Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

model met blinkerhoedje in de studio

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• model met blinkerhoedje in de studio

Ik ben onlangs de hobby wat aan het uitbreiden met een poging om een eigen (beperkte) studio op te bouwen. Ik had me al laten vertellen dat dit niet direct de simpelste discipline is van fotografie en ondertussen ben ik er zelf ook al achtergekomen dat dat op zijn zachtst gezegd toch wel lijkt te kloppen :-).

Een eerste foto waarvan ik denk dat er mogelijkheden moeten zijn om er iets mee bij te leren van jullie heb ik hieronder gepost. De foto komt rechtstreeks uit de camera en is gewoon wat kleiner gemaakt om hier te kunnen posten, verder is er geen nabewerking op gebeurd omdat ik graag wat wil bijleren over het fotograferen zelf en niet direct over de aanpassingen achteraf.

-- exif --
    Canon EOS 50D
    Lensopening: F/32
    brandpunt: 55mm
    Belichtingstijd: 1/100 sec.
    ISO: 100

De opstelling zag er zo uit:

Rechts als hoofdlicht.
    Links om de schaduw uit te lichten.
    Achter om het hoedje wat te laten blinken aan de onderkant.

Alle tips en tricks zijn van harte welkom :-).
    Last edited by DidierS; 13 december 2010, 11:28.

Re: model met blinkerhoedje in de studio

Is het strafbaar als ik na twee dagen zonder comment toch even een duwtje geef aan het onderwerp? Het zou zonde zijn als ik niets kan bijleren namelijk.

Comment

vin de belichting netjes gedaan.
      maar de bewerking niet mooi, tis nu net een etalagepop.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Is het F32 of F3,2 want 32 lijkt mij veel.
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          vin de belichting netjes gedaan.
          maar de bewerking niet mooi, tis nu net een etalagepop.
          grt,bouk.
          *Kuch* Het ís dan ook een etalagepop... Tweedehands gekocht om wat te kunnen oefenen zonder telkens iemand te moeten lastigvallen. De foto is compleet onbewerkt hoor.

Qua belichting heb ik het gevoel dat het rechtsonder aan het hoedje lichtjes overbelicht is maar de achterste spot minderen zorgde er voor dat de linkerkant van het hoedje niet genoeg licht meer had. Maar blijkbaar viel die overbelichting toch niet direct op dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Is het F32 of F3,2 want 32 lijkt mij veel.
            f/32 (zonder komma). Ik heb me ondertussen al laten vertellen dat ik dat beter had beperkt tot bv f/11 of zo. Blijkbaar heb jij dezelfde mening dan?

Comment

Ik ken hoegenaamd niks van studio- fotografie maar je belichtingsopstelling lijkt me logisch en goed.
              Zo'n etalagepop is uiteraard goed om op te oefenen maar vergeet niet dat ze licht weerkaatst en dat de menselijke huid licht absorbeert...

Groetjes
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

De belichting is inderdaad goed. Je zou het invullicht zelfs nog een een half stopje minder kunnen zetten. Je krijgt dan nog wat meer plasticiteit/diepte in het gelaat.
                Wat was het verschil in lichtsterkte tussen jouw hoofd- en invullicht?

Nota: f32 is inderdaad een zeer kleine opening. Werk je in een kleine ruimte met lichte muren/plafond?

Toevoeging: normaal gezien kan/mag je de lampen ook wat hoger plaatsen, maar in dit geval zou je waarschijnlijk een storende slagschaduw van het hoedje hebben.

Guy
                Last edited by guydw; 13 december 2010, 19:34. Reden: Toevoeging
                www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                  Zo'n etalagepop is uiteraard goed om op te oefenen maar vergeet niet dat ze licht weerkaatst en dat de menselijke huid licht absorbeert...
                  Oei, daar was ik me inderdaad niet bewust van...

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                  De belichting is inderdaad goed. Je zou het invullicht zelfs nog een een half stopje minder kunnen zetten. Je krijgt dan nog wat meer plasticiteit/diepte in het gelaat.
                  TNX, ga ik volgende keer zeker proberen!

Wat was het verschil in lichtsterkte tussen jouw hoofd- en invullicht?
                  Ik had de invulflits 1/3 minder gezet, de hoofdflits stond trouwens op volle kracht en op een afstand van ongeveer 50cm. De invulflits stond dan op 2/3 en op ongeveer een meter afstand.

Nota: f32 is inderdaad een zeer kleine opening. Werk je in een kleine ruimte met lichte muren/plafond?
                  Het is inderdaad een kleine ruimte, een gewone slaapkamer dus. En alles is nog wit gekalkt dus dat weerkaatst al het licht ook nog eens. Niet ideaal maar als ik bv binnen een jaar of twee merk dat ik in de problemen geraak, dan maak ik een hoek vrij op de zolder. Niet zo ideaal met de zoldertrap maar het geeft me wel direct heel wat meer speelruimte.

Toevoeging: normaal gezien kan/mag je de lampen ook wat hoger plaatsen, maar in dit geval zou je waarschijnlijk een storende slagschaduw van het hoedje hebben.
                  Die slagschaduw was inderdaad heel hard aanwezig, daarom heb ik de spots ook gezakt tot net iets boven ooghoogte.

Bedankt voor de hints!

Comment

Kan je dan niet beter het hoofdlicht op slechts 1/2 kracht instellen en het invullicht evenredig verminderen? Je hebt dan minder lichtverstrooiïng, een ietwat betere controle over het licht en je komt op een lager diafragma. Ik denk dat je best probeert om rond een waarde van f11 à 16 uit te komen (bijna alle lenzen presteren dan beter dan bij hun maximale waarde).

Guy
                    www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Kan je dan niet beter het hoofdlicht op slechts 1/2 kracht instellen en het invullicht evenredig verminderen? Je hebt dan minder lichtverstrooiïng, een ietwat betere controle over het licht en je komt op een lager diafragma. Ik denk dat je best probeert om rond een waarde van f11 à 16 uit te komen (bijna alle lenzen presteren dan beter dan bij hun maximale waarde).
                      Guy
                      TNX, hiermee ga ik volgende keer zeker eens experimenteren. Ik weet nog altijd niet helemaal waarom ik die f/33 heb gekozen maar dat was blijkbaar toch niet helemaal juist

Comment

Working...
                      X