Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 Italiaanse schone ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 3 Italiaanse schone ...

Oorspronkelijk geplaatst door Neoray Bekijk bericht
    Hier ben ik toch een beetje van in de war. Ik zit al dagenlang de beginnershoek te bekijken, om als beginner zoveel mogelijk te leren van andere hun foto's en de commentaren die erop gegeven worden. Ik lees constant opmerkingen over: "onscherp, onderwerp is afgesneden, te donker, te licht, geen mooie achtergrond, ...". Dan zie ik hier (volgens mijn beginnersoog) 3 foto's die al deze regels met voeten treden; en die worden dan bejubeld als "nieuw, goed gedaan,...". Is dit dan de juiste plaats om dergelijke foto's te zetten (zoals Robby zegt)? Of moet ik bij mijn volgende onscherpe foto ook gewoon zeggen dat het met opzet was? Somebody, show me the light...

Groeten,
    Jeroen
    Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
    Of hier kan enkel een oogarts redding brengen of de nieuwe Jan Hoet is geboren....
    Wordt wakker en zeg gewoon wat je ziet: 3 lukraak geposte beelden die niks zeggen en nergens over gaan, en technisch waardeloos zijn.

groeten
    Het korste antwoord wat ik hierop heb zijn twee quotes:

If the man who paints only the tree, or flower, or other surface he sees before him were an artist, the king of artists would be the photographer. It is for the artist to do something beyond this.
    -James Mcneill Whistler-

Many pictures turn out to be limp translations of the known world instead of vital objects which create an intrinsic world of their own. There is a vast difference between taking a picture and making a photograph.
    -Robert Heinecken-
    NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neoray Bekijk bericht
      Hier ben ik toch een beetje van in de war. Ik zit al dagenlang de beginnershoek te bekijken, om als beginner zoveel mogelijk te leren van andere hun foto's en de commentaren die erop gegeven worden. Ik lees constant opmerkingen over: "onscherp, onderwerp is afgesneden, te donker, te licht, geen mooie achtergrond, ...". Dan zie ik hier (volgens mijn beginnersoog) 3 foto's die al deze regels met voeten treden; en die worden dan bejubeld als "nieuw, goed gedaan,...". Is dit dan de juiste plaats om dergelijke foto's te zetten (zoals Robby zegt)? Of moet ik bij mijn volgende onscherpe foto ook gewoon zeggen dat het met opzet was? Somebody, show me the light...

Groeten,
      Jeroen

Beste JEROEN

Bij sommige fotocreaties kan je spelen met de camera - vaag, onscherp, kleur, belichting, zoomeffect, ed. kortom: abstracte benaderingen. Ikzelf POST hier mijn creaties IN BEGINNERSHOEK - omdat ik ervan uitga "ik kort geleden deze mooie hobby heb mogen ontdekken."

Ik hou van alle soorten fotografie. Het probleem met fotografie is dat het de wereld zo nauwkeurig weergeeft. Het heeft de neiging dingen te laten zien zoals ze zijn: realistisch, met alle rimpels en grijze haren die erbij horen. Dit is prima voor fotografen die op een wetenschappelijke maniet de wereld willen weergeven.
      Ik probeer ondertussen mijn eigen styl te creëren, ookal is daar niet ieder van overtuigt, het kan zijn ... Ik weet wel: Voor wie op een artistieke manier te werk wil gaan het een nadeel kan zijn ...
      *CANON EOS 600D*
      ~ klein beginnen, groot eindigen ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Ik vraag me soms af, wat ik hier nog zit te doen...
        Wel, van alle 'ervaren' helpers hier in de beginnershoek heb tot nu toe het meest aan uw opmerkingen gehad. Dat moet dus uberhaupt wel meevallen.....
        NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Topolino° Bekijk bericht
          Ik weet wel: Voor wie op een artistieke manier te werk wil gaan het een nadeel kan zijn ...
          Er is niets artistiek aan op opzettelijk foute keuzes te maken die het beeld degraderen.

Artistieke keuzes voegen iets toe aan een beeld, een interpretatie, een motivatie, een sfeer, persoonlijkheid, een gevoel.

Hier is dat nergens het geval.

Het is natuurlijk beetje nutteloze discussie, als jij beslist om jouw stijl qua onscherpe onderwerpen verder te ontwikkelen, is dat natuurlijk jouw keuze.

Comment

Beste JEROEN

Bij sommige fotocreaties kan je spelen met de camera - vaag, onscherp, kleur, belichting, zoomeffect, ed. kortom: abstracte benaderingen. Ikzelf POST hier mijn creaties IN BEGINNERSHOEK - omdat ik ervan uitga "ik kort geleden deze mooie hobby heb mogen ontdekken."

Ik hou van alle soorten fotografie. Het probleem met fotografie is dat het de wereld zo nauwkeurig weergeeft. Het heeft de neiging dingen te laten zien zoals ze zijn: realistisch, met alle rimpels en grijze haren die erbij horen. Dit is prima voor fotografen die op een wetenschappelijke maniet de wereld willen weergeven.
            Ik probeer ondertussen mijn eigen styl te creëren, ookal is daar niet ieder van overtuigt, het kan zijn ... Ik weet wel: Voor wie op een artistieke manier te werk wil gaan het een nadeel kan zijn ...
            Beste Topolino,
            Vergeef het ons dat we dachten dat het onder- of overbelichting was, geen compositie, en geen techniek. Nu begrijpen we het: het is KUNST!
            Voor een gewone sterveling duurt het wat langer dit te begrijpen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Er is niets artistiek aan op opzettelijk foute keuzes te maken die het beeld degraderen.

Artistieke keuzes voegen iets toe aan een beeld, een interpretatie, een motivatie, een sfeer, persoonlijkheid, een gevoel.

Hier is dat nergens het geval.

Het is natuurlijk beetje nutteloze discussie, als jij beslist om jouw stijl qua onscherpe onderwerpen verder te ontwikkelen, is dat natuurlijk jouw keuze.
              Wel, ik spendeer hier veel tijd alhoewel ik niet veel post. Maar ik bekijk zowat alles hier in de beginnershoek. Ik doe geen afbreuk aan die mensen die constant macro, zonsondergangen of kerktorens posten maar ik ben blij dat iemand eens zo de grenzen opzoekt. Waarom? Het ligt dichter bij wat me persoonlijk in fotografie boeit. Maar ik geef ook geen comments bij de eerste de beste macro in de aard van: 'dat heb ik al 1000 maal gezien'. Het zou me verwonderen dat TS 'onscherpte' als een stijl zou willen aanmeten, maar hij wil 'gevoel' in zijn foto kwijt. Dat kan ik enkel toejuichen. Hij zal ook daar ongetwijfeld met de tijd beter in worden.
              NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Serieus blijven hé, ik ga akkoord met de opmerking over de foto's, ik zeg niets over een oogarts.
                De oogarts staat nochtans in de quote...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiuma Bekijk bericht
                  Wel, ik spendeer hier veel tijd alhoewel ik niet veel post. Maar ik bekijk zowat alles hier in de beginnershoek. Ik doe geen afbreuk aan die mensen die constant macro, zonsondergangen of kerktorens posten maar ik ben blij dat iemand eens zo de grenzen opzoekt. Waarom? Het ligt dichter bij wat me persoonlijk in fotografie boeit. Maar ik geef ook geen comments bij de eerste de beste macro in de aard van: 'dat heb ik al 1000 maal gezien'. Het zou me verwonderen dat TS 'onscherpte' als een stijl zou willen aanmeten, maar hij wil 'gevoel' in zijn foto kwijt. Dat kan ik enkel toejuichen. Hij zal ook daar ongetwijfeld met de tijd beter in worden.
                  Over zijn eigen stijl zegt hij:
                  (...)De bedoeling is/was om niet al te gek te doen en een consistente benadering toe te passen die herkenbaar is als mijn eigen stijl toe te passen - vervaging, onder- en overbelichting, silhouet, opzettelijk onscherp, abstract ...

De intentie is misschien goed (alhoewel ik mij afvraag hoe je met verkeerd focussen gevoel kan brengen in een paar onderbelichte miniatuurtjes), maar de uitvoering niet.

Foto's beoordeel je toch per definitie op uitvoering? Want anders is élke foto goed, omdat er een intentie achter zat.

Comment

Ik wil hier enkel toevoegen, dat ik het alle drie verrassende en mooie beelden vind. De benadering van deze objecten en de wisselwerking met de achtergrond, de keuze voor de JUISTE belichting, want niets is over- of onderbelicht en het dynamisch bereik van deze foto zit heel goed, en de compo's die ik heel goed vind (misschien volgende keer de torens op de achtergrond recht zetten, maar 't hoeft niet echt), met de deels afgesneden onderwerpen, die maken dat je verder gaat kijken, en ja... daar is ook nog iets te zien.
                    De onscherpte stoort me geenszins, ik vind het zelfs iets bijdragen, en ze maakt de foto's speciaal. Indien niet bewust gedaan, dan denk ik dat je geen rekening gehouden hebt met de minimum scherpstelafstand van de lens, en kan dat misschien nog een aandachtspunt zijn voor volgende keer.
                    Goed bezig, leuke beelden en ja... 't zijn miniaturen en 't valt op, so what ? Waar staat geschreven dat het echte wagens of brommers moesten zijn ?
                    Bij een volgende identieke shoot neem ik de I-modellen eens nauwkeurig in de lens ...Scherp. De foto's hier gepost ik had degelijk bewust gekozen voor onscherpte en onderbelichting, dit was ook louter en enkel een experiment.

Veel dankjewels voor je technische uitleg Festina*
                    *CANON EOS 600D*

Comment

Over zijn eigen stijl zegt hij:
                      De intentie is misschien goed (alhoewel ik mij afvraag hoe je met verkeerd focussen gevoel kan brengen in een paar onderbelichte miniatuurtjes), maar de uitvoering niet.

Foto's beoordeel je toch per definitie op uitvoering? Want anders is élke foto goed, omdat er een intentie achter zat.
                      In de laatste alinea van je post kan ik mij terugvinden. Ik heb dan ook wat kritiek op de foto's van TS geleverd in mijn eerste post in dit topic. Mij gaat het erom dat je zijn intentie om zijn eigen interpretatie te geven aan zijn foto's niet mag afgebroken worden (is niet tegen U gericht, maar algemeen). Zulke interpretaties zoals die van TS brengen uiteindelijk fotografie op een hoger niveau. Het is ook mijn opinie dat iedere foto een scherp punt moet hebben, zie terug mijn eerste post in dit topic. Overbelichting en onderbelichting vind ik goede sfeerscheppers, eerlijk gezegd vind ik dit in foto 1 en foto 2 redelijk goed gelukt.
                      NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Wil iemand mij eens uitleggen... Welke van die drie foto's is onderbelicht en waar zie je dat aan ?
                        Ik denk eigenlijk dat deze foto's vrij JUIST belicht zijn, de derde zelfs ietwat OVERbelicht. Het is niet omdat het onderwerp in de schaduw staat dat de foto onderbelicht is.
                        De belichtingskeuze van het onderwerp bij deze foto's is eigenlijk het tegenovergestelde van wat gangbaar is... Het onderwerp staat in de schaduw, de achtergrond is goed belicht. Fototechnisch wil men het anders zien.

Topolino, ik meen dat je niet mag overdrijven.

Het probleem met fotografie is dat het de wereld zo nauwkeurig weergeeft. Het heeft de neiging dingen te laten zien zoals ze zijn: realistisch, met alle rimpels en grijze haren die erbij horen.
                        Wat jij hier doet is... "nauwkeurig weergeven". Wat de mensen je hier vertellen, is dat je dit niet mag doen. Men zegt dat je de miniatuur had moeten belichten, zodat ze er beter uitkwam. Men zegt je hier eigenlijk dat je moet foefelen om een mooi beeld te hebben.
                        Ik vind het juist goed, de beelden zoals ze hier staan, omdat ze een realistische weergaven zijn, zij het door een wazige bril, en zo bekijk ik ze ook, zonder bril weliswaar.

Mvg

Chris

Comment

Wil iemand mij eens uitleggen... Welke van die drie foto's is onderbelicht en waar zie je dat aan ?
                          Ik denk eigenlijk dat deze foto's vrij JUIST belicht zijn, de derde zelfs ietwat OVERbelicht. Het is niet omdat het onderwerp in de schaduw staat dat de foto onderbelicht is.
                          De belichtingskeuze van het onderwerp bij deze foto's is eigenlijk het tegenovergestelde van wat gangbaar is... Het onderwerp staat in de schaduw, de achtergrond is goed belicht. Fototechnisch wil men het anders zien.

Wat jij hier doet is... "nauwkeurig weergeven". Wat de mensen je hier vertellen, is dat je dit niet mag doen. Men zegt dat je de miniatuur had moeten belichten, zodat ze er beter uitkwam. Men zegt je hier eigenlijk dat je moet foefelen om een mooi beeld te hebben.
                          Ik vind het juist goed, de beelden zoals ze hier staan, omdat ze een realistische weergaven zijn, zij het door een wazige bril, en zo bekijk ik ze ook, zonder bril weliswaar.

Mvg

Chris
                          Kunnen we daar geen subsidies voor krijgen? "Zolang blijven lullen tot iedereen je
                          gelijk geeft".
                          Jezus.....!

Comment

Bij valavond ...
                            Experiment, qua belichting, scherpte, diepte, kleurintensiteit ...
                            - Instellingen PORTRET, 2 stops onderbelicht.
                            Oops, Goed & fout?
                            En het gaat toch om de miniaturen en niet de achtergrond? Dan zou ik persoonlijk de belichting geconcentreerd hebben op de onderwerpen en niet de achtergrond. Ten nadele van highlight, natuurlijk.

Maar de TS wou silhuetten, dus zijn eigen keus, geen probleem.
                            Maar persoonlijk zou ik dan ofwel voor geslaagde silhuetten gegaan zijn (nu is het noch mossel noch vis) ofwel gewacht hebben tot het licht anders zat en de miniaturen niet in schaduw stonden.

Comment

Mvg

Chris
                              Ja, Chris, ik heb de miniatuur geplaatst in een decor, want daar is ook over nagedacht, in een decor zonder kunstlicht, maar gekozen voor het zachte buitenlicht op de achtergrond. Ik heb hier thuis enkele veluxen, ik kon de miniatuur ook tegen een binnenmuur neergezet hebben, op een tafel, maar één velux was, althans voor mij, een uitstekende plaats, omdat "met op de achtergrond de Dominikanenkerk." Met een openstaande velux en ik had genoeg ruimte om de miniatuur tegen de platte brede rand te plaatsen ...

Ik heb gewerkt met volgende instellingen: Portretopname, Flitser UIT, 2 stops onderbelicht, en ik wou bij Foto 1 en 2 in de richting van bijna silhouet. Ik wou geen opvallende kleur en minder scherpte overbrengen en ja "wazig" was mijn doel. De lens had ik kort op het onderwerp, zo verschillende opnames gemaakt, een 20-tal. Ik wilde en wou toen zeker geen flits gebruiken.
                              Dit was puur en nogmaals een experiment van me. Zoals ik al beschreven had en ik durf het bijna niet meer te noteren: mijn interpretatie, een eigen styl proberen creëren. (dit was niet zomaar lukraak ... klik, klak en klaar, wat een ander BD-lid hier beweerde).

Goed dat je ook foto's kan bekijken door een wazige bril. Een mooie verklaring. Dit onthou ik zeker Festina*, misschien word dit mijn voorkeur voor fotografie. Alhoewel ik zeker elke vorm van fotografie kan smaken.

Wederom een DANK voor je medewerking hier op dit Forum.
                              *CANON EOS 600D*

Comment

Even mijn bedenkingen...

1) Ik vind jouw idee wel goed. Het feit dat je de modellen zo fotografeerd dat ze in contrast staan met de realiteit van de buitenwereld, zorgt ervoor dat de toeschouwer even op het verkeerde been gezet wordt, zeker bij de 2e foto, waar het model bijna echt lijkt.

2)Maar... je zegt erbij dat het een experiment is, in de beginnershoek. Dan mag je ook verwachten dat de andere leden jou als een beginner zullen beoordelen en dan ook de punten die jij beoogt zullen aanduiden als zijnde tekortkomingen. De showcase stilleven was dan ook beter geweest, daar men bij foto's uit de showcase mag verwachten dat deze gemaakt zijn met kennis van zaken. Beginners proberen we de basistechnieken te leren kennen om zo een technisch goede foto te maken. Vandaar de verwarring.

3) even algemeen tegen het forum: Héél wat mensen hier zouden toch wat meer respect mogen opbrengen voor afwijkende meningen en gestructureerde opmerkingen en zeker voor andere leden. De halve beledigingen vliegen hier weer in het rond. Vaak van mensen die waarschijnlijk minder kennis hebben dan vele gereputeerde leden hier.

Persoonlijk ben ik er nog niet over uit of jouw werk hier het resultaat is van doordachte opstellingen en het resultaat is zoals jij het exact voor ogen had. Maar als jij jouw stijl zoekt kunnen we dat alleen maar aanmoedigen. Maar wees je ook steeds bewust dat niet iedereen de zaken ziet zoals jij.
                                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                                X