Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

haspengou 1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: haspengou 1

Tja Martijn,

wordt wel echt moeilijk hé
    Heb het niet alleen op de verkleining in pixels maar ook in kb's...heb al gezien (ook in showcase glamour&portret") dat daar nogal eens het schoentje durft knellen.

Maar laat je zeker niet ontmoedigen...'k weet zeker met tijd en boterhammen dat het goed komt.
    Enne het is hier al geschreven door Robby...het ligt niet steeds aan de Mark I maar aan het mannetje er achter...Er zit wel degelijk verschil op de toestellen en op software. Ik droom ook van een 800mm met grote lensopening...maar kijk naar m'n handtekening

Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      of....misschien je huidige materiaal goed/beter gebruiken!

neem nou de exif van de derde opname, dan kan je toch geen scherpe opname verwachten?
      grt,bouk.
      wat zou jij anders hebben gedaan bouk. iso omhoog en kortere sluitertijd of een groter diafragma gekozen?
      deze foto is gemaakt vanop een statief dus sluitertijd is van ondergechikt belang.
      voor een landschap moet je toch eenf-getal van rond de 10 kiezen? of ben ik nu volledig mis?
      een pessimist is een optimist met ervaring.
      Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
      Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Foto 1 is bij teveel tegenlicht genomen (het wolkendek reflecteert nog extra licht in dit geval)
        Foto 2 heeft last van bewegingsonscherpte (bij het afdrukken waarschijnlijk)
        Foto 3 werd bij mistig weer genomen, mist kan je benadrukken maar niet weghalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1980 Bekijk bericht
          wat zou jij anders hebben gedaan bouk. iso omhoog en kortere sluitertijd of een groter diafragma gekozen?
          deze foto is gemaakt vanop een statief dus sluitertijd is van ondergechikt belang.
          voor een landschap moet je toch eenf-getal van rond de 10 kiezen? of ben ik nu volledig mis?
          Gezien het aanwezige licht had je de iso waar idd wat kunnen opkrikken.

Maar... met je stelling "deze foto is gemaakt vanop een statief dus sluitertijd is van ondergeschikt belang"... ben ik dus niet 't akkoord.

Bewegen de takken van de bomen soms niet? Veroorzaakt het klappen van de spiegel en/of het afdrukken soms geen trillingen? Zorgt een lange sluitertijd niet voor extra ruis en dus ook meer onscherpte?

Ik vind, persoonlijk, een statief + draadloos afdrukken bij landschapsfotografie een must.

Ook de stelling: ik zet hem op statief en neem een klein diafragma en ik ben gerust om een mooie landschapsfoto te nemen neem ik op de korrel.

In deze laatste: waarom zou je überhaupt een F11 nemen als maar een klein deel van je landschap (als hoofdonderwerp) van belang is? Zet gerust wat je diafragma meer open in functie van de scherptediepte die je nodig hebt en het aanwezige licht en stel je iso correct in. Ben je ineens al stappen verder.

Besef ook dat niet heel het licht-bereik van hetgene jij ziet kan vastgelegd worden op de sensor. En daar begint dan het combineren van belichtingen om de hoek kijken.
          Maar dat gaat ons nu misschien al te ver weg leiden...
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

goh,
            ikzelf was eigenlijk zeer tevreden van deze foto's. al deze foto's zijn gisteren gemaakt.
            speciaal vroeg opgestaan en kilometers door de modder gelopen enzo.
            daarna nog werk gehad om de modder weg te werken van mijn schoenen en auto.
            daarna nog een selectie van de beste foto's gemaakt om deze te bewerken (in de eerste foto zit wel degelijk hdr).
            met de beste wil van de wereld kan ik echt geen onscherpte zien in deze 3 foto's.
            ik kan je dan ook zeggen dat de teleurstelling vrij groot was. vandaar mijn bitsige reactie. mijn excuses hiervoor.
            de volgende keer zal ik de derde foto eens overdoen met een groter diafragma

groetjes

Comment

Ik begrijp je frustratie!
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Martijn, je bent op de goeie weg man, je resultaten verbeteren ! Je eerste vind ik goed met die boom (knotwilg ?)op de voorgrond, maakt deel uit van het landschap en geeft diepte. Tweede, is een détail en goed van compo, helaas niet scherp en wat somber. De derde heeft het meeste sfeer in zich en een mooie kleurtoon, alleen ontbreekt een ietsje scherpte en wat helderheid (kan ook contrast zijn). In je updates is duidelijk het verschil al te merken van bovengenoemde opmerkingen en vind ze dan ook al veel beter, zeker 2 en 3. De eerste in zwart/wit omzetten vind ik niet opportuun, verbetert de foto niet. Ik geloof dat je dit gedaan hebt uit frustratie - kalm blijven, niet doen ! Er zit goede en terechte informatie in de reacties die je hebt gekregen. Probeer de best geschikte voor jou er uit te filteren, te begrijpen en toe te passen
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                  Martijn, je bent op de goeie weg man, je resultaten verbeteren ! Je eerste vind ik goed met die boom (knotwilg ?)op de voorgrond, maakt deel uit van het landschap en geeft diepte. Tweede, is een détail en goed van compo, helaas niet scherp en wat somber. De derde heeft het meeste sfeer in zich en een mooie kleurtoon, alleen ontbreekt een ietsje scherpte en wat helderheid (kan ook contrast zijn). In je updates is duidelijk het verschil al te merken van bovengenoemde opmerkingen en vind ze dan ook al veel beter, zeker 2 en 3. De eerste in zwart/wit omzetten vind ik niet opportuun, verbetert de foto niet. Ik geloof dat je dit gedaan hebt uit frustratie - kalm blijven, niet doen ! Er zit goede en terechte informatie in de reacties die je hebt gekregen. Probeer de best geschikte voor jou er uit te filteren, te begrijpen en toe te passen
                  ik weet het raymond.
                  ik was een beetje gefrustreerd.
                  die eerste heb ik in zwart/wit gezet omdat ik zelf fan ben van zwart/wit. ik zie heel graag zwart/wit foto's.
                  dit is natuurlijke en kwestie van smaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Ik begrijp je frustratie!
                    maar niet getreurd.
                    ik ben geen opgever. volgende keer zal ik voorgaande tips in mijn achterhoofd houden.

groetjes

Comment

Ja, als Martijn post komen er meestal een pak reacties.
                      Maar dat is goed hé. Ik vind bovenstaande discussie zeer interessant (bvb. mbt. het gebruik van een statief). Niet opgeven, en blijven proberen, zo ben ik ook bezig.

Comment

[QUOTE=Martijn1980;3011214];hoi allemaal,
                        ik ga aan een reeksje beginnen met allemaal foto's uit haspengou.
                        vandaag dus de eerste foto's.
                        enne G.R. ik heb uw commentaar van mijn vorige post ter harte genomen, en dit is het resultaat

Martijn,

de eerste vind ik mooi, maar de boom op de voorgrond zou m.i. zeker in een HDR iets meer detail mogen vertonen.
                        't is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de boom op de voorgrond is voor mij een pluspunt . , niet omzagen dus

foto 2 : eerlijk gezegd, die foto vind ik niet goed

foto 3 : mooie compo, maar het "waw" gevoel zit er bij deze foto bij mij ook niet in, ik meen ook dat ie niet echt scherp is en ik mis ook een beetje kleur
                        misschien nog een keer proberen te fotograferen in andere omstandigheden ( wat dichterbij en met maximale dieptescherpte en een of ander kleurelement erin brengen )

wat is het toch makkelijk om commentaar te geven, doen is altijd moeilijker

ik kijk uit naar meer foto's over het Hageland !

groetjes,

Dirk
                        Last edited by Guest6; 13 februari 2011, 19:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steenkst Bekijk bericht
                          Ja, als Martijn post komen er meestal een pak reacties.
                          Maar dat is goed hé. Ik vind bovenstaande discussie zeer interessant (bvb. mbt. het gebruik van een statief). Niet opgeven, en blijven proberen, zo ben ik ook bezig.
                          thx voor de reactie steenkist.
                          de eerst volgende keer dat het mooi weer is ga ik de foto's overdoen.

Comment

[QUOTE=delta-d;3012224]
                            Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1980 Bekijk bericht
                            ;hoi allemaal,
                            ik ga aan een reeksje beginnen met allemaal foto's uit haspengou.
                            vandaag dus de eerste foto's.
                            enne G.R. ik heb uw commentaar van mijn vorige post ter harte genomen, en dit is het resultaat

Martijn,

de eerste vind ik mooi, maar de boom op de voorgrond zou m.i. zeker in een HDR iets meer detail mogen vertonen.
                            't is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de boom op de voorgrond is voor mij een pluspunt . , niet omzagen dus

foto 2 : eerlijk gezegd, die foto vind ik niet goed

foto 3 : mooie compo, maar het "waw" gevoel zit er bij deze foto bij mij ook niet in, ik meen ook dat ie niet echt scherp is en ik mis ook een beetje kleur
                            misschien nog een keer proberen te fotograferen in andere omstandigheden ( wat dichterbij en met maximale dieptescherpte en een of ander kleurelement erin brengen )

wat is het toch makkelijk om commentaar te geven, doen is altijd moeilijker

ik kijk uit naar meer foto's over het Hageland !

groetjes,

Dirk
                            thx voor de reactie delta.
                            ik kan bijna niet wachten tot ik deze foto's kan overdoen in goede onstandigheden.

Comment

Working...
                            X