge u geen zorgen maken. De mensen die voor een ticket werken, doen dat voor hun plezier, en hebben ook andere prioriteiten. En de pers die een verantwoordelijkheid naar de lezer heeft, die moet geen vrijwilligers inroepen. Net zoals een kleine zelfstandige die zijn computerpark overlaat aan een amateur, om problemen vraagt.

Dave
                pixelpusher

Comment

Concertfoto,

En als de autofabriek waar ik werk naar het buitenland verhuis, wat moet ik dan doen? En als mijn IT job naar India verhuist, wat moet ik dan doen?

Als ge uw vak kent (en dat trek ik niet in twijfel!) moet ge u geen zorgen maken. De mensen die voor een ticket werken, doen dat voor hun plezier, en hebben ook andere prioriteiten. En de pers die een verantwoordelijkheid naar de lezer heeft, die moet geen vrijwilligers inroepen. Net zoals een kleine zelfstandige die zijn computerpark overlaat aan een amateur, om problemen vraagt.

Dave
                  Wees gerust, ik zelf lig er niet van wakker, want ik heb gelukkig nog andere bronnen van inkomsten. Toch is het nogal cynisch de sociale bloedbaden in de autosector te gebruiken als voorbeeld van hoe het moet.
                  Mocht ik dit vak niet zo graag doen dan had ik er lang de brui aan gegeven. Ik doe het dus ook nog altijd voor mijn plezier, maar dat wil niet zeggen dat er voor die prestaties niet moet worden betaald. En wat de pers betreft: die zoekt alleen maar de laagste prijs om hun foto's gemaakt te krijgen, net zoals die autocontructeurs. Bij de Roularta Media Group betalen ze (bijvoorbeeld voor de Streekkrant) ca. 10 euro voor 1 foto. Bruto gefactureerd, welterverstaan. Daar blijft netto, na aftrek van kosten zo', 5 euro van over. Ik ken weirdo's die voor dat bedrag op reportage trekken. Natuurlijk zijn dat geen beroepsfotografen, maar hobbyisten, die het als een extraatje zien. Zo is het beroep van persfotograaf al jaren verziekt, en met concertfotografie gaat het helemaal de zelfde richting uit. Nogmaals: mij raakt het niet, want we hebben al een reputatie opgebouwd van kwaliteit en die zorgt automatisch voor business, maar veel collega's klagen steen en been. De digitale fotografie is daar voor een groot deel schuld aan: vroeger riskeerden opdrachtgevers het niet een amateur in te schakelen, want als na ontwikkeling van het filmpje bleek dat er niks op stond - of niks bruikbaars - dan was dat een ramp. Nu kijk je gewoon even op het schermpje, en is het niet goed dan begin je opnieuw. Moraal van het verhaal: geen bezwaar dat amateurs ook werken in opdracht, maar laat ze er dan ook wat voor aanrekenen. Dan verziekt de markt niet verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                    Wees gerust, ik zelf lig er niet van wakker, want ik heb gelukkig nog andere bronnen van inkomsten. Toch is het nogal cynisch de sociale bloedbaden in de autosector te gebruiken als voorbeeld van hoe het moet.
                    Mocht ik dit vak niet zo graag doen dan had ik er lang de brui aan gegeven. Ik doe het dus ook nog altijd voor mijn plezier, maar dat wil niet zeggen dat er voor die prestaties niet moet worden betaald. En wat de pers betreft: die zoekt alleen maar de laagste prijs om hun foto's gemaakt te krijgen, net zoals die autocontructeurs. Bij de Roularta Media Group betalen ze (bijvoorbeeld voor de Streekkrant) ca. 10 euro voor 1 foto. Bruto gefactureerd, welterverstaan. Daar blijft netto, na aftrek van kosten zo', 5 euro van over. Ik ken weirdo's die voor dat bedrag op reportage trekken. Natuurlijk zijn dat geen beroepsfotografen, maar hobbyisten, die het als een extraatje zien. Zo is het beroep van persfotograaf al jaren verziekt, en met concertfotografie gaat het helemaal de zelfde richting uit. Nogmaals: mij raakt het niet, want we hebben al een reputatie opgebouwd van kwaliteit en die zorgt automatisch voor business, maar veel collega's klagen steen en been. De digitale fotografie is daar voor een groot deel schuld aan: vroeger riskeerden opdrachtgevers het niet een amateur in te schakelen, want als na ontwikkeling van het filmpje bleek dat er niks op stond - of niks bruikbaars - dan was dat een ramp. Nu kijk je gewoon even op het schermpje, en is het niet goed dan begin je opnieuw. Moraal van het verhaal: geen bezwaar dat amateurs ook werken in opdracht, maar laat ze er dan ook wat voor aanrekenen. Dan verziekt de markt niet verder.
                    Cynisch, je hebt gelijk, ik ben misschien cynisch. Ik zal nog een voorbeeld geven: de UNIZO vindt dat een Ikea in Gent niet kan omdat er dan 100 tot 400 banen verdwijnen. Misplaatst protectionisme noem ik dat. Mensen zullen altijd klagen.

Een kameraad is zelf beroepsfotograaf voor de VUM groep. Ik ken zijn tarieven en ik sta er ook van versteld, maar hij doet het ook niet meer in hoofdberoep. Hij is daarnaast ook nog brandweerman... Ik zou er zelf ook nooit aan denken om voltijds concertfotografie te doen. Maar je ziet het overal: iemand met een compactje dat een huwelijk fotografeert, de kleine van de buurman die de website voor "peanuts" doet.

Alles evolueert, iedereen moet mee. Stilstaan is doodgaan.

Een paar jaar geleden zat ik bij Associated Weavers aan tafel met de CTO en CFO om een product te bespreken dat faktuurtjes op volautomatische wijze zou verwerken en zo veel handwerk en menselijke fouten zou besparen. De CFO sprak me toen rechtstreeks aan en zei me dat het er dus op neerkwam "dat het product er voor zorgt dat we mensen kunnen buitensmijten", waarop ik antwoordde dat voor die mensen misschien een betere invulling van hun job kon gevonden worden, ipv de know-how weg te gooien.

Je kan technologie niet verantwoordelijk stellen voor de beslissingen die sommigen nemen. Dat van de automobielsector gaat niet op, uiteraard, maar een krant kan het zich niet veroorloven het risico te lopen van geen kwalitatieve foto te hebben.
                    pixelpusher

Comment

En de pers die een verantwoordelijkheid naar de lezer heeft, die moet geen vrijwilligers inroepen
                      Dat is nu eens klare taal, en laat de amateurkes ook hun plezier hebben, we gaan zeker niet uwen boterham afpakken
                      (meestal dienen onze foto's enkel voor eigen gebruik en/of BD )

Toch begrijp ik jouw standpunt : ik heb een tijdje vor daMusic 'gewerkt' en kreeg als bedanking 'mijn ontslag' omdat ik waarschijnlijk niet productief genoeg was (ik koos enkel voor concerten waar ikzelf interesse voor had en daar was dan meestal ook nog geen plaats voor )
                      Deze mentaliteit is idd verwerpelijk
                      Last edited by mexicano; 4 mei 2007, 11:46.
                      Canikon 40D - D200, D300

Comment

{MOD : graag terug on topic aub

Comment

(edit: sorry mod, je opmerking te laat gezien, hopelijk mag mijn typwerk blijven staan?)

Niet "ambetant" maar een begrijpelijke houding.

Ik weet niet hoe het met de andere "foto-voor-ticket"-fotografen zit maar Damusic werkt uitsluitend op vrijwilligers en heeft geen commerciële belangen en voor zover ik weet geen winst. Waaruit:
                          1) "echte" concertfotografen kunnen ze niet betalen

en (belangrijker voor mij):
                          2) ze eisen geen superfoto's. Ik heb tot nu toe nog maar 4 concerten gefotografeerd, ik ben dus nog volop lerende. Daar mag dat. Ik denk niet dat ik mijn concertfoto's zou kunnen verkopen, gewoon wegens niet goed genoeg.

Bijkomend nog:
                          3) bij damusic fotografeer je enkel de concerten die je zelf uitkiest. Geen "opdrachten" dus. Geen verplichtingen. Behalve dat je, als je accreditaties aanvraagt, wel een aantal foto's moet bezorgen.

Verder heb ik ook geen btw-nummer of erkenning (indien nog nodig?) als fotograaf.
                          Dus ik denk dat de echte fotografen niet zoveel schrik moeten hebben. Ten eerste bieden zij een kwaliteit die de amateurs (zelfs de gevorderde amateurs) meestal niet kunnen bieden. Ten tweede zijn zij betrouwbaarder en inzetbaarder, gewoon al door het feit dat er een contract bestaat tussen werkgever en werknemer. Een amateur die niet betaald wordt kan er altijd zijn ... aan vegen. "So what?"
                          En ik denk niet dat een firma (uitgeverij of zo) amateurs gaat betalen, zij kunnen immers geen facturen maken.

Enfin, dat is maar mijn idee hoor. Als men mij persoonlijk (al was het met zachte hand) zou beginnen dwingen bepaalde dingen te gaan fotograferen zou ik toch op z'n minst een onkostenvergoeding willen.

Ik denk dat de kranten en andere magazines nog niet zo snel op amateurs zullen overschakelen (...ik hóóp het!). En ik denk dat concertfotografie één van de laatste punten zal zijn, omdat dat een moeilijke discipline is. Foto's van verkeersongelukken en zo kan een amateur met een compact ook nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            (edit: sorry mod, je opmerking te laat gezien, hopelijk mag mijn typwerk blijven staan?)

Niet "ambetant" maar een begrijpelijke houding.

Ik weet niet hoe het met de andere "foto-voor-ticket"-fotografen zit maar Damusic werkt uitsluitend op vrijwilligers en heeft geen commerciële belangen en voor zover ik weet geen winst. Waaruit:
                            1) "echte" concertfotografen kunnen ze niet betalen

en (belangrijker voor mij):
                            2) ze eisen geen superfoto's. Ik heb tot nu toe nog maar 4 concerten gefotografeerd, ik ben dus nog volop lerende. Daar mag dat. Ik denk niet dat ik mijn concertfoto's zou kunnen verkopen, gewoon wegens niet goed genoeg.

Bijkomend nog:
                            3) bij damusic fotografeer je enkel de concerten die je zelf uitkiest. Geen "opdrachten" dus. Geen verplichtingen. Behalve dat je, als je accreditaties aanvraagt, wel een aantal foto's moet bezorgen.

Verder heb ik ook geen btw-nummer of erkenning (indien nog nodig?) als fotograaf.
                            Dus ik denk dat de echte fotografen niet zoveel schrik moeten hebben. Ten eerste bieden zij een kwaliteit die de amateurs (zelfs de gevorderde amateurs) meestal niet kunnen bieden. Ten tweede zijn zij betrouwbaarder en inzetbaarder, gewoon al door het feit dat er een contract bestaat tussen werkgever en werknemer. Een amateur die niet betaald wordt kan er altijd zijn ... aan vegen. "So what?"
                            En ik denk niet dat een firma (uitgeverij of zo) amateurs gaat betalen, zij kunnen immers geen facturen maken.

Enfin, dat is maar mijn idee hoor. Als men mij persoonlijk (al was het met zachte hand) zou beginnen dwingen bepaalde dingen te gaan fotograferen zou ik toch op z'n minst een onkostenvergoeding willen.

Ik denk dat de kranten en andere magazines nog niet zo snel op amateurs zullen overschakelen (...ik hóóp het!). En ik denk dat concertfotografie één van de laatste punten zal zijn, omdat dat een moeilijke discipline is. Foto's van verkeersongelukken en zo kan een amateur met een compact ook nemen.

In het topic 'concertfotografie' is dit misschien toch wel relevant, dsu nog als afsluiter: :
                            "Ik denk dat de kranten en andere magazines nog niet zo snel op amateurs zullen overschakelen (...ik hóóp het!). En ik denk dat concertfotografie één van de laatste punten zal zijn, omdat dat een moeilijke discipline is. Foto's van verkeersongelukken en zo kan een amateur met een compact ook nemen"...
                            Kranten (vooral gratis, zoals de Zondag, Metro, Streekkrant, Steps magazine,...) maken al jaren gebruik van niet-profs. Websites bijna allemaal. Gewoon om dat de uiteindelijke klant (lezer, surfer) niet kritisch meer is over beeldkwaliteit.

Comment

En voor mij komt dan weer de 3de foto als winnaar uit de bus. Maar kom, cut the crap, deze man wéét wat hij doet!
                              Fotografie portfolio: http://www.jensdaems.be
                              Blog: http://www.jensdaems.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jens84 Bekijk bericht
                                En voor mij komt dan weer de 3de foto als winnaar uit de bus. Maar kom, cut the crap, deze man wéét wat hij doet!
                                Hey, wreed bedankt voor het toffe commentaar, maar kunt ge dat laatste ("deze man wéét wat hij doet") eens thuis tegen mijn vrouw komen herhalen?

Comment

Working...
                                X