Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Alle respect voor je vakkundig optreden. Ik ga hier geen keuze maken ts de drie en beoordelingen van oh, en whaw, knap, schilderachtig enz... vind ik absoluut nietszeggend en beneden alle waardigheid van serieuze hobby- en pseudo-vakfotografen op dit forum.
Ik vind de wijze waarop jij omgaat met een lens met focaal van 600 mm absoluut prijzenswaardig, en ik stel me de zeer allerte en preciese respons voor die jij in dergelijke opnameomstandigdeden meemaakt.
Het feit dat jij handmatig te werk gaat en aldus met een belichtingstijd van 1/1000 sec werkt duidt erop dat je de techniek volledig onder de knie hebt. Je keuze van ISO= 200 vind ikzelf al aan de lage kant en getuigt weerom van de vaste hand waarmee jij kan werken. Ikzelf ben in die omstandigheden niet meer zo alert en moet me tevreden stellen met nog hogere ISO waarden.
Klein vraagje: zie in EXIF focaal van 600 mm: is dat bigma met focaaldubler of andere lenscombinatie.
Dank voor je super natuurfotografie
Alle respect voor je vakkundig optreden. Ik ga hier geen keuze maken ts de drie en beoordelingen van oh, en whaw, knap, schilderachtig enz... vind ik absoluut nietszeggend en beneden alle waardigheid van serieuze hobby- en pseudo-vakfotografen op dit forum.
Ik vind de wijze waarop jij omgaat met een lens met focaal van 600 mm absoluut prijzenswaardig, en ik stel me de zeer allerte en preciese respons voor die jij in dergelijke opnameomstandigdeden meemaakt.
Het feit dat jij handmatig te werk gaat en aldus met een belichtingstijd van 1/1000 sec werkt duidt erop dat je de techniek volledig onder de knie hebt. Je keuze van ISO= 200 vind ikzelf al aan de lage kant en getuigt weerom van de vaste hand waarmee jij kan werken. Ikzelf ben in die omstandigheden niet meer zo alert en moet me tevreden stellen met nog hogere ISO waarden.
Klzein vraagje: zie in EXIF focaal van 600 mm: is dat bigma met focaaldubler of andere lenscombinatie.
Dank voor je super natuurfotografie
Henri
Henri,
In de eerste plaats wil ik je danken voor het hart onder de riem
Soms zou een mens aan zichzelf gaan twijfelen.
Blijkbaar zijn er toch mensen die kunnen appreciëren wat natuurfotografie met zich mee brengt.
Om op je vraag te antwoorden : foto's zijn genomen met de Sigma 300mm2.8
maar diafragma naatr F6.3 gebracht omwille van de iets betere scherpte met een afgestopt diafragma. Overigens een schitterende combinatie !
Wederom prachtige platen, mijn voorkeur gaat naar de derde vanwege de alerte houding
Elsan ik hoop hier op BD nog veel van je foto's te mogen bewonderen
3 mooi platen. Vooral nr 3 voor de/het/den haas zijn blik!
Toch wou ik dit nog ff kwijt.
Ik ben dan wel een absolute beginneling op het gebied van fotografie, maar dat neemt niet weg dat ik een foto mooi kan vinden of niet, dat een een foto me ontroerd of niet...
Sommige foto's,zelfs die waar alleen maar met Wow, great...wordt gereageerd, raken me niet. Sommige andere die worden afgebroken raken me dan weer wel.
Ik bedoel maar dat een foto voor sommige verder gaat dan enkel het puur technische.
Ik geniet van je foto's, dus ik hoop dat je blijft posten.
Net zoals ik hoop dat Nico blijft posten.
De gustibus et coloribus non disputandumn nietwaar!
Ik zal me uitdrukken zoals ik het geleerd heb ; ik krijg er het schijt van...
Wat moeten voor jullie nog doen ??
Die'n haas doodslaan en dan en fotoke van pakken soms ?
¨Probeerd hem zelf eens tegen te komen in 't veld en te posten hé
Ik zal me uitdrukken zoals ik het geleerd heb ; ik krijg er het schijt van...
Wat moeten voor jullie nog doen ??
Die'n haas doodslaan en dan en fotoke van pakken soms ?
¨Probeerd hem zelf eens tegen te komen in 't veld en te posten hé
Alhoewel : dat zal wat lastig zijn zeker
tse, tse,tse, Paul, effe rustig worden. Ik begrijp je volledig. 'k Heb ook de laatste weken met mijn neus tegen het venster gezeten en gewacht tot het even zou ophouden met regenen. Vlug camera, en heel het santekraam bijeen gepakt en vol opgekropte zenuwen de natuur ingetrokken, om dan te ontdekken dat je niet genoeg licht meer hebt, dat de vogel gaan vliegen was of er nooit gezeten heeft, met m'n klarjassen uitgeschoven in de modder, statief inclusief camera en lens begint als lood te wegen, het slijk weegt killo's aan je botten, nog een fameuze vlaag op je dak en dan kom je hier op het forum met je buit en dan wordt dit vergeleken met een foto van snoepie de hond, die met zijn luie kl*ten voor de stoof ligt.
Uiteindelijk, als we eerlijk tegenover ons zelf moeten zijn, weten we dat we ooit betere foto's gemaakt hebben met veel minder moeite.
Dat is nu eenmaal het gevolg van deze prutswinter.
Morgen of overmorgen trekt de hemel terug open en zitten de pas aangekomen blauwborsten van jetje te geven, nog enkele weken geduld en de grasmussen en karekieten zijn terug van den Afric en dan begint voor ons weer de gezellige tijd.
Slaap er nog eens een nachtje over en droom van al de prachtshots die in het verschiet liggen.
Paul, je bent hier een van de enigen die hier beestjes post in hun reinste vorm, mocht je daar mee ophouden zou dat spijtig zijn, anderzijds is het jammer dat als iemand eens een negatief commentaar geeft op een foto ( en geef eerlijk toe, jou foto's vallen hier bij heel veel mensen toch in de smaak ) dat je er dan onmiddellijk de brui aan geeft, voor een man van jou leeftijd verwachten we meer
Wat betreft die kleuren, dat is een persoonlijke smaak natuurlijk, maar kan eventueel ook aan je monitor liggen, in dit topic bvb is er mijns inziens ook iets fout aan de kleuren terwijl jij het tegendeel beweerd, misschien toch even je monitor calibreren, zou mss veel misverstanden kunnen oplossen : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=149306 ( met alle respect voor de foto's van Daniel, die er wel zal komen, alle begin is moeilijk )
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
De blik van de haas is fantastisch, in mijn ogen zelfs grappig en niet te vergeten haarscherp...
De schilderachtige bokeh doet imho zeker geen afbreuk op de foto's, integendeel....
Maar das een kwestie van smaak natuurlijk...
Kortom, een prachtreeks,... een van de mooiste hazenreeksen die ik hier al gezien heb op BD
Wat ik gewoon niet begrijp is waarom je na al die bijval die je hier krijgt nu nog zit na te trappen in die laatste posts...
De post van Nico mocht mss wat genuanceerder zijn, maar kwam imho zeker niet beledigend over...
my2cents
Groeten
Scalll
Last edited by scalll; 2 maart 2007, 06:55.
Reden: typo
Paul, je bent hier een van de enigen die hier beestjes post in hun reinste vorm, mocht je daar mee ophouden zou dat spijtig zijn, anderzijds is het jammer dat als iemand eens een negatief commentaar geeft op een foto ( en geef eerlijk toe, jou foto's vallen hier bij heel veel mensen toch in de smaak ) dat je er dan onmiddellijk de brui aan geeft, voor een man van jou leeftijd verwachten we meer
Wat betreft die kleuren, dat is een persoonlijke smaak natuurlijk, maar kan eventueel ook aan je monitor liggen, in dit topic bvb is er mijns inziens ook iets fout aan de kleuren terwijl jij het tegendeel beweerd, misschien toch even je monitor calibreren, zou mss veel misverstanden kunnen oplossen : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=149306 ( met alle respect voor de foto's van Daniel, die er wel zal komen, alle begin is moeilijk )
Ik heb er geen probleem mee dat je mijn foto als voorbeeld neemt,,
effe er op antwoorden dus.
ik probeer om een instelling te zoeken bij mijn camera ,zo dat ik niks of bijna niks moet bewerken op de pc ,en dus de foto zo natuurlijk mogelijk weer te geven zonder uren achter de pc te moeten zitten,de weinige tijd die ik kan er aan geven om te fotograveren , wil ik optimaal benutten in de vrije natuur ,
en zal dus nog eens mijn instellingen nakijken , de enige nabewerking is eigenlijk BD sizer,als je al van nabewerking kunt spreken ,wat ik voor ogen houd,nu pas ik af en toe een kleinigheid aan met ps of iets anders, als ik nu op mijn werk naar de fotos op de pc kijk en ik kijk er thuis naar dan zijn die beelden gelijk ,dus gaat het hier wel degelijk over de natuurlijke weergave van wat ik op de plaat vastleg en waarschijnlijk is zowel mijn camerainstelling als mijn lens (18-200mm)niet geschikt daarvoor,en krijg je een iets onatuurlijker beeld ,dus in eerste instantie denk ik daar de fout(kleurkeuze,instelling) aan ligt ,maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak,en inderdaad ik moet nog veel leren,en toch wil ik zo veel mogelijk kunnen schieten zonder al die nabewerkingen te moeten doen,na het verlof komt er waarschijnlijk de bigma(ik ben er nog niet helemaal uit)en dan zal ik veel minder moeten croppen want dat is nu dikwijls 1/4 of een 1/8 van mijn foto , en geeft dan weer verlies aan scherpte(denk ik).
dus qua kleuren kan ik paul best wel volgen,denk dat hij net als ik niet zo van nabewerkingen houd en alles zo natuurlijk mogelijk wil vastlegen,(het lijkt me straf dat zowel thuis als op mijn werk het scherm moet gecalibreerd worden) maar het zou kunnen natuurlijk.)
Ik zit dus liever buiten dan achter de pc,wat niet wil zeggen dat ik nu eens een ander camera instelling ga uitproberen,mijn scherpte ,en al mijn andere instellingen staan op max,ik ga de instellingen eens terug op normaal zetten ,behalve mijn scherpte.
en dan zie ik wel weer verder,en hoop dan terug op goede ondersteunde feedback
De blik van de haas is fantastisch, in mijn ogen zelfs grappig en niet te vergeten haarscherp...
De schilderachtige bokeh doet imho zeker geen afbreuk op de foto's, integendeel....
Maar das een kwestie van smaak natuurlijk...
Kortom, een prachtreeks,... een van de mooiste hazenreeksen die ik hier al gezien heb op BD
Wat ik gewoon niet begrijp is waarom je na al die bijval die je hier krijgt nu nog zit na te trappen in die laatste posts...
De post van Nico mocht mss wat genuanceerder zijn, maar kwam imho zeker niet beledigend over...
my2cents
Groeten
Scalll
Ach, we hebben alemaal wel eens een minder verdraagzame bui,en zeg nu zelf af en toe heb je wel eens zo iets van ,ale waarom zegt men nu zo iets,denk niet dat de replay negatief of echt afbrekend overkomt ,enkel iets minder doordacht ,en dat heb ik ook wel eens ,ik hoop aleen maar dat paul niet echt meent wat hij zegt,ik zou het jammer vinden ,méér dan de helft van wat ik over dslr en fotografie geleerd heb komt van hem,
Mvg. Daniel
Ik begrijp uw reaktie volledig.
De laatste 3 posts die ikzelf heb gedaan,
heb ik misschien 2-3 reakties gekregen. Al dan niet positief, speelt mij geen
rol. Maar als ge zoveel moeite doet, zelfs verlof pakt omdat de zon
eens efkens schijnt, om foto's te gaan nemen, en dan krijg je geen tot
"voor mij de eerste" - reakties, dan gaat de goesting snel over om nog meer posts te doen hier op BD.
Ik ben nog maar van december 2005 aktief hier.
Eerste jaar kreeg iedereen voldoende opmerkingen, maar de laatste maanden
zie ik meer en meer threads met > 200 views en 0 reakties.
Enfin, over je reeks :
Die eerste en de derde vind ik erg mooi. Met de 2de is niks mis, maar je ziet spijtiggenoeg zijn oogjes niet zo goed.
Ikzelf ben al eens "het" haasje (verkleinwoord gebruiken, dan valt dit wel mee)
al eens tegengekomen, maar ik zie dan alleen een wegrennende achterkant.
Dus chapeau voor je waarneming.
Blijven posten zou ik zo zeggen, want ik wil bijleren van collega-bigma gebruikers.
Oei Paul, die reacties had ik niet verwacht van jou....
Ik denk niet dat het alleen aan mensen is die al jaren natuurervaring hebben om repliek te geven op jouw foto's....
Op een tentoonstelling bijvoorbeeld (en je kan BD bekijken als een tentoonstelling-al zijn het hier allemaal fotografen) zijn het meestal ook maar mensen uit de straat die komen kijken en hun mening geven. Die hebben meestal geen flauw benul van hoeveel tijd je in iets steekt of hoe speciaal een waarneming voor jou wel was.
Nico's antwoord kon misschien iets genuanceerder, maar als hij je foto er schilderachtig vindt uitzien dan is dat zijn goed recht.
Hiervoor hoef je echt niet na te trappen.
En om het even over de foto's te hebben
Persoonlijk vind ik ook dat er iets aan schort.... Er hangt een soort waas over de buik en dat vind ik persoonlijk een beetje raar...
Over de waarneming en de compo en kleuren niets dan lof
En ik denk dat je zelf wel weet dat je mooie foto's maakt. Ik krijg je foto's nooit rechtstreeks op mijn scherm, maar ik krijg een soort link.
Ik doe zelfs de moieite om die altijd te gaan kopieren en plakken om je foto's toch maar te zien
En soms zitten er al eens mindere tussen, maar dat is bij iedereen, niet?
Comment