Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natalia Kick Off

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Als afsluitertje van dit concertenverhaal nog een echte giller: zonet de shooting-consignes gekregen voor het concert van Beyonce nu zaterdag. Dit zijn de eisen van het management van de diva: "opnemen van aan de PA (60 meter van het podium), no flash (da's normaal), 30 seconden" (!). Benieuwd hoe ze dat gaan timen! Dan toch liever bootjes, want dit heeft met fotografie niks meer te maken. Als de videocamera's nog een iétsje beter worden qua resolutie, kunnen we binnenkort gewoon zo'n camera 30 seconden laten draaien en er in de studio de goeie frames uithalen. Probleempje voor dit forum: is dat dan nog wel digitale FOTOGRAFIE?
    Last edited by Concertfoto; 16 mei 2007, 12:49.

Comment

Re: Natalia Kick Off

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
      Als afsluitertje van dit concertenverhaal nog een echte giller: zonet de shooting-consignes gekregen voor het concert van Beyonce nu zaterdag. Dit zijn de eisen van het management van de diva: "opnemen van aan de PA (60 meter van het podium), no flash (da's normaal), 30 seconden" (!). Benieuwd hoe ze dat gaan timen! Dan toch liever bootjes, want dit heeft met fotografie niks meer te maken. Als de videocamera's nog een iétsje beter worden qua resolutie, kunnen we binnenkort gewoon zo'n camera 30 seconden laten draaien en er in de studio de goeie frames uithalen. Probleempje voor dit forum: is dat dan nog wel digitale FOTOGRAFIE?
      En word je daarvoor betaald? Het resultaat zal navenant zijn, en plezant is anders, maar als de klant betaalt...
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        En word je daarvoor betaald? Het resultaat zal navenant zijn, en plezant is anders, maar als de klant betaalt...
        Tja, creatieve fotografie moet je daar niet van verwachten: 5 of 6 statieven met 300 à 400 mm-lenzen op een kluitje en allemaal krak dezelfde foto's... Gelukkig blijft het tarief hetzelfde als voor een 'normale' shooting van drie nummers, maar... je bent ook meer dan een uur kwijt om te parkeren, af te spreken met de platenfirma-jongen (of -meisje) en daarna terug weg te geraken. Plus natuurlijk de bewerking en opslag achteraf, reken nog maar een uur. Maar plezant is inderdaad anders...

Comment

Gelukkig blijft het tarief hetzelfde als voor een 'normale' shooting van drie nummers, .

Ik ben ook maar vrijwilliger in de concertfotografie en denk totaal niet aan foto's verkopen of zo, maar bij deze zin ben ik wel nieuwsgierig naar wat het tarief is voor een shoot van 3 nummers? Of ben ik hier te intiem bezig?
          WWW.JOPIX.BE
          Just one click away...

Comment

Een ideaal werkje voor de sigma 200-800 met teleconverter natuurlijk
            HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
            Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X Jan X Bekijk bericht
              Een ideaal werkje voor de sigma 200-800 met teleconverter natuurlijk
              Het wordt iets in die richting: de 300 mm f2,8 IS met convertor 1,4 beide van Canon. Vroeger, toen ik nog alles van Nikon had, gebruikte ik hiervoor de 600mm f5,6 met manuele scherpstelling. Werkte ook goed, maar nu ik maar 30 seconden heb ben ik toch blij dat ik niet moet zitten prutsen met de manuele scherpstelling. Hoe dan ook, van aan de PA concerten fotograferen blijft een stompzinnige vorm van fotografie. Vooral omdat op de eerste rijen van het publiek het geflits van de GSM's en compactjes weer niet van de lucht zal zijn... en we weten inmiddels allemaal op dit forum hoe goed die laatste geworden zijn. Maar leg dàt eens aan het management van zo'n artiest uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonez Bekijk bericht
                Ik ben ook maar vrijwilliger in de concertfotografie en denk totaal niet aan foto's verkopen of zo, maar bij deze zin ben ik wel nieuwsgierig naar wat het tarief is voor een shoot van 3 nummers? Of ben ik hier te intiem bezig?
                Mag ik voor één keer antwoorden met een vraag? Ik zie dat je regelmatig voor Da-Music werkt. Wat zijn de tarieven daar?

Comment

Als ik mij niet vergis werkt Da Music met vrijwilligers.

Dave
                  pixelpusher

Comment

jip, vrijwilliger.

Ik doe wel enkel concerten die ik normaal zou gaan bezoeken.
                    Nu kan ik door damusic gratis binnen, 3 nr's frontstage foto's nemen en dan op 't gemak de rest van het concert bekijken vanin de zaal.
                    WWW.JOPIX.BE
                    Just one click away...

Comment

jip, vrijwilliger.

Ik doe wel enkel concerten die ik normaal zou gaan bezoeken.
                      Nu kan ik door damusic gratis binnen, 3 nr's frontstage foto's nemen en dan op 't gemak de rest van het concert bekijken vanin de zaal.
                      Iedereen heeft natuurlijk het recht gratis te werken (behalve steuntrekkende werklozen en sommige gepensioneerden ), maar - met alle respect - is het niet wat onlogisch dat een muziekmagazine dat toch reclame-inkomsten heeft, zijn medewerkers niet betaalt?... Zelfs de gratis magazines van de Roularta Media Group (Streekkrant, Zondag, Steps) betalen hun fotografen per gepubliceerde foto. Die tarieven zijn niet bepaald hoog te noemen (tussen 10 en 40 euro per foto), maar 't is altijd beter dan niks...
                      Om te antwoorden op je eerste vraag: onze tarieven zijn een veelvoud van de Roularta gratis-perstarieven, maar wij garanderen dan ook dat we àlle concerten doen, ook die waar we zelf maar niks aan vinden. En we staan borg voor topkwaliteit, zelfs na 30 seconden...

Comment

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Komen klanten dan bij jullie met de vraag van: heb je foto's van dat concert? en kiezen ze er dan enen uit of ga je naar een concert nadat je de opdracht gekregen hebt van een klant.

want in de eerte kan het toch goed zijn dat je de moeite doet om naar zo'n concert te gaan en dat er dan niemand de foto's moet hebben en heb je er dan ook niets aan verdiend.

Ik ben tevreden over hoe damusic werkt. Maar dat is dan uit mijn ogen gezien.
                        Door hen heb ik de mogelijkheid om redelijk grote concerten te fotograferen waar ik anders als liefhebber nooit of te nooit binnen geraak.
                        De kick die ik dan krijg wanneer de lichten uitgaan en de menigte begint te roepen en te applaudiseren is voor mij al meer dan genoeg, en als het optreden dan nog wat mee valt.

Dit is natuurlijk een gans andere opinie van iemand die er centjes moet aan verdienen. Op razorlight zag ik na het optreden verschillende fotografen even vergelijken op het schermpje en daarna verdwenen ze in de donkere nacht van brussel terwijl ik mij op 't gemak achteraan in de zaal ging opstellen.
                        Ik denk niet dat ik er ooit geld aan ga verdienen, maar dat hoeft voor mij helemaal niet.
                        WWW.JOPIX.BE
                        Just one click away...

Comment

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Komen klanten dan bij jullie met de vraag van: heb je foto's van dat concert? en kiezen ze er dan enen uit of ga je naar een concert nadat je de opdracht gekregen hebt van een klant.

want in de eerte kan het toch goed zijn dat je de moeite doet om naar zo'n concert te gaan en dat er dan niemand de foto's moet hebben en heb je er dan ook niets aan verdiend.

Ik ben tevreden over hoe damusic werkt. Maar dat is dan uit mijn ogen gezien.
                          Door hen heb ik de mogelijkheid om redelijk grote concerten te fotograferen waar ik anders als liefhebber nooit of te nooit binnen geraak.
                          De kick die ik dan krijg wanneer de lichten uitgaan en de menigte begint te roepen en te applaudiseren is voor mij al meer dan genoeg, en als het optreden dan nog wat mee valt.

Dit is natuurlijk een gans andere opinie van iemand die er centjes moet aan verdienen. Op razorlight zag ik na het optreden verschillende fotografen even vergelijken op het schermpje en daarna verdwenen ze in de donkere nacht van brussel terwijl ik mij op 't gemak achteraan in de zaal ging opstellen.
                          Ik denk niet dat ik er ooit geld aan ga verdienen, maar dat hoeft voor mij helemaal niet.

Dag Jonez,

we werken uitsluitend als er een uitdrukkelijke opdracht is, tegen vast afgesproken tarieven. Meestal voor vaste klanten, die al jaren met ons werken. We leveren altijd minstens een 40-tal verschillende beelden. Daarvoor schieten we er telkens een 100-tal (ook in 30 seconden), als dat moet ). Gratis werken we dus nooit, als prof kan je dat niet maken, want dan maak je de markt kapot voor je collega's. Een bakker geeft zijn brood ook niet gratis weg, tenzij het oudbakken is. (Manke vergelijking trouwens, want wij vragen zelfs voor 'oudbakken' [= niet-recente] foto's nog copyrights, tenslotte zijn die beelden ons enige kapitaaltje). Stel je daar niet te veel van voor: er valt niet te leven van concertfotografie alleen in dit kleine landje, behalve voor de één of twee uitzonderingen die in vaste dienst zijn van een medium). Daarom doen we ook nog veel food en maritieme fotografie (watersport). De meeste prof-fotografen die je op concerten ziet, zijn dan ook persfotografen die die zelfde namiddag nog een brand of een betoging hebben gefotografeerd... Gelukkig werken wij zelden voor kranten. De fotografen die je als dieven in de nacht ziet verdwijnen direct na het tweede of derde nummer, zijn krantenjongens (of -meisjes), die die zelfde avond nog moeten 'doorsturen', omdat de lay-out van de krant op hun foto's zit te wachten. Extra stress, zeker als het concert te laat begonnen is! De kick blijft voor ons natuurlijk dezelfde als voor jou, eens het licht uitgaat. Ik blijf het opwindend vinden, al die jaren al. Als je dit soort fotografie niet écht graag doet, dan stop je er ook maar beter mee, want je wordt er - om maar één ding te noemen - stokdoof van na jaren (zelfs met oordopjes). Veel succes!

Comment

Dank concertfoto voor de grondige uitleg.
                            Voorlopig doe ik het nog enorm graag maar ik ben ook nog maar een half jaar bezig hé.
                            Ik hou ook van het photoshoppen achteraf maar als je zo'n festivalletje moet doen met zo'n 8 groepen, heb ik al snel zo'n 1000 foto's en verlies ik achteraf de moed om er aan te beginnen. Bij gewone concerten is er maar 1 groep (of eventueel voorprogramma) en is de nabewerking snel gebeurd. Maar jah, het hoort nu eenmaal bij de job hé. Het één kan niet zonder het ander.

Misschien zien we elkaar wel eens op een concert.
                            (vanavond moet ik naar de lotto-arena voor Deep Purple en dit is de eerste keer in deze zaal. enige tips?)
                            WWW.JOPIX.BE
                            Just one click away...

Comment

Dank concertfoto voor de grondige uitleg.
                              Voorlopig doe ik het nog enorm graag maar ik ben ook nog maar een half jaar bezig hé.
                              Ik hou ook van het photoshoppen achteraf maar als je zo'n festivalletje moet doen met zo'n 8 groepen, heb ik al snel zo'n 1000 foto's en verlies ik achteraf de moed om er aan te beginnen. Bij gewone concerten is er maar 1 groep (of eventueel voorprogramma) en is de nabewerking snel gebeurd. Maar jah, het hoort nu eenmaal bij de job hé. Het één kan niet zonder het ander.

Misschien zien we elkaar wel eens op een concert.
                              (vanavond moet ik naar de lotto-arena voor Deep Purple en dit is de eerste keer in deze zaal. enige tips?)
                              Ik ben er ook, we zien mekaar daar. Tips ter plaatse (zo houden we het onder ons )

Comment

en hoe herken ik jou? een rode roos in het knoopsgat?
                                WWW.JOPIX.BE
                                Just one click away...

Comment

Working...
                                X